Swedengang

Om detta är korrekt byggda hästar för den typ av mästerskapsnivå kan du då förklara för mig varför inte alla som rider dressyr väljer denna typ av ras? Varför har inte alla stora stjärnor iberier dom rider mästerskap med?
Som du ser av statistiken har en hel del det, i senaste OS var det klart fler lusitanos med än t ex SWB. Annars hade de givetvis inte hamnat på topplistan. Andra har t ex KWPN eller HANN för att de gillar de hästarna, och de presterar ju också bra i dressyr. Eller andra stamböcker, t ex SWB, 12e plats är ju inte jättedåligt det heller. Med ditt resonemang skulle ju alla ha KWPN eftersom de toppar statistiken, men så enkelt är det naturligtvis inte. Hästar är individer och det gäller ju att både hitta en individ med talang och som man själv passar bra ihop med. Men att hävda att hästarna i en stambok som ligger bland de högsta i världen i dressyrrankingen är genetiskt fel för dressyr blir ju jättetokigt och om det är en veterinär som tävlar dressyr som säger så är det rätt så märkligt.
 
Lusitanostamboken APSL ligger på 6e plats i världsrankingen i dressyr. SWB ligger på 12 plats. Märkligt resultat om rasen inte är genetiskt korrekt för dressyr kan jag tycka.
http://www.wbfsh.org/files/Studbooks_Dressage_Final_2020.pdf
Ja märkligt men å andra sidan har ju flera på tråden ansett Totilas rörde sig helt fel så då verkar dom ju inte se till korrekt rörelsemönster ändå så absolut Lusitano kan rankas som nr 6.
 
Ja märkligt men å andra sidan har ju flera på tråden ansett Totilas rörde sig helt fel så då verkar dom ju inte se till korrekt rörelsemönster ändå så absolut Lusitano kan rankas som nr 6.
Rankingen är inte baserad på tyckande utan på tävlingsresultat.
 
Som du ser av statistiken har en hel del det, i senaste OS var det klart fler lusitanos med än t ex SWB. Annars hade de givetvis inte hamnat på topplistan. Andra har t ex KWPN eller HANN för att de gillar de hästarna, och de presterar ju också bra i dressyr. Eller andra stamböcker, t ex SWB, 12e plats är ju inte jättedåligt det heller. Med ditt resonemang skulle ju alla ha KWPN eftersom de toppar statistiken, men så enkelt är det naturligtvis inte. Hästar är individer och det gäller ju att både hitta en individ med talang och som man själv passar bra ihop med. Men att hävda att hästarna i en stambok som ligger bland de högsta i världen i dressyrrankingen är genetiskt fel för dressyr blir ju jättetokigt och om det är en veterinär som tävlar dressyr som säger så är det rätt så märkligt.
Ja men är få som rider på mästerskapsnivå med just rasen. Vet ingen som rider på högre nivå som har en iberier. Men å andra sidan finns det folk som rider dressyr på ardenner och nsv också så klart det går till en viss nivå.
 
Ja men är få som rider på mästerskapsnivå med just rasen. Vet ingen som rider på högre nivå som har en iberier. Men å andra sidan finns det folk som rider dressyr på ardenner och nsv också så klart det går till en viss nivå.
Kolla t ex resultaten i senaste OS. Som jag sa - rankinglistan bygger på internationella RESULTAT och inte på tyckande. Vilka du känner igen och inte räknas däremot inte.
 
Om det inte är iberier som ryttare söker när dom vill rida dressyr för att dom ligger på plats 6 så borde ingen vilja ta I swb med tång att rida dressyr på.
Men fortfarande är swb av blandad härkomst över hela Europa. Dom flesta som tävlar på högre nivå köper hästar utomlands. Min häst är kwpn. Swb är svenskfödda.
 
Kolla t ex resultaten i senaste OS. Som jag sa - rankinglistan bygger på internationella RESULTAT och inte på tyckande. Vilka du känner igen och inte räknas däremot inte.
Ja och med det? Iberisk häst är fortfarande inte första alternativet för att rida svår dressyr. Även om vissa lyckas som att rida msv dressyr på en ardenner.
 
För mej som är mer hobbyryttare än många i tråden så delar jag upp det som

Schwedengang = stor luftig taktfast "svävande /långsam" trav som refereras i positiva ordalag men som nu mer eller mindre avlats bort för att få lite kvickare - Bensprattel = mkt framben inga bakben, återigen oftast "positivt" då det sprattlar oavsett vem som sitter på
Balansgång = hästen går som i passageliknande trav mest hela tiden, för mej personligen en negativ benämning men smaken är som baken, de som har dessa hästar ser fördelar såsom lätt för samling mm. Men ser lätt "otaktiga ut" under fel ryttare.

Alla tre har ju rönt stora framgångar på dressyrbanorna annars skulle de inte avlats på dessa... Men som sagt sen som allt annat så blir inte alltid avelsmålet samma som slutprodukten. Och alla kan inte "hantera" råmaterialet.
 
För mej som är mer hobbyryttare än många i tråden så delar jag upp det som

Schwedengang = stor luftig taktfast "svävande /långsam" trav som refereras i positiva ordalag men som nu mer eller mindre avlats bort för att få lite kvickare - Bensprattel = mkt framben inga bakben, återigen oftast "positivt" då det sprattlar oavsett vem som sitter på
Balansgång = hästen går som i passageliknande trav mest hela tiden, för mej personligen en negativ benämning men smaken är som baken, de som har dessa hästar ser fördelar såsom lätt för samling mm. Men ser lätt "otaktiga ut" under fel ryttare.

Alla tre har ju rönt stora framgångar på dressyrbanorna annars skulle de inte avlats på dessa... Men som sagt sen som allt annat så blir inte alltid avelsmålet samma som slutprodukten. Och alla kan inte "hantera" råmaterialet.
Tack för ett bra ingående svar.
 
Googla Totilas och Mathias Rath så ska du se att han faktiskt inte var något bensprattel utan en äkta fin dressyrhäst :) Edward Gal gör typ allting han sitter på till att se ut som damcyklar med sänkt rygg och höga benlyft :(

Jag vet. Men när man tänker på Totilas och benspattel så är det främst Gal i sadeln en förknippar med honom, därav att jag tog honom som exempel. De flesta överrörliga hästar kan ridas vettigt också, men då ser de inte lika spektakulära ut ;) som sagt, den hästen var bara ett tydlighetsexempel på osunt bensprattel för att göra mig förstådd.
 
Var och en har sin egna upplevelse och erfarenhet. Nu sa jag inte dom skoddes "dåligt" i Spanien dom har små hovar och höga trakter och när dom kommer till Sverige vill hovslagaren sko dem som halvblod och då är risken dom går sönder i knän leder och hovar.
Är en ståtlig häst absolut så tror många köpet utan kunskap om rasen pga deras utseende. Du som jag har säkert åsikter om visa raser och deras rörelsemönster. Jag tycker inte om rasen helt enkelt inte min typ av häst och det är väl härligt alla inte tycker precis samma om alla hästraser för då hade nog många raser dött ut. Min veterinär som är en hon tävlar själv på Intermediare II så även om din uppfattning är att veterinärer sällan har de kunskaper du tror. Hon är halv spansk så jag tror ändå hon har en hyfsad koll på rasen i sig även fast du inte håller med. Är inget unikt man har olika uppfattningar och åsikter om saker, är högst normalt skulle jag vilja säga.
Klart att de är dåligt skodda om de har coca cola-burkar till hovar. Man undviker givetvis att köpa hästar som gått med väldigt dålig skoning om man inte vill chansa ang hållbarhet.
Jag fattar helt varför man väljer varmblodiga ridhästraserna/de vi kallar halvblod som dressyrryttare som vill tävla. Det är ju den typ av häst och rörelser som premieras på tävlingsbanan. Iberiska hästar har sällan de rörelser som krävs för att vinna världscup tex. Nu har man ju sedan ett gäng år tillbaks börjat avla fram mer sportmodell istället för endast barockmodell på iberier. Så det finns en del större individer och med större gång.
Men det betyder inte att ibersika skulle gå sönder av dressyr. Det är ju absurt iom att det är raser som är avlad för dressyr betydligt längre tillbaks än våra varmblodiga ridraser.
Däremot kanske de ev går sönder pga dålig ridning precis som de överrörliga varmblodiga hästraserna.

Men överrörliga hästar får man själv se till att rida dem så att framkärra och bakkärra matchar. Släpper man loss framkärrans fulla rörelser innan bakdelen kan bära tillräckligt och orka hålla ihop bålen så blir överrörligheten dålig för hästens hållbarhet. Om du väntar med att släppa på i framkärran tills du fått en bärande bakdel och bål så får du en luftig och sund rörelse.
Oavsett vad man rider för häst så ska man ju förädla gångarterna och skapa hållbarhet. För mig är det vad dressyr handlar om.
 
Klart att de är dåligt skodda om de har coca cola-burkar till hovar. Man undviker givetvis att köpa hästar som gått med väldigt dålig skoning om man inte vill chansa ang hållbarhet.
Jag fattar helt varför man väljer varmblodiga ridhästraserna/de vi kallar halvblod som dressyrryttare som vill tävla. Det är ju den typ av häst och rörelser som premieras på tävlingsbanan. Iberiska hästar har sällan de rörelser som krävs för att vinna världscup tex. Nu har man ju sedan ett gäng år tillbaks börjat avla fram mer sportmodell istället för endast barockmodell på iberier. Så det finns en del större individer och med större gång.
Men det betyder inte att ibersika skulle gå sönder av dressyr. Det är ju absurt iom att det är raser som är avlad för dressyr betydligt längre tillbaks än våra varmblodiga ridraser.
Däremot kanske de ev går sönder pga dålig ridning precis som de överrörliga varmblodiga hästraserna.

Men överrörliga hästar får man själv se till att rida dem så att framkärra och bakkärra matchar. Släpper man loss framkärrans fulla rörelser innan bakdelen kan bära tillräckligt och orka hålla ihop bålen så blir överrörligheten dålig för hästens hållbarhet. Om du väntar med att släppa på i framkärran tills du fått en bärande bakdel och bål så får du en luftig och sund rörelse.
Oavsett vad man rider för häst så ska man ju förädla gångarterna och skapa hållbarhet. För mig är det vad dressyr handlar om.
Ja men du menar väl inte Spaniens typ av dressyr som dessa hästar används till är lik den våra varmblod tävlar i? Självklart funkar dom säkert till att rida i ett ridhus med olika gångarter som majoriteten av alla hästar. Ni som har iberier här i tråden vilken nivå rider ni på? Är det WE eller vanligt dressyr? Är väl ändå en viss skillnad? Som sagt Lusitanosport absolut. Men bra ni står upp för rasen säkert kommer Patrik kittel och gänget byta hästras inom snart framtid om dem är så fantastiska dressyrhästar på hög nivå. Nu pratar jag fortfarande inte om att rida runt i 3 gångarter likt en LA. Nu pratar jag hög nivå, eftersom tråden tog sidospår som världsstjärnan Totilas.
 
Senast ändrad:
Ja men du menar väl inte Spaniens typ av dressyr som dessa hästar används till är lik den våra varmblod tävlar i? Självklart funkar dom säkert till att rida i ett ridhus med olika gångarter som majoriteten av alla hästar. Ni som har iberier här i tråden vilken nivå rider ni på? Är det WE eller vanligt dressyr? Är väl ändå en viss skillnad? Som sagt Lusitanosport absolut. Men bra ni står upp för rasen säkert kommer Patrik kittel och gänget byta hästras inom snart framtid om dem är så fantastiska dressyrhästar på hög nivå. Nu pratar jag fortfarande inte om att rida runt i 3 gångarter likt en LA. Nu pratar jag hög nivå, eftersom tråden tog sidospår som världsstjärnan Totilas.
Den statistik jag hänvisat till tidigare är baserad på internationell tävlingsdressyr, GP internationellt. Alltså OS, VM, världscupen och så vidare. Det handlar inte om att "stå upp för rasen" och "man kan rida msv på ardenner också" Det handlar om fakta och resultat, där lusitanon ÄR en framgångsrik dressyrstambok internationellt, något som du verkar helt ovillig att ta till dig. Du verkar vara alldeles för mån om att behålla dina fördomar. Det står dig helt fritt att gilla eller inte gilla vad du vill. Men du måste skilja det från de fakta som presenteras.
 
Rankingen är inte baserad på tyckande utan på tävlingsresultat.

Jag vet. Men när man tänker på Totilas och benspattel så är det främst Gal i sadeln en förknippar med honom, därav att jag tog honom som exempel. De flesta överrörliga hästar kan ridas vettigt också, men då ser de inte lika spektakulära ut ;) som sagt, den hästen var bara ett tydlighetsexempel på osunt bensprattel för att göra mig förstådd.
Fast för mig är bensprattel model Totilas med Gal på ryggen mer en (avart till) ridstil än någonting annat 🙈

Men med tanke på att vissa dressyravlade hästar mer och mer börjar se ut som hyenor i kroppsformen (exteriör är ju tydligen något väldigt sekundärt i modern avel 😔 ) kommer det nog komma automatiskt i generna lagom tills den här stilen är helt out of fashion igen.
 
Ja men du menar väl inte Spaniens typ av dressyr som dessa hästar används till är lik den våra varmblod tävlar i? Självklart funkar dom säkert till att rida i ett ridhus med olika gångarter som majoriteten av alla hästar. Ni som har iberier här i tråden vilken nivå rider ni på? Är det WE eller vanligt dressyr? Är väl ändå en viss skillnad? Som sagt Lusitanosport absolut. Men bra ni står upp för rasen säkert kommer Patrik kittel och gänget byta hästras inom snart framtid om dem är så fantastiska dressyrhästar på hög nivå. Nu pratar jag fortfarande inte om att rida runt i 3 gångarter likt en LA. Nu pratar jag hög nivå, eftersom tråden tog sidospår som världsstjärnan Totilas.
Men hallå tom jag som har fälttävlan som första sport vet ju att både spanjorer och portugiser rider mästerskap på egna raser. T.ex lusitanerhingstarna Coroado och Alcaide som tävlar för Portugal respektive Spanien. Alcaide slutade 13 i Grand Prix Special vid VM i Tryon och slog bland annat Tinne med Don Aurielllo.
 
Ja men du menar väl inte Spaniens typ av dressyr som dessa hästar används till är lik den våra varmblod tävlar i? Självklart funkar dom säkert till att rida i ett ridhus med olika gångarter som majoriteten av alla hästar. Ni som har iberier här i tråden vilken nivå rider ni på? Är det WE eller vanligt dressyr? Är väl ändå en viss skillnad? Som sagt Lusitanosport absolut. Men bra ni står upp för rasen säkert kommer Patrik kittel och gänget byta hästras inom snart framtid om dem är så fantastiska dressyrhästar på hög nivå. Nu pratar jag fortfarande inte om att rida runt i 3 gångarter likt en LA. Nu pratar jag hög nivå, eftersom tråden tog sidospår som världsstjärnan Totilas.
Jag har ju skrivit i mitt förra inlägg att jag fattar att folk som vill tävla väljer halvblodstyp IOM att det premieras på tävlingsbanan. Så jag vet inte vad du tjatar ang detta med mig. Som även själv har halvblod.
Det finns olika typer av dressyr i Spanien. Både klassisk och tävlingsdressyr. De har ju liksom ryttare som rider världscup, VM, EM etc i Spanien och Portugal. De rider ju ofta sina inhemska raser.
Den jag hade hemma en sväng utbildades av en sådan ryttare. I vanlig tävlingsdressyr tom GP. Han var fin och fräsch sist jag hörde ngt om den nu ca 25-åriga hästen.
Mina tränares ena hingst, en Lusse, har gått tjurfäktning, svårklass hoppning innan de fick honom. Han har efter det gått svårklass dressyr plus lite halvhöga skolor etc. Han levde frisk och kry tills han var flera år över 30. Tror inte han var halt en gång på 20 år.
Den andra importerade hingsten, PRE, reds in här och gick svårklass plus skolorna ovan mark etc. Den var frisk och fräsch tills den som ca 20-åring fick invärtes skimmel-melanom.
De och jag rider en mix av tävlingsdressyr och klassiskt. Det ser inte annorlunda ut än tävlingsdressyr och de har många elever som rider i eliten.
De har också flertalet elever som rider iberiska hästar på lite högre nivå. De är ju framavlade i flera hundra år för att ha lätt för samling. Givetvis drar det dressyrintresserade! Och samling är ju inte direkt ngt man nyttjar i LA. Där gör sig halvblod ofta bättre om ryttaren är grön.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 755
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 725
Senast: Sassy
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 138
Senast: athena
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 954
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp