Sytråden 2

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare pudsey
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 016
  • Visningar Visningar 142 707
Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick hem härliga trikåtyger från Lisas tyger tillsammans med symaskinen :love: Inatt blev det ett par trosor och idag en långärmad t-shirt. Gillar passformen och modellen men behöver jobba lite med finliret :angel:

29385

29405

Fick för mig att jag skulle lära mig den omtalade bandkantaren ikväll :nailbiting: och eftersom jag tydligen lever efter Pitch perfect citatet: “If you’re not here to win, get the hell out of Kuwait” så tänkte jag att det var rimligt att testa mina kunskaper på en t-shirt! Tack och lov så gick det över alla förväntningar! Tröjan blev en smula tajt, men jag är en smula rund just nu så det får gå.
Har även testat mina nyaste trosor idag (NAKENCHOCK!) och känner att jag hittat den perfekta modellen. Såå sköna! :love:

Jag kan ha köpt ett mumintyg för över 200 kr metern :angel: Det ska bli en topp av det när det kommer. Tips på toppar i vävt tyg? Norah är en favorit men hur kul är det att ha flera i samma modell?

Men först ska jag göra klart klänningen jag påbörjat. Den har massor med tyg! Ska bli spännande att se om den verkligen passar. Enligt storlekstabellen ska den passa men sist jag följde en tabell blev det tält.

Jag kan ha köpt ett mumintyg för över 200 kr metern :angel: Det ska bli en topp av det när det kommer. Tips på toppar i vävt tyg? Norah är en favorit men hur kul är det att ha flera i samma modell?

Men först ska jag göra klart klänningen jag påbörjat. Den har massor med tyg! Ska bli spännande att se om den verkligen passar. Enligt storlekstabellen ska den passa men sist jag följde en tabell blev det tält.
Åh jag tror jag vet vilket tyg du menar! Så jäääääääääääääääääävla fint! Jag är avundsjuk :D

Åh jag tror jag vet vilket tyg du menar! Så jäääääääääääääääääävla fint! Jag är avundsjuk :D

Magiska mumin hette det. Hoppas det var värt pengen! Köpte i blått men tycker nog svart var snyggare. Det upptäckte jag när jag redan betalat.. Äsch det blir nog bra ändå!

@Blyger den ser inte alltför avancerad ut så det ska nog gå bra :) Testa! Och sy sakta, det blir så mycket enklare då. Jag sydde fort som en galning i början med resultat därefter :angel:

Börjar bra, vad är ett mellanlägg? :arghh:
Har lite bomullstyg (okej, en gammal gardin :o) jag tänkte öva på :)
Mellanlägg är sånt man stryker på som ska ge mer stadga i tyget. I den där kjolen lär det vara i linningen du ska ha det? Vanligaste märket på mellanlägg är Vlieseline (uttalas "Fliselin") så det kanske du hört talas om? Gå till en tygaffär, ta med mönstret och fråga vad du ska ha är det lättaste!

Ser ut som en kjol som det passar utmärkt att sy av en gammal gardin! Jag syr mycket av gamla gardiner för att prova.

Börjar bra, vad är ett mellanlägg? :arghh:
Har lite bomullstyg (okej, en gammal gardin :o) jag tänkte öva på :)

Mellanlägg används för att stabilisera och ge lite stadga. Jag brukar slarva med det :angel:

Gamla gardiner är perfekta att öva med! Har gjort många "gardinkjolar" som blivit bra.

Klant! Jag räknade totalfel och har bara en halv kjol till min klänning :arghh: såhär ser den ut nu
15573882733201909309749526495446.webp

Beställt mer tyg så nu får jag vänta..

Mellanlägg är sånt man stryker på som ska ge mer stadga i tyget. I den där kjolen lär det vara i linningen du ska ha det? Vanligaste märket på mellanlägg är Vlieseline (uttalas "Fliselin") så det kanske du hört talas om? Gå till en tygaffär, ta med mönstret och fråga vad du ska ha är det lättaste!

Ser ut som en kjol som det passar utmärkt att sy av en gammal gardin! Jag syr mycket av gamla gardiner för att prova.
Mellanlägg används för att stabilisera och ge lite stadga. Jag brukar slarva med det :angel:

Gamla gardiner är perfekta att öva med! Har gjort många "gardinkjolar" som blivit bra.

Fliselin har jag hört ja :)
Tack nu känns det bättre :)

Ni verkar ju sy allt möjligt här inne,så himla imponerad!

Jag behöver hjälp att tänka.. hur vet jag vad som är lagom till kjolen? I mönstret står "klipp ut två rektanglar" :grin:
Längden på kjolen ska vara runt 55 cm hade jag tänkt, men bredden då?
Spelar ingen roll? :D

Jag behöver hjälp att tänka.. hur vet jag vad som är lagom till kjolen? I mönstret står "klipp ut två rektanglar" :grin:
Längden på kjolen ska vara runt 55 cm hade jag tänkt, men bredden då?
Spelar ingen roll? :D
Du behöver tillräckligt för att det ska räcka runt dig :) så mät stussen (över rumpan typ) och sen lägger du till så mycket du vill ha i vidd.
Edit: det är vidden längst ner som styr hur mycket du behöver.

Eh jag slarvar också typ alltid med mellanlägg ... Ville bara inte erkänna det :o

Fast med det sagt, just linning till kjol blir extremt mycket bättre om man inte slarvar, jag har provat :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid Det finns redan trådar för de som syr, målar och lite annat men inte för allt och man kan ju inte gärna visa upp ett par åror man gjort...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: Blyger
·
Fritid Ny säsong och nya par. Och nya experter. Dessutom inspelat på vintern. Vad tror ni om årets matchningar? Personligen kommer jag sakna... 16 17 18
Svar
354
· Visningar
24 663
Senast: Reville
·
Hemmet Som rubriken lyder, måste köpa ny men det finns för mycket att välja på 😅 Finns det några egenskaper som ni inte vill vara utan, eller...
Svar
9
· Visningar
347
Senast: Happimess
·
Tjatter Hittar ingen ny julmusiktråd och det måste vi ju ha :love: Jag börjar med denna gamla goding som jag bara älskar :heart 2
Svar
21
· Visningar
819
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025