Bukefalos 28 år!

Ta sig fram i småstad utan körkort?

Ja ock? Jag har suttit vid samma bord på pizzerian som ett glatt galet hästgäng som kom direkt från stallet så det där med stall och ladugårdslukt är ett icke-problem. Och jodå, jag har handlat på väg hem från kvällsmjölkningen också utan att bli utkastad från butiken. ;)
Ja skiter man fullständigt i sin omgivning kan man göra det mesta. Dom andra som befann sig på pizzerian för att äta en god middag med lite dryck till blev säkert jätteglada . :D.
Varför inte pissa i hörnet på en gång? Hästarna gör ju det där dom går o står ...
 
Det gäller Jkpg län, nästan på gränsen till Östergötland så totalt ute i den småländska trollskogen är det förstås inte, och som hästmänniska i Sthlm utan bil är jag van vid långa avstånd, enkel resa 1-1,5 timme enkel väg till jobb/stall är standard för mig. Har kollat kartor och hållplatser med både östgötatrafiken och Jönköpingstrafiken och det ser ändå överkomligt ut på sina håll, om än lite nedslående med tider.

Däremot på jobbfronten (platsbanken) är det som en vägg med körkortskrav överallt.

Jag vet att jag inte gör det lätt för mig som vill flytta från Stockholm under dessa förutsättningar men jag spyr på den här stan och har bekanta i orten jag vill flytta till. Kan förmodligen försöka någon större stad typ Jönköping eller så också.
Det låter som du ändå kommer ha flera orter nära. Är det nära Gränna pendlar ju många från Gränna/Visingsö vilket verkar vara väl fungerande av de jag känner. Utåt östsidan av länet blir det ju alltmer dött ju längre österut man åker. Blev själv förvånad över att behöva ta både buss och tåg för att åka mellan Jönköping och Eksjö, med byte i Nässjö. Det går inga x2000 i Jönköping så alla sådana linjer får man ta via Nässjö när man ska åka långt. Öster om Eksjö är det helt dött.

Jag hade nog satsat på Jönköping/Huskvarna eller någon närliggande småstad. Mycket större utbud av jobb, utbildning, kultur, shopping etc etc. ridkulturen är rätt stark i staden, det finns många stadsnära stall. Större chans att hitta jobb som inte kräver körkort. Det stora problemet är att det är ont om boenden, rekommenderar inte att flytta dit vid studentstarten... Många pendlar från Aneby så där bör det funka bra med kollektivtrafiken. Det ska också byggas en cykelväg mellan Lekeryd och Huskvarna vilket förbättrar kommunikationen där. Utåt Aneby, Tranås och Gränna och alla områden där emellan finns också rikligt med hästfolk och gårdar, bristen på kommunikationer kanske vägs upp av vackert landskap. ;)
 
Gränslandet mellan Småland och Östergötland är så vackert bitvis - backe upp och backe ner runt stenskravvel med stenar stora som både bussar och hus!
 
Men mopedbil är ju svindyr hahhah
Jag har ju körkort för sån men ska jag köpa en sån kan jag lika gärna ta bilkörkort
Fast sett till driftskostnader kan det ändå vara en bra affär. Mopedbilar verkar vara skattefria, inte jättedyra att försäkra och ha låg bränsleförbrukning eller i vissa fall vara eldrivna.
 
Fast sett till driftskostnader kan det ändå vara en bra affär. Mopedbilar verkar vara skattefria, inte jättedyra att försäkra och ha låg bränsleförbrukning eller i vissa fall vara eldrivna.
Jo men hade jag de pengarna de kostar skulle jag ta bilkörkort.
Då jag skulle ha mer nytta av det
 
Där jag bor är det fullständigt omöjligt att ta sig nånstans utan bil, trots bussförbindelse. Det går nämligen bara 1 buss till stan dagligen, skolbussen. Och en buss från stan, skolbussen hem kl 15.30.

Cykel = 1,5 mil på oplogade (eller isiga) vintervägar.
Så är det här också,har 4km till närmaste buss/tåg station och cyklar man in dit så har man ingen cykel kvar när man kommer tillbaka så då får man gå dom 4km hem.
 
Jo men hade jag de pengarna de kostar skulle jag ta bilkörkort.
Då jag skulle ha mer nytta av det
Ja, du skulle. Men förslaget var väl till TS?

Själv har jag körkort sen +30 år och bil sen ca 20 år men jag känner mig osäker på om det blir någon mer när den här är slut. Ska kolla in elmoppar.
 
Ja skiter man fullständigt i sin omgivning kan man göra det mesta. Dom andra som befann sig på pizzerian för att äta en god middag med lite dryck till blev säkert jätteglada . :D.
Varför inte pissa i hörnet på en gång? Hästarna gör ju det där dom går o står ...
Ja så hemska är vi här ute så håll dig borta för du vet aldrig vad som kan hända här på vishan. :devil:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag sålde min bil när jag flyttade hem till stan igen efter nästan 20 år på landet där jag var absolut beroende av bil hela tiden. Nu bor jag i en större stad och har alldeles utmärkt kollektivtrafik (östgötatrafiken), så det är kanske inte jämställt med där jag anar att du vill bosätta dig. Men i vilket fall, planering och tid, så ser jag inte problemet. Jag själv handlar alla tunga matvaror på nätet och får det inburet i köket. Jag busspendlar till mina jobb och det huvudsakliga arbetet ligger ett par mil utanför stan. Det kan vissa helgdagar vara problem då jag får stanna kvar på jobbet ett par timmar innan första buss går men jag vet ju om det, och anpassar mig. Jag pröjsar 790:-/månaden för mitt busskort, 9 månader om året. Så billigt kommer jag näver bäver fram med en ägd bil. Bara p-avgiften för att stå ute på gatan utanför mitt hus är 250:/månaden.
Man blir begränsad, helt klart. Ibland hyr jag internetbil på circle K som kostar 259:-/dygn, plus bensin. Rena fyndet säger jag. Bilåkande vänner ringer ofta och frågar om jag behöver skjuts någonstans eller om jag vill låna bil. Har funderat på att registrera mig för sunfleet, en bilpool där man betalar en fast avgift för att använda bil antingen ett par gånger i månaden, eller ett antal gånger i veckan. Men hittills har jag inte haft behovet alls eftersom jag bor såpass centralt och för att kollektivtrafiken funkar så pass bra där jag bor.
Men, anpassning, planering är nyckelord. Visst funkar det om en vill och måste?

Edit; vill bara lägga till att jag kör väldigt mycket bil på mina jobb och det är skönt att slippa det privat. Behöver inte bekymra mig för frostiga rutor, iskall ratt, ishalka, snödrivor älgar vildsvin och rådjur när jag sitter på bussen och lyssnar på podcasts. Underbart!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 370
Senast: inverterad
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 905
Senast: _Taggis_
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 276
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • GVFÖ 2024
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp