Täckens vara och inte vara

Håller delvis med dig faktiskt. Det verkar som det här ofoget att klippa alla hästar för att sedan lasta på dem täcken sprider sig allt mer, liksom djurplågeriet som pågår med att hästar inte längre får gå ute utan står i boxhagar eller inomhus för jämnan.

Innan alla biter huvudet av en så kan jag säga att det är helt förståeligt om man klipper sin häst för att den tränas och tävlas frekvent det är en sak, men att alla svenssons som sitter o skumpar i skogen OCKSÅ är helt övertygade om att deras hästar måste klippas och täckas - då blir det bara löjligt. Samma sak gäller alla förbannad hjälptyglar, nosgrimmor och hiskeliga betslingar som man har sett sina idoler på TV rida med på världscuperna och som man hänger på gamle Brunte därhemma för att det ser coolt ut!

Var och en sköter sin häst som den vill naturligtvis - så länge det inte övergår till djurplågeri förstås. Alla har vi rätt till en åsikt också för den delen.

ps. Ringorm förresten, är inte det en hudsjukdom som överförs via kontakt dvs smittar från häst till häst? Är det verkligen en sjukdom som kommer p g a att det regnar för mycket på hästen eller för att täcket är för tätt? Bara en fråga... :o
 
men att alla svenssons som sitter o skumpar i skogen OCKSÅ är helt övertygade om att deras hästar måste klippas och täckas - då blir det bara löjligt

Jag tycker du ska tänka ett steg till innan du kallar hästägare för löjliga.

jag har kallstall (håller några få grader över utetemp). Jag rider bara i skogen vintertid. Jag klipper och täckar.

Varför? För att det inte är hållbart att rida en häst i full vinterpäls svettig och sedan ställa den i ett kallt stall eller släppa den i hagen. Och skritta dem torr...tja..jag har provat men när de inte torkat av en timme skritt så..

Och jag tycker inte jag är löjlig eller fjantig, jag tycker tvärtom att jag faktiskt tänkt och försökt göra det så bra som möjligt för hästen.

Hästar som inte arbetas etc klipps naturligtvis inte.

ps. Ringorm förresten, är inte det en hudsjukdom som överförs via kontakt dvs smittar från häst till häst? Är det verkligen en sjukdom som kommer p g a att det regnar för mycket på hästen eller för att täcket är för tätt? Bara en fråga...

Ringorm kommer inte av regn eller täcken nepps. Regnskållor och andra svamphudsjukdomar kan dock komma både av för mycket väta eller för täta täcken (det blir ju samma sak, hästen är blöt/fuktig mest hela tiden)
 
Det spelar ingen roll om man tävlar eller ej, blir hästen svettig så måste den klippas!!!

Och til dig som frågade, ja det är samma person som håller kurser i "hovslageri" :smirk:
 
"Samma sak gäller alla förbannad hjälptyglar, nosgrimmor och hiskeliga betslingar som man har sett sina idoler på TV rida med på världscuperna och som man hänger på gamle Brunte därhemma för att det ser coolt ut!"

Vad det gäller nosgrimmor så har vi nosgrimmor för att stabilisera bettet i hästens mun. Men det visste du naturligtvis redan? Om inte så kan jag rekommendera videofilmen i ämnet bett och betslingar. Mycket bra och informativ.
 
Oj, nu blev det liv i luckan. :D
Men visst har du rätt i vissa avseenden, men det är svårt att generalisera.

Precis som du skriver blir pälsen av sämre kvalite av att täckas, hästen fryser lättare och hudåkommor ökar. Men sen måste man se till situation, heklipper man hästen måsten den ju få någon ersättning istället för päls.

Jag har en ras som normalt sett skulle kunna lämnas otäckad, helst skulle jag vilja låta det vara så men tyvärr. En av mina pållar behöver ha eksemtäcke på sig under sommaren, detta gör att han får ett handikapp redan från start i höstrusket. Pälsen är redan ihoptrycks och lämnar icke det önskade skydd, det gör att han vid regn och rusk fryser något helt enormt och bara står och skakar.

Det finns säkert de som täckar sin häst även fast behovet inte finns, men vilka är ju svårt att veta och därför blir det svårt att döma. Men jag kan hålla med dig i en viss mån, men med urskiljning. :)
 
Svar till Alexandra; Jag rider också i skogen så det är inte för att nedvärdera någon för att de gör det, absolut inte! Min personliga åsikt är dock att om man inte tränar hårt eller tävlar frekvent så finns det ingen anledning att klippa. Jag har haft många olika raser under en hel del år och aldrig behövt klippa någon av dem. Jag bor i södra Sverige och har alltid haft kall stall. Tycker att det är vansinnigt att dra upp värmen i ett stall, hästar behöver frisk luft. Dragiga, fuktiga stall är inte bra förstås.

Hur som helst så fick jag lära mig som liten att borsta hästen torr med en halmviska och om jag tycker att min häst inte blir helt torr och det är kallt så visst lägger jag på ett fleecetäcke som drar ut fukten på en timme men sen åker täcket av igen. Nu har jag ett halvblod med ganska rejäl päls och han är aldrig någonsin förkyld eller står och huttrar! Ett undantag har jag gjort med mina hästar och det var en arab jag hade som inte satte vinterpäls överhuvudtaget och som verkligen visade att han frös när det regnade! Han fick alltid gå med regntäcke ute, inte roligt pga av bogskav som var svåra att undvika med hans tunna päls, men nödvändigt tyvärr. Så visst kan man vara tvungen att gå emot naturen ibland.
 
Svar till Gul; Jag använder en enkel remontnosgrimma till min unghäst och ett tredelat tränsbett och tycker att det funkar bra än så länge. Är inte generell motståndare till nosgrimmor men när det var och varannat år kommer olika modenycker - mexikansk nosgrimma, Aachennosgrimma m fl - och alla helt plötsligt behöver just en sån som är på modet det året då blir det lite fjantigt. En annan sak är att åtminstone jag har sett mer än en gång hur ponnyryttare på hoppträningarna rider med det ena bettet värre än det andra- och jag som trodde att man måste vara rutinerad för att klara att rida med dessa skarpa bett på ett korrekt sätt!

Dressyrträningar där man hänger på den ena tygeln efter den andra för att tvinga ner nacken på hästen istället för att vara intresserad och om man inte kan, ta reda på hur man lösgör och rider hästen istället! Jag är ingen allvetare eller expert men det känns väldigt fel att börja i den änden i alla fall.

Och jag läser en hel del böcker om det mesta, en del är bra och informativa, men inte alla. Det finns så många teorier så jag väljer att lyssna på dem som rider på ett sätt som tilltalar mig och som kan producera trevliga ridbara hästar och inte att förglömma; lär av mina egna erfarenheter och misstag. :bow:
 
Svar till Alexandra; Jag rider också i skogen så det är inte för att nedvärdera någon för att de gör det, absolut inte! Min personliga åsikt är dock att om man inte tränar hårt eller tävlar frekvent så finns det ingen anledning att klippa.

Men snälla människa.. Vi provar igen:

Jag har araber. Valacken sätter islandshästspäls. När han sedan rids så svettas han, och eftersom jag har kallstall fungerar det inte att ställa in en blöt häst i boxen, inte heller släppa i hagen. Jag har povat skritta honom torr men när man knatat runt en timme och han fortfarande är fuktig in mot huden så fungerar det inte. Vi talar om en päls som blir både tät och tjock. Ypperlig att hålla kyla ute, han blir en liten luddboll helt enkelt. Men samtidigt så är den så tjock och tät att den tar evigheter att torka om han svettas och den ska torka innifrån.

Alltså klipper jag honom. Då svettas han inte när jag rider och är torr. Istället får han ha täcken. Han har aldrig haft hudproblem.

Men, du kanske har någon annan jättebra lösning, jag kanske ska stå och föna honom en timme när jag ridit så han torkar? *suckar*
 
Jag håller med trådskaparen!!

Klart att "vi" fattar att en klippt häst inte kan resa sin päls...

Har nyss kommit hem från en mycket givande utbildning med behandling för hästar som ämne. Där fick vi bla lära oss just att hästen naturliga värmesystem fungerar just så, att för att hålla värmen så reser den pälsen för då bildas ett luftlager och det är det som håller värmen. Det vet vi väl alla att det är därför det är bättre med många tunna lager än ett tjockt. Precis så som vi själva klär oss för att inte frysa.
Så har du ett täcke som är tungt så gör det att hästens naturliga system inte fungerar optimalt. Men vet du med dig att ditt täcke är varmt så fungerar det ju ändå. Dvs täcket måste vara så varmt så det kompenserar förlusten utav hästens egna värmekälla. Lät rörigt men ni förstår vad jag menar hoppas jag.

Det där med att hästar kan få svamp mm har man ju hört. Samma sak gäller väl här... ingen regel utan undantag.
Hästar som står inne och ute med samma täck och bara är utan när de rids KAN få svamp. Därmed inte sagt ATT de får. Men se det som en förhöjd risk. Tänk dig själv att knalla runt i samma dojor 23 timmar om dygnet. Visst finns det risk för svamp, men därmed inte självklart att man får det.

Alla gör vi det som vi anser vara bäst för våra hästar. Har man en klippt häst måste man givetvis kompensera med täcke. Har man inte klippt hästen tycker jag man skall ta sig en funderare på vilket som är bäst för just sin häst och hur ens täcken fungerar.
 
Ska jag vara ärlig lät det lite som att du var generellt emot nosgrimmor. Att man inte använder nosgrimman för att lösa ett problem det kan vi nog vara överens om eller hur?
Men det var inte länge sen det var snällast att rida/köra utan nosgrimma. Nu visar det sig att det snällaste är att använda en rätt tillpassad nosgrimma för att stabilisera bettet i munnen på hästen. Inte för att stänga munnen på hästen.
Vad det gäller hjälptyglar och skarpa bett kan jag inte annat än hålla med dig. :bow:
Att det finns mode när det gäller nosgrimmor, täcke, bett ... vad man än nämner ... det får vi nog alltid leva med tyvärr.
 
Jag är inte så förtjust i täcken, men om hästen av naturen har tunn päls, eller är klippt, så är det ju befogat med täcke.
Jag har täcke på mina hästar (fjording och shettis) när det är dåligt väder (regn, snö, blåst) eller om jag ska ska rida när jag kommer hem och dom lovat dåligt väder så täcker jag dom för att dom ska vara torra när jag ska rida, och då ar dom ändå bara vanliga vattenavvisande täcken med fleecefoder inuti, ingen stoppning. Annars har dom ju sån vinterpäls att dom inte behöver täcke.
 
Vilken värmefläkt? :p

Men NU vet jag ju, jag får såklart skaffa ett sådant där sviiindyyrt hästsolarium. Så kan han stå där och torka.. (fast det skulle väl sluta med att jag hade en massa grillade djur när två hästar, två hundar och två katter hade klämt in sig för att gotta sig i värmen och blivit sådär lagom brända *s*) :devil:
 
Å andra sidan...

Har haft min häst täckad med flera tjocka täcken i tio år, och har har aldrig varit förkyld en ända gång, och svamp får hästen om den är fuktig, absolut inte om den är varm och torr under sitt täcke!!
..har min(a) häster som gått ute dygnet runt på lösdrift utan täcken (ej klippta då förstås) aldrig heller haft förkylningar eller "svamp"....

Personen är lite väl kategorisk i sitt inlägg, men en del av det hon skriver stämmer. Det är många som täckar och ställer in sina hästar i hus i onödan enligt min mening...

Själv tycker jag de är självklart att låta hästen torka (ev med svettäcke) om den är svettig efter ridning innan utsläpp i hage. Också självklart att ha bra vindskydd för utegångshästar. Däremot förstår jag INTE de som sätter på täcken på oklippta hästar när det är -5 grader o strålande sol?! Jag KAN förstå att vissa gör det vid blötsnö o 0 grader... eller när det är lertider för att slippa borsta så infernaliskt o slippa blöta hästar...

Var o en är salig på sin tro!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 021
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 352
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 214
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 502
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp