Tack, Sveriges kvinnor

Visst görs sådana analyser, I Sverige sker det vart fjärde år och brukar kallas val...:grin:

Om du ska kommentera så kan du väl läsa först.

För att förtydliga , jag tror inte att ens 100% av exempelvis SDs väljare röstar av egoism utan vissa faktiskt tror att ett mer rasistiskt, ojämställt och konservativt Sverige skulle göra Sverige till ett bättre samhälle.

Eller har du en riktig undersökning att komma med i frågan?
 
Jag har inte räknat men jag är helt övertygad om att medlemmarna i rörelser som #vistårinteut och #jagärhär till en stor majoritet är kvinnor. Sådant engagerar kvinnor. Inte att sitta och förfasa sig över låtsasjournalistik på Fria Tider.
Men det är ju ett jättestort problem! Ett samhälle som består av vettiga kvinnor är ju trevligt, men alla de hopplösa männen som kvinnor förväntas inte bara stå ut med, utan bilda familj med, vara systrar till, ha som kollegor! Det går ju inte!
 
Men det är ju ett jättestort problem! Ett samhälle som består av vettiga kvinnor är ju trevligt, men alla de hopplösa männen som kvinnor förväntas inte bara stå ut med, utan bilda familj med, vara systrar till, ha som kollegor! Det går ju inte!

Fast vänta lite, ska jag förväntas kunna acceptera dem som kollegor , bara för att jag är man?
 
Jag menar, vi ser en massa gnäll över invandring. Inte minst i den här tråden. Företrädesvis är det gnället formulerat av män, till och med i den här tråden på det här kvinnodominerade forumet. Rasistiska män som gnäller på ett för rasistiska män typiskt vis. Utan att se att det är just de och just det som är problemet!
 
Men det är ju ett jättestort problem! Ett samhälle som består av vettiga kvinnor är ju trevligt, men alla de hopplösa männen som kvinnor förväntas inte bara stå ut med, utan bilda familj med, vara systrar till, ha som kollegor! Det går ju inte!
Ja, det är ett problem. Eller så följer det normen väl. Hon tar hand om mjuka frågor, han om hårda. Lustigt förresten, för kvinnor är invandringen en mjuk fråga (vistårinteut och andra som engagerar sig i t ex ensamkommande) medan den för män är en hård fråga (systemkollapsen!)
 
Ja, det är ett problem. Eller så följer det normen väl. Hon tar hand om mjuka frågor, han om hårda. Lustigt förresten, för kvinnor är invandringen en mjuk fråga (vistårinteut och andra som engagerar sig i t ex ensamkommande) medan den för män är en hård fråga (systemkollapsen!)
Det är spännande!

Kvinnor (93% av dem): vi ska ställa upp för de som behöver det (underförstått: en vacker dag kan det vara vi som är de behövande).

Män (25% av dem): de djävlarna ska ge fan i att komma hit och våldta våra kvinnor (underförstått: ska våra kvinnor våldtas så ska vi göra det själva).

Jag står inte ut!
 
Stå ut med våra kollegor förväntas vi väl alla att göra, i någon mån. Man kan ju bli både omplacerad och uppsagd om man är alltför krånglig i den frågan.

Nu beror det ju på hur man agerar ut sitt hat på arbetsplatsen. Men på min arbetsplats skulle det inte gå att ha rasistiska tongångar från en enskild.

Och vissa saker är värt att hitta nytt jobb för.
 
Om du ska kommentera så kan du väl läsa först.

För att förtydliga , jag tror inte att ens 100% av exempelvis SDs väljare röstar av egoism utan vissa faktiskt tror att ett mer rasistiskt och konservativt Sverige skulle göra Sverige till ett bättre samhälle.

Eller har du en riktig undersökning att komma med i frågan?
Har du? Det finns en anledning till att partier ibland kallas missnöjespartier. Det finns en anledning til, att partier ibland gör kovändningar...de gör det för att vinna tillbaka väljare från missnöjespartierna.
Vi har gått från en lång period där V och dess föregångare VpK var magneten i svensk politik. Då drevs alla partierna mer eller mindre åt vänster. Idag är det SD som är magneten. Inte så att alla väljer SD men partiet påverkar så att de flesta partierna väljer att dra sig närmare SD. Detta märks inte minst i de senaste årens beslut gällande invandring o gränskontroll.
Och det tror jag du inser, för du liksom jag analyserar verkligheten. Fast vi drar olika slutsatser ifrån detta.

Ta till exempel de utspel som L gjorde för ngr år sedan, var dessa från L;s ideologi eller var det för att vinna anhängare ;)
 
Nu beror det ju på hur man agerar ut sitt hat på arbetsplatsen. Men på min arbetsplats skulle det inte gå att ha rasistiska tongångar från en enskild.

Och vissa saker är värt att hitta nytt jobb för.
Absolut. Jag tror inte att vettiga män lättare står ut med rasister än vad vettiga kvinnor gör.
 
Det är spännande!

Kvinnor (93% av dem): vi ska ställa upp för de som behöver det (underförstått: en vacker dag kan det vara vi som är de behövande).

Män (25% av dem): de djävlarna ska ge fan i att komma hit och våldta våra kvinnor (underförstått: ska våra kvinnor våldtas så ska vi göra det själva).

Jag står inte ut!

:D

Vårt hopp får stå till de 74 procenten av männen. Tillsammans med oss 93 procent blir vi ändå rätt många.
 
Har du? Det finns en anledning till att partier ibland kallas missnöjespartier. Det finns en anledning til, att partier ibland gör kovändningar...de gör det för att vinna tillbaka väljare från missnöjespartierna.
Vi har gått från en lång period där V och dess föregångare VpK var magneten i svensk politik. Då drevs alla partierna mer eller mindre åt vänster. Idag är det SD som är magneten. Inte så att alla väljer SD men partiet påverkar så att de flesta partierna väljer att dra sig närmare SD. Detta märks inte minst i de senaste årens beslut gällande invandring o gränskontroll.
Och det tror jag du inser, för du liksom jag analyserar verkligheten. Fast vi drar olika slutsatser ifrån detta.

Ta till exempel de utspel som L gjorde för ngr år sedan, var dessa från L;s ideologi eller var det för att vinna anhängare ;)

Nej, jag skrev att jag inte sett några sådana undersökningar, men du påstod ju motsatsen. Därav frågan.
 
@Badger @Petruska
Jag tror inte att det är SD:s kvinnosyn som skrämmer bort kvinnorna. De flesta kvinnor skräms bort innan de kommer så långt, de fastnar på muren av invandrarhat.

Aftonbladets ledarskribent Daniel Swedin hade 2015 läst SOM-undersökningen och skrev:

De skiljer sig från folket som helhet när de säger sig betrakta invandring som hot mot svenska värden och när de inte ställer upp på att även invandrare ska ha religionsfrihet.

Jämför man SD-sympatisörenas åsikter och attityder med övriga befolkningen – andra arbetare, andra landsbygdsbor, andra män och så vidare – hittar man lätt annat som sticker ut. SD-sympatisörerna är mest negativa till EU och bistånd. De är för dödsstraff och visar inget större engagemang för miljöfrågorna.

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/danielswedin/article21258512.ab

Ingen av de där frågorna brukar engagera kvinnliga väljare har jag för mig.

Swedin skriver också:
i ett offentligt samtal där SD:s problembeskrivning ständigt bekräftas och ges plats – och där diskussioner om arbetslöshet, vårdkris och barnfattigdom tystnar – kommer det också gynna SD.

Där är däremot frågor som brukar anses viktiga för kvinnor - vårdkris och barnfattigdom.
Jo jag har ju till och med i en post sagt att du kan ha rätt och att deras kvinnosyn inte är så välkänd kanske. Men i "svenska värden" finns ett litet paket av just "värden" och där ingår en förfärlig kvinnosyn lite oavsett och den "kvinnan" deras ägda "kvinna" är en del i det som hotas. Och deras dröm om att ha en sådan "kvinna" att skydda kan nog locka vissa manliga element.

Det kan vara väl värt att fundera över hur ett visst partis vision av idealsamhället ser ut. Tex vänsterns yttersta idealsamhälle känner man ju till ganska väl och det är bra att man vet. Men det yttersta idealsamhället på den här kanten, där är de lite mer vaga om att det handlar om en ganska smal person som passar in. Vi reflekterar över just invandringen, men i ytterkanten av idealsamhället passar inte heller feminister, bögar och fri press, eller pappaledighet. Det är genom att strunta i deras idealsamhälle och fokusera på deras enfrågor som de kanske vinner mark hos de som missnöjesröstar. De är ett så stort parti att det faktiskt spelar roll på riktigt vad de vill åstadkomma. De är inget "vanligt parti" som vill ha lite mindre "annat folk" här.

Kort sagt, om SDs kvinnosyn inte skrämmer bort kvinnliga väljare så borde den göra det. För det är lika fläppt att rösta på dem som kvinna som att rösta på dem som invandrare.

Men som sagt du har nog rätt, som tur är så kommer de flesta kvinnliga väljare inte ens så långt i tankegången och det är himla tur att några är vettiga i alla fall.

Nåja strunt i det. Idiotiskt egentligen att försöka föra fram att de är ännu mer otäcka än bara otäckt invandrarfientliga. Det räcker säkert att fokusera på det.
 
@Badger Jag håller helt med dig om att om sd:s kvinnosyn inte skrämmer bort kvinnliga väljare så borde den göra det.

Och när man tittar på de kvinnliga representanter som framträtt i medierna på olika vis så är de ju lika stora stolpskott som de manliga.
 
@Badger Jag håller helt med dig om att om sd:s kvinnosyn inte skrämmer bort kvinnliga väljare så borde den göra det.

Och när man tittar på de kvinnliga representanter som framträtt i medierna på olika vis så är de ju lika stora stolpskott som de manliga.
Ja självkart, det vimlar ju av kvinnor som har de mest extrema antifeministiska åsikter och andra kvinnor som hatar kvinnor och flera kvinnor som tycker kvinnor ska stå hemma vid spisen och ytterligare några som är emot preventivmedel och abort. Man blir lite förvånad men inte så förvånad som man kanske borde. Fanns massor av kvinnor som var emot kvinnlig rösträtt också.
 
@Badger Jag håller helt med dig om att om sd:s kvinnosyn inte skrämmer bort kvinnliga väljare så borde den göra det.

Och när man tittar på de kvinnliga representanter som framträtt i medierna på olika vis så är de ju lika stora stolpskott som de manliga.
För när jag tänker efter funderar jag på om kvinnosynen kan locka vissa män som sagt. Eller om det bara är en åsiktspaketlösning. Jag råkade kika in på flashback om en sak (var nyfiken på en grej som hänt i vår skola) och de trollen vräker ur sig om feminister i samma mening som invandrare och vad de ena borde göra mot de andra och allt möjligt. Man blir mörkrädd.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 365
Samhälle Det har florerat ett klipp från SD:s Riks-TV-satsning, där en man och en kvinna diskuterade varför kvinnor röstar "fel", dvs vänster...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 371
Senast: Thaliaste
·
Kultur Jag är mycket historie- och arkeologintresserad på hobbynivå, och har precis läst boken Vikingatidens härskare av arkeologen Anna...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 923
Senast: Stinaelin
·
  • Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
25 654
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp