Bukefalos 28 år!

Ta Borelia & Erlichia prov vid veterinärbesikning?

F

Freeline

Är spekulat på en häst som för ca 3 år sedan var hängig och blodprov visade först Erlichias och sedan även Borelia. Hästan blev väl bättre av sig själv (eller var aldrig tillräckligt dålig), vet inte säkert - men den blev i allafall inte behandlad för något. Skulle ni vid köp 3 år senare välja att ta ett blodprov för att kolla status?! Hästen har varit helt symptomfri efter den "dåliga perioden" för 3 år sedan. Skadefri och tävlad regelbundet. Kan hästen så att säga bekämpa detta på egen hand- och då kommer den ju för all framtid ha antikroppar - är det då mängden antikroppar som säger om sjukdommen är aktiv eller ej så att säga??
Skall rådfråga min veterinär också såklart...

Blir väl att ta provet ett tag innan veterinärbesiktning, eftersom svaren dröjer ett par dagar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ta Borelia & Erlichia prov vid veterinärbesikning?

Många fästingar bär på borrelia och eller anaplasma (tidigare ehrlichia) och måånga hästar har antikroppar cirkulerande i blodet utan att wara/ha warit sjuka. De antikroppsswar som hästen hade för 3 år sedan bär inte ses i dagsläget, men risken är stor att den stött på smittan - och bekämpat den utan att insjukna - sedan dess.

Utan symptom hos hästen blir blodprowet wärdelöst eftersom antikroppar inte alls är liktydigt med sjukdom. Man kan titta efter bakterien/rickettsien, men det känns öwerilat (anaplasma kan man hitta med hjälp aw blodprow medan borrelia sällan ses i blodet utan istället i bla ledwätska).

Hästar kan, liksom öwriga djurslag som drabbas aw anaplasma, kurera sig själwa utan att få några senkomplikationer. Borrelia känns lite lurigare, ska man ta något prow skulle det wara för detta. Frågan är bara hur man ska tolka en ew antikroppstiter.

Det här med höga eller låga wärden är inte heller helt enkelt. Ett prow med låg titer kan wara taget i sjukdomens inledningsfas (din bliwande häst kan ju ha bliwit infekterad aw ett bett för 2 weckor sedan också...) när antikroppshalten ännu inte hunnit stiga. En hög titer kan tyda på pågående infektion eller så håller den på att awklinga; antikropparna släpar så att säga efter. Aw denna anledning är inte ett ensamt antikroppsprow tillräckligt för att ställa diagnosen; man bör alltid ta parprower med några weckors mellanrum för att se hur antikroppskurwan ser ut - stiger den eller faller den. Stigande kurwa brukar anses liktydigt med pågående infektion.



Lite förkortat; nej, det tycker jag inte att du ska göra!
 
Sv: Ta Borelia & Erlichia prov vid veterinärbesikning?

Kan tillägga att hästen har förstorade lymfkörtlar (eller vad det kallas precis där halsen börjar)- sedan länge. Kan det vara tecken på något?

Angående höga värden så kan ett högt värde, som du srkiver, mycket väl vara från en nyare smitta - men det spelar ingen roll- för om hästen är smittad så pass att det är aktuellt att sätta in behandligt skulle jag nog vilja att ägaren behandlade hästen friskt innan köpet. Är det generellt så att man bara behandlar detta om hästen har symptom - förutom uppföljande provtagning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ta Borelia & Erlichia prov vid veterinärbesikning?

nej man behandlar inte en häst med höga titer men inga symptom. det är ju en jättehård antibiotikakur dom får och det är inget man ska ge i onödan!

jag skulle vara mer intresserad av en senföljder av sjukdomarna, som kan hänga i många år efter att hästen blivit "frisk".
 
Sv: Ta Borelia & Erlichia prov vid veterinärbesikning?

Angående höga värden så kan ett högt värde, som du srkiver, mycket väl vara från en nyare smitta - men det spelar ingen roll- för om hästen är smittad så pass att det är aktuellt att sätta in behandligt skulle jag nog vilja att ägaren behandlade hästen friskt innan köpet. Är det generellt så att man bara behandlar detta om hästen har symptom - förutom uppföljande provtagning.

Du tänker lite fel. Om wi skulle kolla ditt blod skulle wi hitta en mängd cirkulerande antikroppar. Har du nyligen warit i Me iko skulle wi kanske se antikroppar mot den hiskliga swininfluensan - utan att du warit sjuk alls. Kroppen stöter dagligen på en mängd olika "smittor", bakterier, wirus, swamp, som försöker bosätta sig och infektera = orsaka sjukdom. Tack ware wårt fantastiska immunförswar så slås de flesta inkräktare ner innan de hinner få fäste. Wissa wita ita blodkroppar dödar bakterier och andra bildar antikroppar som binder till bakterierna. När man en gång haft en smitta så bildas sk minnesceller, en blodkropp som har "receptet" på antikroppar mot just den smittan. Nästa gång förkylningswiruset eller anaplasman hälsar på fås ett snabbt swar där pproduktionen aw antikroppar går igång på ett kick. I många fall finns äwen antikroppar mot en del smittor kwar i kroppen under lång tid.

Antikroppar betyder alltså inte öht att smittan finns närwarande. De innebär inte att djuret bär på en sjukdom, bara att djuret kommit i kontakt med den. Så här fungerar waccinerna. Tar man ett blodprow för att kolla stelkramp på dig har du säkert en hög och bra titer.

Man sätter inte in tetracyklinbehandling på en häst som är frisk, oawsett om den har antikroppar eller ej. Om man behandlade öpå de premisserna skulle wi snart inte ha ett enda fungerande antibiotika och fler hästar skulle dö i Baron Gruff än Anaplasmos. Du tänker tokigt. Är hästen frisk så är den.
 
Sv: Ta Borelia & Erlichia prov vid veterinärbesikning?

Ok, vad bra att jag tänker tokigt- vill inte leta fel som inte finns- jag är bara inte insatt i detta! Men nu vet jag mer.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fundering som jag skulle behöva bolla. Remissen för gastric bypassoperation som skickades för ett år sedan har jag nu fått...
11 12 13
Svar
256
· Visningar
19 806
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Det som jag nämner i rubriken är något som jag totalt saknar. Jag går in för något med hull och hår men orkar aldrig gå ända in i mål...
2
Svar
22
· Visningar
3 208
Senast: Blomskan
·
Hästvård Hej Jag har skrivit en tråd innan om min IR-häst här och nu har vetrinären kollat på henne igen. Hon har alltså väldigt högt...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 001
Senast: Centaur
·
Hästvård Hej jag har ett varmblods sto på 11 år som är under utbildning, hon vart in riden för ett och ett halvt år sedan och jag har ägt henne i...
Svar
5
· Visningar
1 289
Senast: trailtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp