Bukefalos 28 år!

Täcke eller inte?

morris

Trådstartare
Läste ett repotage i en några nummer gammal hästfynd där det förespråkades att hästarna INTE skulle gå med täcken på sig. Jag tycker iofs inte det heller, men om hästen är svettig anser jag det lika bra. Vill inte ha en sjuk häst. :crazy:
Dock tolkades repotaget som att även svettiga hästar skulle släppas ut utan täcke, något som jag tycker verkar tokigt (föreläsaren var tysk om det har någon betydelse). Vad anser ni? Är det fel mot djuren att "pjoska" med dem? Lr är det befogat?
 
Jag skulle ALDRIG släppa ut min häst svettig.. min lilla syster, då 9 år.. skulle släppa ut min häst efter att jag ridit pga att jag hade bråttom i väg och hon var helt kapabel att hantera hästen, mycket snäll häst. men hon glömde att ta på min svettiga häst täcke och dagen efter hade min älskling feber.. rätt mycket dessutom...Det var även min syster som tog in hästarna så jag märkte inte ens då att hon va utan täcke.. visst d kan ju ha varit en tillfällighet att d skede just då men d tvivlar jag på..

Så ja skulle som sagt aldrig släppa ut en svettig häst utan täcke
 
Ärligt talat tycker jag det låter sinnessjukt att släppa ut svettiga hästar i hagen. Men Strasser hävdar bestämt att hästarna mår bättre så, och att de vänjer sig "efter ett tag".

Skulle dock vilja se den idrottsman som efter avslutad träning kliver ut i blöta kläder i vinterkylan och ställer sig stilla i några timmar innan de går in igen. :crazy:

Effektivt sätt att förstöra hästar på - om du frågar mig. :crazy:
 
Jag skulle aldrig släppa ut hästen utan täcke när den är svettig... ;)
 
Frotérar man hästen torr,så är det bättre än att torka under ett täcke.
Täcke kan behövas när det är låg temperatur blåsigt och regn,i synnerhet om hästen inte kan söka upp skydd själv.
 
Prova och se hur det går. Var förberedd på att lägga ut X antal tusen på veterinärvård efteråt när hästen får lunginfammation eller korsförlamning. :mad:

:devil:
 
Precis, torka med halm och "röra runt" i pälsen är mycket bättre än att slänga på hästen ett täcke direkt.

Sen beror det ju också på hur hästens päls ser ut och hur mycket den har svettats. Tex islänningar (och andra "naturliga" raser) har ju sådan päls att svettenb lägger sig utanpå och längst in mot huden torkar pälsen väldigt snabbt och hästen förlorar därför inte så mycket värme. En klippt häst eller en häst med tunn päls som inte fungerar på detta sätt kyls ju däremot snabbt ned eftersom de inte har något torrt lager närmast huden.

Så, som vanligt, se till individen.
 
Hon pratade en massa om vad som är naturligt för hästen osv men den enda hästen jag kan tänka mig har ett någotsånär naturligt liv är den som går i stoooora hagar dygnet runt, året om och aldrig blir riden eller körd.

Jag tycker inte att det går att ha en häst som rids ganska hårt så som hon förespråkar, "naturlig". En häst i det fria kan väl springa sig svettig men den arbetar och lever inte alls på samma sätt som våra hästar.

Nej, jag skulle inte släppa ut min pålle "naken". Han skulle få kroniska urinvägsbesvär om han fick gå ute och bli kall, hans päls skulle bli så lång att jag skulle bli tvungen att klippa honom (vilket innebär täcke ändå) och Om han fick gå ut naken när han var svettig skulle han nog bli kall och sjuk... :(

Men det är ju upp till var och en hur man gör och det beror ju på hur och vad man använder sin häst till och hur hästen är i päls osv.


M.
 
Så då får jag än en gång bli kärringen mot strömmen.

FÖr det första, vad menas med svettig ? Svettig från topp till tå eller bara lite svett på hals och i ljumskar är ju tidernas skillnad.

Min häst som gick på lösdrift hela förra vintern reds svettig, dvs på hals och i ljumskarna (aldrig uppepå korset osv). Honom släppte jag ut efter att han "svalnat" men inte torkat helt och hållet utan täcke. Nema problema. Men å andra sidan så hade han fri tillgång till hö, vilket jag tror är viktigare för hästen än ett täcke, ur "hålla-värmen" synpunkt alltså.
 
Men hur fungerade det med muskler och liknande? Blev han inte stelare?

Rimligen tycker man ju att även hästar i träning (även den lättare träning vi amatörryttare sysslar med) bör stelna till i musklerna - som vi människor gör. Att vara varm, svettig och sedan knalla rätt ut i kyla är ju att bädda för stela, ömma muskler och risk för lunginflammation även för oss? :crazy:

Själv släpper jag aldrig ut en svettig häst alls, den får stå inne eller skrittas torr först.
 
Vad många tycks missa i sina resonemang om vad som är bäst för hästen, är att människor och hästar är olika arter! Hästen har ett unikt värmeregleringssystem där hud och päls samverkar för att på ett effektivt sätt reglera kroppstemperaturen.

Lite underligt, om man tror att hästar reagerar som människor, att inte fler rakar sina hästar på sommaren - vi människor klär ju av oss i värmen och stackars hästen med sin päls . . .

Det viktigaste för hästen när det gäller att hantera kyla är att den har mat att äta. OM hästen tydligt fryser kan man börja med att ge den mat, därefter ev. ett täcke.

Jag kan tänka mig att en häst i hård träning, med mycket muskelmassa och i hög kondition kan må bra av att täckas, just för att hålla muskler varma och smidiga. Men annars är min övertygelse att de allra flesta hästar klarar sig utmärkt och mår bättre om de kan slippa täcken.

Angående svettiga hästar, så är ett tips att spårklippa hästen (undersida hals, mage, ljumske). Då torkar den fortare, men kan samtidigt utan problem gå otäckad i hagen.
Ett alternativ för oss som inte har högpresterande hästar är att anpassa ridningen efter hästen avseende svettning: Rid i "intervaller" där hästen med jämna mellanrum får möjlighet till återhämtning och att torka mellan varven. Avsluta med en längre skritt, så att hästen inte kommer in svettig. Lite lätt svett på hals och i ljumsken är ingen fara!
 
Nope. Tvärtom skulle jag säga. Våra utehästar har alltid varit otroligt fina i musklerna - aldrig stela eller ömma !

Jag kan inte svara på varför det är så. Men min teori är att hästarna håller värmen när de äter stråfoder, att de är mycket viktigare än täcken osv.

Jag släpper inte ut en ångande häst, men den har "svalnat" men är fortfarande blöt. Det har verkligen inte varit något problem.

Vi har kallstall så att ha den inne gör ingen större skillnad.
 
Visst inser jag det, men jag är fortfarande förundrad över hur det fungerar på vissa hästar, medans jag TYDLIGT känner skillnad på min häst om den blivit kall om musklerna (räcker med skritt upp till ridhuset utan ländtäcke den kalla/regniga årstiden). :crazy:

Alla blir vi dock saliga på vår tro - tror inte föda hjälper muskler som kyls utifrån, däremot inser ju även jag att det självklart hjälper hästen att hålla värmen. Fri tillgång är ju dock inte alltid lösbart i hagar med sammansatta flockar. Tyvärr.

Och hur kommer det sig att equiterapeuter och veterinärer förespråkar värme, gärna liniment dessutom efter träning - det strider ju tvärt mot teorin att släppa ut en varm häst i regnet utan att den torkat först? :confused:
 
Ja, var och en blir salig på sin tro - eller kanske på sin erfarenhet. Dessutom så är ju hästar individer. Vissa funkar på ett sätt andra på ett annat.

Varför equiterapeuter och veterinärer föresrpåkar som de gör, kanske beror på att det är det enda de har erfarenhet av.

För övrigt har iallafall inte jag pläderat för varma hästar som skall släppas ut i regn. Jag har sagt att det funkar utmärkt att släppa ut en blöt, men inte varm häst utan täcke. Jag tror att musklerna värms bättre inifrån än utifrån.
 
"Vad menas med svettig ?"
Ja, det kan ju vara en definitionsfråga. Jag anser att hästen är svettig när den är blöt, mer eller mindre. Om den bara är ordentligt varm, utan att för den delen vara just blöt, går det ju fort att "skritta ner".
"Min" pålla går också på lösdrift och har tillgång till hösilage, men...? Om hon skulle ridas svettig (alltså så att hon blir blöt på halsen, vilket är det ställe hon blir svettig först på), skulle jag då alltså ställa ut henne i hagen igen när hon svalnat, trots att hon inte är torr??
 
Jag kan bara svara på vad JAG har gjort och vad som har fungerat för mig och mina hästar.

Om hästen är svettig, dvs varm och blöt, så har de först fått stå inne med svettäcke i nån timme och svalna, sen har jag släppt ut dem blöta på halsen/bringan men inte varm-svettiga längre. De har fått komma ut BÅDE i plus och minusgrader UTAN NÅGRA SOM HELST PROBLEM. Inga stela muskler, inga ömma ryggar, inga förkylningar. Det är ett halvblod och två tävlingsponnyer. Ingen är klippt.

Däremot skulle jag INTE släppa ut dem om de var blöta på korset/ryggen och ej heller om de inte "svalnat"
 
Jag skulle vilja hänvisa till en artikel i tidningen Ridsport nr 23/2002, skriven av veterinär Charlie Lindberg ATG:s Hästklinik i Malmö och Ingrid Andersson.

Jag har citerat den artikeln i en annan tråd här ang. om hästar fryser eller ej. Den här artikeln är rätt bra för den förklarar på ett kortfattat och lättbegripligt sätt hur hästens värmereglering fungerar; något som "Xeline" och "underytan" mkt riktigt är inne på.

Kan rekommendera denna artikel för alla som är vetgiriga!
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 399
Senast: Korven
·
Islandshäst Hej! Vi har en islandshäst som är oklippt och går utan täcke. Han hatar att ha täcke på sig och klarar sig bra utan täcke i.o.m den...
2
Svar
34
· Visningar
5 220
Senast: Boj
·
Hästvård Om du har dessa förutsättningarna, hur gör du då? Russföl 10 dagar gammal 5 grader varmt Hällregn och riktig råkyla var eviga dag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 433
Senast: Mary91
·
Ekonomi & Juridik Har kollat igenom flera olika försäkringsbolags villkor för att undersöka vad de egentligen ersätter. Med ett deprimerande resultat...
Svar
14
· Visningar
1 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp