Täcka halsen vid kyla

Behöva är ju en sak och vad de föredrar är en annan. Mina lösdriftshästar ligger hellre ute än inne i ligghallen(den duger dock gott att rulla i:confused: ). Använder inte magplatta själv men kan ju vara ett skäl på klippt häst. Generellt tror inte jag häller att hästar behöver magplatta.

Svårt att tro att en häst med tillgång till en ändamålsenlig varm och torr liggplats ligger i snön om den av det fryser om magen. Att sätta på magplatta för att uppmuntra dem att ligga i snön (vilket var det som diskussionen började med) känns därför överflödigt?
 
Svårt att tro att en häst med tillgång till en ändamålsenlig varm och torr liggplats ligger i snön om den av det fryser om magen. Att sätta på magplatta för att uppmuntra dem att ligga i snön (vilket var det som diskussionen började med) känns därför överflödigt?

Hmm..Ja, kanske blev ett icke problem av det hela. Gjorde i alla fall ett försök att hitta skäl till magplatta, nu har jag inga fler idéer :p
 
Hmm..Ja, kanske blev ett icke problem av det hela. Gjorde i alla fall ett försök att hitta skäl till magplatta, nu har jag inga fler idéer :p

Haha =) Jag tror det är kanske just bara kolikhästarna som egentligen behöver det? Sen finns det säkert hästar som likt min ena uppskattar ju mer inpackad och varmt det är, och de kan säkert gilla en magplatta.
 
Haha! Hur mycket värme avger en häst från halsen? Obefintligt om man jämför med mage/rygg där de vitala organen finns.
Om hästen är i normalhull och dessutom har mat att äta så förstår jag inte problemet? Jag släpper hellre ut en halvklippt häst med tunt täcke utan hals i -25 i torr luft än en oklippt dito i 0-gradigt och nederbörd.

Men stämmer verklogen det där???

Människan avger kroppsvärme där huden är tunn, typ handleder, fotleder och hals, det har inget med kroppens placering av organ.
Det borde väl fungera lika med hästar, att det är hudens tjocklek och närhet till ytliga blodkärl som justerar kroppstemperaturen.
Elefanter justerar sin kroppstemperatur via de stora öronen med tunt skinn.
Jag tror nog att det finns en sanning i stallägarens ord, då halsen är rakad.
 
Men stämmer verklogen det där???

Människan avger kroppsvärme där huden är tunn, typ handleder, fotleder och hals, det har inget med kroppens placering av organ.
Det borde väl fungera lika med hästar, att det är hudens tjocklek och närhet till ytliga blodkärl som justerar kroppstemperaturen.
Elefanter justerar sin kroppstemperatur via de stora öronen med tunt skinn.
Jag tror nog att det finns en sanning i stallägarens ord, då halsen är rakad.

Mitt internet är bananas så svarar lite kort. Jag har inte läst en enda forskningsartikel som drar någon annan slutsats än att halsen avger mindre värme och är mindre exponerad för kyla. Rätta mig gärna om jag har fel med länkar och forskningsstudier. Anläggningsytan över rygg/mage är dessutom många gånger större än den över halsen. Halsen kräver inte alls lika mycket blod/energi som de inre organen, däremot har den möjlighet att reglera sin kroppstemperatur genom halsen genom att svettas.

Jag vet inte om man får länka så här men när jag googlade lite snabbt fick jag bl.a upp resultat från SLU som stödjer min tes.
 
I år har jag inte klippt magen alls på min som annars är helklippt. Upplever att hon fryser mindre faktsikt:). Använder alltid helhals när temperaturen sjunker och det är blåst och nederbörd. Hästarna verkar rätt nöjda med det faktiskt.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 349
Senast: Shixle
·
Utrustning Hittills har pållen klarat sig bra med de täcken vi har, men nu närmar vi ju oss den kallaste tiden på året och jag känner att det...
Svar
18
· Visningar
1 067
Senast: Harbor
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 079
Utrustning Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han...
Svar
15
· Visningar
1 839
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp