Täcka halsen vid kyla

Snor lite tråd.
Men magplattan då? Är det nån som har magplatta på sitt täcke idag? Magen är ju alltid klippt, borde inte alla "som måste ha hals" även ha magplatta som ett "måste"?

Såvida de inte ligger på rygg i snön är kyleffekten på magen försumbar, täcket hänger ju ner/går in en bit under och gör att det inte "drar om magen" och magen blir dyblöt av regn/snö på samma sätt som det blir på halsen.
 
Ja min ena häst har magplatta vid minusgrader. Han har tidigare fått kolik varenda gång det blivit kallt. Upplever att täcke med magdel har gjort stor skillnad. Jag har ett täcke med magdel istället för gjordar, dvs inte en lös platta.

Han är stor men inte lång och täckena täcker ej magen som de gör på mindre hästar och ponnyer. De flesta utetäcken har ju dessutom inget foder 20-30 cm från kanten.

Ingen av mina andra har behövt det men för en frusen och kolikkänslig häst kan det vara räddningen. Om någon har en häst som får kolik vid kyla tycker jag absolut de ska investera i ett täcke med magplatta.
 
Ja min ena häst har magplatta vid minusgrader. Han har tidigare fått kolik varenda gång det blivit kallt. Upplever att täcke med magdel har gjort stor skillnad. Jag har ett täcke med magdel istället för gjordar, dvs inte en lös platta.

Han är stor men inte lång och täckena täcker ej magen som de gör på mindre hästar och ponnyer. De flesta utetäcken har ju dessutom inget foder 20-30 cm från kanten.

Ingen av mina andra har behövt det men för en frusen och kolikkänslig häst kan det vara räddningen. Om någon har en häst som får kolik vid kyla tycker jag absolut de ska investera i ett täcke med magplatta.
Ber om ursäkt för trådkap men var har du hittat täcke med magplatta? Är den fast eller lös?
 
Hööks men jag vet inte om det finns kvar. Eskadron har också ett stalltäcke med magplatta och hals, det är lika mjukt som en liner, så passar bra under utetäcken. :)
 
Snor lite tråd.
Men magplattan då? Är det nån som har magplatta på sitt täcke idag? Magen är ju alltid klippt, borde inte alla "som måste ha hals" även ha magplatta som ett "måste"?

Jag har magplatta på min häst som är helklippt och står i utestall. Det satt på täcket som jag köpte så därför har han det :P
Ville ha ett rejält tjockt stalltäcke.
Han har halvhals eller helhals på sina utetäcken också. (halvhals på 200grams och helhals på 300grams)
Men jag är inte så förtjust i helhals, gillar halvhals mera
 
Min ena vill gärna ha halstäcke, annars blir hon stel och grinig. Ingen magplatta verkar finnas behov av där. På Ponnyerna har jag magplatta och inget halstäcke. Dom trivs bäst så och min lilla fryslort till shettis trivs verkligen med att ha magplatta :)
 
Min häst visade väldigt tydligt vad han tyckte om halstäcke senast jag hade det på honom...
Han hade lyckats få loss halsdelen från själva täcket och fått av sig den (halsen alltså, täcket låg perfekt kvar på honom), sedan hade han bajsat på den och trampat ner den ordentligt i leran! Hans hage är drygt en hektar stor, så det var inte så han råkat bajsa och trampa på den för att han inte kunde undvika det...
 
Håller med om att du känner din häst bäst själv. Är den inte helklippt och dessutom har fri tillgång i hagen tror inte jag heller att den fryser. Jag undrar dock vad som står i ert kontrakt? KAN stallägaren vägra släppa ut hästar h*n anser är för dåligt täckade?
 
Ni har inte letat särskilt väl, som sagt finns det på Hööks. Kollade nyss och täcket finns kvar men i annan färg. Eskadron har också.
 
Ni har inte letat särskilt väl, som sagt finns det på Hööks. Kollade nyss och täcket finns kvar men i annan färg. Eskadron har också.
ja men jag vill ha lösa magtäcken:), eftersom det är till shettis behöver jag flytta till täcken som passar
 
Jaha det är till shettis, det blir nog svårare. Med vad med att använda en tjock bandagepad? Såna som man har till stallbandage.

Event hade lösa magplattor men tror de gick ur produktion för många år sen och fästena lär oavsett inte passa till täcken i shettisstorlek.
 
kom ihop mig med stallägaren här om dagen och undrar vem av oss som har "rätt"

Jag har en finsk häst, kallblod som har någon form av halvklippning (rygg och rumpan oklippt)

I stallet har hon ett 150-200 g täcke (för mycket enligt mig men har inget tunnare) och ute ett tjockt vintertäcke. Dock utan hals. Och det är där problemet ligger. Stallägaren vägrar släppa ut henne om jag inte har en halsdel. Nu i veckan har de varit -25 och de har varit ute ca 4 timmar. Hon har dessutom en halv rundbal hö i hagen då jag i tidigare stall köpt eget hö och har kvar.
Lång man som täcker halsen.

Ägaren menar att hon kommer få förfrysningsskador på halsen i kylan. Och att de är stor värmeförlust via halsen.

För syns skull har jag nu en ofodrad halsdel.

Jag tycker personligen inte att det behövs täcke i den situation du beskriver.
Men det är många människor som är betydligt flitigare i täckesanvändningen än jag är, och de hästarna lider inte heller.

Så om din stallägare har som krav på sin anläggning att hästen är heltäckad inkl halstäcke så är det nog bäst för husfridens skull att acceptera detta.
Ett alternativ är förstås på sikt att finna ett annat stall där man har mer likartad åsikt med stallägaren.
 
Jag tycker personligen inte att det behövs täcke i den situation du beskriver.
Men det är många människor som är betydligt flitigare i täckesanvändningen än jag är, och de hästarna lider inte heller.

Så om din stallägare har som krav på sin anläggning att hästen är heltäckad inkl halstäcke så är det nog bäst för husfridens skull att acceptera detta.
Ett alternativ är förstås på sikt att finna ett annat stall där man har mer likartad åsikt med stallägaren.

Slängde som sagt på en ofodrad halsdel så att de inte skulle bli tjafs. Lättare så än att börja argumentera emot då vi är av olika åsikter
 
Såvida de inte ligger på rygg i snön är kyleffekten på magen försumbar, täcket hänger ju ner/går in en bit under och gör att det inte "drar om magen" och magen blir dyblöt av regn/snö på samma sätt som det blir på halsen.

Om hästen ligger ner ute kan den bli kall om magen.:p Så möligen för att hästen ska tycka det är behagligare att ligga ner.
 
  • Gilla
Reactions: kol
Fast de ska inte behöva ligga ute på snö/kall mark, så för mig faller det bort.
Behöva är ju en sak och vad de föredrar är en annan. Mina lösdriftshästar ligger hellre ute än inne i ligghallen(den duger dock gott att rulla i:confused: ). Använder inte magplatta själv men kan ju vara ett skäl på klippt häst. Generellt tror inte jag häller att hästar behöver magplatta.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 344
Senast: Shixle
·
Utrustning Hittills har pållen klarat sig bra med de täcken vi har, men nu närmar vi ju oss den kallaste tiden på året och jag känner att det...
Svar
18
· Visningar
1 067
Senast: Harbor
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 076
Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
1 839
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp