Bukefalos 28 år!

Ta av skorna på vuxen häst?

Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Nej förlåt , det var inte riktat till dig utan påståendet tidigare i tråden.... förlåt att jag uttryckte mig klantigt, skulle skrivit knapplån!
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Tja.. är mest nyfiken på om det öht GÅR. rent idealisk sett så anser jag att det måste vara bättre och sundare för hästen att vara utan skor, men så är det ju alla dessa MEN.... som gör att man inte riktigt vågar prova. som du säger, dom blir ömma och spända etc. men det verkar ju som det fungerar för några av hästarna.:)

raggsock; elastiska putan, menar du strålen? den är nästan i markkontakt på min ena häst, med skor. såpass att det inte går att ha på helsulor utan att det trycker på den.

migo; jag vet inte om vi menar samma sak med höga hovar. jag menar inte hovar som fått växa ohindrat uppåt eller som är trångskodda. mer som en motsats till en plattare, rundare hov (typisk på fullbloden). det här är ungefär vad jag syftade på med högre hov: http://i6.photobucket.com/albums/y220/xxwitchxx/DSCN2456.jpg
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

En frisk hov har en lätt omställning (det bilr ju knappt någon omställning om hoven från början är frisk:)) oavsett hur den ser ut. En "hårdhovshäst" (araber, många quarters, islänningar, iberiska hästar osv) kräver hårdare underlag för att må optimalt som barfotahäst, medan "mjukmarkshovar" (frieserhästar, nordsvenskar mm) klarar sig bra även på mjuka typiska svenska hagmarker utan att få negativa konsekvenser.

Om hästen blir akut halt av att vara avskodd, så kan man ju fundera på vilken magisk egenskap i skon det är som trollar bort hältan, skadan som gör ont försvinner knappast av att man slår på en sko. Därför vill jag hävda att en bra hovvårdare kan informera om eventuell omställning på din individ, och hjälpa dig igenom det så smärtfritt det bara går.

Pratet om förminskad elastisk puta och behov av stråltryckande sulor och boots tar jag kraftigt avstånd ifrån.

Kul att du funderar över barfotagång:)

/Migo
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Hej.

Köpte just före sommaren förra året ett varmblodsto som skule pensioneras från banan. Hon hade gått skodd hela sitt liv.
Förra året fick hon gå barfota med hovis inrådan. en period på ca 6 månader.

Positiv effekt:Hon blev bredare mellan trakterna på alla 4 hovar.

Stoet verkade trivas barfot med ömmade lite på rent grus.

I år ska hon också få gå barfota fram tills snöns kommer, kanske över vintern också, ska prata med hovis om det. Tog av henne skorna för 1 vecka sedan och har inte märk då direkt ömfothet än :)
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Jag har 3 hästar och har försökt ha alla barfota.
Häst 1: Fullblod valack 9år.
Häst 2: Halvblod sto 19år.
Häst 3: Quarter sto 19år.

Varför valde ni att ha hästen barfota?
Häst 1: har jag haft oskodd under 1års tid, endast för att hans hovar var så dåliga att det inte gick o få dit några nya skor, de växte jättelite och bara sprack sönder.

Häst 2: Henne hr jag alltid haft skodd på alla 4 för att jag rider mycket och på olika underlag.
Men för några år sedan så blev hon halt, Inflammation i hovlederna båda fram.
Vet trodde inte att hon skulle bli fullt ridbar igen.
Jag var inte nöjd med den hovis jag hade just då ( hade precis flyttat och tog den jag hittade ) så jag passade på o byta hovis och under den tiden fick hon vara utan skor, det var sommar och hon reds inte.

Häst 3: Hon har varit skodd när hon reds, nu är hon sällskapshäst och lunkar lite i skogen ibland.
Tog av skona för att hon inte rids så mycke.

Hur har det fungerat?
Häst 1: Inte alls skulle jag vilja säga. Han är så omfotad att han haltar om han springer på gräs.
Han gick på bete när jag tog av dem och han stod mycke still.
Annars brukar han galoppera mycket och kommer alltid i full fart när man ropar.
Jag fick sanda en gång över gårdsplanen för att han skulle kunna gå mellan stallet och hagen. Men det blev bätte och bättre, men det tog tid!
Efter 1år sprang han på gräs och sand men hade besvär på grus.

Häst 2: När hon var friskförklarad ( hos annan veterinär ) och jag började rida igen började jag barfota men skodde snart henne på fram, för att hon var öm när hon gick på vägen.
Det gick ganska bra fram tills jag kunde rida henne fullt igen, då behövde hon ha skor på alla 4. Nu kan hon galoppera på grusvägarna.

Häst 3: Det går bra så länge hon inte rids regelbundet, hon är lite öm när han rider, hon vill gärna gå ner i diket och så.

Kan hästen gå obesvärad på alla underlag?
Nej, varken häst 1,2 eller 3 kan det. Om de ska gå o rida.

Har ni upptäckt några positiva effekter (tex bättre gång)?
Jag upptäckte hur mycket bättre hästarna gick när de fick på sig skor igen!

Negativa?
Ingen utav hästarna kunde ridas fullt utan skor.
Sen vill jag gärna ha brodd på vintern.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Varför valde ni att ha hästen barfota?
Eftersom han hade jättedåliga hovar så plockade jag av skorna för 4-5 år sedan. Efter det har jag testat mig fram med olika hovslagare och eller hovvårdare och försöker hitta det som fungerar bäst.

Kan hästen gå obesvärad på alla underlag?
Nej, jag rider oftast 7 dagar i veckan och varierande ridning. Han går barfota när jag är i ridhuset och om jag enbart ska rida på mjuka underlag, skogen och ängar. Men annars så har han boots. Han är känslig för foderbyten och kan då ömma mera än annars, sammanfaller det med att det är hårt i marken(lera som fryser) så har han fått ha boots i hagen också.

Hur lång tid tog det isåfall innan den kunde det?
Har ni upptäckt några positiva effekter (tex bättre gång)?
Mycket bättre hovar!

Negativa?
Knöligt att hålla på med boots och jag verkar honom ofta(ca 1 gg i veckan kollar jag över hovarna och verkar vid behov, underhålls verkar själv och tar ut en som kollar över hovarna ibland)

Enbart intresserad av hästar som tränas aktivt på omväxlande underlag ej avelsston ed! Och inte hästar som alltid varit oskodda.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Jag ska skriva att jag har båda mina hästar oskodda sedan 6 år tillbaka. Min 18-åring har alltid varit skodd tidigare men fungerar nu bra oskodd. Min 7-åring har aldrig varit skodd.
Jag använder boots ibland om jag vet att de ska gå på hårt grus. Här i skogaren lägger de på stenkross på vägarna och det kan skära sönder vilken hov som helst. Där hjälper inte järnskor utan täckande boots.
Boot är även bra på vinterna med broddar i.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Använder inte du boots för att skydda ens de "sjuka" hovarna. Det finns väl ingen anledning att hästen ska känna obehag innan den uppnått full funktion i hoven, eller?

Du måste väl också sett att en skodd häst har förminskad elastisk puta eftersom hästen i järnsko, inte kan röra sig oberoende i höjd t ex i trakterna. Eller varför tycker du inte att den biten är underutvecklad på en häst som varit skodd?
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Min häst går barfota och rids regelbundet men ja vet inte riktigt varför han fick gå barfota. Om han drog av sej skorna å fick gå så eller nått, men det går hur bra som helst, han har inte ont utan går glatt fram överallt medans morsan kallblod som alltid gått barfota kan ömma lite då å då.
Men inte min, så han får fortsätta gå barfota, kanske inte denna vinter för att kunna ha brodd så han inte halkar en massa.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Jag har 3 hästar och har försökt ha alla barfota.
Häst 1: Fullblod valack 9år.
Häst 2: Halvblod sto 19år.
Häst 3: Quarter sto 19år.


Hur har det fungerat?
Häst 1: Inte alls skulle jag vilja säga. Han är så omfotad att han haltar om han springer på gräs.
Han gick på bete när jag tog av dem och han stod mycke still.
Annars brukar han galoppera mycket och kommer alltid i full fart när man ropar.
Jag fick sanda en gång över gårdsplanen för att han skulle kunna gå mellan stallet och hagen. Men det blev bätte och bättre, men det tog tid!
Efter 1år sprang han på gräs och sand men hade besvär på grus.

Häst 2: När hon var friskförklarad ( hos annan veterinär ) och jag började rida igen började jag barfota men skodde snart henne på fram, för att hon var öm när hon gick på vägen.
Det gick ganska bra fram tills jag kunde rida henne fullt igen, då behövde hon ha skor på alla 4. Nu kan hon galoppera på grusvägarna.

Häst 3: Det går bra så länge hon inte rids regelbundet, hon är lite öm när han rider, hon vill gärna gå ner i diket och så.

Kan hästen gå obesvärad på alla underlag?
Nej, varken häst 1,2 eller 3 kan det. Om de ska gå o rida.

Har ni upptäckt några positiva effekter (tex bättre gång)?
Jag upptäckte hur mycket bättre hästarna gick när de fick på sig skor igen!

Negativa?
Ingen utav hästarna kunde ridas fullt utan skor.
Sen vill jag gärna ha brodd på vintern.

:bow: Precis.
Barfota är INTE det optimala för många hästar, oavsett vad barfotanissarna propagerar. Och nej, det har INTE att göra med att hästarna har "sjuka" hovar pga tidigare skoning. Vissa individer fungerar inte att ridas och vara fullt igång och samtidigt gå barfota, de behöver skor för att hantera det. Fullblodet är ett bra exempel, de har avlats i århundranden på sin snabbhet, inte sin hovkvalitet, de är ofta helt plattfotade med tunna sulor, och de behöver sina skor, som - tvärtemot vad som propageras i denna tråden - INTE fördärvar deras hovar utan snarare tvärtom - gör det möjligt för dem att fungera och kunna röra sig fritt och obehindrat och utan smärta. Flera andra hästar, oavsett ras, fungerar precis likadant, och mycket har det att göra med det arbete som vi människor kräver av dem dessutom. Att då säga att hästar mår bättre utan skor punkt - ja det är idioti i mina ögon.

KL
Jag förstår inte varför folk ska envisas om det som ffa. strasser men även andra barfotanissar predikar, ska innebära upp till ett år av smärta och lidande för hästen att gå barfota. som du beskriver ditt fullblod: vilken fruktansvärd smärta när det går så långt att den väljer att inte röra sig :crazy: Tack och lov verkar den värsta barfota trenden ha lagt sig, va värre för ngra år sen. Jag hoppas det beror på att folk fattat att det inte går att göra vildhästar av varenda häst, och att alla INTE mår bättre utan skor.

sen är det också så att många drar av skorna för att de blivit så dåliga att inget finns att fästa i osv. och man resonerar som så att det är "enda vägen". Det är INTE ett bra argument till att låta sin häst gå barfota, dvs att "den drar av sig skor och jag fixar det inte". Sett ett antal totalt miserabla fall pga detta.
En duktig hovslagare, som ser problemet och kan hitta lösningar, (för det finns MÅNGA), och samtidigt noggrann hovvård av hästägaren, förbättrar hovarna avsevärt, utan att alternativet behöver vara att sluta sko hästen trots att den lider oskodd!
 
Senast ändrad:
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Om hästen blir akut halt av att vara avskodd, så kan man ju fundera på vilken magisk egenskap i skon det är som trollar bort hältan,

Ja du, vaaaaad skulle det kunna vara:cool:

:eek::eek:

Man blir mörkrädd av en del du skriver. Bla:

-Oproblematiskt så till vida att ingen av hästarna varit halt. Under igångsättningar efter semester har jag valt bort hårda nygrusade vägar för att slippa spänningar.

-Rehabhästen (fd bockhov) är lite försiktigt på stort grus. När de haft semester och bara gått i mjuka hagar längre perioder (>1 månad) låter jag dem välja underlag under igångsättningen. Det brukar ta ett par veckor innan de väljer att gå även på stort grus.


- Befintligt eksem, sadeltvång, kittlighet, grinigt humör och ovilja till arbete som alla försvunnit i direkt anslutning till avskoning/verkning. (:cool::cool::cool: - min kommentar)

- Viss hänsyn krävs avseende hästens normala underlag och marker.


Sammantaget skriver du alltså på flera ställen att hästarna kan bli - och blir - ömma i fötterna. Är det inte argument nog mot att bedriva propaganda på det sätt du gör?

Och allt du påstår att det hjälper mot:eek: Helt sanslöst att ens kasta ur sej såna påståenden.

Jag är inte helt anti barfota öht, har tex haft en ponny som kunde gå hela sitt liv utan skor, väldigt bra hovkvalitet. Unghästar barfota tills de börjar ridas på underlag där det kan bli ömhet. Ett fullblod med riktigt dålig kvalitet fick bättre hovkvalitet efter ett par perioder utan skor, men då även utan ridning, självklart, samt bra jämnt gräsunderlag i hagen. (Och han visade inte ömhet där, då hade det inte gått, men det berodde på mkt bra gräs o mossa =mjukt)

MEN jag har aldrig sett en häst få bättre steg av att bli av med skorna, tvärtom, tassiga, ömma, korta i steget. Det har blivit klara förbättringar av skor istället.

Det skrämmande med dina inlägg är att du omformulerar ömhet i fötterna till "spänningar" osv, du sätter djurskyddskäl åt sidan för att du är så säker på dina egna teorier. Skrämmande som sagt:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Jag brukar ta av skorna på stoet i maj-juni ev tidigare och sen sko igen på hösten när det behövs. Ibland behövs hon skos tidigare och då gör jag det, det gäller att man håller koll på hur hovarna ser ut. Hon tränar knappast hårt men hon går 5 dagar i veckan, rids och körs som en vanlig hobbyhäst.

Hon blir inte öm numera men första gången (6 år sen) jag tog av skorna blev hon öm fram på grusväg. Efter nån månad var hon inte öm på grus. Nu blir hon inte öm alls. Jag tycker att hon får bättre hovar när hon är oskodd. Hon har bra hovkvalitet från början men den blir ännu bättre utan skor.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Använder inte du boots för att skydda ens de "sjuka" hovarna. Det finns väl ingen anledning att hästen ska känna obehag innan den uppnått full funktion i hoven, eller?

Du måste väl också sett att en skodd häst har förminskad elastisk puta eftersom hästen i järnsko, inte kan röra sig oberoende i höjd t ex i trakterna. Eller varför tycker du inte att den biten är underutvecklad på en häst som varit skodd?

Att elastiska putan är "underutvecklad" är en sekundärskada, knappast något som i sig själv påverkar något.

Jag använder boots om jag nödvändigt ska tvinga ömma hästar att gå på ett underlag de inte är bekväma på. Visst kan det vara bra, men inte alls nödvändigt i de flesta fall. Enda gången jag använt boots de senaste åren är när första frösten kommer och det blir extremknaggligt i hagen. Då fick rehab-hästen ha boots på sig för att inte få blåmärken.
Att ha boots med tjocka paddar för att trycka på strålen, istället för att verka korrekt är ett otyg.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Min foderhäst går barfota sen förra sommaren. Det var ägarens beslut, men ska försöka svara ändå. Tycker det har funkat bra hittills!

Varför valde ni att ha hästen barfota?
Ville ha naturligare och sundare hovar.

Hur har det fungerat?
Han ömmade i början när hovis plockat av skorna och var trippig när underlaget inte var slätt, men nu efter vintern verkar han ha vant sig, fått hårdare hovar och går han utan problem på grus. Så jag skulle väl vilja påstå att det fungerat bra!

Kan hästen gå obesvärad på alla underlag?
Ja.

Hur lång tid tog det isåfall innan den kunde det?
Han var väl trippig en 2-3 månader, sen kom vintern då det var rätt jämnt underlag överallt med all snön. Nu när den smalt bort verkar han inte ha problem med några underlag alls.

Har ni upptäckt några positiva effekter (tex bättre gång)?
Kan inte säga, då jag inte red honom speciellt mycket innan skorna plockades av.

Negativa?
Nja, det skulle väl vara att han ömmade i början och ogärna gick på grus, så man fick anpassa ridningen efter det.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

På grund av alla negativa effekter av skor.
.

Vad är de som är negativt? Om jag skulle ta av skorna på min ena häst så skulle han inte kunna gå, han är så ömfotad + att de sliter för mkt på hans hovar om han inte har skor..Så jag tycker att de e väldigt positivt med skor =)
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

kl
nu ska vi inte ta ännu en debatt om vad som är bäst av skor eller barfota, det har diskuterats tusen ggr tidigare och det spårar bara ur......
finns för och nackdelar med båda, men i denna tråden frågas det efter erfarenhet från folk som har/har haft sina egna hästar barfota. tack till alla som svarat på det!:)

fina dressyrhästar som är oskodda: http://www.hoofcareunltd.com/Emma Hindle.htm
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

När jag skaffade islännig tänkte jag WIII inga skor nu har jag en ras som kan go barfota(tidigare hbl med dåliga fötter)

Kunde ha min dam oskodd fram tills sommaren 2008 då jag började rida lite mer ordentligt.
En dag ömmade hon så pas mkt att hon tvärstannade och där stod hon tills jag hoppasde av och ledde ner henne till dikeshanten där hon gick till hagen.

Hon är superömfotad så det var bara å ringa hovslagaren och slå på 4 skor.. efter de gick hon på grusvägar som vanligt=)

Min får inte längre vilor så jag behöver rycka av skorna..
Hon får 2-4 veckor undeer vintern och 1-2 veckor här och där under resterande årets gång=)
Under sommaren får hon minst vila.. de är ju då man vill rida som mest:love:

Hur hennes kommande år kommer se ut vet jaginte eftersom jag har henne utlånad fodervärden får bestämma hennes vila helt å hållet själv=) Hur det passar i hennes liv osv=)
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

Vi skodde av vårt sto när hon var sju år. Då hade hon gått med skor i två-tre år. I början var hon lite öm och ville gärna gå i vägkanten även på grusvägarna men sen gick allt hur bra som helst. Vi red henne bara tre ggr/v då hon blivit inriden för tidigt och behövde mycket tid på sig, därför tyckte inte vi att det behövdes skor på.
Hon gick barfota i ungefär två år, sen skodde vi på henne då vi ville rida henne mer. Hon sliter mycket på trakterna när hon går barfota så vi skodde henne för att de inte skulle bli för låga.
Vi hade vår häst oskodd hela vintern och det var jobbigt när första isen kom då hon var van att gå med broddar och halkade en del (hon gick aldrig omkull) men efter en vecka lärde hon sig hur och var hon skulle gå så sedan var inte det något problem heller.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

KL

En häst som är van att gå barfota klarar halkan bättre än en som inte är det. Men man kan inte rida på is som med broddar. Det kan bli svårt på vintern när det är is överallt i perioder t o m att gå till hagen.

Jag har haft ett halvblodssto för länge sen som var oskodd bak hos tidigare ägaren och det fungerade så länge hon gick på mjuka underlag men när det blev grus ville hon upp i vägkanterna (vilket ägaren inte brydde sej om:crazy:)
Hon slet enormt i trakterna. Rörde sej betydligt bättre med skor.

Ett annat halvblod som vi hade inackorderat skulle gå barfota enligt ägarna men var så tassig t o m på volten att det gjorde ont att se:cry:

Det blev en annan häst med skor:bow: MEn jag fick i stort sett börja prata djurskydd innan de ganska gröna ägarna förstod det.

Jag har inga exempel på hästar som rört sej bättre utan skor, har verkligenj funderat.
 
Sv: Ta av skorna på vuxen häst?

ja is är ju en sak, vad jag ser som ett större problem är hårdfrusna ojämna hagar! sällan det är komplett isgata i en hage, men i södra sverige där vi inte har snö så är det ofta att det fryser till efter att ha varit väldigt blött och då blir det knöggligt och hårt i hagen. även skodda hästar kan ju reagera på sånt underlag...

hur har era barfota hästar klarat av det?

min vita fick alltid ha sina boots på sig om det var hårdfruset, annars blev han jätteöm.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 283
Senast: skuggi
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 761
Senast: krambanan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 994
Hästvård Vad gör man med en häst som har två vänsterfötter :confused: För att ta det hela från början; I september 2007 köpte jag en...
Svar
12
· Visningar
1 899
Senast: Bialitt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp