Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon här som kan hjälpa mig att hitta hur man gör för att få den här typen av kant? Jag är ju verkligen inte duktig på att sy, så jag kan typ inga ord rörande det så har ingen aning om vad jag ska söka på.

Menar såklart den nedre ”V” formade kanten där det ser ut att vara något slags tunt kantband?
 

Bifogade filer

  • 15E33F4C-4FDA-4665-A93F-32995BAAA135.jpeg
    15E33F4C-4FDA-4665-A93F-32995BAAA135.jpeg
    138,5 KB · Visningar: 72
Är det någon här som kan hjälpa mig att hitta hur man gör för att få den här typen av kant? Jag är ju verkligen inte duktig på att sy, så jag kan typ inga ord rörande det så har ingen aning om vad jag ska söka på.

Menar såklart den nedre ”V” formade kanten där det ser ut att vara något slags tunt kantband?
Det ser ut som en passpoal. Googla sy passpoal så får du se hur man gör :)
 
Okej. Till dig som tipsade om Ellie and Mac. The fuck?!
Jag har hittat mönster i mängder! Massor med fint, jag kommer bli ruinerad :cautious: För att inte tala om min tid. Den är inte obegränsad. Och nog för att jag har mycket tyg, men det här kräver att jag köper ännu mer.

Dags att stänga ner internet ett tag :arghh:
 
En fråga till! Provdockor, vart hittar jag en med riktigt smal midja? typ neråt 55 cm kanske? Min nuvarande har 65, vilket blir lite tokigt när jag försöker fixa passformen på mina korsetter då det är mitt vanliga midjemått.
 
En fråga till! Provdockor, vart hittar jag en med riktigt smal midja? typ neråt 55 cm kanske? Min nuvarande har 65, vilket blir lite tokigt när jag försöker fixa passformen på mina korsetter då det är mitt vanliga midjemått.
Det finns mönster att köpa för att sy egen korsett-provdocka, men den är mer för "display". Jag skulle vilja påstå att det inte är så bra med provdocka just till korsetter, eftersom det inte är statiska mått när man snörar ihop den. Det som minskas i midjan förflyttar sig ju uppåt/neråt, och hur mycket är ju alltid svårt att säga. Sen är det ju otroligt viktogt att få proportionerna rätt mellan underbyst-midja-höft, vilket nog är svårt att få till/se på en provdocka.
 
Det finns mönster att köpa för att sy egen korsett-provdocka, men den är mer för "display". Jag skulle vilja påstå att det inte är så bra med provdocka just till korsetter, eftersom det inte är statiska mått när man snörar ihop den. Det som minskas i midjan förflyttar sig ju uppåt/neråt, och hur mycket är ju alltid svårt att säga. Sen är det ju otroligt viktogt att få proportionerna rätt mellan underbyst-midja-höft, vilket nog är svårt att få till/se på en provdocka.

Behöver dock något som korsetten kan sitta på då det ska draperas kläder över korsetten. 1700tals korsetter med en lite annan funktion än en vanlig korsett med. :p
 
Behöver dock något som korsetten kan sitta på då det ska draperas kläder över korsetten. 1700tals korsetter med en lite annan funktion än en vanlig korsett med. :p
Undrar om det inte är både lättast och billigast att göra en egen när siluetten är så specifik. Typ få sambon att linda in dig i plastfolie eller tejp 🤔
 
Undrar om det inte är både lättast och billigast att göra en egen när siluetten är så specifik. Typ få sambon att linda in dig i plastfolie eller tejp 🤔

Funderade på det, att typ ta på mig korsetten och snöra som det ska, och sen på med T-shirt och sen silvertejpa. :D
 
Ska sy en annan jacka (snart har jag lika många jackor som klänningar :angel:). Dutchess från Ellie and Mac. Så nu behöver jag köpa tyg igen! Ull tänkte jag. Hittade jättefint hos På skrå men det blir lite för dyrt (350 kr metern *3 meter). Så jag letar vidare. Kanske ska satsa på en blandning istället.

Först ska jag göra ett test i vanlig bomull. Har tre meter kattyg kvar så tänkte använda det. Det kanske blir fint. Ellie and Mac brukar passa mig bra så det lär inte behövas många ändringar.
 
Sytt en tröja till pappa, han fyllde år i veckan så det blir en present :) tror dock den blir stor i halsen. Förstår inte varför runis mönster alltid är gigantiska just i halsarna 😕
Hade sjukt stora problem att få till ficksömmarna, covern v ille inte alls utan efter ca 25-30 cm så blev kedjesömmen ful, för att bli bra igen efter 10-15 cm... Fick sprätta båda sidor säkert 5 gånger, och tog en evighet (det är skitsvårt att hitta rätt tråd för att dra ur hela kedjan i ett svep)... Och trycket på ryggen tog tid att rensa pga dåligt skuret 😑
33769
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
24 25 26
Svar
510
· Visningar
25 325
Senast: Trott
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
772
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
233
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
501
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp