Täppta bihålor

Pancakes

Trådstartare
Vad är ditt bästa tips för att minska symptomen? Har varit vaken tio minuter med mina täppta bihålor och jag har redan ruttnat på det.
 
Senast ändrad:
Nässköljare! Ser ut som en stor spruta med en silicontopp :) Med den sköljer man näsan upprepade gånger med kroppstempererat saltvatten tills det släpper i bihålorna. Det finns inget bättre. Nässköljare finns att köpa på apoteket, iallafall på apotea på nätet. Man behöver inte köpa det dyra saltet som är till utan det går lika bra med vanligt salt utan jod. Salt som innehåller jod svider och irriterar i näsan så det ska man inte använda. Saltlösningen man använder innehåller samma procent salt som kroppen så därför svider det inte :) Hur mycket salt man ska använda står i bipacksedeln.

Krya på dig!
 
nässköljare. först rensar man ur systemet sen kör man nässpray så tar det timmar innan det tjockar på igen. fördelen med nässkölj är att du kan upprepa fler ggr om dagen jämfört med en nässpray och täppan går över rätt fort när du spolat ur några ggr.
 
Tack för tipsen. Funkar det med skölj och spray när det bara är bihålorna som är jobbiga? Näsan funkar fint att andas i :p
 
Tack för tipsen. Funkar det med skölj och spray när det bara är bihålorna som är jobbiga? Näsan funkar fint att andas i :p

Ja det funkar men om det bara sitter uppe i bihålorna och inget i näsan så skulle jag nog hellre sköljt näsan/bihålorna med nässköljaren och sedan tagit sinova eller liknande så att det som inte har sköljts ut släpper och kan sköljas ut nästa gång. Nasonex får man på vårdcentralen i första hand om man söker för bihåleinflammation och det kan man numera köpa receptfritt så det kan du också prova. Det tar dock några dagar innan det ger full effekt så man behöver skölja och gärna ta sinova under tiden.
 
Vad är ditt bästa tips för att minska symptomen? Har varit vaken tio minuter med mina täppta bihålor och jag har redan ruttnat på det.

Min man, som har kroniska besvär sedan 20 år tillbaka har den senaste tiden bytt "nässprutan" mot en nässköljare från renasnoken.se. Han tycker att den funkar ännu smidigare än sprutan - det är lätt att dosera både vatten och saltmängd, lätt att använda och lättare att rengöra än sprutan.
 

Liknande trådar

Tjatter Bästa Termomuggen? Jag har en från Thermos som jag använt i tio år kanske, men efter nästan daglig andvändning tänker rjag nog en ny...
Svar
10
· Visningar
265
Senast: Mabuse
·
Hemmet Har en källarförråd som inte är för rolig. Dörren i sig är ok men entrén ned är verkligen allt annat än ok. Trappen fick sig nog en...
Svar
14
· Visningar
991
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel
Dagbok Fatima 1984-04-23 -- 2013-11-12 Den vackraste vita galopperade över regnbågsbron klockan 10. Allt gick bra, chauffören kom tidigare...
Svar
6
· Visningar
636
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Någon som gjort det? Jag förstår att det blir mindre ekonomiskt.. även att det påverkar pensionen. Påverkar det semesterdagar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 752
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp