Sytråden del 4

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 007
  • Visningar Visningar 124 232

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag räknade fel :banghead: Det var ju 6 sömmar runt om, inte fyra. Jag la på alldeles för många centimetrar och nu är det ett tält. Jaja, lättare att åtgärda när det är på det hållet. Det är ju en slejf i ryggen med som ska forma lite. Jag syr klart fodret och ska försöka komma ihåg att skriva ner hur mycket jag ändrar.

Det kommer bli en manchesterkappa. Det föll på knapparna :rofl: Jag har inga som matchar det gula tyget, men jag har en hög som passar det blå. Tror jag, är väl bäst att dubbelkolla innan jag klipper.

När du syr så köper du ju själva metalbyglarna separat och bestämmer storlek på kupan själv. Det handlar ju mest om att lyckas bedömma bygelns storlek. Det kan ju underlättas om man går en kurs hos en levereantör typ b-wear för då kan man ju mäta på plats och testa ut vilken bygel som passar bäst. Jag skickade efter då märker man ju först när de kommit hem.
Slakta en gammal bra bh, som gjort sitt, och ha de byglarna som mall?

Det kan man göra om man har en som passar, man behöver inte slakta den heller har man en som passar kan man ju mäta bågen på den utanpå tyget.
Många företag som säljer byglar har "mallar" för bygelns olika storlekar som man kan skriva ut och tex tejpa fast på en kartongbit för att se vad som kan passa. Sen kan man köpa typ den man tror passar + en storlek upp och en ner, ifall det inte är helt rätt.
Byglar är inte så dyra, typ 20-25 kr paret.

Här har du tex bygel schema för denna modell om du scrolla ner lite.
https://www.bwear.se/byglar/extra-starka-porcelynne/extra-starka-short-vertikala-byglar.html

Nu är kappan snart klar. Jag ritade fel på fodret så det blev lite konstigt i framstycket. Tror jag lyckats rädda det. Den får hänga till sig tills imorgon, så ska jag sy knapphål, fåll och knappar.

Jag har så svårt för att sy för hand nuförtiden, fingrarna låser sig i alla möjliga konstiga vinklar.. Så sy i knappar kommer inte bli roligt.

IMG_2227.webp

Jag svängde ihop en kjol dagen innan jag pös iväg till Rom! Tyget är ett lapptäckestyg från Ohlssons, en anständig längd på 2,4 m men bara 1,05 bred så i princip alla mönster gick bort, så jag delade längden på tre, sydde ihop på bredden, veckade skiten ur alltihopa tills det passade midjebandet :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka