Täcken i värmen...

Bowman

Trådstartare
Igår var det den varmaste dagen i Halland på över 42 år. Noterade att en del hästar fortfarande hade på sig samma täcken på sig som de hade i vintras. Ok, då hade de även ibland ett eller två täcken under...

Och nej, täckena är inte några sol, flug eller eksemtäcken. Och än så länge är det rätt lugnt med flugor och annat flygande, stort som smått. Kan väl tacka den "torra" våren här i Halland för det.

Jag kan förstå om en del hästar har täcke på sig i boxen under natten när de inte kan röra sig för att håla värmen. Men ute på dagen i hagen när det är över 20 grader varmt, ja till och med 30 grader?

Vad anser ni andra? Täcke på eller täcke av?
 
Sv: Täcken i värmen...

Täcke av. Allt annat är djurplågeri i sådan värme.
Detta inkluderar inte flug/eksemtäcken.

Dom som har täcke på sig häst i sån värme kanske borde sätta på sig vinterjackan och gå runt med det hela dagen så får dom själva känna på det.
 
Sv: Täcken i värmen...

Täcke av!! Åtminstone ett TUNNARE täcke om man ska envisas med att ha täcke.
 
Sv: Täcken i värmen...

Täcke av helt klart. Hade det varit mitt i sommaren och alla helsikes insekter hade vaknat så hade mina haft flugtäcken, men nu har jag knappt sett en fluga ens och då har de gått utan nu de här varma dagarna. Övervägde att sätta på dem idag då temperaturen sjunkit 10 grader sen igår(!), blåser och regnskurar men lät dem gå utan. Ska bli lite kallare nu i veckan och även regna så då kommer regntäckena komma på.
Men är det så som det varit nu ett par dagar -inga täcken
 
Sv: Täcken i värmen...

Blir sommaren som förra årets så är ju ett tunt regntäcke bara snällt mot hästen. Fy vilken rutten sommar ni hade här hemma då har jag hört (var i frankrike 2 månader och kände inte av det).

Det har jag själv haft på mina. Det är ju inte bra om dom blir för kalla.
 
Sv: Täcken i värmen...

Nä håller med, och min lilla blir väldigt lätt spänd i ryggen vid blåst och regn så man får hålla efter det. Men i sol och varmt får de hemskt gärna lufta sig. Finns ju spolslang om de är skitiga ;)
 
Sv: Täcken i värmen...

Det låter ju helt galet! Mina hästar har sina insekttäcken på nu som det är varmt, det har ju verkligen varit stekhett i några dagar nu. Båda knott och broms har vaknat till liv.

Då har jag ändå en nyklippt häst och en tunnpälsad som båda är väldigt frusna av sig, så jag täcker heller för mkt än för lite sas.
 
Sv: Täcken i värmen...

Min är naken. Enbart täcke vid mkt ihållande regn och ruskväder och då ett helt ofodrat regntäcke. Regnskurar osv får hon leva med, samma med måttligt regn om det är runt 15-20 grader varmt. Jag släpper även ut henne i ihållande regn om jag vet att hon inte behöver stå i det i 8 timmar utan kanske bara ett par. Hon har ingen möjlighet att söka skydd i hagen och jag inbillar mig att hon blir irreterad av att stå i spöregn en hel dag då vi dessutom bor på ett blåsigt ställe.
 
Sv: Täcken i värmen...

Min har sitt 200g-täcke på på nätterna när det är kyligt och/eller regn; Hon har precis börjat gå ute dygnet runt, och jag tror på att vänja henne successivt.

Dagtid går hon dock utan när det är sol och varmt, med undantag för ett ofodrat regntäcke om det är regn på g eller de dagar det varit mulet och blåsigt och jag ridit henne varm.
 
Sv: Täcken i värmen...

Här åkte täckena av i slutet på februari, sen har de fått klara sig utan. Dock har vi vindskydd och sen får de fri tillgång på mat och kommer in om de är riktigt jäkla skit väder hela dagen .. Men delar överlevt utan täcke ;)
Nej är de 10 plus grader och sol ute så av med täckena .. Blir så arg rent ut sagt på Folksam har tjocka täcken ännu på hästarna ... :banghead:
 
Sv: Täcken i värmen...

Hej!

Över 20 grader varmt måste det nästan klassas som djurplågeri att ha vintertäcke på (eller nåt täcke som inte är flugvarianten). Det blir ju galet varmt där under och hästarna har inte en möjlighet att klä av sig.

Min går naken året om, dygnet om så länge det inte regnar eller blåser kraftigt. Enda gångerna jag sett henne frysa är när det regnat på tvären i flera dagar, men då fryser hon även om det är 15 plusgrader. DÅ har hon naturligtvis täcke- eller få komma in och torka upp ordenligt.

/Lavinia, som lägger täcke på när hästan är klippt, annars klarar hon sig. Araber är påliga hästar!
 
Sv: Täcken i värmen...

Galet ... Vi har haft vindstilla och 20 grader varmt här idag med lite skurar av och till . Jätte behagligt väder och alla våra hästar inkl Falsterbo startande hästar går nakna ute under såna omständigheter . Täckes skyltarna säger den här tiden på året "regntäcke endast om extremt dåligt väder med ihållande regn + kallt ".
 
Sv: Täcken i värmen...

*kl*

Som vädret var igår självklart täcke av! Idag dock så kom det in moln och senare efter lunch regn så min fick ett flugtäcke med regnrygg på sig. Dock är jag faktiskt osäker på om han klarade sig på det eller om jag borde lagt på honom sitt 50g regntäcke. Ja, han har känslig rygg klarar inte av att stå i regn utan att bli spänd och stel i ryggen.
Imorgon ska det vara fortsatt regningt här i halland så beroende hur han känns när jag tar in om en stund så kommer han kanske att få ha sitt regntäcke på sig kommande dagar.
 
Sv: Täcken i värmen...

Täcke av, verkligen!

Men sen så är en del puckon..man dör ju själv nästan när det är 20 grader (iaf jag som är väldigt värmekänslig)

Jag blir så ledsen då jag ser hästar i sådan värme i täcken fortfarande då jag verkligen känner paniken av att bli för varm då jag själv vet hur det känns..och ser faktiskt ett stall dagligen på hemvägen från stallet, där hästarna ändå går i täcken fast det är 20 grader och sol..jag antar det är för att de inte får bli smutsiga..men då är min spontana tanke, kan man inte lika gärna ha dem inne 24/7? Vet inte vad som är värst..
Kan aldrig vara motiverat att ha täcke vid 20 grader och ej nederbörd i alla fall..
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken i värmen...

Fullständigt vansinne! Täcke av, inte fan går vi människor i vinterjackor fortfarande.
 
Sv: Täcken i värmen...

Täcke av helt klart! Våra hästar har svettats av att gå i hagen de senaste dagarna. Idag kom det lite skurar men på 10 min med uppehåll så var dem torra igen. Mina får på sig ofodrade regntäcken vid ihållande regn.
 
Sv: Täcken i värmen...

Aldrig i livet att mitt samvete tillåter täcke på min när det är som det är nu. Flugtäcke undantaget. Regntäcke lägger jag på om det regnar mycket och om tempen sjunker. Fy vad jag mår dåligt av att se hästar som står med inte bara ett utan kanske två täcken i 20 grader varmt. SÅ ömtåliga är de inte. (Undantag finns möjligen)
Tilläggas bör att jag är ganska nojjig, men vid 20 grader...?
Jag fick en mängd pikar i stallet när jag drog av täcket för säsongen så att säga (någon månad sedan). Jag var den första som tog av. Var och en är salig på sin tro.
 
Sv: Täcken i värmen...

Täcke av, utan tvekan. Om hästen behöver det, ett tunt regntäcke om det regnar.

Min häst går dock med insektstäcke sedan ungefär en vecka. Både knott och mygg har vaknat här (och förra året blev han sönderbiten. I år hann de bara börja tugga på honom, nu har de betten läkt. Puh.).
 
Sv: Täcken i värmen...

Täcke av! Är det mycket insekter som hästen störs av, eller den har exem bör de ha såna täcken. Men annars... nja..

Mina är nakna. Den ena är det året om på lösdrift.
Den andra täckas vid behov. Han är 30 år och helklipps iom att han inte fäller normalt mer(ej cushing). Så han behöver hållas varm. Men nu är han naken.
Han är även uppstallad. Så inne har han varit det ett tag.
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 147
Kropp & Själ För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
9 010
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 350

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp