Täcke sommartid till sjuka hästar?! Hur gör ni?

Bukefalos 30 år!

Säger som någon annan att tyvärr kommer nog inte ull fungera om du inte klär den med något halkigt. Har provat att sy in en fleece och trots att den var av det lite mer långhåriga och hala fleece så blev det inte bra. Jag tog min gamla liner från ett Rambo Summer series som jag sydde in i ett flugregntäcke för lite kallare dagar med omväxlande väder.

Annars är denna lite intressant, är iaf 35 g över ryggen och nät på sidorna, kanske bra medelväg och inte lika dyr som ett Rambo summer series.
https://ekebergagard.se/hastutrustn...9NW4rxQDCjJ6_jfNPlhUgYfyOjxPDHBoCMBEQAvD_BwE#
Det ska jag kolla mer på! Tack!

Vet att du brukar vara väldigt uppdaterad men jag blev verkligen överraskad av hur många olika varianter av "PSSM2" det finns. Om något sådant ligger och stör och kan ha några tips kanske.

Annars så minns jag ett täcke med väldigt annorlunda skärning man köpte i två delar. Kan för mitt liv inte komma på namnet just nu och verkar inte ha sparat en länk. Kanske du kan få någon idé från det i form/anpassning för något läge?
Jag läser så ögonen blöder men tar gärna emot tips 🥰

Det låter som ett spännande täcke! Hoppas du kommer på vad det heter 🙂

Sista åren hade jag order av veterinär och equiterapeut att min häst var TVUNGEN att ha täcke även sommartid under de förhållanden du säger. Jag hade ett helvete, för jag hade "vänner" och förbipasserande "stackarhästfolk* som slet av henne täcket i tid och otid, trots att jag hade skylt vid hagen, plakat på boxen, på meddelandetavlan och stallväggen hur och varför min häst skulle ha täcke.

Det slutade med, att en dag när djurskyddsinspektör var ute, fick hen äran att hjälpa mig att lasta henne för stallflytt. Sen fick vi två fina år, innan hon fick "flyga vidare".

Så jag säger bara det, var tydlig i omgivningen att hästen SKA ha täcke. Om det behövs, be om intyg från veterinär.
Jag har mina hästar hemma tack och lov och ingen annan än jag tar hand om dem. Om någon tycker får de göra det och jag förklarar gärna men röra honom kan de drömma om. Förutom att de hade begått hemfridsbrott hade han själv sett till att det inte hände. Han har stoooor integritet och låter inte vem som helst komma nära honom.

Låter helt fruktansvärt det din blev utsatt för. Vilka jubelidioter det finns 😡

Om det meste är över länden hästen behöver extra värme kanske det skulle funka att sy/limma fast en sån ryggvärmare från BoT?
Också något jag funderat på men landade i att det nog kan börja bränna om jag har otur. Jag har sett bilder på hästar som har haft botgrimma på i solen och det var inte vackert 😯 Jag är fortfarande inte helt säker på att bot hjälper honom heller eller om det bara är värmen av täcket han mår väl av. Min andra går ner i varv omedelbart och börjar gäspa men han det gäller är jag osäker på.

Också något jag funderat på men landade i att det nog kan börja bränna om jag har otur. Jag har sett bilder på hästar som har haft botgrimma på i solen och det var inte vackert 😯 Jag är fortfarande inte helt säker på att bot hjälper honom heller eller om det bara är värmen av täcket han mår väl av. Min andra går ner i varv omedelbart och börjar gäspa men han det gäller är jag osäker på.
Min häst går med bot-grimma i hagen och jag har aldrig märkt något konstigt? Varför skulle det bränna?

Vet du eller någon annan om alla rambotäcken är lika smala i halsen?
Jag tycker Rambo är ok i halsen överlag, det är oftast Rhino som är smalare. Just Summer Series finns både med V-front i metall och Discfront. Discen är ”högre” än V-front så har du en häst med bred halsansättning rekommenderar jag V-front, discen kan klämma mer i halsen när de betar.

Nej inte lymfmassage men annan typ av behandling och han avskyr det 🙁 Han är speciell och även om "min" behandlare är toppenbra och aldrig tränger sig på så var det tydligt att det inte gav honom något positivt utan han tyckte det bara var jobbigt. Men, han tycker om massage när jag masserar och jag ska höra med min behandlare. Jag vet att det finns enklare lymfmassage man kan göra själv. Tack!
Någon beskrev trycket som används vid lymfmassage är som att klappa en katt, det är viktigt att tänka på. Det var därför jag tyckte det kändes flummigt i början, det kan väl inte göra någon skillnad, men det är nog den lätta beröringen som är grejen.

Ser jag till mig själv tycker jag inte om massage, jag ligger ofta och spänner emot. De gånger jag ändå gått på klassisk massage blir det kontraproduktivt, jag är nästan mer spänd i musklerna efteråt. Jag tänker att vissa hästar kan nog vara likadana, speciellt om de har PSSM. Men med den mycket lätta lymfmassagen kommer man ofta åt andra funktioner och när lymfan flödar fritt kan spänningarna i kroppen lätta också.

Jag läser så ögonen blöder men tar gärna emot tips 🥰

Det låter som ett spännande täcke! Hoppas du kommer på vad det heter 🙂

Här är avsnitten som kom upp i mina poddar av PSSM.
Scoop & Scale 2 avsnitt. En väldigt generell översikt över nuläget från dem:
1000020921.webp

1.
2.

Och här är ett avsnitt (som blev mycket rörigare för mig, det verkar vara mycket som ännu inte är gemensamt språk osv) från The Humble Hoof:

Angående behandlingar (OT nu men såg övriga diskussionen) så upplevs Masterson (kan göras helt utan fysisk kontakt) och Equine Hanna Somatics (främst första och enklaste övningen Initial Pick Up) alltid väldigt positivt och avslappnande för min häst som verkligen upplevt behandlingar som övergrepp tidigare har jag insett i efterhand 🙃 Han har säkert haft en hel del smärta till och från men också i kombination med den typen av "utsatthet" en introvert häst som inte blir förstådd kan uppvisa har gjort att han och hans nervsystem varit mycket på helspänn. Lymfmassage fungerar liknande numera (jag öppnar de 4 stationerna och gör mankam och ben främst) och gillar han din massage så kan det kanske vara något som kan hjälpa er lite. Den ska utföras väldigt lätt och helt inkännande av hästen för att ha effekt så du har säkert lätt att snappa upp det.

Ska googla vidare på täcket, det stör mig som satan nu 😅 Hittade inte hos dem jag trodde jag sett det hos igår tyvärr.

Någon beskrev trycket som används vid lymfmassage är som att klappa en katt, det är viktigt att tänka på. Det var därför jag tyckte det kändes flummigt i början, det kan väl inte göra någon skillnad, men det är nog den lätta beröringen som är grejen.

Ser jag till mig själv tycker jag inte om massage, jag ligger ofta och spänner emot. De gånger jag ändå gått på klassisk massage blir det kontraproduktivt, jag är nästan mer spänd i musklerna efteråt. Jag tänker att vissa hästar kan nog vara likadana, speciellt om de har PSSM. Men med den mycket lätta lymfmassagen kommer man ofta åt andra funktioner och när lymfan flödar fritt kan spänningarna i kroppen lätta också.

Ja man ska ju bara försiktigt flytta/kunna flytta på sikt huden!

Jag hade så önskat att min häst kunde vara kursobjekt så som min Masterbehandlares hästar var när jag gick en introkurs för många år sedan. Jag tyckte det var totalt humbug att inte ens röra hästen under behandlingen men min häst visar på samma effekt när jag väl år senare började anlita henne och testa själv 😅 Hästar är ju så otroligt känsliga för våra energier, fokus och intentioner.

Mitt tips är att fästa ett ländtäcke med teddyfoder i täcket. Har du ett flugtäcke är det superenkelt att fästa med buntband😁. Upplever att hästarna inte blir svettiga/överhettade om just bara länd+kors är "flr varmt" täckat. Jag fixade ett nättäcke med en smal fleecefilt över ryggen fäst med buntband. Absolut perfekt i släpet när det är varmt så jag vill ha bra genomdrag men inte få drag över ryggen.

Ni som har hästar med PSSM eller annan muskelsjukdom som gör att de får ont utan täcke även vid 20 grader, sol och blåst alternativt regn och/eller varierande väder under dagen, hur gör ni? Vad har ni på dem? Jag trodde att ett flugregntäcke, dvs med rygg som håller hästen torr över rygg och kors och nät på sidorna skulle fungera men så var inte fallet. Inte ens ett vanligt ofodrat regntäcke fungerar. Det måste till någon form av isolering/liner och som alla vet, plötsligt kommer solen och det blir både 30 och 40 grader i solen. Jag är såklart rädd att hästen far illa då och hur mycket jag än skulle vilja kan jag inte klä på och av 50 gånger per dag 😪 Det är inte görbart. Så vad göra?

När han får ont kan han bli farlig. Världens snällaste gulligaste och gosigaste, tittar bara oavsett om det kommer stora traktorer med stora redskap, lastbilar, ett gäng på kross eller annat när livet är bra men förändras totalt när han har ont. Reser sig, kastar sig, far iväg som om han får stötar, reagerar på minsta ljud och far i luften. Vi pratar alltså om ljud som ett mjukt hej... Han flyger i luften om något dyker upp hur välkänt det än är. Som när kompisen kommer tillbaka efter att ha varit och druckit. Han blir helt oförutsägbar så jag måste lösa det här. Det hjälper inte att han kan gå in i ligghallen. 15-16 grader är gränsen, då kan han inte vara utan täcke även om han står inne i boxen dvs utan minsta drag.
Har ingen PSSM häst och kan alldeles för lite om det egentligen, men skulle det hjälpa er situation att ha hästen inne på dagen och ute på natten? På så vis kan den alltid ha täcke efter temperatur utan att bli överhettad i solen.

Här är ännu en röst på Rambo summer series eller i alla fall linern från det. Den blir inte alls lika varm som ett vanligt täcke med 100 gram. Inte ens min som blev kokt av minsta lilla blev för varm i det. Om du verkligen vill ha tunnare skulle jag slakta ett 50 gram stalltäcke med slät insida och sy linerkopia med.

Det säljs ibland bara summer series liners begagnat till bra pris, var nyss ett på Tradera men tyvärr hade auktionen avslutats (160 kr i slutbud)

De brukar inte vara smala i halsen alls? Snarare generösa framtill.
Okej så bra 🙂 När jag googlade stod det på flertalet ställen att rambo är gjorda för hästar som är smalare framtill.

Varför bot skulle bränna vet jag inte. Jag har bara sett resultat.

Ska hitta tid att läsa på om detta. Tack! Den typen av massage jag började med kan med min kunskap mest likna taktilmassage. Mycket lätta strykningar med handen/händerna i längre drag, från öra ner till armhåla exempelvis. Det är vad han såg mest bekväm ut med och var det jag fick honom att börja slappna av med. Senare när han börjat släppa och musklerna inte var stenhårda längre var han också bekväm med lätta runda tag med gummiskrapa.

Här är avsnitten som kom upp i mina poddar av PSSM.
Scoop & Scale 2 avsnitt. En väldigt generell översikt över nuläget från dem:
Visa bifogad fil 169641
1.
2.

Och här är ett avsnitt (som blev mycket rörigare för mig, det verkar vara mycket som ännu inte är gemensamt språk osv) från The Humble Hoof:

Angående behandlingar (OT nu men såg övriga diskussionen) så upplevs Masterson (kan göras helt utan fysisk kontakt) och Equine Hanna Somatics (främst första och enklaste övningen Initial Pick Up) alltid väldigt positivt och avslappnande för min häst som verkligen upplevt behandlingar som övergrepp tidigare har jag insett i efterhand 🙃 Han har säkert haft en hel del smärta till och från men också i kombination med den typen av "utsatthet" en introvert häst som inte blir förstådd kan uppvisa har gjort att han och hans nervsystem varit mycket på helspänn. Lymfmassage fungerar liknande numera (jag öppnar de 4 stationerna och gör mankam och ben främst) och gillar han din massage så kan det kanske vara något som kan hjälpa er lite. Den ska utföras väldigt lätt och helt inkännande av hästen för att ha effekt så du har säkert lätt att snappa upp det.

Ska googla vidare på täcket, det stör mig som satan nu 😅 Hittade inte hos dem jag trodde jag sett det hos igår tyvärr.
Tack snälla! Ska se om jag kan hitta en transkibering. Jag är gravt hörselskadad så jag hör inte vad som sägs.

Har ingen PSSM häst och kan alldeles för lite om det egentligen, men skulle det hjälpa er situation att ha hästen inne på dagen och ute på natten? På så vis kan den alltid ha täcke efter temperatur utan att bli överhettad i solen.
Tyvärr kan jag inte ha mina hästar ute på nätterna längre. Vi har varg här 😟 Det bästa för honom vore annars att gå på lösdrift men jag tar inte risken.

Här är ännu en röst på Rambo summer series eller i alla fall linern från det. Den blir inte alls lika varm som ett vanligt täcke med 100 gram. Inte ens min som blev kokt av minsta lilla blev för varm i det. Om du verkligen vill ha tunnare skulle jag slakta ett 50 gram stalltäcke med slät insida och sy linerkopia med.

Det säljs ibland bara summer series liners begagnat till bra pris, var nyss ett på Tradera men tyvärr hade auktionen avslutats (160 kr i slutbud)
Tack!

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12