Bukefalos 28 år!

Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

*knapp*

Någon som har mått på "däckel-schabrak" eller vad det nu kan tänkas heta.
Som man har under tömkörningsgjorden och som finns att köpa hos Mias.
Tänkte sy några egna... :) Men behöver bredd, längd och vart man fäster kardborren bäst.

Jag sydde för några dagar sen. :)
Jag har sytt en tidigare:
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_33/25850000-25859999/640x480/25851414.jpg?0
Den fick häftig färg men blev alldeles för sladdrig och sne pga att jag försökte mig på att quilta själv... :( Den var gjord av innertyg i fleece, yttertyg i bomull tror jag, täcke från ikea emellan men den blev ändå för tunn.

Så jag gjorde nytt nyligen. Och gjorde det enkelt för mig. Klippte av ett oanvänt lite tjockare schabrak, sydde ihop kanterna och satt på kardborreband.
Jag har provanvänt det en gång. Så här ser det ut:
25872970.jpg

Men jag ska sy om bandet, för pga hjärnsläpp satte jag det ganska högt upp. Nederkanterna glider under tömkörningsgjorden så det bästa är att ha banden allra längst ner tror jag. (det är två band med kardborre som fäster emellan i mitten)

Mått (obs, måttet på en sida!)
på första: 54x23 cm.
den andra är ca 50x26 cm. Du kan ta till lite på längden men jag använde ju vanlig schabraklängd då.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

idag har jag börjat på ländtäcket!
kommer bli i grå lite tjockare fleece, och sen kommer jag sy på ett svart kantband + svarta band till svansrem och där man ska fästa det i sadelgjorden.
vilken färg ska jag brodera hans namn med?
tänkte svart men vet inte :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Det låter jätte fint;)

Jag funderade oxå på grått med svarta kaner o så! :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag tänkte sy ett "skrittmaskinstäcke", även kallat tömkörningstäcke. Inte för att jag behöver ett, utan för att jag inte har något ;)

Behöver fler tips på sånna här "onödiga" saker att sy. Har schabrak, lindor, nosludd, ländtäcken och fleecetäcken i överflöd, så det har jag ju ingen anledning att sy. Har en hel del tyg hemma och alldeles för mycket fritid. Inspiration, tack! :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

De vita banden snurrade jag på efter :) Så min nosgrimma är bara flätad med 2 band! Sprätt lätt ;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

TAACK:D så roligt att ni tycker det är fint. de är ju som sagt mitt första :)

Några här på buke har hjälpt mig göra hajtandsflätning med 2 band .. så jag gjorde de sen snurrade jag de vita bandet efter:) Super lätt!
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Ooh, så snyggt :love:
Mina bilder på mitt färdiga schabrak kommer senare :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

kul att det är fart på tråden!

Cili: Reflexer kanske?Man har alltid användning för ett nytt nice reflexridtäcke. har en idé till benreflexer jag ska pröva någon dag.

Själv håller jag på med en ful virkad kasse av sönderklippta plastkassar. meningen är att jag ska kunna stoppa easybootsen i den och hänga hela eländet på tork istället för att ha fyra lösa boots som är överallt i sadelkammaren. att den blir ful beror på att man vad jag vet inte kan göra nåt snyggt av plastkassar...men den blir vattentålig och går att spola under kranen om den blir grisig. bild kommer när den är klar!
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

blir så avondsjuuk!! ALLAS saker är så fina!

just nu skulle jag vela göra ett reflextäcke, tänkte göra ett i fleece och sy på reflexer :)

sen vill jag oxå fläta sådär fint mitt panband åt tinsku, undrar hur breda era band är för då jag testat har det inte blivit till npgonting!!

kom på att jag har åstadkommit en häst-sak!!

ett reflex som jag tovare och sydde lite för typ 2 år sen :rofl:

P1090629.jpg


haha hittade det just men har ingenstans att ha det på.. kanske skall sätta det på baksidan av hjälmen :idea:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Cili: Reflexer kanske?Man har alltid användning för ett nytt nice reflexridtäcke. har en idé till benreflexer jag ska pröva någon dag.

Har redan reflexridtäcke, andra reflexer har jag i överflöd (kan klä på tre hästar i full reflexmundering, så min enda häst kan förvandlas till reflexstolpe om jag vill ;) )
Jag har för mycket saker ;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Mitt schabrak är klart! :love: :D Snacka om att jag blev nöjd!!!
sy9y6u.jpg

3535j40.jpg

16acrcj.jpg

Och en förstärkning som inte blev så fin :p

:bump:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

jättefint!
har bild på ländtäcket på mobilen men får inte in den till datorn =(
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Attans, nu gjorde ni ju mig sy-sugen igen :eek: Men av många försöks erfarenhet så vet jag att tack vare mitt tålamod och min pedanthet så hamnar de "vackra" kreationerna i papperskorgen väldigt snabbt :crazy: Någon som har en gnutta tålamod till övers? ;)

Åh nej! Nu fick jag en sån där strålande ide igen :eek::eek: Jag ska fixa nytt tävlings schabrak o luva i grått och sedan ska jag sätta pärlor som "kantband", skulle verkligen vara jättesnyggt.. och jobbigt.. och dyrt.. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

fint schabraket blev!
vad har du för "foder" i det? och hur syr man "ränderna"?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 060
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 541
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 975
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
66 001
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Avliva aggressiv hund
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp