Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

S

Siekan

Hej! Jag vet att det finns många trådar i detta ämne men jag måste avreagera mig lite!

När jag och mamma var och tankade bilen igår ropade plötsligt en bekant rakt över bensinstationen: "har ni fått av hästarna täckena än då!" Sen går han och hämtar en broschyr från ridsportförbundet där det står att de rekommenderar att man inte ska ha täcke på hästarna om det är över 5 grader och sedan säger han att det kommmer en lag på det här, och det tror jag verkligen inte på. Detta är inte första gången han är på oss och våra hästar har ALDRIG farit illa av att ha täcken på sig. Och det är verkligen inte så att dom alltid har täcken.

Gubben har i princip ingen erfarenhet av hästar, speciellt inte tävlingshästar, han håller på med får och hans dotter hade en fjording för typ 20 år sen. Hans värsta påstående är att det inte ens är någon ursäkt att ha täcken på hästarna om de är klippta:eek:

Sen hävdar han att hästar som har täcken är mer sjuka, jag skulle vilja se källan för det påståendet. Jag har nu haft häst i 6 år och mina hästar har (peppar, peppar) inte haft en liten förkylning.

Jag har tre halvblod, en tävlingshäst, en 24 åring som tidigare haft ryggproblem men inte haft några problem sen vi fick henne pga att vi varit så noga med henne och sen har jag en 2 åring som fick korsförlamning troligtvis av kyla, växtvärk osv. Så jag tycker jag har anledning att täcka mina hästar. Hade jag en fjording eller nordis som jag red lite i skogen några gånger i veckan så skulle inte jag heller använda täcke.

För något jag skulle tycka vara osjyst mot hästen det vore ju om jag satt mig på min klippta tävlingshäst och krävde att hon skulle hoppa 1,30-1,40 hinder med rygg och göra skänkelvikningar och galoppombyten efter att hon en hel dag stått ute i dåligt väder utan täcke!

Skulle det komma en lag på att hästar inte ska ha täcke om det är över fem grader, då slutar jag tävla och träna. Min tävlingshäst fick en regnskur på sig i förrgår när det var ca 12 grader och när jag skulle rida henne på eftermiddagen så var hon stel.

Om han såg att mina hästar mår dåligt av att ha täcken på sig, så visst, okej att han är på oss. Men våra hästar mår inte dåligt, de skulle däremot må dåligt om de gick utan täcken när det tex regnar eller snöar.

Så skulle inte folk bara kunna sköta sitt så länge man inte ser att andras hästar är vanvårdade eller far illa på något annat sätt!

Jag hoppas någon förstår mig:p

MVH
Elin
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Men du, vi som har hästar med eksem måste ha täcke på sommaren. Angående en lag alltså. Hon har inte täcke annars på året annat än vid extremt väder.

Min lilla Docka skulle ha det jättejobbigt utan täcke nu på sommaren, dock är det ju ett eksemtäcke men ändå...:)
 
Senast ändrad:
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Dina hästar dör inte av att gå utan täcken sommartid bara för att det råkar komma en regnskur då och då. Är de stela när du rider - lär dig för bövelen att värma upp din häst på ett korrekt sätt.

Det har blivit en sån IDIOTI det här med täckade hästar till höger och vänster, det är så att man blir mörkrädd. Och ja, det kommer snart att behövas en lag som reglerar det här ur djurskyddssynpunkt för sunt förnuft verkar ha försvunnit från Hästsverige!
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Håller med - ihållande regn, kallt och blåsigt; ja då kan det vara bra med täcke. En enstaka regnskur sommartid är INGEN fara. Jag tror att vissa gånger gör alla täcken mer skada än nytta - i mitt stall hade flera hästar och ponnyer täcken förra veckan när det var sådan värmebölja och dessutom hade de fleecetäcke på natten inne i stallet. Vid sådana tillfällen blir jag en ivrig påhejare av en täckeslag!
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Precis! Tänk om folk istället skulle bemöda sig med att se till så att hästarna har tillgång till regn och vindskydd i hagen eller går i hagar med naturliga regn och vindskydd i form av träd med rejäla kronor som skyddar!

Det är en usel och enkel utväg att tillhandahålla dåliga, för små hagar, utan skydd för väder och vind och så klämmer man på x antal täcken istället! Så slipper man ju rykta också:cool:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Jag håller helt med dig. De enda som jublar över täckesidiotin är företagen som tjänar en väldig massa pengar på människors okunskap.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

*kl*

På jordbruksverket hemsida står följande:

Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter.

Informationen hittas under Djur och veterinär/Djurskydd/Hästar. Det är trist att det ska behöva stå med, men med tanke på den täckeshysteri som verkar råda är jag inte förvånad:(
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Dina hästar dör inte av att gå utan täcken sommartid bara för att det råkar komma en regnskur då och då. Är de stela när du rider - lär dig för bövelen att värma upp din häst på ett korrekt sätt.

Det har blivit en sån IDIOTI det här med täckade hästar till höger och vänster, det är så att man blir mörkrädd. Och ja, det kommer snart att behövas en lag som reglerar det här ur djurskyddssynpunkt för sunt förnuft verkar ha försvunnit från Hästsverige!

Hear, hear! :bow:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Dina hästar dör inte av att gå utan täcken sommartid bara för att det råkar komma en regnskur då och då. Är de stela när du rider - lär dig för bövelen att värma upp din häst på ett korrekt sätt.

Det har blivit en sån IDIOTI det här med täckade hästar till höger och vänster, det är så att man blir mörkrädd. Och ja, det kommer snart att behövas en lag som reglerar det här ur djurskyddssynpunkt för sunt förnuft verkar ha försvunnit från Hästsverige!



:bow: word:bow:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Nu känner jag inte till dina hästar utan antar att du täckar dem av bra anledningar utifrån din erfarenhet av just dessa hästar.
Kan ju också tycka att det är lite fräckt av bonden att lägga sig i vad du gör med dina djur. Men han gör nog vad många av oss skulle vilja göra - dvs säga ifrån för djurens skull.

Jag åker förbi ett stort inackorderingstall vareviga dag, och nästintill alla dagar går det en eller flera hästar med täcken på sig. Och nu snackar vi inte eksemtäcken/flugtäcken vilket är helt legitimt enl mig, har också fått använda det ett par ggr på vissa känsliga hästar.
De täckena som hänger på dessa hästar är utetäcken modell regntäcken - dvs de regntäckena som inte är fodrade utan mer bara ett extratyg på insidan så hästen ska ha nåt skönare mot pälsen (ni fattar nog vad jag menar, kommer inte ihåg vad dessa täcken heter, var evigheter sen jag köpte nåt).

Jag kan inte se en enda anledning till att ha täcke på hästar när det som tex förra veckan var 15 grader och uppåt med risk för skur. Kanske om det skulle vara hällregn hela dagen och hästen inte har någon möjlighet till skydd och man skulle träna på kvällen och inte har tid att torka en blöt häst innan. Och kanske om hästen är nybehandlad över ryggen och behöver lite extra skydd - men bara om det är hällregn då också.

Dagens hästsportsverige har spårat ut totalt enligt mig, och det här med täckandet är bara en liten del av det hela. Hästarna behandlas som världsmästare som går GPklasser varje helg när det istället rör sig om att kanske en gång i månaden hoppa en 90cm klass. Det är det vi i dagens läge kallar "tävlingshästar". Och som alla vet får ju inte tävlingshästar vara ute utan täcke när det regnar, om de alls får gå ut den dagen. Eller den veckan, snarare..

Men det var ju inte detta tråden handlade om, jag spårade som vanligt ut lite i mina aggressioner (pms).

Om dina hästar mår bra och du vet att dom måste ha täcke på sig för att fortsätta så - skit i vad bonnen sa. Det finns alltid folk som irriterar sig på andra. Finns säkert dom som ifrågasätter varför du inte har täcke på dom om du skulle skicka ut om utan.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Inta apropå täcken utan mer om hur hästarna egentligen gör.

Vi har hagar med vindskydd, skog och även stora öppna ytor.

När det är en het dag, inte går våra hästar in i skuggan, nehej, de står mitt på ängen i stekande sol.

När det regnar, inte går de in i vindskydded, nej, de står med rumpan mot vinden/regnet.

När man skall ta in dem vid regn är de mer motvilliga än vid icke-regn.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Dina hästar dör inte av att gå utan täcken sommartid bara för att det råkar komma en regnskur då och då. Är de stela när du rider - lär dig för bövelen att värma upp din häst på ett korrekt sätt.

Det har blivit en sån IDIOTI det här med täckade hästar till höger och vänster, det är så att man blir mörkrädd. Och ja, det kommer snart att behövas en lag som reglerar det här ur djurskyddssynpunkt för sunt förnuft verkar ha försvunnit från Hästsverige!

Jag vet precis hur jag ska få mina hästar mjuka i kroppen, hon blev mjuk, men det tog lite längre tid än vanligt, det var det som var poängen! Så inga påhopp tack!

Jag kan hålla med om att det blivit hysteriskt det här med täcken men jag tillhör faktiskt inte kategorin som övertäcker mina hästar, så något sånt vill jag faktiskt inte höra från någon som aldrig träffat mig eller mina hästar! Och jag vill definitivt inte få min skicklighet som ryttare ifrågasatt!! Du har faktiskt inte en aning om hur jag rider.

En lag är ingen bra idé, däremot mer utbildning och information till nya hästägare. Det tror jag på!

Dessutom var inte poängen från början med den här tråden att diskutera hur jag sköter mina hästar, för jag vet att jag sköter mina hästar bra, det kanske inte är rätt sätt på andra hästar men mina mår bra av det! Poängen var bara att jag behövde få hur mig hur jag kände mig när vi blev påhoppade av någon som inte känner mina hästar, någon som knappt har erfarenhet av några hästar.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Vet du vad jag tror? Att du inte är mottaglig för några åsikter alls eller råd heller för den delen, varken från de som har betydligt längre erfarenhet och kunskap än vad du själv har eller från de som har mindre erfarenhet, som din granne. Du vet bäst själv helt enkelt.

Tar det längre tid att värma upp hästen? Då kan det väl få ta lite längre tid då är min syn på saken - om detta kan leda till att häststackarn slipper gå täckad sommartid.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Hoppas du inte tycker att du blir påhoppad av mig nu, men jag måste ändå bara få kommentera en grej du skrev.

"Jag vet precis hur jag ska få mina hästar mjuka i kroppen, hon blev mjuk, men det tog lite längre tid än vanligt, det var det som var poängen!"

Om hon nu ändå blev mjuk i kroppen - och det kan väl knappast ha tagit betydligt längre tid, mer typ 10 minuter eller så? - varför inte ge henne den extra tiden vid varje ridpass så slipper du täcka hästen?
Det skulle jag se som naturligt iallafall. Nu menar jag inte att du TS är nån täckesnarkoman men jag vet många som har täcke för att nästintill enbart spara tid (inte så mkt att borsta, torka osv).

Sen tycker jag att det verkar underligt om det kommer en lag som reglerar täckesanvändning när det ännu inte finns nån som reglerar utevistelse. Visst finns det dom som täckar för mkt inne också, men det känns som om dom börjar med lagstiftandet i fel ände.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Dessutom var inte poängen från början med den här tråden att diskutera hur jag sköter mina hästar, för jag vet att jag sköter mina hästar bra, det kanske inte är rätt sätt på andra hästar men mina mår bra av det! Poängen var bara att jag behövde få hur mig hur jag kände mig när vi blev påhoppade av någon som inte känner mina hästar, någon som knappt har erfarenhet av några hästar.

Så är det hela tiden i hästvärlden. De som tror sig veta mer ska absolut visa det också genom att kommentera hur andra sköter sina hästar.
I första hand handlar det säkert om att hjälpa, men det blir tas lätt som kritik istället.
I ditt fall vet jag inte om det är du eller bonden som har rätt...
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Sen tycker jag att det verkar underligt om det kommer en lag som reglerar täckesanvändning när det ännu inte finns nån som reglerar utevistelse. Visst finns det dom som täckar för mkt inne också, men det känns som om dom börjar med lagstiftandet i fel ände.

Håller med!! :bow:
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Vet du vad jag tror? Att du inte är mottaglig för några åsikter alls eller råd heller för den delen, varken från de som har betydligt längre erfarenhet och kunskap än vad du själv har eller från de som har mindre erfarenhet, som din granne. Du vet bäst själv helt enkelt.

Tar det längre tid att värma upp hästen? Då kan det väl få ta lite längre tid då är min syn på saken - om detta kan leda till att häststackarn slipper gå täckad sommartid.

Ditt inlägg tog jag inte som åsikt eller råd, det tog jag som ett rent påhopp. Du är däremot precis som den här bonden. Utan att veta ett skvatt om mina hästar är du väldigt villig att uttala dig om hur jag ska sköta dem. Däremot har jag inget emot att diskutera frågan i allmänhet men jag vill inte blanda in minna egna hästar i de, för de vet jag hur jag ska göra med.

Och vad jag vet har jag inte skrivit någonstans att mina hästar är täckta hela sommrarna, det är dem inte, bara när det är kallt med regnskurar eller ihållande regn. Du har ingen rätt att kalla min häst "häststackare" för det är hon inte, hon mår utmärkt. Dina inlägg är faktiskt onödigt spydiga.

Jag tror faktiskt inte det är någon idé att vi ens försöker diskutera mer i den här tråden. För det är som vanligt, alla har olika åsikter.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Alla håller vi med om att det finns överanvädning av täcken - men det konstiga är att INGEN anser att den själv överanvänder täcken !

Det viktigaste för hästens värmehållning är att äta.

Sen klipper man väl inte hästen på sommaren ? Och då har den ju päls anpassad efter säsongen och jag begriper inte att en häst någonsin behöver täcke annat än vid problem med eksem/insekter.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Hoppas du inte tycker att du blir påhoppad av mig nu, men jag måste ändå bara få kommentera en grej du skrev.

"Jag vet precis hur jag ska få mina hästar mjuka i kroppen, hon blev mjuk, men det tog lite längre tid än vanligt, det var det som var poängen!"

Om hon nu ändå blev mjuk i kroppen - och det kan väl knappast ha tagit betydligt längre tid, mer typ 10 minuter eller så? - varför inte ge henne den extra tiden vid varje ridpass så slipper du täcka hästen?
Det skulle jag se som naturligt iallafall. Nu menar jag inte att du TS är nån täckesnarkoman men jag vet många som har täcke för att nästintill enbart spara tid (inte så mkt att borsta, torka osv).

Sen tycker jag att det verkar underligt om det kommer en lag som reglerar täckesanvändning när det ännu inte finns nån som reglerar utevistelse. Visst finns det dom som täckar för mkt inne också, men det känns som om dom börjar med lagstiftandet i fel ände.

Nej, jag känner mig inte påhoppad av dig, du framför dina åsikter med lite mildare framtoning och drar inte slutsatser om saker du inte vet bakgrunden till (det är det som gjort mig arg). Hon kommer gå utan täcke i sommar även om det kommer regnskurar, det gör inget att det tar lite längre tid att värma upp, det var som sagt bara ett exempel. Och nej jag är ingen täckesnarkoman, tex gör det mig inget att borsta.
 
Sv: Tänk om folk bara kunde sköta sitt!

Alla håller vi med om att det finns överanvädning av täcken - men det konstiga är att INGEN anser att den själv överanvänder täcken !

Det viktigaste för hästens värmehållning är att äta.

Sen klipper man väl inte hästen på sommaren ? Och då har den ju päls anpassad efter säsongen och jag begriper inte att en häst någonsin behöver täcke annat än vid problem med eksem/insekter.

Nej, man klipper inte hästen på sommaren, det var vintern jag syftade på, jag skulle förstås ha skrivit ut det tydligare.
 

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 586
Senast: monster1
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 952
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 663
Senast: Zaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp