Täckesdilemma

drysno

Trådstartare
Har hamnat i en lite knivig situation :(
Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom halva halsen som är klippt på hösten. Hästen klarar sig mer än väl utan täcke vid de flesta väder.
MEN igår var vi på kliniken där de ultrade hästen mitt på ländryggen/korset och därför var tvugna att klippa/raka en ruta (ca 20x30cm). Så nu står hästen med en helt kal fläck mitt uppe där varken vatten eller snö rinner av och det dessutom ligger stora viktiga muskler som inte ska bli kalla. Måste alltså gå med täcke åtminstone en tid framåt.

Sen till problemet: vad lägga för täcke på henne? Idag har temperaturen legat runt noll, så fleecefodrat regntäcke har varit ok, men nu ska det bli kallare. Blir det ordentligt kallt känns det idiotiskt att lägga på ett fleecefodrat regntäcke eftersom pälsen (som de annars burrar upp vid kyla) då plattas till och sammanlagda verkan blir att hästen antagligen överlag har kallare än utan täcke. Att i stället lägga ett tjockt vintertäcke på hästen med rejäl vinterpäls på största delen av kroppen fungerar inte för då blir hon nog alldeles för varm. Till saken hör att hästarna kvälls- och nattetid står i stall där temp hålls just över noll grader också vid hård kyla, men stallhållaren tar inte av täckena till natten av de hästar som ska täckas alla dagar.

Hur hade ni gjort? Tänker jag helt fel nånstans? :confused:
Har idag t.o.m. lekt med tanken att p.g.a den här dilemman helklippa hästen och slänga på ett ordentligt tjockt täcke (som då först måste inhandlas för såna äger vi inte...) , men det känns ju för övrigt ganska onödigt i synnerhet då det gäller en häst som inte nuförtiden motioneras så där väldigt hårt och sällan blir svettig.
 
Sv: Täckesdilemma

Hade det varit jag och min häst (också modell lurvboll) hade jag klippt mer och haft ett tunnare täcke. Så man inte riskerar överhettning, det är inte heller nyttigt.
Alternativt ett ofodrat regntäcke de dagar det är dåligt väder. Med andra ord, hålla koll på väderleksrapporter och lägga på täcket när det ska bli dåligt och låta hästen gå utan när det är regnfritt.
 
Sv: Täckesdilemma

Jag skulle sy fast kardborre så att jag kunde sätta en extra varm lapp över den rakade fläcken, och sedan låta hästen gå med det fleecefodrade regntäcket. Jag tror trots allt att värmeeffekten av fleecen och värmeförlusten av att få pälsen lite tillplattad i slutändan blir ett nollsummespel. Dessutom blir ju inte täckena blöta och tunga på samma sätt när det är flera minusgrader.

Om det skulle visa sig att hästen verkligen fryser så får du väl ompröva. Men jag tror inte att det är så jättestor risk.
 
Sv: Täckesdilemma

Ja, har bestämt oss att kolla om det fungerar med fleecefodrade regntäcke nu när det blir kallare. Åtminstone har hon aldrig verkat få för varmt i det, så tunnare täcke tror jag itne behövs. Har nämligen använt det som regntäcke när det varit riktigt hundväder och som svettäcke de gånger hon varit svettig och till det fungerar det kanon.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår shettis har ont av den milda vintern och har extremt tjock och lockig päls. Veterinären trodde även att de kan komma från ppid eller...
Svar
7
· Visningar
663
Hästvård Hej! Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit...
Svar
3
· Visningar
1 074
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 159
Senast: Blyger
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp