Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Är helt ny på dom här trådarna och jag orkar inte läsa igenom alla dom andra trådarna för att se om nån har svarat på min fråga, så ni får ursäkta mej om jag är tjatig :D Men....
Jag vill sy ett täcke med hals, och då vill jag ju helst ha kryssgjordar på det, vart fanken kan man få tag på sånt? Finns det att köpa eller måste man sno från nått gammalt eller trasigt täcke?:confused:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

nu kommer bilder :angel:
fortsatte med ländtäcket idag på slöjden, var inte lätt att få över namnet från pappret till fleecen..
började brodera, och det blev inte så himla bra :crazy:
nästa gång blir det att fortsätta brodera, sätta dit svart kantband runtom + svart band som svansrem och där man ska fästa det i sadeln.

26006728.jpg


:angel::rofl:
26006727.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Till Ms_Antrop:

Det är väl superbra om du kan sprätta av täckesgjordar på ett gammalt täcke, det har jag gjort. Då kommer trots allt det gamla täcket till användning trots att det är trasigt. Min häst är suverän på att dra sönder täcken - helst de i fleece som inte är så hållbara. När täcket är lagat x antal gånger och fullkomligt faller sönder är ofta remmar och spännen fortfarande hela. Har en kasse i skåpet i stallet med olika spännen, remmar, bensnören etc. Om något går sönder på ett täcke som fortfarande är helt kan man alltid sy på en annan gjord eller liknande.

Ett tips till alla er som syr egna grejer till hästarna: leta efter gamla kläder, tyg, band etc på loppisar eller i second hand-affärer. Det finns massor av kläder i snygga färger och mönster som är superbra att använda. Själv köpte jag en barnkappa i äkta lammull som var sydd hos en riktig körsnär. Fin och i väldigt bra kvalitet med andra ord. Av den har det blivit både en rumpvärmare och flera nos- och nackludd.:) Bilder kommer snart!
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Till alla er som vill brodera på de nysydda prylarna: Kolla in länken http://www.brodera.nu/ finfina tips som på ett enkelt sätt beskriver de enklaste sömmarna och teknikerna som man kan använda.
Själv är jag nybörjare inom detta pill-göra, men ska ge mig på det ändå.
Har slagits med symaskinen hela eftermiddagen och kan förhoppningsvis snart visa upp dagens alster.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Oohhh den såg mysig och varm ut! :love:

Det är den! :love: Det är kallt att sitta av, bara... :o

Psssst..: Ikea "ludde" fårskinn knappt 4*0kr/st. ser mycket luddiga/pälsiga ut från början men efter lite användning blir de finare :D

Imorn kommer bilder på enöratränset till häst.

Och så behöver Liten lite råd. Jag skulle vilja sy ett ridtäcke, som funkar till Hectorn. Som tål lite väta också.. Tänker mig fleecefoder, men vad för yttermaterial? Bävernylon? Ska gärna gå att brodera korsstygn på det *inspirerad*
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Är det någon som har mått på ländtäcke i strl 135/full?? ;)
Jag kanske bara har missat då:confused: vore väldigt tacksam för svar! Ska sy ett eget som ska vara grått med svart kantbant,svansrem och fästet i sadelgjorden:) även med mitt namn broderat!:D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

blivit inspirerad här med och ska sy ett körtäcke till avskrittning av fleece. Jag gick helt enkelt ut och måttade direkt på hästen, klippte till och nålade upp och gick ut igen och mätte om jag fått till det rätt. Jag hade på utrustningen som det ska sitta ihop med för att inte lura mig själv. Det blev bra med rumprundning och allt man lärt sig här i tråden. (syns inte riktigt på bilden dock) Så det är väl mitt tips angående storlekar.

kl

Nästa steg på täcket är att sätta dit kardborreband att fästa i gjorden och göra hål för tömringarna. Sen ska jag ha dit nåfot fint kantband. Har någon fixat med fleecetäcke och gjort det mindre töjbart. Jag tycker att det så lätt töjs ut. Funderar på att sy in resårband på något sätt för att staga upp lixom. Vill inte ha en bit tyg som hänger och slänger utan det ska sitta där jag vill.. :grin:

inlagt08-02-6.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag och sambon har knåpat ihop :laugh:
Fick lillsvägerskan med till ridskolan till småponnierna i julklapp.
pic_show_id25832021.html
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

25832019.jpg
[/url][/IMG]

Tadaa!! Jag kunde jag med :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Har hört att man kan sy in tyngder i kanterna, men ingen aning om hur ..

Korpilompolo: Wow! Har ni gjort de där själva..?! :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jepps, en alldeles fantastisk maskin som nästan kokar kaffe om jag ber om det ;):d
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag vill oxå ha en egen brodurmaskin!!:love: Då skulle de bli brodys på aaaaallt som går o göra på :angel:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Har skissat på några ridtäcken nu, blev faktiskt nöjd med ett.
Synd att jag inte kan sy :crazy:
Mobilbilder:
DSC02331.jpg

DSC02332.jpg

DSC02333.jpg

Jättefina ländtäcken! Just sådana som jag efterlyser i min tråd om länd/ridtäcken! Men, jag kan också rita ett jag vill ha! Det svåra är ett rita ett stort passande mönster och sedan sy det.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag håller verkligen med dej där!!
Jag söker oxå sånt ländtäcke! Jag har en bild i huvudet precis så jag vill ha det eller ja, syyy de;) men de kommer aldrig bli så tror jag! Frö jag kan inte rida de så jag vill eller sy såå bra som jag önska :D men jag kommer försöka så gott de går:D
Men har bara ett problem, har inga mått... Ländtäcket jag ahr nu är inte alls bra så de vill jag inte ha måtten från:p vill ha sån där skänkelskurning oxå:angel: så de ska jag fixa:laugh: Nu ska jag börja med o köpa tyg o försöka hitta bra mått, sen ska jag rita mönster:) Gör det på slöjden i skolan!:D men de mesta kommer nog bli hemma då jag inte hinner så mkt i skolan xD
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

*kl*

Slänger in lite bilder på tidigare tillverkade saker, ej visade till häst tidigare :laugh:

Honey+018.jpg

Honey+014.jpg

Enöras-träns

Honey+001.jpg

Barbackasadel ala Espaniola/Portugesa
Schabrak + fårskinn :love:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

*KL*

Otroligt fina saker ni gör, jag är vansinnigt imponerad :):bow:

Eftersom det verkar finnas så väldigt många i denna tråd som besitter oanade kunskaper i "handarbete" så tänkte jag slänga ut en liten fråga om en idé jag har, och höra efter vad ni tror om den:

Jag har fått två mkt fina fleecetäcken av god kvalité. Begagnade men oslitna och helt funktionella. Dock är de för korta på längden för min större häst och på tok för stora för min mindre. Nu är det så att jag saknar ett (eller två) ländtäcken/ridtäcken och funderar lite på om jag kanske kunde kapa av dessa täcken och göra om dem.

Detta vore som jag ser det inte alls så komplicerat, men jag har ändå kört fast i en fundering; Passpoalen och kantbandet som löper längs med hela täcket, bör jag försöka sprätta lös dem från den bit jag klipper av och sy fast den längs med den "nya" kanten eller är det bortkastat och ett rent överarbete?

Vad tycker ni? :)

Tilläggas bör att jag inte alls är förtjust i att sy och gärna söker genvägar, men jag är för den skull inte helt obegåvad med den förhatliga maskinen :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 413
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 875
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
37 254
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
66 102
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp