Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag skulle nog använda kantbandet och paspoalen - det är ju snyggt :laugh:
Skulle sy paspoalen för hand men liite lat är man ju och det rackars kantbandet går ju faktiskt att maskinsy :D

Jag har faktiskt planer på att göra liknande sak med ett fleecetäcke (fleecetäckena kostar i många fall mindre än ridtäckena, hur i helskotta går det ihop... :crazy:), fleecetäcket i fråga har dock inget kantband så det blir nog till att skaffa ett nytt om jag ska ha det...
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Är det någon som har mått på ländtäcke i strl 135/full?? ;)
Jag kanske bara har missat då:confused: vore väldigt tacksam för svar! Ska sy ett eget som ska vara grått med svart kantbant,svansrem och fästet i sadelgjorden:) även med mitt namn broderat!:D

I need u guys:D:bow:
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

KL

Ni kanske har skrivit det i någon annan tråd, men vad behöver man ha för att börja sy i läder? Ex, träns.. Hur vet jag att jag köper dugliga saker och inte skit? Även om jag kommer förbli en amatör så är det väl bra att köpa något mellanbra iaf :)
Nål, tråd..
Vad ska jag tänka på när jag köper sytillbehör? :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Du har PM!

Du behöver: skärsyl + handtag till denne (nähää..? :D), 2 nålar (om du ska sy "på riktigt"), tråd + bivax / färdigvaxad tråd, vass kniv, ska man göra det seriöst ska man egentligen ha en "syhäst" också - men det är väldigt mycket billigare med en syklämma.
Enkel beskrivning av sömnad:
1) Vaxa tråden ordentligt om du ej har färdigvaxad. Trä nålarna (en nål i varje ände av tråden). Sätt fast arbetet i klämman (har du klämma, inte "häst", har du klämman i knät).
2) Du ska sticka i sylen från framsidan av arbetet, och sy mot dig. Är du högerhänt sticker du med höger hand. Ett hål i taget - försök inte att skynda på det, hålen behöver iaf tas upp igen med sylen isf och det slösar bara tid.
3) Vinkla sylen så att hålen blir lutande (ca 45 grader). Stygnen ska bli vinklade.
4) Första sticket - trä igenom nål och tråd så att du har en nål + ½ av tråden på var sida av arbetet.
5) Nästa hål. Möt sylen på arbetets baksida med den nålen och trä igenom den. Trä igenom nästa nål (från framsidan). Dra åt stygnet.
6) Fortsätt så. Var noga med att samma tråd ligger underst resp överst i hålet, hela sömmen igenom. För hållbarhetens skull, och utseendet.

Ja..beskrivning är inte min starkaste sida, men jag försöker iaf :angel: :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Du har rätt, jag behåller både kantband och passpoal, det blir snyggast så. Bara till att vässa sprättaren :D

Jag återkommer med resultatet om/när det blir klart :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

*kl*

Jag har lovat en tjejkompis att hon ska få rida min arabtjej till sin studentbal typ den siste juni eller när man nu tar studenten... :o
men, jag tänkte att jag skulle sy en typ damsadel som är byggd på samma vis som man gör barbackasadeln... fast med "rullarna" placerade på andra ställen...
Men kom att tänka på att den kanske snurrar....? Eller har någon några funderingar osv på hur jag ska utforma den??
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Nu har jag ritat ännu mer, ett fleecetäcke och ett ridtäcke.
Fleecetäcket blev tråkigt, ridtäcket blev jag faktiskt liiiite nöjd med.
Frågan är om man ska försöka sig på att sy det också :crazy:

fleecetcke.png

ridtcke.png

(glömde bort kardborre framför sadel)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

tack :o måste erkänna att jag vart lite nöjd faktiskt :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

lite nytt och sytt :laugh:
tränset ät halvfabrikat kan vi säga, det är beställt på nätet från början men jag har sytt om pannbandet och nosremmen för att det ska passa mig i smaken och jag blev helnöjd :)

och machande stigläder

nu fattas bara förbygel och chabrak i samma stuk sen är jag riktigt nöjd :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

:bow: tack :o
stjärnorna är nitar beställda från shock. finns även i pyramidmodell och dödskallenitar.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Visst är det väl kul när man tkr att man har gjort ett jättebra köp av en förbygel, men sedan när man kommer hem och provar på hästen så ser det ut som att den är gjord för en missbildad tax :crazy: Så nu har jag bestämt mig för att jag vill sy om den så att den passar, jag tänker inte kasta 300kr i sjön för ingenting! ;)

Såhär ser det ut nu:
10cm för kort på detta håll
DSC01337.jpg

och ca 20 cm för lång på detta håll (vid det första röda strecket slutar sadelgjorden o vid det andra röda strecket slutar förbygeln)
DSC013389.jpg


Några tips/ideer på hur jag ska gå tillväga?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Nehepp, inga svar. Jag har iaf kortat av "magremmen" betydligt på ett , enligt mig, snyggt sätt. Nu ska jag bara komma på hur jag ska förlänga de andra remmarna. Jag funderar på om det går att få tag i sånt kraftigt resår som finns på förbyglar i någon affär?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Såg din bild i gbg-tråden, och det ser ut som om hela bröstan sitter för långt ner?
Hur ser det ut om du fäster hakarna där de ska vara?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

KL

Jag vill pyssla!
Jag har
Ett par meter kossefläckigt tyg
Ett par meter rött nylonband
Gamla filtar till w-sadel
Flertal små udda tygbitar
Delar av gamla eksemtäcken
12 meter svartgul båtlina
Diverse spännen, ringar och hakar.

Några tips på något inte helt onödigt jag kan tråckla ihop? Nåt kul till en westernriden skogsmulle fjord/island :D
Funderar på att sy en "padpåse" i kossetyget, alltså ett överdrag till paden. Vore inte det lite tufft?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

kl

Köpte igår en stor filt av ull för 100 spänn som jag idag började sy två lite för små täcken till ponnyerna av..

Istället för spännen så har jag kardborrband. Jag ser nu att delen vid bogen sitter för lågt så det får jag också fixa till sen..

inlagt08-02-22037.jpg


inlagt08-02-22024.jpg


inlagt08-02-22040.jpg


detta är inte färdigt än..

inlagt08-02-22026.jpg
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Snyggt!! :)

KL
Det finns kardborrband med klister på baksidan. Jag har hört av bekanta att det bara är skit. Kan man använda något starkare lim?

Jag har ingen symaskin :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
12 413
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
98 875
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
37 254
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
66 102
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp