Svensk varghund

Jag förstår att privatpersoner kan ta miste på en jämte och en varg, men när rovdjursexperten på länsstyrelsen gör det? Seriöst?
"Vargen" hade dessutom en rejäl hakpåse...
Ja precis så tänkte jag också, vi skämtar ofta om att många tar miste på vår tik som har öppen svans och till viss del väldigt varglikt rörelsemönster (kan "långfärdstrava" som ingen annan kan) men det är som sagt barn eller rädda privatpersoner men skulle en rovdjursexpert inte se skillnad börjar jag allvarligt börja ifrågasätta vad som rör sig i våra svenska skogar
 
Ja precis så tänkte jag också, vi skämtar ofta om att många tar miste på vår tik som har öppen svans och till viss del väldigt varglikt rörelsemönster (kan "långfärdstrava" som ingen annan kan) men det är som sagt barn eller rädda privatpersoner men skulle en rovdjursexpert inte se skillnad börjar jag allvarligt börja ifrågasätta vad som rör sig i våra svenska skogar

Ja, verkligen! Det är riktigt skrämmande.
Med det i beaktande känns inte ryktena om allehanda varghybrider så avlägsna lägre.
 
Med det i beaktande känns inte ryktena om allehanda varghybrider så avlägsna lägre.

Tyvärr är det så :cry:, inte blir det mindre troligt när man surfar runt på FB och inser va sjukt extrema åsikter folk har om varg. En del ska ha varg i de svenska skogarna till sådant pris att de är beredd att själva betala ur egen ficka för import av vargar och varghybrider som ska släppas slös medan nästa grupp skriker varg för samtliga fyrbenta djur som fastnar på bild oavsett vad det är eller hur det ser ut. Vet minst två helt sjuka diskussioner där ena bilden va på en schäfer (väldigt tydligt en schäfer och den var inte ens grå utan svart och gul) och den andra va någon typ av bland ras (läs "kamphund"s raser med bred skalle och vippet öron). Vilken hundmänniska som helst kunde avgöra att det inte rörde som om vargar. Trots det fanns det extremt många som gjorde allt för att hävda att det var vargar alt varghybrider ända som talade för varg eller varghybrid var att schäfern var ute på ett stort fällt och blandisen var fotad med åtelkamera på en åtel dvs gemensam nämnare är att ingen människa syndes på bilderna :p
 
Förra helgen träfade vi på en nyinflyttad granne, han stod med ett gäng andra grannar och pratade när han går lite avside och hämtar sin varghybrid (enligt honom 70% DNA testad )som han haft fastbunden i koppel, den har han fått från någt hundhem eller liknande, den skulle vara VÄLDIGT snäll men tog katter om den fick tillfälle. Tänkte inte mer på djuret när jag skulle ut och tömköra min unghäst och skulle gå förbi en liten stuga på en gammal gräsbevuxen gammal väg sammfällighet som ligger 100 m från min gård måste förbi där om jag vill undvika trafik, min unghäst nitar och kastar sig bakåt, hybriden sitter fast i sitt koppel i hundkoja och ingen hemma, den ger inte ett pip ifrån sig utan hoppar upp på kojan och glor, Ringer min granne som hyrt ut stugan för att be ägaren att komma upp och ta in sitt djur men han jobbar 4 mil bort , min granne kommer till stugan men både han och hybriden ser rädda ut för varandra, jag hade gått förbi hybriden och knackat på, Fick förbi hästen men nu har jag tänkt mycket med tre utekatter och ungdommar som brukar rida förbi stugan . Vill ha ideer hur jag ska agera, har pratat med grannen om att djuret ska bo på det viset i vinter det kan ju inte vara ok, Hyrien är mindre än en jämthund och tunnare, Har inte hört den skälla
 
Djuret ska vara sju år och inte vara svensk, jag kände mig inte rädd som min granne som haft massa älghundar.
 
Förra helgen träfade vi på en nyinflyttad granne, han stod med ett gäng andra grannar och pratade när han går lite avside och hämtar sin varghybrid (enligt honom 70% DNA testad )som han haft fastbunden i koppel, den har han fått från någt hundhem eller liknande, den skulle vara VÄLDIGT snäll men tog katter om den fick tillfälle. Tänkte inte mer på djuret när jag skulle ut och tömköra min unghäst och skulle gå förbi en liten stuga på en gammal gräsbevuxen gammal väg sammfällighet som ligger 100 m från min gård måste förbi där om jag vill undvika trafik, min unghäst nitar och kastar sig bakåt, hybriden sitter fast i sitt koppel i hundkoja och ingen hemma, den ger inte ett pip ifrån sig utan hoppar upp på kojan och glor, Ringer min granne som hyrt ut stugan för att be ägaren att komma upp och ta in sitt djur men han jobbar 4 mil bort , min granne kommer till stugan men både han och hybriden ser rädda ut för varandra, jag hade gått förbi hybriden och knackat på, Fick förbi hästen men nu har jag tänkt mycket med tre utekatter och ungdommar som brukar rida förbi stugan . Vill ha ideer hur jag ska agera, har pratat med grannen om att djuret ska bo på det viset i vinter det kan ju inte vara ok, Hyrien är mindre än en jämthund och tunnare, Har inte hört den skälla

Det är inte lagligt att ha en hund kedjad vid en koja.
 
Förra helgen träfade vi på en nyinflyttad granne, han stod med ett gäng andra grannar och pratade när han går lite avside och hämtar sin varghybrid (enligt honom 70% DNA testad )som han haft fastbunden i koppel, den har han fått från någt hundhem eller liknande, den skulle vara VÄLDIGT snäll men tog katter om den fick tillfälle. Tänkte inte mer på djuret när jag skulle ut och tömköra min unghäst och skulle gå förbi en liten stuga på en gammal gräsbevuxen gammal väg sammfällighet som ligger 100 m från min gård måste förbi där om jag vill undvika trafik, min unghäst nitar och kastar sig bakåt, hybriden sitter fast i sitt koppel i hundkoja och ingen hemma, den ger inte ett pip ifrån sig utan hoppar upp på kojan och glor, Ringer min granne som hyrt ut stugan för att be ägaren att komma upp och ta in sitt djur men han jobbar 4 mil bort , min granne kommer till stugan men både han och hybriden ser rädda ut för varandra, jag hade gått förbi hybriden och knackat på, Fick förbi hästen men nu har jag tänkt mycket med tre utekatter och ungdommar som brukar rida förbi stugan . Vill ha ideer hur jag ska agera, har pratat med grannen om att djuret ska bo på det viset i vinter det kan ju inte vara ok, Hyrien är mindre än en jämthund och tunnare, Har inte hört den skälla

Agera hur? Vill du ha bort den eller vill du höja livskvalitén för den? Man får inte inneha varghybrider så bara det är ju ett brott. Ganska enkelt att lösa om du vill ha bort djuret, bara att ringa till Lst och tipsa. Det är ju inte heller lagligt att binda upp hunden på det viset vilket du kan påpeka samt nämna alternativ (t.ex. hundgård). Om det inte funkar att prata med ägaren är det återigen Lst man kontaktar.
 
Jag har börjat med att prata med ägaren till stugan och bett honom prata med sin hyresgäst, att det är förbjudet att ha hundar uppbundna och sedan lämna den utan tillsyn och åka bort, han svarade att ägaren inte fick ta med den när han jobbade (tror det är åt grannen han jobbar) och sedan funderade han på om det gick att fixa en hundgård, det är så trångt runt stugan så det får knapt plats en bil och trädgårdsmöbler, skog och berg runt om, sedan vet jag inte om det bara är skryt av ägaren att det är 70% varg, men skulle kunna vara med tanke på utseendet, ska se om jag träffar på ägaren och själv kan bilda mig en uppfattning, sa till min granne att om den kommer lös och tar någon av mina katter så ringer jag polis och länsstyrelsen, den skulle ju vara svår på katter, men det finns ju vanliga hundar som också är det men de enda lösspringande hundar jag träffar på har de senaste åren varit jakthundar och det är ju något helt annat, har alltid fått tag i ägarna.
 
@cikoria förlåt minnet är kort, vet att vi pratade om vart du va ifrån men har nog glömt tyvärr. Men om jag istället frågar finns denna hybrid i närheten av där din profilbild är tagen?
 
Gammal tråd men...

Varghybrider bör absolut inte släppas ut i det vilda då dem kan beblanda sig med den riktiga vargen och det innebär att deras avkommor förlorar den naturliga rädslan för människor som vargen innehar.

Detta har skett, och det är till exempel orsaken till varför vargar har färgen svart.

Lite fun facts! :) Jag tycker om vargar väldigt mycket och tycker det här är ytterst synd: http://www.thewolfarmy.com/LicensedhuntSweden2Jan2015.html (Om det är okej att länka)

Det är en artikel om att 46 vargar kommer jagas till döds och jag tror att dem förbigår det faktum att tjuvskytte pågår hela tiden.. :(

"The quotas were alegedly decided on so that wolf populations will not be negatively affected. That is if wolf populations behaved like elk, moose or deer . However wolves are different. Killing one wolf may result in the demise of the whole pack and impact even more on the genetic diversity of the Swedish population that is already struggling."
 
Gammal tråd men...

Varghybrider bör absolut inte släppas ut i det vilda då dem kan beblanda sig med den riktiga vargen och det innebär att deras avkommor förlorar den naturliga rädslan för människor som vargen innehar.

Detta har skett, och det är till exempel orsaken till varför vargar har färgen svart.

Lite fun facts! :) Jag tycker om vargar väldigt mycket och tycker det här är ytterst synd: http://www.thewolfarmy.com/LicensedhuntSweden2Jan2015.html (Om det är okej att länka)

Det är en artikel om att 46 vargar kommer jagas till döds och jag tror att dem förbigår det faktum att tjuvskytte pågår hela tiden.. :(

"The quotas were alegedly decided on so that wolf populations will not be negatively affected. That is if wolf populations behaved like elk, moose or deer . However wolves are different. Killing one wolf may result in the demise of the whole pack and impact even more on the genetic diversity of the Swedish population that is already struggling."
Ja, det kommer skjutas 46 vargar då det populationen på vissa ställen är för. Det ger ett för stort tryck på djuren längre ner i kedjan och på vissa ställen har inte vargarna någon mat och ger sig då på tamdjur.
Vi har idag en väldigt stor vargstam som klarar av att förlora 46 djur, det kan tom vara bra för att få in nytt blod i stammen. Om man nu verkligen ville lobba för vargens väl och ve skulle man se till att den får vara i hela Sverige istället, hade gjort det mycket lättare att få in nytt blod från Finland och Ryssland.

Skulle nog tro att de har räknat med tjuvskyttet faktiskt, vore underligt annars.
 
Om det pågår jakt på deras föda för nöjes skull och det är orsaken till att de inte har tillräckligt mat så är det väldigt sorgligt. Tack för svaret. Det kändes som att detta beslutet är taget på grund av att det finns jägare som vill jaga varg "just because". Men nu vet jag att det finns en värdig orsak bakom det hela.

Tycker det är synd iallafall men jag kan ju inte säga så mycket som inte bor i en ort nära vargen. Men till exempel med tamdjur, de får väl bygga bättre staket som bor så nära inpå vargen. ;) Skämt åsido.
 
Om det pågår jakt på deras föda för nöjes skull och det är orsaken till att de inte har tillräckligt mat så är det väldigt sorgligt. Tack för svaret. Det kändes som att detta beslutet är taget på grund av att det finns jägare som vill jaga varg "just because". Men nu vet jag att det finns en värdig orsak bakom det hela.

Tycker det är synd iallafall men jag kan ju inte säga så mycket som inte bor i en ort nära vargen. Men till exempel med tamdjur, de får väl bygga bättre staket som bor så nära inpå vargen. ;) Skämt åsido.
Det pågår sällan jakt på deras föda för nöjes skull i de områdena då födan inte längre finns kvar.
 
Detta har skett, och det är till exempel orsaken till varför vargar har färgen svart.
Öh, hört talas om timber wolf?

makoda1-226x300.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Planerar att köpa ett till hund förmodligen till nästa år, under vår/sommaren(mest för att slippa rumsrenhets träningen under...
Svar
8
· Visningar
1 477
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan...
2
Svar
23
· Visningar
3 331
Hundavel & Ras Titt som tätt så läser man hur folk avråder från Blocket och kallar framförallt säljarna/uppfödarna där för oseriösa. Men varför...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
13 106
Övr. Hund Nu är det hundraelfte gången jag hör det här och jag blir lika ställd varje gång. Ett skrämmande stort antal hundmänniskor jag har stött...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
15 799
Senast: Hawaii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp