Täckens vara och inte vara

Hmm..det har aldrig slagit dig att vissa har KALLSTALL? Dvs det är lika kallt om inte kallare inne som ute.
Personligen undrar jag varför man inte då har hästarna utomhus istället :)
Då kan ju hästarna röra sig mer och hålla värmen bättre än om de står enskilt i varsin box...

Har också min häst inne numera, står i ett stall där alla andra går in. Men när jag skaffar "eget" så ska de gå ute så mycket det bara går!
 
...e den inte klippt går den den inte att rida så fort vinterpälsen e satt...
Mja, det där är ju individuellt! Jag har haft flera ridbara hästar (islänningar) som går jättebra att rida med vinterpäls! Om man vill HÅRDträna och/eller har en häst som har så extrem päls att den tar eeevigheter att torka; Ja DÅ kan jag köpa argumentet. Men för "vanlig" ridning á 1 h 4-5 ggr i veckan funkar det bra för mig utan att klippa.
Sen finns ju hästar som blir väldigt mycket mer arbetsvilliga klippta än oklippta och då finns ju också en stor vits att klippa!
 
men att alla svenssons som sitter o skumpar i skogen OCKSÅ är helt övertygade om att deras hästar måste klippas och täckas - då blir det bara löjligt

Jag tycker du ska tänka ett steg till innan du kallar hästägare för löjliga.

jag har kallstall (håller några få grader över utetemp). Jag rider bara i skogen vintertid. Jag klipper och täckar.

Varför? För att det inte är hållbart att rida en häst i full vinterpäls svettig och sedan ställa den i ett kallt stall eller släppa den i hagen. Och skritta dem torr...tja..jag har provat men när de inte torkat av en timme skritt så..
Det finns ytterligar alternativ - ställa dem i kallt stall MED täcke tills de är torra! :) Sen kan de gå ut i hagen igen! Eller som några jag känner gör: täckar efter ridning o släpper ut hästen. Efter några timmar i hagen är hästen torr och täcket åker av.
 
jag har kallstall, och jag kan ju ge mina anledningar att ha dem inne i boxar och inte ställa om till lösdrift:

* Jag vill att varje häst ska vara garanterad att i lugn och ro äta sin fodergiva utan risk att någom kompis äter mer etc

*Jag vill att de ska vara skyddade från drag etc iva nattetid (mina puckom fattar inte att man ska gå in när det regnar utan står och huttrar och säger "matte häääämta oss" *s*)

* Jag vill ha tillgång till stall för att kunna stalla upp sjuk häst eller liknande (och jag har två hästar såd å måste jag ha två boxar och då kan jag lika gärna ha box istället för lösdrift)

* jag vill - här kommer en STOR anledning - ha kontroll på hur varje häst mår. Hur den dricker, hur den äter, hur den kissar och hur den skiter. På lösdrift är det omöjligt att märka hur mycket en viss häst dricker eller kissar, det är svårt att veta VILKEN av hästarna som varit lite dålig i magen, det är lättare att missa att en av hästarna börjat äta lite dåligt etc)
 
Det finns ytterligar alternativ - ställa dem i kallt stall MED täcke tills de är torra! Sen kan de gå ut i hagen igen! Eller som några jag känner gör: täckar efter ridning o släpper ut hästen. Efter några timmar i hagen är hästen torr och täcket åker av.

Det DÄR är ett ganska idiotsäkert sätt att få en förkyld häst tyvärr. Det fungerar inte i minus tio till minus 30. Jag höll på och envisades och försökte länge i början när jag hade kallblodsstoet. Men trots att jag hade nätsvettäcke, massor med halm och sen ulltäcke så var hon FORTFARANDE blöt efter fem timmar i stallet (med konstant ätande).

har hästen däremot mer moderat eller lite tunnare vinterpäls och/eller inte svettas så mycket går det bra. Ponnyerna var utegångsdjur och de blev bara lite svettiga mellan bakbenen och på halsen för det mesta, de gick rakt ut i hagen utan täcke igen. Var de mer svettiga så fick de täcke (ylle) och ut i hagen.

Men de fungerar tyvärr inte på de individer jag har nu, torktiden blir sjukt lång.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 024
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 352
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 241
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 503
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp