Bukefalos 28 år!

Ta av skorna på vuxen häst?

Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

kl

Jag tog av min häst skorna i början av april. Detta för att han har ett enormt övertramp och alldeles för ofta trampade sig själv eller trampade av skorna.

Jag blev tillslut trött på att han hela tiden var skadad och bestämde mig för att prova en period utan skor. Även om han trampar sig nån gång nu så blir det inte samma skador.

Han funkar jättebra på detta nu så det förblir barfota nu.. åtminstone till vintern.

Visst ja han kan ömma till om han lyckas trampa på en stor sten på grusvägen.. men det händer även om hästar har skor också.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Min häst har haft skor på sig under större delen av sitt liv, men de togs av för några år sedan och han verkars enligt barfotaverkningen. Han har ömmat till och från, men vi tror att det beror på hans tidigare bölder. Han blir bättre och bättre, i och med att hovarna blir starkare utan skor.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Vinterhalvåret är alla 3 skodda runt om och med både snösula och broddar men från slutet av april början av maj tills ca november går 2 av dom barfota och den 3.e skodd fram... Stoet är det inga problem alls för dock påvisar min halvblodskamel viss ömhet i början men det ger sig efter ett tag, jag rider dock anpassat under den första tiden så att han inte ska behöva trippa... Den 3.e i skaran är dock omöjlig att ha barfota fram eftersom han är JÄTTEömfotad... men då vi vet detta utsätter vi inte honom för den prövningen...

Jag har ALLTID en dialog med min hovslagare om hur hovarna ser ut och hur läget är, begär råd om jag känner mig osäker och analysera alltid resultat av exempelvis barfotagång etc....Märker jag någon form av symtom på det ena eller det andra tas det upp till avhandling med hovis och därefter fattar vi gemensamma beslut utifrån hans kunskaper/erfarenheter inom hans yrke och mina kunskaper/erfarenheter av de gällande hästar och vårt ridschema:D Har funkar klockrent för både mig och hästar...:D
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Och hur har hästen verkats? Av en vanlig hovslagare eller någon särskild verkningsmetod?

Min häst verkas av en vanlig traditionell hovslagare. Har inte varit något problem alls och hovarna ser fina ut.
Hur hovarna ser ut.. tja som hovar ska se ut :D Gud vilket dåligt svar men jag får väl ta bilder sen.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Varför valde ni att ha hästen barfota?
Inrådan av hovslagare, han ansåg hästens lätt spruckna hovar skulle bli helt bra om hästen fick gå barfota.

Hur har det fungerat?
En häst som inte gick att rida på i flera veckor. Enligt hovslagaren helt normalt med en häst som stapplade fram på grus/väg och desperat försökte ta sig till gräskanten. Att tvinga honom trava eller galoppera var inte ett alternativ för min fodervärd. Även till slut ömfotad på bana.

Kan hästen gå obesvärad på alla underlag?
Nej, långt ifrån.

Hur lång tid tog det isåfall innan den kunde det?
Det slutade med en rejäl hovböld, sedan slapp hästen plågas med barfotagång som inte fungerade längre.

Har ni upptäckt några positiva effekter (tex bättre gång)?
Nej inga alls.

Negativa?
Hästen oridbar, hovböld.

Sägas ska att jag alltid varit skeptisk till att dra skorna av en häst som i många år (min pålle var då drygt 20 år men fullt brukbar) gått skodd. Men så många har sagt det fungerar, så när den hovslagaren började tjata om hur bra det skulle bli, då tänkte jag att visst, vi provar väl, kanske har jag förutfattade meningar då jag ju faktiskt inte provat.
När hästen i fråga hade en tappsko kunde man både hoppa och rida dressyr på bana ett par dagar tills skon slagits fast igen, men med detta barfotalaborerande var han som sagt oridbar.
Kommer aldrig mer att ta skorna av en häst igen som varit skodd i flera år!
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Men sa hovisen att hästen skulle ridas:cool: Som i vårt fall var det ju mjuka hagar inget annat. Samma den proffsgalopptränare som jag ref till tidigare, -total vila i hage med mjukt underlag.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

ja is är ju en sak, vad jag ser som ett större problem är hårdfrusna ojämna hagar! sällan det är komplett isgata i en hage, men i södra sverige där vi inte har snö så är det ofta att det fryser till efter att ha varit väldigt blött och då blir det knöggligt och hårt i hagen. även skodda hästar kan ju reagera på sånt underlag...

hur har era barfota hästar klarat av det?

min unghäst går barfota och det är lite jobbigt för henne när det fryser och blir ojämnt. För övrigt att det ju större risk att alla hästar trampar snett och vrickar sig. Jag försöker så gott jag kan (och hinner) hålla hagen slät genom att sladda och välta innan det fryser. Jag har dränering=grus på de värst utsatta platserna (grindhål och ingång till ligghallen) och det håller sig betydligt slätare, där räcker det med att kratta. Samt stänga av de delar av hagen där det blir som blötast. Helt klart föredrar hästarna att gå där jag jämnat till så gott det går. Jag mockar också hagen och det är mycket lättare att gå med skottkärra om det är jämnare.

Men dessa vintrar är för tråkiga både för skodda och oskodda
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Varför valde ni att ha hästen barfota?
Hur har det fungerat?
Kan hästen gå obesvärad på alla underlag?
Hur lång tid tog det isåfall innan den kunde det?
Har ni upptäckt några positiva effekter (tex bättre gång)?
Negativa?

Köpte en galoppör från Täby som var rätt så illa skodd av tränaren själv. Skorna satt så dåligt så de var tvungna att limma, förutom att spika. När jag då köpte henne skulle hon givetvis skos med ridskor istället för aluminiumskor och det gick inte så bra, det var den ena tappskon efter den andra då hovväggen var så tunn och till slut fanns i princip inget kvar att spika i eftersom hovarna blev sämre och sämre för varje tappsko som hon fick.

Jag tröttnade ganska fort och bestämde mig för att prova barfota då jag läst så mycket positivt om det, bland annat här på Bukefalos. Eftersom hon hade så tunna och dåliga hovar köpte jag Easyboots till henne så att jag skulle kunna rida. Köpte även broddade boots för vinterbruk och hoppning på gräsbana. Det var det bästa jag någonsin gjort! Hovarna blev därefter starkare och starkare och tillslut hade hon friska, starka hovar och man behövde eg inte ens bootsen vid ridning längre. Kommer dock inte ihåg hur lång tid just det tog, tyvärr.

Sålde hästen och den nya ägaren fortsatte ha henne som barfotahäst eftersom hovarna mådde så bra av detta. Hästen i fråga har tränats upp till 130 hoppning, LA dressyr och påbörjad terrängträning. Tävlat har hon gjort i lätt klass.

Jag har numer tre andra hästar och har alla tre barfota, vilket de mår jättebra av. Det är unga hästar, men två av dem hoppar 110 banor på träning och en av dem tränar LA dressyr och den tredje är en treåring och har alltså aldrig varit skodd. Rekommenderar det varmt till alla som har lust och möjlighet att ge barfota en chans. Har inget direkt negativt att säga om det, faktiskt, även om jag inte är någon "Halleluja-förespråkare a la Strasser mfl".

Min äldsta häst, sexåringen, skoddes på ena framhoven när han fick en hovbensfraktur. Frakturen läkte ganska fort och skon åkte av så fort jag fick klartecken, men efter skoperioden vart hoven mycket försämrad i sin kvalitet, men är på tillfriskning nu när skon åkt av. :)

Innan fullblodet var jag mer eller mindre övertygad om att "alla ridhästar behövde skor" och innan hovbensfrakturen så hade jag nog ingen större insikt i hur mkt skor kan förändra hoven (ibland till det bättre, men i detta fall till det sämre). Nu är jag övertygad om att fler ridhästar klarar av barfota bättre än deras ägare tror och att åtminstone min sexårings hovar mår mycket bättre av att gå barfota än med skor (något som till och med hovslagaren på Skara djursjukhus som skodde honom håller med om! :bow:). :p

Kan tillägga att min femåring som köptes i september 2008 hade extremt trånga hovar, ihoptryckta ballar med strålröta runt om och tack vare att hon får gå barfota med mycket rörelse och korrekt verkning så har hovarna breddat sig riktigt bra, det är fortfarande en bit kvar dock, men hovslagaren har sagt att vi inte hade fått samma resultat med skor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Kommer aldrig mer att ta skorna av en häst igen som varit skodd i flera år!

Ursäkta, men det där är bara så typiskt. Det är klart att hästen ömmar så fort skorna åker av när hovarna varit påverkade av skor i hur många år som helst! Man måste ju ge hästen en övergångsperiod och ska man rida får man ju ha ex. easyboots eller bara hålla sig till gräs och ridbana (vilket inte är bra då de behöver mer tryck för att sätta fart på hovmekanismen som är det som gör att hoven kan läka och bli stark, boots är alltså att rekommendera eftersom man då kan rida på hårda underlag).

Sen hänger det mycket på hur hästen har det i övrigt också, ex. hur mkt den får gå i hage (mina ex. går på lösdrift trots att de är ridhästar, blivande tävlingshästar), vilket underlag det är i hagen, hur ofta och mycket och hur den den rids osv.

När folk är otåliga och okunniga och deras hovslagare likaså är det inte konstigt att det blir tokigt!

OBS! Vill bara tillägga att jag INTE påstår att "allt funkar för alla", som jag skrev i mitt ursprungsinlägg
jag inte är någon "Halleluja-förespråkare a la Strasser mfl".
det enda jag menade var att det är så typiskt att folk dömer ut barfota på fel grunder, dvs de och/eller deras hovslagare har inte gjort rätt och därmed kan de inte heller göra någon rättvis bedömning vare sig åt det ena eller andra hållet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Min häst har gått barfota i perioder, ofta under sommarhalvåret. Hon brukar bli lite öm i början men vänjer sig efter någon vecka med försiktig ridning. Henne har jag kunnat göra allt med utan skor; hoppa, dressyra, rida ut.. på olika underlag. Men har varit försiktig när det är grusvägar t.ex, eftersom hon kan ömma om hon trampar på sten.

Nu har jag nyligen tagit av skorna igen så hon får skrota runt barfota den sista tiden, eftersom hon har blivit utdömd och ska avlivas om några veckor..
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Oj ja, det skulle ridas som vanligt! Och när ryttaren då sa att hästen stapplade fram på grusväg så var hon i det närmaste sjåpig, bara att rida på, hästen skulle vänja sig!
Nu var ryttaren som tur är inte någon som "bara red på", hon skrittade lugnt i gräskanten på vägen så långt det gick, och aldrig annat än skritt.
Rida det fick hon göra i ridhuset, men det varade inte länge det heller, hovbölden satte stopp för det, och det var en sådan där lurig hovböld som inte hittades förrän många veckor senare.

Vi har en även en utbildad hovis i mina trakter som är barfotaentusiast. Hon säger också att bara ta av skorna, rid för fullt även om hästen haltar, det är naturligt och går över.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Men om man är okunnig om barfotagång och de som säger sig kunna sådant (2 olika hovslagare i mitt fall) säger hur man ska rida och agera, ska man då inte kunna lita på dem då? Och utifrån det själv avgöra om det fungerar eller inte?

När det gäller hovar är hovslagare experter, det säger även veterinärer! Jag upplevde det senast förra veckan, min häst hade trampat in något i hoven trodde jag, något som gjort hål men inte var kvar. Veterinär kom och bekräftade att det var så men sa att hon inte ville skära upp, det var hovis bättre på. Och då förutsätter jag ju att min hovis har rätt i sin diagnos och sina råd för konvalescens! Han är ju liksom experten! Och då bör väl hovslagare som säger sig kunna "skola om" till barfotagång också veta vad de talar om?
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Jag förstår din frustration, men min personliga erfarenhet är att det finns många hovslagare som inte är så bra som de borde vara... TYVÄRR! Det är synd och skam att man som hästägare inte ska kunna lita på fackmannen man anlitar och betalar dyra pengar till... :crazy:
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Det är inte så enkelt som att bara dra av skorna och vänta sig att allt ska fungera direkt. En häst som varit skodd har ofta tunnare hovvägg och sula.
Ska man sko av sin häst är man skyldig att ha boots till hands, om hästen visar obehag i början eller om man ska rida på vassare underlag.
Det är inte meningen att hästen ska ha obehag alls enligt mig.

Barfota med boots i reserv fungerar!
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Ja att många hovslagare är självutnämnda experter, det har man ju upplevt fler än en gång! De anser sig enormt kunniga på områden som inte är hovar, och är ofta inte alls sena med att delge hästägaren sin "kunskap"! :p
Ta min förra hovis tex. Han sågade min nuvarande häst totalt! Det var alla fel på henne, hon var sjukligt skev i bakbenen, nervös, korkad och gud vet vad! Dessutom så hade hon även sparkat honom påstod han. Att hästen i fråga av andra får "domen" skitsnäll och bussig, samt att hon är besiktigad på klinik inkl röntgen + gårdsbesiktning och veterinären som klinikbesiktigade rekommenderade köp, det bet inte på den hovisen! :D
Nej tacka visste han min förra häst, det var en klasshäst det! Min förra häst var halt titt som tätt, var knepig i temperamentet och fullkomligt tokig att rida. Men enligt hovis den bättre hästen av de två! :D

Men när det gäller hovar så blir jag som du säger frustrerad när fackmän som tar betalt inte vet vad de talar om!
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Ja att många hovslagare är självutnämnda experter, det har man ju upplevt fler än en gång! De anser sig enormt kunniga på områden som inte är hovar, och är ofta inte alls sena med att delge hästägaren sin "kunskap"! :p

Eller hur!! :D
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Men om man är okunnig om barfotagång och de som säger sig kunna sådant (2 olika hovslagare i mitt fall) säger hur man ska rida och agera, ska man då inte kunna lita på dem då? Och utifrån det själv avgöra om det fungerar eller inte?

Jag har haft en sån här diskussion här på bukefalos tidigare. Slutgiltiga svaret blev både ja och nej. Tyvärr så har inte alla hovslagare den kunskap som krävs för att kunna sko en häst. Det är synd men det är så, man måste lära sig själv hur det ska se ut för att man ska kunna bedömma vilken hovslagare som är lämplig.
Tyvärr är det så, det finns många hemmagjorda nötter bland hovslagare. Flertalet jobbar ju svart också, alla har heller inte utbildning. Sedan så vet jag inte om utbildningen håller den standard den ska hålla heller.

I slutändan, trots veterinärer, hovslagare och andra hästmänniskors råd, så är det du, som hästägare som har sista ordet. Detta tvingar hästägare att erhålla kunskaper i olika ämnen som hovslageri, veterinärvård osv för att kunna göra en någonlunda bra bedömning utefter den information man hittat och de råd man fått.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Det är helt sant!

Och tyvärr fick jag ju bevis för att det är så just angående när min gammelpålle fick gå barfota! Min kunskap och min maggropskänsla nära nog skrek feeel, men samtidigt tänkte jag att jag kanske är en bakåtsträvare om jag inte provar?

Jag är "20 frågor" tex när en veterinär ska behandla min häst! Känner att jag vill veta vad veterinären gör och varför. Och konstigt nog så är jag omtyckt som hästägare hos de lokala veterinärerna, borde kanske vara tvärt om? :p
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Jag är "20 frågor" tex när en veterinär ska behandla min häst! Känner att jag vill veta vad veterinären gör och varför. Och konstigt nog så är jag omtyckt som hästägare hos de lokala veterinärerna, borde kanske vara tvärt om? :p

Nej knappast. En seriös yrkesman uppskattar att kunden ställer frågor och är engagerad, så enkelt är det.
Till motsats från de många som ALDRIG är med ens, när hovslagaren skor deras häst, inte har en aning om varför hovslagaren skor som den gör, aldrig ställt en fråga osv. Och sen har mage att klaga och skylla på hovslagaren när ngt inte går som det "ska" i hästägarens ögon.... : )
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Jag tog av skorna på min Sune i måndags för min hovslagare tyckte det vore en god idé. Sune är ett engelskt fullblod som har gått med aluminiumdojor hela sitt liv, bra fötter även om han är ganska bra på att ta av sig skor men det beror snarare på att han far som en dåre än dålig hovkvalitet.

Nu går han bara i en gräshage på sandbotten och det verkar funka bra. Han drog ett par repor i morse när jag släppte ut honom och då ser han helt OK ut.

Hovisen, som är väldigt duktig, säger att nu får han gå i minst åtta veckor innan man lägger på skor igen. Har inga direkt planer på att börja rida honom i den närmaste framtiden. Skulle inte få för mig att rida honom någonstans utanför hagen utan skor i alla fall.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 283
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 761
Senast: krambanan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 994
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 899
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp