Bukefalos 28 år!

Ta av skorna på vuxen häst?

Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

*KL*
Intressant:D

min pålle hade väldiga coca-cola burkar till hovar, något som jag inte såg förrut när hon hade skorna på, och då tänkte jag inte heller att går fel eller varför hon hela tiden snubblar... Med en kompis som har sina hästar barfota så kom jag i kontakt med barfotahästar. Här följer mina svar:

Varför valde ni att ha hästen barfota? För att en equiterapeut som behandlade henne och hon föreslog att vi skulle ta av skorna och låta henne gå barfota ett tag för att hitta hovens naturliga form. (då hade hon lååånga hovar och tunga skor)

Hur har det fungerat? På hösten var det inga problem, hon fick stå hela hösten med undantag från några promenader. Sen på vintern så halkade hon men efter ett tag så kom hon underfund med att hon måste gå på kanterna där det inte finns is... Nu på våren så har det gått jättebra.

Kan hästen gå obesvärad på alla underlag? Nästintill, med små undantag på glashal is och stora stenar.

Hur lång tid tog det isåfall innan den kunde det? Det blir hela tiden bättre :)

Har ni upptäckt några positiva effekter (tex bättre gång)? Hon snubblar inte och hon har blivit mycket mera lögjord, formen blev bättre

Negativa? de kan ta längre att ta sig fram till ett ställe där det finns stenar...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 239
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 739
Senast: krambanan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 984
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 887
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp