Sytråden del 4

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 007
  • Visningar Visningar 124 226

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått för mig att jag vill sy en floor pouf (sittpuff? ) men vad sjutton stoppar man den med som inte blir svindyrt? Såg tips om att använda tygspill, men då blir den väl väldigt tung. Har gjort det med en kudde till katterna och den är ju både liten och tung..
Frigolit längst ned och annat fluff längst upp? Vet att många köper billiga kuddar från typ Jysk och använder den fyllningen men det kanske blir för platt. Något gammalt täcke kanske går?

Frigolit längst ned och annat fluff längst upp? Vet att många köper billiga kuddar från typ Jysk och använder den fyllningen men det kanske blir för platt. Något gammalt täcke kanske går?
Jag har inget gammalt liggandes :rofl:
Puffen måste vara tvättbar, så jag tänkte göra som en påse till fyllningen och dragkedja i botten så man kan ta ut fyllningen. Den måste dessutom vara fast nog för en vuxen att sitta på (det är det som är tanken).
Skummadrass kanske är bäst ändå. Men då måste jag köpa en. Ska kolla om secondhand har nånting.

Jag älskar det. Har i min sovkudde, typ 2/3 fylld, och det är liksom både stabilt och flexibelt samtidigt. Svårt att förklara känslan, håller formen lite som en sacco-säck.

I en sittkudde antar jag du fyller mer? Tror det blir som att det formar sig lite efter rumpan i stil med memoryfoam, men inte sjunker ihop som fluff-fyllning. Beroende på hur mycket utrymme du lämnar kvar för rörelse när du fyller.

Med tiden kan de färga lite i rödbrunt. Kan vara bra med en innerkudde ifall man har fint yttertyg man vill vara rädd om. Kolla att du får ut allt innan tvätt.

IMG_20251213_152251.webp

Stressydde ihop ett set till en gravid vän jag ska till ikväll. Det är inte som om jag köpte tyget till just det här syftet redan i september..

Försökte göra ett flygplan i lappteknik. Gick inte alls. God idé men nej. Det får bli något annat istället. Men vad?
Kanske bara ska göra nån enkel stjärna eller nåt som inte kräver minutiös precision.

Kan vara nått av det fulaste jag sytt, men hag hoppas farmor gillar dom ändå. Hon har tillslut slitit ut skinntofflorna jag sydde åt henne när jag gick skinnsömmerska utbildningen för sisådär 15 år sedan 😅
Det är fårpäls som är nerklippt och garvad för beklädnad, så väldigt mjukt och skönt skinn/päls. Sytt dom på min Veritas power stitch pro som marknadsfördes som perfekt för "lädersömnad" men jag ville helst kasta ut skiten genom fönstret. Trots läder nål så massa hoppstygn. Med läder tråd så gick nålen av 🙃 (både nål och tråd för lädersömnad ingick med maskinen)
IMG_20251216_181314.webp

Ok. Projekt Sittkudde ligger på is. Nu börjar Projekt klänning Rhapsody. InstruktionsPDFen är 172 sidor lång :rofl: :arghh:
Det är sjukt många moment som ska gås igenom innan jag ens kommit till själva tygklippandet. Men det blir nog bra. Hoppas tyger räcker nu då. Vill ha en midilång klänning med kort ärm. Har inte kontrollmätt min tilltänkta tygbit än, bara höftat lite.

Men ingen ko på isen. Om det inte räcker (jag ska givetvis mäta innan jag klipper!) finns en plan B för tyget. Eller ja, plan B är under utveckling. Jag läser fortfarande instruktioner på Rhapsody och tänker "huuur gick det här till?".

Jag ger upp :arghh: Har försökt förstå hur det ska veckas och sys ihop, tittat på Youtube och läst instruktionerna. Fattar noll. Det går bra första fyra vecken, sen fattar jag inte vad som händer.
Nya tag imorgon!

Nope, jag fattade inte idag heller 😅 jag brukar inte ha så svårt att förstå men här är det några moment som jag verkligen inte fattar. Alls. Men jag tror det går ändå. Är liksom en inprovning och tre veck på vardera axel, fram och bak, det blir ganska plottrigt. Det är nog ingen som ser att jag skippar ett steg.

Man ska sy ihop inprovingen med vecken på något sätt, så de ska hålla formen antar jag? Äsch jag skippar det och ger mig på den sista inprovingen/vecket, vid ärmhålet.

Efter det här vill jag inte se ett enda veck! Det ska vara vara släta linjer framöver :D

Rhapsody klar
IMG20251221204820.webp

Hänger inte så snyggt på provdockan, och världens mest oförlåtande tyg. Varenda liten rynk syns så väl.

Måste göra om halsen på något sätt. Infodringen (sömsmånen) viker sig utåt hela tiden. Får väl göra några små stygn i ytterkanten.

Annars, ganska fin. Inte helt nöjd men det beror mest på tyget. Ytterst missnöjd med mitt tygval.

Har sytt några bokmärken idag och klippt ut tyg till fler. Känns som ett lagom projekt för min hjärna just nu. Problemet är bara att jag fått slut på folk att ge dem till 😅 Vi har även rensat bort alla kökshanddukar som inte används och jag tror att jag vill göra en tygväska/bärkasse i lapptäcksstil av dem. Behöver inga fler såna heller men har inga andra ideer. Har för låg energinivå för att orka dra igång med något större projekt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat