Sytråden del 5

• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Ceta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 656
  • Visningar Visningar 23 771

Bukefalos 30 år!

Hej, ny i den här tråden då jag tagit upp sömnaden för att sy kläder till mig själv. (har sytt till hundarna en hel del tidigare men inte så mycket efter mönster) Jag har sytt träningstights med blandat resultat och håller på att sy en hundförarväst just nu men är inte riktigt nöjd med hur jag gjort. Jag har köpt ett burdamönster och lagt dit andra fickor, passformen är okej men jag har inte lyckats få fickorna på samma höjd. Men vad ska jag använda för tyg till en hundförarväst? Jag vill ju att det ska vara rätt så tunnt och gärna lite stretchigt och finnas i fler än en färg :) Den här är grön även om den ser brun ut :P

Bifogade filer

• 20260826_131244.webp
    20260826_131244.webp
    35,4 KB · Visningar: 56
Alltså frotté, jag förtränger mellan gångerna hur vidrigt det är att sy i 😂 klippt ut en badrock till hund och en till ett barn, och sytt ihop den till barnet. Och det blir så bösigt överallt! Dammet är en sak i sig, men alla noppor 😬 Nu har jag sytt klart det ena projektet och städat syrummet. Så får jag pausa innan hundens badrock blir klar så jag hinner glömma hur jobbigt det är 🙈

Hur står du ut @Trott? Du syr ju ändå en del i frotté vad jag har sett!

Alltså frotté, jag förtränger mellan gångerna hur vidrigt det är att sy i 😂 klippt ut en badrock till hund och en till ett barn, och sytt ihop den till barnet. Och det blir så bösigt överallt! Dammet är en sak i sig, men alla noppor 😬 Nu har jag sytt klart det ena projektet och städat syrummet. Så får jag pausa innan hundens badrock blir klar så jag hinner glömma hur jobbigt det är 🙈

Hur står du ut @Trott? Du syr ju ändå en del i frotté vad jag har sett!
Det blir lite bös, men upplever att det också hänger ihop med kvalitén på frottén. Undvika att röra/flytta bitarna men också att köra dom direkt i overlocken kan hjälpa. Även om man kan sy direkt med raksöm så slipper man en del noppor som flyger runt om man overlockar alla kanter först.

Har nio knapphål, elva knappar och en svängd fåll kvar på skjortan och jag känner bara att näj. Det blev inte bra och jag orkar inte sy knapphål just nu. Det får ligga till sig till imorgon.
Vill egentligen sy nånting annat men då måste jag plocka ihop och lägga undan allt på bordet först. Orkar jag det? Nix inte idag.

Det får bli en sypaus ett tag tror jag.

Det blir lite bös, men upplever att det också hänger ihop med kvalitén på frottén. Undvika att röra/flytta bitarna men också att köra dom direkt i overlocken kan hjälpa. Även om man kan sy direkt med raksöm så slipper man en del noppor som flyger runt om man overlockar alla kanter först.
Jag overlockar allt som inte ska bandkantas, men kanske jag borde overlocka de delarna med för bösets skull 😅

Men absolut att jag flyttar runt lite väl mycket kanske.

Jag overlockar allt som inte ska bandkantas, men kanske jag borde overlocka de delarna med för bösets skull 😅

Men absolut att jag flyttar runt lite väl mycket kanske.
Ja jag hade nog gjort det, det kommer också hjälpa till att få en jämnare bandkantning :)

Maken provade skjortan nu. Katastrof! Ärmarna var typ femton centimeter för långa :arghh: :arghh: och den behöver tas in rejält i sidorna. Jag orkar inte! Gick ändå ner två storlekar mot vad tabellen sa och ändå blev det ett tält. Tyckte jag mätte noga men måste missat nånting ändå..

Jag får plocka iordning lite och sy nåt annat.

Maken provade skjortan nu. Katastrof! Ärmarna var typ femton centimeter för långa :arghh: :arghh: och den behöver tas in rejält i sidorna. Jag orkar inte! Gick ändå ner två storlekar mot vad tabellen sa och ändå blev det ett tält. Tyckte jag mätte noga men måste missat nånting ändå..

Jag får plocka iordning lite och sy nåt annat.
Du kanske inte alls är intresserad av det, men kan det inte vara dags att rita ett eget skjortmönster åt honom? Har för mig det brukat behövas en del ändringar även vid tidigare försök? Inger Öberg har en mönsterkonstruktion bok för herrkläder, den är från hedenhös men funkar rätt Okey.

Du kanske inte alls är intresserad av det, men kan det inte vara dags att rita ett eget skjortmönster åt honom? Har för mig det brukat behövas en del ändringar även vid tidigare försök? Inger Öberg har en mönsterkonstruktion bok för herrkläder, den är från hedenhös men funkar rätt Okey.
Jag orkar inte mecka med eget mönster från scratch. Jag har försökt rita till mig själv och det är inte så kul. Jag trodde jag skulle gilla det men mönsterkonstruktion lämnar jag till andra.

Jag bara testat ett mönster. Kanske dags att köpa ett annat :D

FreeSewing.eu har skjortan Simon. Som jag förstått det så genereras mönstret utifrån ens egna mått, och ju fler mått man kan ta ju bättre, och man ska kunna tweeka grejjerna oxå.

Jag har dock alldeles för lite praktisk erfarenhet för att veta om det faktiskt funkar på bra som det låter, men ni som kan mer kanske får ut nått av det 😁

FreeSewing.eu har skjortan Simon. Som jag förstått det så genereras mönstret utifrån ens egna mått, och ju fler mått man kan ta ju bättre, och man ska kunna tweeka grejjerna oxå.

Jag har dock alldeles för lite praktisk erfarenhet för att veta om det faktiskt funkar på bra som det låter, men ni som kan mer kanske får ut nått av det 😁
Vilket bra tips! Tack! Ska testa

Edit:
Maken ville inte ha den modellen -.- han vill ha utan inprovningar bak.

Jag orkar inte mecka med eget mönster från scratch. Jag har försökt rita till mig själv och det är inte så kul. Jag trodde jag skulle gilla det men mönsterkonstruktion lämnar jag till andra.

Jag bara testat ett mönster. Kanske dags att köpa ett annat :D
Herrkläder är mycket enklare än damkläder att konstruera😅 men fattar, det är inte för alla.

Sommarlovet är över och jag har mycket mindre tid över till mina krosstygn! De får vänta till helgen och jag har äntligen blivit färdig med det svarta på det här mönstret.
20260830_230117.webp

Som utgår från en japansk målning av Watanabe Seitei från tidiga 1900-talet ("Crow on snowy branch"). Jag gillar verkligen hans konstverk. Och så fick jag syn på detta mönster, verkade lite mera enklare med bara två färger 😅 Nu är det bara vitt (snön) kvar och några svarta linjer som gick över ringkanten.
Jag tittade efter ramar till den i helgen men det fanns inte riktigt någon bra storlek så jag får se och mäta när den är färdig 🤔
Men nöjd med hur den ser ut hittills!

Senast ändrad:
Smyger in här med lite frågor :)
Köpte symaskin i går, en Brother cs10s baserat på att jag ville ha en enkel, ganska billig, liten och som är vettig för nybörjare.
Gick syslöjd för en miljard år sedan men vi fick bara på nåder använda symaskinerna, så jag minns inte så mycket och får nog börja om från början.

Jag fattar i alla fall att jag behöver:
Bra sax (vad är en bra sax?)
Bra tråd (vilka trådar är bra?)

Det jag ska göra med symaskinen är att sy in alla miljarder (något överdrivet) konsert t-shirts jag köpt. Konsert t-shirts har en förmåga att vara typ som storlek L även om man köper S, och vara helt utan form överhuvudtaget. Det leder till att jag har massa tröjor hemma som jag vill använda och tycker om men pga passformen blir det bara pannkaka.
Planen är att gå på second hand och köpa stora t-shirts och testa på dem innan jag ger mig på mina älskade konsert t-shirts.

Edit för jag kom på en till fråga: Finns det olika sorts trådar för olika tyger? (i så fall vilka är bra för t-shirts?)
Edit igen för jag kom på en till fråga igen 😅 Något annat tips för nybörjare?

Smyger in här med lite frågor :)
Köpte symaskin i går, en Brother cs10s baserat på att jag ville ha en enkel, ganska billig, liten och som är vettig för nybörjare.
Gick syslöjd för en miljard år sedan men vi fick bara på nåder använda symaskinerna, så jag minns inte så mycket och får nog börja om från början.

Jag fattar i alla fall att jag behöver:
Bra sax (vad är en bra sax?)
Bra tråd (vilka trådar är bra?)

Det jag ska göra med symaskinen är att sy in alla miljarder (något överdrivet) konsert t-shirts jag köpt. Konsert t-shirts har en förmåga att vara typ som storlek L även om man köper S, och vara helt utan form överhuvudtaget. Det leder till att jag har massa tröjor hemma som jag vill använda och tycker om men pga passformen blir det bara pannkaka.
Planen är att gå på second hand och köpa stora t-shirts och testa på dem innan jag ger mig på mina älskade konsert t-shirts.

Edit för jag kom på en till fråga: Finns det olika sorts trådar för olika tyger? (i så fall vilka är bra för t-shirts?)
Edit igen för jag kom på en till fråga igen 😅 Något annat tips för nybörjare?
En bra sax är en tygsax som absolut inte får användas till något annat! En dålig tråd är tråd från typ IKEA (har försökt, men den går bara av och trasslar sig...)..
Mitt tips är att gå till typ Ohlsons tyger och köpa material därifrån.

Liknande trådar

• Sytråden del 4
  • Jag vill bli mer sparsam
  • Mod att våga starta en relation
  • Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka