Bukefalos 28 år!

Sytråden 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min systerdotter önskar sig en kjol med hästar på i julklapp. Kul! Men då måste jag hitta mönster och tyg som jag tror faller henne i smaken. Undrar om maken tar ut skilsmässa om jag åker till Skroten i Kinna igen :angel:

Det här mönstret tyckte jag var lite gulligt. Måste bara luska ut hennes storlek. Hon bor liksom 20 mil bort så jag får väl be syrran mäta. Eller om det finns nån generell storleksguide för 7 åringar (det skulle underlätta, för syrran lär glömma bort att mäta). Tänker att det är lite marginaler tack vare dragskon i midjan, blir det lite stort går det lätt att knyta åt lite hårdare.

Eller tror ni att det är bättre att satsa på ett trikå-mönster?
 
Min systerdotter önskar sig en kjol med hästar på i julklapp. Kul! Men då måste jag hitta mönster och tyg som jag tror faller henne i smaken. Undrar om maken tar ut skilsmässa om jag åker till Skroten i Kinna igen :angel:

Det här mönstret tyckte jag var lite gulligt. Måste bara luska ut hennes storlek. Hon bor liksom 20 mil bort så jag får väl be syrran mäta. Eller om det finns nån generell storleksguide för 7 åringar (det skulle underlätta, för syrran lär glömma bort att mäta). Tänker att det är lite marginaler tack vare dragskon i midjan, blir det lite stort går det lätt att knyta åt lite hårdare.

Eller tror ni att det är bättre att satsa på ett trikå-mönster?
Jag hade nog kört på trikå! Lättare att hitta tyg med hästar också tror jag. Många tyg affärer kör ju black week/Friday till veckan så du kan ju passa på och kolla om du hittar nått då så slipper du ut och åka och riskera skilsmässa 😉
 
Jag hade nog kört på trikå! Lättare att hitta tyg med hästar också tror jag. Många tyg affärer kör ju black week/Friday till veckan så du kan ju passa på och kolla om du hittar nått då så slipper du ut och åka och riskera skilsmässa 😉

Jag sitter och letar tyg på nätet nu. Går sådär.. Hittar mest dalahästar (som är jättefina! Men inte alls vad jag vill ha). Verkar som du säger vara mest trikå. Får leta reda på en fin trikåkjol.

Mitt största problem är väl egentligen att jag föredrar fysisk butik framför nätet. Vill klappa lite på tygerna först, och ta hem direkt när jag bestämt mig. Men min närmsta tygaffär ligger många många mil bort.. Maken har gett sitt godkännande att åka till Kinna nästa helg :up:
 
Jag håller på med ett lapptäcke till min mor. Än så länge inte så mycket sömnad, mer vinyltryck.

20211114_181101.jpg
 
Min systerdotter önskar sig en kjol med hästar på i julklapp. Kul! Men då måste jag hitta mönster och tyg som jag tror faller henne i smaken. Undrar om maken tar ut skilsmässa om jag åker till Skroten i Kinna igen :angel:

Det här mönstret tyckte jag var lite gulligt. Måste bara luska ut hennes storlek. Hon bor liksom 20 mil bort så jag får väl be syrran mäta. Eller om det finns nån generell storleksguide för 7 åringar (det skulle underlätta, för syrran lär glömma bort att mäta). Tänker att det är lite marginaler tack vare dragskon i midjan, blir det lite stort går det lätt att knyta åt lite hårdare.

Eller tror ni att det är bättre att satsa på ett trikå-mönster?
https://www.reima.com/se/storleksguide#klader-0-5-aar

Den tabellen använder jag för babykläder i alla fall :) Vet inte hur exakt den är för äldre barn (och stroleksvarkationen blir väl större ju äldre de är!) dock 😅
 
https://www.reima.com/se/storleksguide#klader-0-5-aar

Den tabellen använder jag för babykläder i alla fall :) Vet inte hur exakt den är för äldre barn (och stroleksvarkationen blir väl större ju äldre de är!) dock 😅
Det beror nog väldigt mycket på modell på barnet. Jag sydde en klänning till ett kusinbarn i somras. Hon är 10 år, men hennes mor bad mig sy 152 cl eller större, då hon är av lite kraftigare modell. Det funkade med 152 för att det var linneöverdel och trikå, men annars hade jag nog fått göra ännu större.
Jag hade nog också 152 eller 164 i den åldern, men av motsatt anledning. Lång och pinnsmal. Allt annat blev för kort och köpta "tights" satt som lösa mjukisbyxor.
😂
 
Vill du ha tips på mer whippetvänliga modeller? (Min erfarenhet är att täcken i sån där modell sitter ganska dåligt på vinthundar :) )
Absolut gärna det! Jag har bara knåpat ihop det själv, sitter helt okej (blev lite trång i halsen bara) för kisstunderna men såklart att det vore bra med nått som satt bättre! Tänkte på att runda av rumpan lite iaf 😂
 

Bifogade filer

  • Snapchat-44086588.jpg
    Snapchat-44086588.jpg
    129,9 KB · Visningar: 38
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
876
Senast: Queen
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 316
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp