Täckens vara och inte vara

S

sthlm23

Nu när kylan kommer krypande hoppas jag verkligen slippa få se alla dessa ägare som hänger på deras hästar alldeles för mycket (tunga) täcken. Fatta att hästen fryser mer när pälsen inte kan resa sig! Pälsen på hästen reser sig vid kyla, och luften mellan hårstråna fungerar bättre som isolering än vilket termotäcke som helst. Sen tycker jag också att det är helt sjukt att ha täcke på en torr häst i ett stall, den kan få svamp i pälsen!
 
Vilka bevis har du för att hästar med täcke i stallet lättare får ringorm än de utan täcke?
För jag gissar att "svamp i pälsen" är ringorm?

Och så är jag nyfiken på hur mkt du tror att pälsen på en helklippt häst kommer "resa sig" när det blir kallt?
 
Ehm.... du har verkligen ingen koll på vad du pratar om..... :crazy:

Har haft min häst täckad med flera tjocka täcken i tio år, och har har aldrig varit förkyld en ända gång, och svamp får hästen om den är fuktig, absolut inte om den är varm och torr under sitt täcke!!

Dom hästarna i stallet som inte har haft täcken har varit sjuka och snoriga, samt hatt löss och regnskållor.....

Och en klippt häst HAR ingen päls att resa, det måste väl även du fatta...... :smirk:
 
Jag ser verkligen fram emot att få höra trådskaparens källor till dennes påståenden!
Gör inte du också det?
 
Källan kan jag svara på! Veterinär Hiltrud Strasser!
 
H*n verkar inte ha mkt egen erfarenhet av hästar i alla fall.... :smirk:

Önskar att folk här kunne sluta gnälla om täcken hit och dit.....

Det är inte om hästen har täcke eller ej som avgörs dens livskvalite!!!! :crazy:
 
Men herre jösses. En TILL täckesdiskussion?? :eek:
Lär sig folk inte varför vi täckar våra hästar? :confused:

Vad säger du Kopparberg, ska vi spalta ner våra åsikter och argument direkt så denna tråden inte blir så lång? ;) :bump:
 
Ehmmm, de flesta hästar som har tjocka täcken har det för att man har klippt dem. Finns inte mycket som kan resa sig och lagra luft då. Såna hästar behöver också ofta täcke inne.

Visst är det bra om man minska ner på täckesanvändandet. Men för de flesta hästar finns det en anledning att de är täckade, nämligen att de är klippta.

Och innan du börjar säga hur onödigt det är med klippning kan jag bara säga att jag skulle inte kunna ha mina hästar uppstallade utan att klippa dem. De börjar svettas efter bara ett par timmar inomhus, även om alla dörrar är öppna.

Nu går de på lösdrift, men det kan hända att jag måste ta in någon och då måste pälsen bort och täckena på!
 
Hmm..det har aldrig slagit dig att vissa har KALLSTALL? Dvs det är lika kallt om inte kallare inne som ute.

Eller att man kanske har klippta hästar utan långa hårstrån att resa mot kylan?

Valacken är täckad 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan på vintertid och han har ALDRIG haft varesig ringorm eller andra problem. Ingen av mina andra heller konstigt nog. Jo vänta nu, stoet fick regnskållor för hon gick OKLIPPT och OTÄCKAD i massa regn. vetorder på klippning och täckning blev det..
 
Jag har kall stall och på natten är det ju tom kallare än på dagen så min häst har tom ett tjockare täcke på sig inne än ute!.........
Alla har inte stort stall med uppvärmimg mm utan det gårprecis lika bra med kall stall..och TÄCKE!
 
Ännu en "nya vågen " tråd :crazy:...att detta med naturlig hästhållning börjar gå helt överstyr är ju tragiskt...TITTA på din häst och vart bor du ??I skåne? I kallaste Norrland, har du hästen klippt?? tränar du ofta och dushar du ofta?? Är häsetn frusen?är det en långhårig ponny eller ett fullblod? ja man kan lägga in hur mycket som helst i tråden....VÄRRE än värst tycker jag är att folk ger f-n i att täcka sina frysande hästar, när dom bevisligen står o huttrar , endast BARA för att dom läst nånstans att man inte skall behöva :crazy: :crazy: SKALL är relativt....man skall inte säga varken bä eller bu tycker jag , man skall inte varken överdriva eller underdriva(FINNS det ordet :confused:) utan titta på din häst och dess förutsättningar istället för att komma med ett så urkorkat uttalande..........
 
Är inte det samma människa som håller helgkurser och skickar hem eleverna att karva i sina hästars hovar på egen hand? :crazy: :confused:
 
Ärligt talat... hur mycket kan du om hästar?
Mina hästar är självklart täckade både inne och ute. De har aldrig visat några symtom på att frysa. Man måste täcka om man klipper vet du. Dessutom är det inte vidare bra att sätta in en svettig lånhårig häst i ett stall utan ett täcke. Läs på lite mer innan du gör sådana här inlägg. Eller är det för att provosera kanske?
 
spontan reaktion..e du dum lr??

En klippt häst måste ha täcke på sig och e den inte klippt går den den inte att rida så fort vinterpälsen e satt...
 
Och jag som trots över 25 år med hästar ALDRIG sett en häst få ringorm pga att den varit täckt!

Vi har tom haft ringorm en gång i stallet jag förut stod, och de tre hästar som drabbades, hade inte täcke ngn av dem!
Mina hästar fick inte ringorm, trots att en av dem stod granne med en av de drabbade hästarna!

Snacka om märklig källa! Om enbart att man täcker hästen skulle leda till ringorm, skulle det ju GRASSERA ringorm varje vinter!
 
Förbaskat bra idé! :D :bow:
Man börjar ju låta som en papegoja som rabblar ett mantra till en massa trångsynta människor som tror sig veta det bästa för ALLA hästar, oavsett hur hästarna används!
 
Just väta i en låååång päls som pga att den är så lång och tät, är ju som du säger, precis det som GER ringorm!
Hästen med sådan päls en "regnvinter" står ju då fuktig dygnet runt!
Precis som du säger, så är det DE hästar som får ringorm!
Jag har sett det med egna ögon jag också...
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 021
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 352
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 502
Senast: fejko
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp