Bukefalos 28 år!

Svullna ben av hösilaget?

WBPeppar

Trådstartare
Behöver lite experthjälp här.

Hästen har nu stått på 9 - 10 kg hösilage per dygn i 3 månader. Han är superfin i hullet, pigg och glad men har varit lite skum i magen dock. Kommer lite "vatten" innan han skiter men annars ser det normalt ut.
Igår när jag kom till stallet var båda bakbenen som telefonstolpar!! Jämntjocka från ovanför hasen ända ner till hoven :confused:

Longerade och insåg snabbt att steget var kort i bak men han är inte halt / oren på något sätt. Flera hästar i stallet har samma symptom med svullna ben och halvkassa i magen. Alla har valt olika lösningar på detta, en del kör MikroBlanas andra vanliga kokta linfrön och själv blev jag rekommenderad FiberPlex. Kör nu en provomgång med detta för att se om det hjälper. Lindar med tjocka paddar när jag rider och lägger på liniment efter. Ser lite bättre ut när han rört sig ordentligt men blir tjocka direkt igen när han är stilla.

Hösilaget ser fint ut och har följande analys:
TS 59%
Smältbart råprotein: 27g/kg foder
Energi: 5,8 MJ/kg foder

Råprotein: 81g/kg TS
Smrp: 45g/kg TS
Energi 9,8 MJ/kg TS

Vad tror ni om detta?
Själv är jag usel på att räkna fram korrekt foderstat så snälla ge mig lite vägledning här. Hästen får förutom redan nämnda 9-10 kg hösilage 2 kg havre, Chevinal Plus och kalk samt nu då 2dl FiberPlex per dygn. Kan det vara någonting annat är fodret som orsakat hans svullna bakben?? Kan tillägga att frambenen också är svullna men inte lika mycket.

Tacksam för alla tips och råd

WB
 
Sv: Svullna ben av hösilaget?

Våra hästar har också varit konstiga i magen av hösilaget, samma som era samt väldigt lösa i magen. Min fick lite kolik för några dagar sen också . Skulle ge henne hö ett par dagar och EquiPro (Proviva för hästar) sa veterinären och hon är bättre nu.

En häst har varit sådär tjock i benen med, men hon är inte halt eller konstig på något annat sätt. Det kan säkert vara hösilaget som gör att din hästs ben blir tjocka med.
Vet inte vad man ska göra åt det dock, kan bero på för mkt. protein och då får du kanske ge lite mindre och ge halm istället eller nått. Men är hästen inte halt eller påverkad av det är det nog ingen fara. Se till att den är ute och rör på sig mkt så det går ner
 
Sv: Svullna ben av hösilaget?

För mycket protein kan det knappast bero på eftersom det är brist på det i ts foderstat.Kvoten hamnar bara på 5,4, så det behövs MER protein.
 
Sv: Svullna ben av hösilaget?

Men hästen får ju ganska mycket hö och dessutom havre.
Jag vet inte om svullna ben beror på mycket protein, med det är det jag kan tänka mig
 
Sv: Svullna ben av hösilaget?

Men om hästen rids och väger mer än 450kg så är det underskott av protein i foderstaten.
I så fall är ju hästen väldigt väldigt känslig, om det skulle bero just på proteinöverskott....eftersom där inte finns nåt överskott..
 
Sv: Svullna ben av hösilaget?

När mitt halvblodssto får silage är hon också svullen i bakbenen.
Men det har aldrig varit några problem, så jag tror inte du behöver oroa dig;)
 
Sv: Svullna ben av hösilaget?

Är hösilaget hygieniskt bra? Jag skulle vid tvekan skicka in en hygienisk analys. Min häst fick telefonstolpar till ben dagen innan han fick en ordentlig allergisk reaktion av mögligt hösilage. Dagen efter fick han nässelutslag över hela kroppen, svullan ögon, svårt att andas osv. Självklart gav vi inte dåligt foder medvetet. Det var så blött att ensilagelukten döljde allt annat, och inget syntes fören längre in i balen =(

Hur som helst, det jag skulle komma till var att foder som är mögligt eller är dåligt på annat sätt (bakterier på grund av jordinblandning, feljäsning osv.) ofta ger upphov till dåliga magar och även andra reaktioner som t.ex. svullna ben. Även ett överskott av protein ger det på min häst, men det är ju inte fallet här.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 343
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 022
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 968
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp