Tänka strategiskt kring bostadsköp...

Håller inte riktigt med här. Efter att vi sålt vår förra bostadsrätt räknade vi ut den ”egentliga månadskostnaden” om man räknar in vinsten, och totalt sett hade vi i princip fått betalt 500 kr per månad för att bo i den :angel: med tanke på vilka vinster många gör vid försäljning tror inte jag det är helt ovanligt. Jag tror sällan man får betalt för att bo i en hyresrätt?
Intressant sätt att räkna, jag tjänade nästan 6 000 per månad på min förra bostadsrätt om jag drar av de utgifter jag hade.
 
Intressant sätt att räkna, jag tjänade nästan 6 000 per månad på min förra bostadsrätt om jag drar av de utgifter jag hade.

Samma här. Tror jag landade runt 5000/mån. Därför mår jag lite dåligt över att bo i hyresrätt och punga ut 5800/mån i ren hyra... O_o
 
Samma här. Tror jag landade runt 5000/mån. Därför mår jag lite dåligt över att bo i hyresrätt och punga ut 5800/mån i ren hyra... O_o
Men hur många idag går så mkt med vinst på sina lägenheter om de har köpt närmsta åren?
Det kanske bara är i min stad men här stiger inte direkt lägenhetspriserna. Vi köpte vår lägenhet för 3 år sedan och jag tror inte vi skulle få mer än vi köpte den för om vi sålde idag. Ngt annat om man suttit på sin lägenhet sedan innan priserna började öka.
De lägenheter som sålts i min förening har sålts för samma eller lägre pris än vad de kostade som nyproduktion för 3 år sedan.
 
Men hur många idag går så mkt med vinst på sina lägenheter om de har köpt närmsta åren?
Det kanske bara är i min stad men här stiger inte direkt lägenhetspriserna. Vi köpte vår lägenhet för 3 år sedan och jag tror inte vi skulle få mer än vi köpte den för om vi sålde idag. Ngt annat om man suttit på sin lägenhet sedan innan priserna började öka.
De lägenheter som sålts i min förening har sålts för samma eller lägre pris än vad de kostade som nyproduktion för 3 år sedan.
Vi köpte våran ganska dyrt, och så här två år senare tror jag att vi skulle få samma som när vi köpte den. Vilket vi såklart tjänar på eftersom vi hunnit amortera en del. Men mer än så har inte 2or gått upp i vår förening, som däremot är omåttligt populär. 3or i vår förening har ökat hel galet mycket på dessa två år, det är helt hutlösa priser! Vi pratar alltså nästan 2 miljoner mer för en 3:a än en 2:a i samma förening.
 
Vi köpte våran ganska dyrt, och så här två år senare tror jag att vi skulle få samma som när vi köpte den. Vilket vi såklart tjänar på eftersom vi hunnit amortera en del. Men mer än så har inte 2or gått upp i vår förening, som däremot är omåttligt populär. 3or i vår förening har ökat hel galet mycket på dessa två år, det är helt hutlösa priser! Vi pratar alltså nästan 2 miljoner mer för en 3:a än en 2:a i samma förening.
Oj! I mitt område upplever jag nästan att det är tvärt om när jag kollar på priser. Små lägenheter går bättre än större, kanske för att det (bland annat) är ett populärt studentområde?
 
Oj! I mitt område upplever jag nästan att det är tvärt om när jag kollar på priser. Små lägenheter går bättre än större, kanske för att det (bland annat) är ett populärt studentområde?
Ja det handlar säkert om det! Mitt område är otroligt populärt bland barnfamiljer, det är många som tidigare bott inne i staden men nu fått eller väntar sitt första barn och vill flytta ut men ändå fortfarande bo nära staden. Väldigt mycket folk som jobbar inom media, reklam och lite andra hipsterfamiljer 😝 Det är vanligt att bygga om sin tvåa till en trea i vår förening, en del använder klädkammaren/förrådet till att bygga barnrum eller sätta upp två extra väggar och göra köket mindre för att få in ett till rum. Just för att det efterfrågas. Om vi säljer någon gång kommer vi också fundera på att göra det innan evtl försäljning, beroende på hur läget ser ut just då.
Nu är det helt galen efterfrågan på treor.
 
Men hur många idag går så mkt med vinst på sina lägenheter om de har köpt närmsta åren?
Det kanske bara är i min stad men här stiger inte direkt lägenhetspriserna. Vi köpte vår lägenhet för 3 år sedan och jag tror inte vi skulle få mer än vi köpte den för om vi sålde idag. Ngt annat om man suttit på sin lägenhet sedan innan priserna började öka.
De lägenheter som sålts i min förening har sålts för samma eller lägre pris än vad de kostade som nyproduktion för 3 år sedan.

Jag köpte 2014 och sålde 2017, 2,5 år. Hur det är nu i min nuvarande småstad kan jag inte svara på, men några hundratusen har de då gått upp i pris sen jag flyttade hit 2017. Har ffa koll på 2or då. Dessutom har det varit ganska lugnt under 2020 just på br, så jag hoppas på en prisstegring när covid19 är över. Det är ju dock bara sånt en kan sia om, därför vill jag inte köpa nåt dyrt nu för jag vill veta att jag får igen pengarna. Det lär jag få om jag vinner budgivningen i den nivå vi är på nu.
 
Samma här. Tror jag landade runt 5000/mån. Därför mår jag lite dåligt över att bo i hyresrätt och punga ut 5800/mån i ren hyra... O_o
Jag kommer dock att sikta in mig på en hyresrätt när jag blir äldre, har över 25 år i Stockholms bostadskö redan nu och kan få tvåor i innerstan vilket är mitt mål. Jag vill inte bli tvingad att lägga ut en massa extra kostnader så som man kan bli i bostadsrätt. Tänker alltifrån att spisen går sönder till tillbyggnad av balkonger, vilket är just det som fick mig att flytta från min förra lägenhet.
 
Jag kommer dock att sikta in mig på en hyresrätt när jag blir äldre, har över 25 år i Stockholms bostadskö redan nu och kan få tvåor i innerstan vilket är mitt mål. Jag vill inte bli tvingad att lägga ut en massa extra kostnader så som man kan bli i bostadsrätt. Tänker alltifrån att spisen går sönder till tillbyggnad av balkonger, vilket är just det som fick mig att flytta från min förra lägenhet.

Ett helt annat läge om en inte behöver placera pengar inför kommande köp, tänker jag. Har full förståelse för äldre som flyttar till hyresrätt.
 
Men hur många idag går så mkt med vinst på sina lägenheter om de har köpt närmsta åren?
Det kanske bara är i min stad men här stiger inte direkt lägenhetspriserna. Vi köpte vår lägenhet för 3 år sedan och jag tror inte vi skulle få mer än vi köpte den för om vi sålde idag. Ngt annat om man suttit på sin lägenhet sedan innan priserna började öka.
De lägenheter som sålts i min förening har sålts för samma eller lägre pris än vad de kostade som nyproduktion för 3 år sedan.
Det var väl en ganska rejäl puckel 2018 så om man köpt i spannet 2017-2019 ungefär, så har man nog inte hunnit göra några jättevinster, nej. Vi köpte hösten 2019, våra grannar (det vill säga den andre, identiska lägenheten på bottenplanet i villan vi bor i) köpte 2017 och gav på kronan lika mycket som vi gjorde.
Men tittar man på kurvan från 2015 till idag så är det trots allt en ganska rejäl ökning, även om toppen 2018 ligger högre än den räta linjen.
 
Det här! Rekordet jag har hört om är en vän som var tvungen att snabbt köpa lägenhet efter skilsmässa, bodde ett och ett halvår innan hon flyttade ihop med sin nya kille - och hade tjänat nästan 20000 i månaden på affären :D Och då var det ändå en lägenhet som hon "panikköpte" utan allt för mycket eftertanke. Hon var rätt nöjd med den affären.

Oj!!! Inte så pjåkigt med tanke på att det enda man behöver göra är att sitta på häcken och ja... bo :):D
 
Jag kommer dock att sikta in mig på en hyresrätt när jag blir äldre, har över 25 år i Stockholms bostadskö redan nu och kan få tvåor i innerstan vilket är mitt mål. Jag vill inte bli tvingad att lägga ut en massa extra kostnader så som man kan bli i bostadsrätt. Tänker alltifrån att spisen går sönder till tillbyggnad av balkonger, vilket är just det som fick mig att flytta från min förra lägenhet.


Så tänker vi också, har nog 15 år på boplats Göteborg och det är inget jag tänker släppa även om de flesta privata värdar nu har gått ut ur boplats när det blev strikt enligt kötid tyvärr.
 
Jag vann budgivningen mot min enda motpart som gav sig på en rimlig nivå. Jag var redo att sprätta skumpan... så dyker det upp en ny spekulant som skulle få en enskild visning i helgen. Alltså WTF????!!!! :banghead::arghh::rage: Har inte hört nåt från mäklaren och inga bud har kommit in, men jag tror hen fått betänketid till måndag. Så vi får väl se imorgon då om jag får en billig lgh eller en fortsatt dryg budgivning. Är måttligt less...
 
Jag vann budgivningen mot min enda motpart som gav sig på en rimlig nivå. Jag var redo att sprätta skumpan... så dyker det upp en ny spekulant som skulle få en enskild visning i helgen. Alltså WTF????!!!! :banghead::arghh::rage: Har inte hört nåt från mäklaren och inga bud har kommit in, men jag tror hen fått betänketid till måndag. Så vi får väl se imorgon då om jag får en billig lgh eller en fortsatt dryg budgivning. Är måttligt less...
Eller så svarar du mäklaren att ditt bud gäller i dag. Tar de inte det kan du önska dem lycka till med den nya spekulanten. Om de är smarta tar de hellre en säker affär än en möjlig budgivning som kanske ger mer, kanske inte...
 
Eller så svarar du mäklaren att ditt bud gäller i dag. Tar de inte det kan du önska dem lycka till med den nya spekulanten. Om de är smarta tar de hellre en säker affär än en möjlig budgivning som kanske ger mer, kanske inte...

För sent. Det plingade till imorse, då hade budgivningen vaknat igen. Dels hade den som tidigare drog sig ur, fått tag på nya pengar eller nåt för hen höjde sitt stannade bud med 40k. Sen den som tittade i helgen la också ett bud på 5k över. Förbannad blev jag och bjöd över båda. Nu har det varit tyst sedan kl 9. Jag ville eg inte ge mer men ja oavsett vad så hittar jag ingen billigare 2a. Frågan är bara vad jag tycker just denna 2a är värd. Och hur gärna jag vill flytta från dårhuset där jag bor i sällskap av idioter och ohyra :meh:
Däremot äter det ju just nu på den billiga månadskostnaden. Så nu sparar jag inte lika mkt pengar längre som ursprungligt, kanske 1000 kr/mån mot nuvarande.
 
För sent. Det plingade till imorse, då hade budgivningen vaknat igen. Dels hade den som tidigare drog sig ur, fått tag på nya pengar eller nåt för hen höjde sitt stannade bud med 40k. Sen den som tittade i helgen la också ett bud på 5k över. Förbannad blev jag och bjöd över båda. Nu har det varit tyst sedan kl 9. Jag ville eg inte ge mer men ja oavsett vad så hittar jag ingen billigare 2a. Frågan är bara vad jag tycker just denna 2a är värd. Och hur gärna jag vill flytta från dårhuset där jag bor i sällskap av idioter och ohyra :meh:
Däremot äter det ju just nu på den billiga månadskostnaden. Så nu sparar jag inte lika mkt pengar längre som ursprungligt, kanske 1000 kr/mån mot nuvarande.
Kan du ändå prata med mäklaren och sätta någon form av sluttid? Det borde pressa på för avslut i varje fall. Lycka till, håller tummarna för dig! För du vill flytta :) Även om du bara sparar 500:- i månaden :up:
 
Kan du ändå prata med mäklaren och sätta någon form av sluttid? Det borde pressa på för avslut i varje fall. Lycka till, håller tummarna för dig! För du vill flytta :) Även om du bara sparar 500:- i månaden :up:

Nu ligger buden så nära varandra så det är nog ingen vinst i att ge den till mig kontra hoppas på vidare budgivning.

Anledningen till att jag inte vill betala så mkt mer är dels att jag vill komma under 50% kontantinsats och dels att jag vill kunna lägga 200k i renovering på sikt. Dessa pengar vill jag ju ha tillbaka om jag säljer om ett par år. Helt enkelt göra en bra affär. Annars kan jag ju ställa in mig på att köpa en "färdig" 2a för 1.2 mille och bara bo.
 
För sent. Det plingade till imorse, då hade budgivningen vaknat igen. Dels hade den som tidigare drog sig ur, fått tag på nya pengar eller nåt för hen höjde sitt stannade bud med 40k. Sen den som tittade i helgen la också ett bud på 5k över. Förbannad blev jag och bjöd över båda. Nu har det varit tyst sedan kl 9. Jag ville eg inte ge mer men ja oavsett vad så hittar jag ingen billigare 2a. Frågan är bara vad jag tycker just denna 2a är värd. Och hur gärna jag vill flytta från dårhuset där jag bor i sällskap av idioter och ohyra :meh:
Däremot äter det ju just nu på den billiga månadskostnaden. Så nu sparar jag inte lika mkt pengar längre som ursprungligt, kanske 1000 kr/mån mot nuvarande.

Att spara pengar är ju förvisso skönt, men kanske ännu viktigare är sinnesfriden att bo någonstans där man inte har idiotgrannar....
 
Att spara pengar är ju förvisso skönt, men kanske ännu viktigare är sinnesfriden att bo någonstans där man inte har idiotgrannar....

Det vet man ju å andra sidan aldrig vad en får för grannar så länge en är förpassad till att bo i lägenhet. Men överlag är det ju lugnare i bostadsrättshus än i hyresdito. I dagsläget sägs det iaf vara ett tyst och lugnt hus.

Hus är ändå inte riktigt på tapeten ännu. Jag har ingen ork och jag verkar ju helle rinte vara så duktig på att rekrytera nån livspartner :meh: Jag hade utan problem kunnat dela ansvaret och skötseln, men inte stå för det helt ensam så långt från alla jag känner.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 792
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 954
Senast: kolblakkur
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 767
Senast: lundsbo
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 577
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp