Svensk varghund

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Svensk varghund

Om jag bara hade fått träffa seriösa jägare någon gång så skulle jag kunna mjuka upp mitt tycke för dem men när jag så ofta hör/läser/träffar oseriösa jägare så blir det som det blir.
 
Sv: Svensk varghund

Grova generaliseringar både när det gäller jägare o samer. Hur många fall talar du om(fällda i domstol!) o hur många jägare resp samer finns det?
PL
 
Sv: Svensk varghund

Nu ska vi hålla en seriös diskussion vad det gäller jägare, varg , hybrider och hysky.;)
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Om jag bara hade fått träffa seriösa jägare någon gång så skulle jag kunna mjuka upp mitt tycke för dem men när jag så ofta hör/läser/träffar oseriösa jägare så blir det som det blir.

Det är ungefär som att jag skulle tappa tron på hundägare för att jag varje dag möter dem som inte är seriösa :confused:

Du kan ju inte döma alla efter samma mall, jag har aldrig (och jag har träffat en hel del jägare) mött någon som skulle kunna uppträda på det viset. De flesta (99 % skulle jag vilja säga) hyser en kärlek för djuren, varför tror du annars de lägger 100-tals timmar på att lära sig om djuren, träna hundar, skjuta in vapen osv osv? Om det är som du tror så kan de ju bara skaffa ett vapen och gå ut och skjuta varg...??

Jag är så trött på att hela tiden få en hel folkrörelse utdömd pga några rötägg. Det är som att säga att invandrare är knäppa för att några få missköter sig.

Som sagt, du är hjärtligt välkommen att följa med ut någon dag, då får du träffa seriösa jägare med lydiga bra hundar. Jag kan dessutom ta dig till ett slakteri där djurens ögon lyser av dödsångest. Jag är nämligen en stark djurvän, som tar reda på hur djuren har det på slakteri, jag tror inte på skrönor...

//E
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Varför skulle de ge avslag?? De vill ju inget hellre än att bönder tar sig i kragen och går med på att orka sätta upp rovdjursstängsel.

För att pengarna inte räcker till alla och för att om det inte är ett problem för djurägaren(dvs att djur blivit tagna/att det finns Mycket rovdjur runt i kring) så är det MKT låg prioritering att dela ut pengar till dessa.

ETT STORT + :) Till alla bönder som gillar läget och sätter upp rovdjurstängsel i stället för att tycka synd om sig själv och börja tjuvjaga

Tro mig jag gillade INTE att få 60 lamm och 23 tackor tagna :smirk: och hade gladeligen skjutit björnen om jag fått läge!!
Du vet väl om att vi som är djurägare Får skjuta rovdjur på ickejakttid om de attackerar våra tamdjur?


Tillägg: Vi har en stor gammal Jämthundhane som jagas aktivt med (han har Många älgar på sitt samvete)och till och med han är helt pålitlig runt tamdjuren...Inte en höna, kanin, lamm, får har han attackerat Trots att han är en Jagande Spets :smirk:
 
Senast ändrad:
Sv: Svensk varghund

Fast vargen är undantagen va? Den måste ha dödat först...? De ser väl hellre att du skjuter en björn eller ett lo..?

//E
 
Sv: Svensk varghund

Siberian huskyn är visst en ursprungsras..den hör till urhunds spetsar, polarspetsar, även Alaskan malamute och Grönlandshund hör hit (Grönländaren ska vara den ursprungshund som är mest lik sin fader vargen enligt forskarna).

Ja, de tillhör spetsarna ja. :smirk: Var har Du läst att grönländaren ska vara den som är mest lik vargen. Gärna namn på forskaren tack.

sen vet jag att även de där andra raserna du nämde..Podenco, faraohund eller vad de nu heter är ursprunsgraser och jag har inte träffat några sådana så jag vet inte hur de är i karaktären osv..

Nu var det inte en enda av de raser jag nämnt, men i alla fall. Tack, jag fick svar på min fråga. Du har ingen aning om deras karaktärer och vet då inte att de är många gånger närmare vargen än vad huskyn är. Det var allt jag ville veta. Sitt då inte här och säg att huskyn är de närmaste Du kan komma en varg i beteendet.

jag tycker i alla fall inte de ser naturliga och vackra ut, inte alls lika vargen.
och jag är ganska säker på att huskyn, malamuten är närmare vargen och som sagt, grönländaren är allra närmast
Nej, vad är naturligt och vacker är helt upp till åskadaren. Men återigen, jag säger det igen. Det har inget med utseendet att göra. Det handlar om levnadsmiljö. Därför är huskys pälsade medan afrikanska hundar är kortpälsaden. Bor man i ett varmt land har man stora öron. Bor man i ett kallt land så har man så små öron som möjligt. Mm mm mm.

Och att Du är ganska säker, bryr jag mig inte om, när det finns folk som vet.
 
Sv: Svensk varghund

Greenpeace skrev:
Hofi; om du inte tycker att varghybrider varken är varg eller hund hur ser du då på vanliga blandraser, t.ew vallhund/jakthund korsning..Schizofrena??

Ja, det blir även fel i huvudet på dessa vall- och jaktblandraser. Men inte alls lika farligt som på en varg/hundblandning.

Du vet väl att det "skiljer" ca 15 000 år på varg och hund. Medans det inte är lika stor skillnad på vall- och jakthund
 
Sv: Svensk varghund

Man får Endast skjuta rovdjuret(oavsett vilken sort) efter det har attackerat och helst dödat något djur...:crazy:
 
Sv: Svensk varghund

Jo, det vet jag. Tänkte att de kanske inte var lika stränga med dem som med varg. Borde de inte stämma han som körde ihjäl vargen i Södertälje :angel:

Undrar hu de där har tänkt med mård och mink och sånt smått trevligt egentligen? De har liksom glömts bort totalt i jaktbalken... Eller, ja, de står med, men det är inte djurrättsaktivist som kämpar för att man ska låta bli dem...

//E
 
Sv: Svensk varghund

Vi har mård och minkfällor ute. Funkar jättebra :D Skogsfågeln frodas, då dessa predatorer decimeras..
 
Sv: Svensk varghund

Just nu har vi en låg population, har rätt mycket räv som håller ordning... Fällor är ju bra, men kräver en del skötsel. Vi fångade alltid skator innan i skattfällor, men de fattar sånt för snabbt.

//E
 
Sv: Svensk varghund

Vad jag vet så finns det inga fakta för att grönländaren har mer varg i sig. Däremot är det min erfarenhet att grönländaren är häftigare på tamdjur o när det gäller att slåss sinsemellan.
PL
 
Sv: Svensk varghund

Vi decimerar rävstammen rätt så bra också..I fjol sköt vi bort 18 rävar nere i hästhagen och hitintills denna vinter har det blivit 8 st rävar.
Sedan finns det ju faktiskt några till i jaktlaget som ägnar sig åt rävjakt, så vi har en frisk och skabbfri rävpopulation med god tillväxt.
 
Sv: Svensk varghund

Vad kul att höra! Jag sköt en skabbräv i hönsgården i somras och blev lite orolig då, men nu i julas såg jag en praktfull vinterräv som inte hade några tecken på skabb. Så det finns hopp!

//E - som dessutom fick skabb på hela hundgänget efter en intensiv jakt på skabbräven ;)
 
Sv: Svensk varghund

Guardianangel: du kan se länken till illustrerad vetenskap om grönländaren någonsants..under tråden "saarloos wolfhond"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 958
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 070
Hundavel & Ras Om allt går som jag vill kommer jag skaffa valp nästa år och planerar för fullt för vilken ras jag ska välja. Har idag en jaktgolden...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 060
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 639
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp