Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Hehe njaaa kanske lite? :banana: men du är inte ensam ;) Min stackars häst får stå ut med rosa benskydd mm trots han är kille, till sommaren kommer det rosa biothanetränset till användning med haha :p

Vad har du som "fyllning" i schabraken? Jag har gjort ett, och det använde jag vadd, men kommer inte ihåg tjockleken och tyckte det blev lite klumpigt på sina ställen.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Sthu -

jag tycker ju det är snyggt med stilrena (enfärgade) paddar och sen ha vackert smyckad sadel och träns istället!

Alternativt kanske man kan brodera på padden? Något snyggt mönster som går igen i läderdetaljer på träns eller sadel? Kanske sätta dit nitar?

Själv klädde jag om en najavo-pad som jag inte alls gillade. Köpte ett brunt ulltyg och gjorde ett fodral till den helt enkelt, har tänkte sy dit slitläder för hand någon gång i framtiden, kanske även göra någon detalj i läder nertill på kanten.

Men jag gillar som sagt det lite mindre utsmyckade, kanske för att det på nåt sätt passar en robust liten häst lite bättre.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

I dressyrschabraket så använde jag två lager av Ikeas tunnaste täcke. Jämnt och fint men lite tunt. Visserligen ville jag ha det tunt och det är inte det minsta sladdrigt utan stadigt och bra trots att det är tunt :). Allroundschabraket är det fyra lager stoppning. Samma stoppning som på det andra schabraket. Detta är tjockt och jämnt i stoppningen och ligger bra under sadeln :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Ah okej! Tack för tipset :) Får kika in det på Ikea nästa gång man tar sej dit.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Ja, på min fjord/island föredrar jag stilrent och enkelt. Men nya ponnyn kan ha lite mer stylade saker.
hade ett hemmagjort överdrag till min gamla pad, svart med grönt sidenband runt kanten. Men den har gått sönder nu.
Kanske ska sy något liknande igen, fast i lila :p

Paden rör jag inte, den var för dyr för det :angel: Dessutom använder jag den till flera hästar. Svårt med mönster, har flera sadlar och träns som jag varvar mellan..

funderar på att göra en tagelfläta och använda som pannband/"öronrem" (vad kallas det när det är one ear?). Om jag tar tagel från fjordkorsningen blir det intressant mönster :d
Frågan är då hur man fäster ändarna så de inte trasslas upp..
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Inte just nu. Och det tränset är sålt. Men har fått en beställning på ett nytt sådant så tar bild så fort jag kan :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Kanske köpa några kristaller med flat baksida och limma på? Om du googlar på MT's hästsport så har de suuuuperfina öron i pärlor och dyl. Antingen att hitta inspiration ifrån eller vara lat :angel:

Jag har funderat på att pimpa mitt träns med V-pannband med halva pärlor i en creme nyans.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Är inte så förtjust i bling, kör mer på ranch-stilen. Tänkte att lite tagel kan bli snyggt, lite stylat men ändå diskret.
Ska sätta igång och fläta med en gång! Har en tuss tagel här som är tvättad och klar, bara att sätta igång!
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Vilken kulig tråd! Jag älskar att få olika tips :) Flätade pannband förr men numera räcker inte tiden till riktigt. En riktigt rolig grej jag gjorde för många år sen var att sy ett riddarschabrak till en maskerad. Det tog tid men oj så nöjd jag blev!

image_zps6dccd9c3.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Funderat ett tag på att göra en "bettvärmare" Cx Dvs att jag tar något ganska stabilt tyg och på insidan syr jag in något mjukt och luddigt, vet inte riktigt vad men ska kolla! Sedan sy på något spänne. Detta för att spara tid kalla dagar om man inte har tillgång till varmvatten ^^ Får se när jag orkar.. xd
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Va' bra, för denna kommer jag nog att bli tvungen att lägga ut på annons snart :D. Hästen bestämde sig för att bredda sig kring manken, så den är för smal och ska ersättas av en (ännu) vidare. Tack!

*kl*

Lydia Tack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 411
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 874
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
37 254
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
66 101
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp