Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 765

Bukefalos 30 år!

Har en ask med pressarfötter. De passar nya maskinen, men jag har typ bara använt en av dem (blixtlås). Värt att spara ändå, om i fall att, eller skicka med dem med gamla maskinen när jag säljer den? Jag vet ärligt inte ens vad alla fötter är till för..

Underspolar kan jag med göra mig av med. De passar inte nya maskinen.
Du fick inte med pressarfötter med den nya? Hade nog helst skickat med dom med den maskinen de "tillhör", ev spara den för blixtlås men varit tydlig i säljes annonsen med tex bild på vilka fötter som är med :)

Du fick inte med pressarfötter med den nya? Hade nog helst skickat med dom med den maskinen de "tillhör", ev spara den för blixtlås men varit tydlig i säljes annonsen med tex bild på vilka fötter som är med :)
Nä, alltså pressarfötterna är köpa separat och tillhör inte maskinen. Fick med en hög nya till nya maskinen.

Är det de som följde med Janome 3000? Jag fick också med en hel ask och vet inte vad nån är till för.@sthu

Det blir som en extra säkerhet så tråden inte går igenom tyget. Du syr genom båda knapparna, när du är klar snurrar du tråden 3-4 Varv (har jag för mig) runt tråden som är mellan lilla knappen och tyget innan du föster/knyter tråden.
Men hur liten knapp då? Blir det inte bulligt med dubbla knappar?

Sån "pytteliten", 5mm stor typ. Men googla annars på "sy fast en knapp" ifall det är något steg du missar eller något tips på hur man får det att fästa 😊
Nja, jag tycker nog jag följer de råd som ges. Dubbel tråd, flera varv, en hals och knut på baksidan. Men knapparna lossnar i tvätten ändå..

Jag hittar inga såna små knappar.

IMG_2836.webp

Hälsosam grenlängd på pyjamasbyxorna jag håller på med :laugh:

Nja, jag tycker nog jag följer de råd som ges. Dubbel tråd, flera varv, en hals och knut på baksidan. Men knapparna lossnar i tvätten ändå..

Jag hittar inga såna små knappar.
Syr du ett stygn i tyget innan du börjar sy genom knappen? Tråkigt när det lossnar 👎

Ja, oftast. Kan ju missat det på just knappen som lossnade förstås. Fick rätt ont i händerna efter en knapp eller två, och det var ju åtta som skulle på plats.
Vad använder du för tråd?

Jag brukar köra på extrastark och mina knappar sitter som berget. Björntråd som nån nämde har samma effekt.

För mig fungerar det inte med vanliga sytråden, den är inte tillräckligt slitstarkt och går av för lätt tycker jag.

Är det alla knappar eller bara de på vissa placeringar? Tänker om något yttre påverkar (typ väskrem) och orsakar att knappen lossnar. Har hänt mig med knappar på min kappa tex.

För mig fungerar det inte med vanliga sytråden, den är inte tillräckligt slitstarkt och går av för lätt tycker jag.

Är det alla knappar eller bara de på vissa placeringar? Tänker om något yttre påverkar (typ väskrem) och orsakar att knappen lossnar. Har hänt mig med knappar på min kappa tex.
Nej, de lossnar i tvätten. Det är inte mina kläder, det är ungens (knappt 2 år).

Bara enstaka som lossnat.

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka