Sytråden 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
HEJ sytråden! Igår meddelade min (vansinnigt generösa) mamma att hon har köpt en Juki MO 50e till mig.. eh. Så nu ska jag börja sy lite mer. O_o:D Var börjar man?! Jag har Gertie sews vintage casual hemma men tycker den är lite svår och kläderna lyckas bli för små.. ehe.

Var kan man hitta fina vintagemönster som inte är för svåra? Jag jagar så Pinterest och etsy men är storlek 44, vilket inte finns överallt direkt.
"Riktiga" mönster på Etsy är hopplöst tycker jag, hittar typ inget större än 32" bust och jag är då inte självsäker nog att gradera 8-9" på egen hand :cautious: Allt nedanstående finns som E-pattern utom boken:

Jag lärde mig sy med Tilly and the Buttons första bok Love at First Stitch, hon har lite "60's flare" över sina mönster, speciellt de tidigare. Kan lova att vem som helst kan lära sig sy med den boken, rekommenderar den till alla. Och så är hon rolig också :D Hennes storlek 8 är störst = UK 20 / US 16 / EUR 48 = 112-96,5-119,5 cm.

Sew Over It - nya mönster med vintagekänsla, mindre pedagogisk än Tilly men absolut görbart. Storlek 45-38-48 som mest.

Decades of Style - vintagemönster som fått uppdaterade storlekar och beskrivningar, deras Decades Everyday-linje är "perfect for the busy sewist or for someone newer to sewing. Make one in a day and wear it every day.". Jag har gjort deras 1940's Siren Sundress och ska klippa 1940's Boardwalk duet i helgen. Går till och med 46-40-49 inches i storlek.

Wearing History - Samma som ovan men mindre pedagogiskt. Originalbeskrivningar och begränsade storlekar. Har några mönster därifrån men har inte vågat ge mig på dom än.

Etsy, mönster av typen "any size" - vad jag fattar så köper man en "template" och får rita själv hemma: "This is not just a pattern, it's a drafting system, so once you own this, you can draft yourself a pattern IN ANY SIZE (from a 20 inch bust to a 69 inch bust). Whether you want this garment for a doll or a plus-sized person you will be able to make this fit perfectly.".
T ex: Embonpoint Vintage och MrsDepew. Har inte provat själv men varit sugen länge.

Förlåt för uppsats :o
 
"Riktiga" mönster på Etsy är hopplöst tycker jag, hittar typ inget större än 32" bust och jag är då inte självsäker nog att gradera 8-9" på egen hand :cautious: Allt nedanstående finns som E-pattern utom boken:

Jag lärde mig sy med Tilly and the Buttons första bok Love at First Stitch, hon har lite "60's flare" över sina mönster, speciellt de tidigare. Kan lova att vem som helst kan lära sig sy med den boken, rekommenderar den till alla. Och så är hon rolig också :D Hennes storlek 8 är störst = UK 20 / US 16 / EUR 48 = 112-96,5-119,5 cm.

Sew Over It - nya mönster med vintagekänsla, mindre pedagogisk än Tilly men absolut görbart. Storlek 45-38-48 som mest.

Decades of Style - vintagemönster som fått uppdaterade storlekar och beskrivningar, deras Decades Everyday-linje är "perfect for the busy sewist or for someone newer to sewing. Make one in a day and wear it every day.". Jag har gjort deras 1940's Siren Sundress och ska klippa 1940's Boardwalk duet i helgen. Går till och med 46-40-49 inches i storlek.

Wearing History - Samma som ovan men mindre pedagogiskt. Originalbeskrivningar och begränsade storlekar. Har några mönster därifrån men har inte vågat ge mig på dom än.

Etsy, mönster av typen "any size" - vad jag fattar så köper man en "template" och får rita själv hemma: "This is not just a pattern, it's a drafting system, so once you own this, you can draft yourself a pattern IN ANY SIZE (from a 20 inch bust to a 69 inch bust). Whether you want this garment for a doll or a plus-sized person you will be able to make this fit perfectly.".
T ex: Embonpoint Vintage och MrsDepew. Har inte provat själv men varit sugen länge.

Förlåt för uppsats :o
Många bra tips :up:
 
Och jag som blev så glad över din uppsats! Så kommer du med detta!:cautious:
Själv skulle jag bara titta lite... 🤷‍♀️
13AFDEB9-CE0C-4A83-A403-8AE31E54FDDA.jpeg


Tillägg: 13 m för 602:-, älskar stuvlådan :D
 
Senast ändrad:
@Linta önskar jag hade nära till ett ohlssons och en stuvlåda!
Du får komma till Gävle på kaffe och tygshopping :D
Det är verkligen guld! Tycker inspirationen blir lite triggad av att veta att stå där och plocka, man tar liksom i sånt man kanske gått förbi annars, och det man hittar är det som finns kvar vilket gör att man tar det till/det kanske bara räcker till mönster man kanske inte tänkt på annars. :up:
 
Pust! Efter mycket om och men och sprättande är väska nummer två klar. Med konstläder, vinyltryck och blixtlås.
Samma mönster som den förra, totebag av omgbananas. Blixtlås la jag till själv. Skulle haft ett längre men jag hade inget hemma.
Överlag nöjd med min insats. Materialkostnad: ca 40 kr. Allt inköpt i andra hand.
IMG_20190426_222125_790.jpg
 
Jag har fått en idé! Min fina kjol är ju för liten över rumpan, så jag funderar på att sy in kilar i sidorna vilket skulle göra den vidare och ge en annan stil på den - mer 50-60 än 40-tal. Tänkte först att jag skulle använda samma tyg men kom på att det kunde vara roligt att bryta av med det storblommig tyget! :love:
Dock så är det blommiga liite ljusare än kjolen, tror ni jag kommer undan med det ändå? Eller är det en rolig idé öht att sy i kilar? För krångligt?
Tygerna är mer åt det mintgröna hållet IRL, men skillnaden i nyans stämmer hyfsat. Vad tror ni?

28833
 
@GardenAngel jag hade tagit det blommiga, älskar kontrasten!
Testa sy kilar, Det borde bli bra.
Ja jag med, tror det skulle kunna bli riktigt ballt! Sambon sa ”Kommer inte det se förjävligt ut då? Men prova, annars är det ju bara att ta bort det igen.”
Aaah, the love and support :D (OBS han är inte den mest finkänsliga i världen, men ändå världens bästa :love: )
 
Jag har fått en idé! Min fina kjol är ju för liten över rumpan, så jag funderar på att sy in kilar i sidorna vilket skulle göra den vidare och ge en annan stil på den - mer 50-60 än 40-tal. Tänkte först att jag skulle använda samma tyg men kom på att det kunde vara roligt att bryta av med det storblommig tyget! :love:
Dock så är det blommiga liite ljusare än kjolen, tror ni jag kommer undan med det ändå? Eller är det en rolig idé öht att sy i kilar? För krångligt?
Tygerna är mer åt det mintgröna hållet IRL, men skillnaden i nyans stämmer hyfsat. Vad tror ni?

Visa bifogad fil 28833
Kilar borde funka utmärk :) jag hade tagit det enfärgade men det är ju jag det :p
 
Köpte duktyngder på dollarstore. Och en häst på second hand.
De ska tjänstgöra som mönstertyngder. Provade på en klänning och det funkade bra! Kanske lite för lätta men det funkade. Jag är nöjd :up:
 
Köpte duktyngder på dollarstore. Och en häst på second hand.
De ska tjänstgöra som mönstertyngder. Provade på en klänning och det funkade bra! Kanske lite för lätta men det funkade. Jag är nöjd :up:
Jag som precis är på dollar och såg dessa och tänkte på dig!
IMG_20190427_144123.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Börjar ny tråd då den gamla blivit låst :) Syr rätt mycket nu, då jag lovat mig själv att beta av minst 15 projekt innan jag köper nya...
26 27 28
Svar
556
· Visningar
27 590
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
863
Senast: Tonto
·
IT & mobiler Jag har köpt ny mobil och har gjort en överföring/kopiering från den gamla till den nya mobilen. Nu till den superkorkade frågan...
Svar
7
· Visningar
283
Senast: Sharpless
·
Fritid Jag håller på att sy en rumpvärmare till min sadel och har kommit så långt att det är dags att sy ihop alla bitar. Frågan är bara vad...
Svar
7
· Visningar
514
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp