"Riktiga" mönster på Etsy är hopplöst tycker jag, hittar typ inget större än 32" bust och jag är då inte självsäker nog att gradera 8-9" på egen handHEJ sytråden! Igår meddelade min (vansinnigt generösa) mamma att hon har köpt en Juki MO 50e till mig.. eh. Så nu ska jag börja sy lite mer.Var börjar man?! Jag har Gertie sews vintage casual hemma men tycker den är lite svår och kläderna lyckas bli för små.. ehe.
Var kan man hitta fina vintagemönster som inte är för svåra? Jag jagar så Pinterest och etsy men är storlek 44, vilket inte finns överallt direkt.
Jag lärde mig sy med Tilly and the Buttons första bok Love at First Stitch, hon har lite "60's flare" över sina mönster, speciellt de tidigare. Kan lova att vem som helst kan lära sig sy med den boken, rekommenderar den till alla. Och så är hon rolig också
Sew Over It - nya mönster med vintagekänsla, mindre pedagogisk än Tilly men absolut görbart. Storlek 45-38-48 som mest.
Decades of Style - vintagemönster som fått uppdaterade storlekar och beskrivningar, deras Decades Everyday-linje är "perfect for the busy sewist or for someone newer to sewing. Make one in a day and wear it every day.". Jag har gjort deras 1940's Siren Sundress och ska klippa 1940's Boardwalk duet i helgen. Går till och med 46-40-49 inches i storlek.
Wearing History - Samma som ovan men mindre pedagogiskt. Originalbeskrivningar och begränsade storlekar. Har några mönster därifrån men har inte vågat ge mig på dom än.
Etsy, mönster av typen "any size" - vad jag fattar så köper man en "template" och får rita själv hemma: "This is not just a pattern, it's a drafting system, so once you own this, you can draft yourself a pattern IN ANY SIZE (from a 20 inch bust to a 69 inch bust). Whether you want this garment for a doll or a plus-sized person you will be able to make this fit perfectly.".
T ex: Embonpoint Vintage och MrsDepew. Har inte provat själv men varit sugen länge.
Förlåt för uppsats