Täcka halsen vid kyla

vinkelina

Trådstartare
kom ihop mig med stallägaren här om dagen och undrar vem av oss som har "rätt"

Jag har en finsk häst, kallblod som har någon form av halvklippning (rygg och rumpan oklippt)

I stallet har hon ett 150-200 g täcke (för mycket enligt mig men har inget tunnare) och ute ett tjockt vintertäcke. Dock utan hals. Och det är där problemet ligger. Stallägaren vägrar släppa ut henne om jag inte har en halsdel. Nu i veckan har de varit -25 och de har varit ute ca 4 timmar. Hon har dessutom en halv rundbal hö i hagen då jag i tidigare stall köpt eget hö och har kvar.
Lång man som täcker halsen.

Ägaren menar att hon kommer få förfrysningsskador på halsen i kylan. Och att de är stor värmeförlust via halsen.

För syns skull har jag nu en ofodrad halsdel.
 
kom ihop mig med stallägaren här om dagen och undrar vem av oss som har "rätt"

Jag har en finsk häst, kallblod som har någon form av halvklippning (rygg och rumpan oklippt)

I stallet har hon ett 150-200 g täcke (för mycket enligt mig men har inget tunnare) och ute ett tjockt vintertäcke. Dock utan hals. Och det är där problemet ligger. Stallägaren vägrar släppa ut henne om jag inte har en halsdel. Nu i veckan har de varit -25 och de har varit ute ca 4 timmar. Hon har dessutom en halv rundbal hö i hagen då jag i tidigare stall köpt eget hö och har kvar.
Lång man som täcker halsen.

Ägaren menar att hon kommer få förfrysningsskador på halsen i kylan. Och att de är stor värmeförlust via halsen.

För syns skull har jag nu en ofodrad halsdel.

Haha! Hur mycket värme avger en häst från halsen? Obefintligt om man jämför med mage/rygg där de vitala organen finns.
Om hästen är i normalhull och dessutom har mat att äta så förstår jag inte problemet? Jag släpper hellre ut en halvklippt häst med tunt täcke utan hals i -25 i torr luft än en oklippt dito i 0-gradigt och nederbörd.
 
. Nu i veckan har de varit -25 och de har varit ute ca 4 timmar.

Ägaren menar att hon kommer få förfrysningsskador på halsen i kylan. Och att de är stor värmeförlust via halsen.

Du kan ju hälsa din stallägare att mina lösdriftshästar går ute utan täcke hela vintern och den här veckan har temperaturen pendlat mellan -25 och -32 ungefär. Pigga och glada djur som inte alls bryr sig om kylan. Din häst har ju dessutom mat så den klarar sig förmodligen nästan helt utan täcke.
 
kom ihop mig med stallägaren här om dagen och undrar vem av oss som har "rätt"

Jag har en finsk häst, kallblod som har någon form av halvklippning (rygg och rumpan oklippt)

I stallet har hon ett 150-200 g täcke (för mycket enligt mig men har inget tunnare) och ute ett tjockt vintertäcke. Dock utan hals. Och det är där problemet ligger. Stallägaren vägrar släppa ut henne om jag inte har en halsdel. Nu i veckan har de varit -25 och de har varit ute ca 4 timmar. Hon har dessutom en halv rundbal hö i hagen då jag i tidigare stall köpt eget hö och har kvar.
Lång man som täcker halsen.

Ägaren menar att hon kommer få förfrysningsskador på halsen i kylan. Och att de är stor värmeförlust via halsen.

För syns skull har jag nu en ofodrad halsdel.


Jag får väl gå emot övriga då och säga att min häst har halstäcke. Äldre, klippt, halvblod. Härnere där det blåser nästan jämt och är mycket nederbörd snö/regn, så använder jag ofta halstäcke på vintern. De är ute ca 10-12 timmar, och får tre stadiga fodringar ute (innebär i realiteten nästan fri tillgång).

Hur det funkar för din häst vet du väl annars bäst själv. Den får ju knappast köldskador. Det tror jag inte min skulle få heller - däremot blir han stel och grinig.
 
Jag har halstäcke på min KWPN och hade även på mitt förra halvblod. Men jag bor också i Småland där det alltid är fuktigt/regnar och blåser. När jag förr bodde uppåt landet hade mitt klippta halvblod inte halstäcke.
Hästarna är ute 12-14 timmar per dag och får tre fodringar med hö under den tiden, det finns inte chans för dem att komma undan blåst och regn/snö.

Man känner sin häst bäst själv. Hatar när andra ska komma och bestämma över mina hästar! Stå på dig, det känns som rena översittarfasoner stallägaren håller på med.
 
Orkar inte tjafsa så grävde fram en ofodrad halsdel. Bor i höjd med Umeå så är mera kallt än råkallt med isande vindar. Nu är de tydligen inte ute så länge heller för att undvika att rören fryser i stallet

Hon är inte direkt nyklipt heller, utanför för en 6-7 veckor sedan. Och van att gå på lösdrift hos tidigare ägaren, dock oklippt.
 
Jag undviker att täcka halsen eftersom hästen inte direkt fryser där och behöver någon otäckad del för att ha någon chans att termoreglera.
Detta för att undvika att hästen blir överhettad, som är minst lika dåligt (eller sämre?) än att frysa.
 
Orkar inte tjafsa så grävde fram en ofodrad halsdel. Bor i höjd med Umeå så är mera kallt än råkallt med isande vindar. Nu är de tydligen inte ute så länge heller för att undvika att rören fryser i stallet

Hon är inte direkt nyklipt heller, utanför för en 6-7 veckor sedan. Och van att gå på lösdrift hos tidigare ägaren, dock oklippt.
Hahaha vem fan står du hos?! Liksom, allvarligt? Fånig typ..
 
Orkar inte tjafsa så grävde fram en ofodrad halsdel. Bor i höjd med Umeå så är mera kallt än råkallt med isande vindar. Nu är de tydligen inte ute så länge heller för att undvika att rören fryser i stallet

Hon är inte direkt nyklipt heller, utanför för en 6-7 veckor sedan. Och van att gå på lösdrift hos tidigare ägaren, dock oklippt.
Vi bor troligen ganska nära varandra misstänker jag. Vår shettis går utan täcke,dock monsterpäls och oklippt. Den äldre hästen (20+) har 300g vintertäcke utan hals. Han är ändå svårfödd men han klarar sig hur bra som helst,har dessutom fått längre päls just på huvudet och halsen. De går ute dygnet runt med fri tillgång.

Låter löjligt det din stallägare säger. Men många verkar tro att hästarna fryser på samma sätt som vi människor. Har fått många kommentarer om hur vi kan ha ut hästarna då det var närmare-30. Shettisen njuter nu då det är kallt. Mycket piggare och gladare.
 
Kommer ni ihåg när täckena hade magplatta som trillade ner i spånet när man skulle lägga på täcket. Då hade ingen kommit på att hästarna frös om halsen, utan magen så det så. BASTA!
Sen kom nån smarting som tillverkar hästtäcken på att "vi bestämmer att de fryser om halsen istället!" Och vips köpte alla täcken med hals.

Konkret: Om du flår en häst och en människa (vilket gud förbjude) och lägger ut skinnen bredvid varandra, så väger hästen kanske fem gånger mer, men skinnet är inte fem gånger större. Hästen har alltså förhållandevis liten yta med tanke på hur mycket kropp den har. Den har alltså liten yta som släpper ifrån sig värme, till skillnad från sparrisen människa.

Så, nej, halsen gör liten eller ingen skillnad. Fråga stallägaren varför hästen inte har magplatta i så fall?
 
Det stämmer inte att halstäcke är onödigt. Hästen förlorar visst värme genom halsen, det är helt uppenbart när man sett en häst som står och skakar med vanligt täcke och är nöjd och varm såfort man fäster en hals på täcket. Att använda hals skyddar lika mycket mot kylan som att använda dubbla täcken!

Om en klippt häst behöver hals beror på många faktorer; individuella skillnader, temperatur, vind, fukt och ffa hur nyklippt den är.

Sen kanske just din häst inte behöver någon hals, men strunta då i den ofodrade halsen, ofodrat vintertid gör hästen kallare än att vara naken...
 
kom ihop mig med stallägaren här om dagen och undrar vem av oss som har "rätt"

Jag har en finsk häst, kallblod som har någon form av halvklippning (rygg och rumpan oklippt)

I stallet har hon ett 150-200 g täcke (för mycket enligt mig men har inget tunnare) och ute ett tjockt vintertäcke. Dock utan hals. Och det är där problemet ligger. Stallägaren vägrar släppa ut henne om jag inte har en halsdel. Nu i veckan har de varit -25 och de har varit ute ca 4 timmar. Hon har dessutom en halv rundbal hö i hagen då jag i tidigare stall köpt eget hö och har kvar.
Lång man som täcker halsen.

Ägaren menar att hon kommer få förfrysningsskador på halsen i kylan. Och att de är stor värmeförlust via halsen.

För syns skull har jag nu en ofodrad halsdel.

Det låter som om stallägaren blandat ihop det här med svettning och värmeförlust, och det är ju inte riktigt samma sak... Det går säkert att googla upp bra källor på det. :)
 
Tycker faktiskt att det låter värre att hästarna bara får gå ute 4h för att inte vattnet ska frysa, än att stallägaren tycker att hästen ska ha halstäcke :/.

Vet man att det blir så pass kallt under vintern att vattnet riskerar att frysa, då kanske man ska bygga stallet så att det klarar av det.
och inte använda hästarna som värmeelement.. 4h är väldigt väldigt kort tid. Även då det är kallt ute.
 
De flesta hästar tål kyla väldigt bra om de inte är helklippta. Däremot är de känsliga för drag, och råkall blåst+regn är värre än kyla. Själv är jag gammaldags och hade inte lagt täcke på ett spårklippt kallblod alls, om den bara var ute i 4 timmar med fri tillgång till mat.
 
Att vägra släppa ut en häst utan halstäcke är ju så fjantigt att jag saknar ord.

Men om hals hjälper för värmen eller ej. Så tja vetenskapen påstår det är helt meningslöst.

JAG påstår efter empiriska studier på flera hästar att det gör STOR skillnad lägga på hals på frusen häst. Störst skillnad när det är nederbörd och vind, du tar bort hela kyleffekten av vinden och nederbörden. Men även stor effekt vid enbart ren kyla.

Däremot innebär det inte att alla mina hästar har halstäcke. De är individer. Men den frusna individen har det i princip alltid ute. Ofodrad hals för att skydda mot vind och nederbörd. Fodrad hals när det smäller till och blir kallt. Har även en thermohals att ha inne.

Det är som natt och dag på hästen om han får ha halstäcke eller ej.

Min andra som har en täckeshals som följde med ett täcke, han har använt den en gång (minus 25) och demonstrerade hur jävla onödigt det var genom att maniskt rulla sig (det blev för varmt tyckte han). Så han slipper. Trots att han är klippt och den frusna är oklippt.
'
 
Snor lite tråd.
Men magplattan då? Är det nån som har magplatta på sitt täcke idag? Magen är ju alltid klippt, borde inte alla "som måste ha hals" även ha magplatta som ett "måste"?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: Shixle
·
Utrustning Hittills har pållen klarat sig bra med de täcken vi har, men nu närmar vi ju oss den kallaste tiden på året och jag känner att det...
Svar
18
· Visningar
1 067
Senast: Harbor
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 076
Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
1 839
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp