tävla i värmen

aramis

Trådstartare
I helgen nu ska jag på tävling, frågan är bara hur jag ska överleva..... Det ska bli upp till 30 grader varmt och naturligtvis så har jag starttid när det är som varmast mitt på dagen. Hur ska jag klara av det? Nu rider jag i lag och ska ställa upp så klart, hade jag startat bara individuellt så hade jag bokat av det. Känns inge vidare vare sig för kusen eller mig att riskera värmeslag för en enstaka tävling.

Både hästen och jag är "värmekänsliga" vi trivs bäst när det är kallt. Jag är en sån som kan rida i kortärmad tröja mitt i vintern... värmen är värre. Så jag behöver era allra bästa tips på hur vi ska klara oss som bäst!

Hur kyler man lämpligast en häst i tävlingsutstyrsel på tävlingsplats?
 
I helgen nu ska jag på tävling, frågan är bara hur jag ska överleva..... Det ska bli upp till 30 grader varmt och naturligtvis så har jag starttid när det är som varmast mitt på dagen. Hur ska jag klara av det? Nu rider jag i lag och ska ställa upp så klart, hade jag startat bara individuellt så hade jag bokat av det. Känns inge vidare vare sig för kusen eller mig att riskera värmeslag för en enstaka tävling.

Både hästen och jag är "värmekänsliga" vi trivs bäst när det är kallt. Jag är en sån som kan rida i kortärmad tröja mitt i vintern... värmen är värre. Så jag behöver era allra bästa tips på hur vi ska klara oss som bäst!

Hur kyler man lämpligast en häst i tävlingsutstyrsel på tävlingsplats?
Det vanliga förstås med att dricka mycket, försöka få hästen att dricka också. Inte låta pålle stå i trailern om den blir varm.

Jag tål också värme dåligt, ska också rida lag i helgen och har ångest för kavaj, stövlar osv. Mitt knep är att inte ha shorts innan, då tycker jag det blir ännu värre när man ska klä på sig. Jag härdar med ridbyxor+knästrumpor och belönar mig med shorts när jag är klar! ;)
 
Även jag tål värme dåligt, men när man väl är i sadeln tänker man inte så mycket på den tycker jag. Det är värre innan och ffa efter ritten. Jag gjorde ett ridprov på klinik igår, i 30+ grader. Jag har alltid säkerhetsväst när jag rider..
Just när jag red var inga problem med värmen, men efteråt var jag alldeles snurrig och konstig, märktes såpass att vet skrattade åt mig och tyckte "vatten, kanske?" ;)

Jag har extremt svårt att äta när det är såhär jävla varmt, men jag har lärt mig att det är viktigt att jag får i mig ändå. Så jag brukar pina i mig några tuggor riktig mat, och så äta massor av vattenmelon, äpplen och liknande.

Hästarna brukar klara sig, men ett bra sätt att kyla är att göra som inom distansen, häll vatten över ffa halsen. Du kan även blöta ett ländtäcke i kallt vatten och lägga över bakdelen. Men ta av det innan det börjar bli våtvärmande.

Punktkyla (halsen, sadelgjordsstaden, mellan frambenen samt mellan bakbenen) kommer man ganska långt med. Om man fryser in en massa istärningspåsar hemma och fyller en dunk med kallt vatten och har i massor med isbitar brukar det hålla sig allt/svalt länge (om det inte finns vatten på tävlingsplatsen). Både för hästen att dricka och för att ev kyla då.
 
Drick mycket, håll dig i skuggan skydda huvudet med keps eller hatt. Hästen tål värmen bättre än du men ta med lite betfor för säkerhets skull om den slutar dricka.
 
Tack snälla för svaren!
Jag funderade just på det där med shorts och jg tror faktiskt jag gör som du PathOfClovers, även om det är varmt innan så tror jag detär bättre än att få klä på sig ännu mer när det är dax att rida.

Det som stör mig är just att kusen än så länge har vägrat att dricka ens en klunk på tävling. Som mest kan hon doppa tungan i hinken. Jag har alltid med mig hennes egen hink från boxen och vatten hemifrån stallet, men nej det är inte intressant. Provade betfor en gång och det vart tvärnit.... då hade jag förstört hennes vatten så hon inte ens ville lukta på det. Sen har jag inte vågat prova att blanda i något annat (tex äpplejuice).

Ni säger att dom tål värme bättre än oss, är det så? Hon står ofta i skuggan och är ändå fuktig och varm av svett, plus att hon blir slö att rida. (låter väll toppen??)

Blöta ländtäcke var ju kalasbra!!! Det hade jag inte kommit på själv. Tänkte ta med en vattenflaska att spruta lite vatten på henne över halsen vid framridningen, tror ni på det?
 
Jag upplevde att min förra häst blev loj av värmen, men det kan likväl ha varit jag som vart loj:o

Under framridning/ritten gjorde jag inget speciellt. Om det är sol över framridningen men finns möjlighet att rida i skogen/i skuggan så red jag ofta fram i skuggan och så lite som möjligt i solen.

Jag brukade se till att svampa av direkt efteråt och så har jag haft med handdukar som jag blöter i kallt vatten och lägger över hästen från halsen och bak till rumpan. När de blir varma kan man blöta dem igen om man vill. Gick att använda själv också. Sedan såg jag alltid till att försöka parkera trailern i skuggan om det gick. Annars tog jag ut hästen lite innan och försökte hellre beta lite i skuggan om det fanns någon.

För min egen del hade jag alltid med parasoll och solskyddsfaktor:)
 
Du får göra som vi distansryttare: Stooora flaskor vatten att hälla över hästen och kyla även mellan bakben när den blir varm. Inte blöta handdukar över hästen (=våtvarmt omslag) Dricka mycket. Blaska av dig själv i kallt vatten. Du behöver kanske inte ha samma kläder hela dagen utan ett par som inte gör så mycket om du blir blöt när du kyler ner dig själv?
 
Angående spruta vatten med vattenflaska upplever jag att det absolut bästa är att ta en rejäl dunk, större saftdunkar eller sånadär 2l lantmjölksdunkar är hyfsade och verkligen hälla på ordentligt eller kanske en hink. Så fort du sen börjar röra på hästen så svalkar det av fartvinden.

Ta en stor flaska vatten till dig själv som du vet hur mycket den rymmer. Då får du en bättre blick över eget intag. Saft med socker är helt okej i värmen så man får energi med ;) Dessutom är det ofta lättare att dricka. Utan kolsyra i alla fall.
 
@aramis

Kan du inte testa lite hemma vad hästen tycker är gott att dricka? En del hästar gillar ju öl ;) kanske inte att rekommendera dock pga dopingrisken.
 
Blöt handduk etc blir inte värmande förrän efter en stund. Fram tills dess kyler den, såvida inte hästen är blöt av svett och jättevarm och uppe i puls innan.

Sprayflaska tror jag inte på, det fuktar bara pälsen. Häll vatten över halsen istället, så det blir blött inpå huden.
Äter hästen lucern kan du prova göra soppa och se om den vill slippa i sig det.
 
Svarar alla lite huller om buller. :)

Sprayflaska hade jag inte tänkt mig, tänkte extra drickaflaska att spruta på vatten på halsen under själva framridningen, tänkte att om jag blöter henne med svamp på halsen innan så klämmer jag på lite mer vatten innan vi ska in på banan typ. Får se om jag hittar någon större flaska.

Blött täcke eller handduk tas så klart bort efter en liten stund så det bara svalkar och inte börjar värma.

Hade jag haft lite mer tid så skulle jag prova lite, får göra det sen till nästa gång. Uppblött lusern går inte heller i damen.... Men jag ska förbi butiken på vägen hem nu och inhandla vattenmelon *mums* så då passar jag på att köpa morötter och äpple, så får hon något att fukta munnen med i alla fall.

Känner mig faktiskt mycket mer taggad att åka i morgon nu med alla goda tips och ideér. :)
 
Säger som @fejko hästen klarar sig det är du som kommer få problem :p
På framridningen så rid korta sekvenser. Mycket övergångar och mer skritt än normalt så kommer det lösa sig.
Kan FT hästar prestera på OS i Sydney, Aten och Hong Kong så klarar din av att gå ett dressyrprogram :p
 
@Fenestra De hade väl sådana där vattendimmeduschar på vissa ställen runt banan har jag för mig.
Hästar klarar ju mycket mycket mer än vad man tror när det kommer till temperaturer. Både när det är kallt och varmt. Vi ryttare däremot hahahaha
Världsrekordet i trav har ju satts ett par ggr under Elitloppet och då brukar det ju vara såhär varmt. Ska vara 26 grader på söndag när det går av stapeln.
 
Angående att hästar klarar mer än man tror så är det säkert så i många fall men min gamling blir helt slö oavsett mitt eget skick när det är varmt. Den hästen gick 5-milstävlingar (dvs inte särskilt långt, red inte heller särskilt fort) och behövde de varmaste dagarna kylas varje halvmil för att må okej på tävling så visst finns det undantag.

Hoppas att tävlingen går bra idag!
 
@deathslyna Ja man kanske inte ska räkna med det bästa resultatet. som tur är blir ju de flesta lika påverkade :p 5 mil känns ändå som det tar bra mycket längre än en framridning och ett program :D
 
Säger som @fejko hästen klarar sig det är du som kommer få problem :p
På framridningen så rid korta sekvenser. Mycket övergångar och mer skritt än normalt så kommer det lösa sig.
Kan FT hästar prestera på OS i Sydney, Aten och Hong Kong så klarar din av att gå ett dressyrprogram :p

Att hon klarar sig betvivlar jag inte, men att få henne pigg och frammåt vet jag inte hur jag ska bete mig för... Det gick hyffsat på framridningen, där hade hon ganska bra tryck. Men inne i ridhuset sen så var det riktigt dålig frammåtbjudning vilket resulterade i vinglig ritt med galopp på dubbla spår och obefintliga ökningar.... Kändes som att det var SÅ nära avbrott i galoppen på flera ställen, men jag lyckades hålla rätt gångart i alla fall.

Att jämföra FT hästar i OS med en hobbyryttares häst känns ju inte speciellt nära till hands.....
Hon var klart påverkad av värmen, i normala fall så har hon svårt att stå still och att klä av henne sadel och så själv är inte att tänka på. Nu efter ritten kunde jag ställa henne brevid transporten och med några små tillrättavisningar ta av sadel och sen svampa av henne utanför transporten utan problem.

Värre dock med dricka och så, vattnet rörde hon inte alls. Jag hade med en påse äpple och en påse morötter, hon åt ett äpple sen ville hon inte ha en endaste bit till, provade med morot och det tog hon två bitar a 5cm sen ville hon inte ha mer där heller. Torrt hö gick visst att äta lite på i alla fall. Knäppis, hon äter med glädje detta hemma.
 
@Fenestra
Hästar klarar ju mycket mycket mer än vad man tror när det kommer till temperaturer. Både när det är kallt och varmt. Vi ryttare däremot hahahaha
Världsrekordet i trav har ju satts ett par ggr under Elitloppet och då brukar det ju vara såhär varmt. Ska vara 26 grader på söndag när det går av stapeln.

Ja de allra flesta världsrekorden är satta under höga temperaturer. Man upplever att travare oftast presterar som bäst runt +28 grader. Så hästarna klarar definitivt av att prestera i värmen utan problem, men man måste se till att de dricker och återställer elektrolytbalansen efteråt om de svettats mycket.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hoppas jag lagt tråden rätt nu. Jag ska tävla i helgen och det ska bli uppåt 30 grader varmt. Vi har nånstans runt 1-1,5 timme enkel...
2
Svar
26
· Visningar
3 040
Senast: Angel
·
Utrustning Hej! Är i färd med att uppdatera min stallgarderob (som i nuläget mest består av avlagda udda gamla plagg), vill ha VARMA men SMIDIGA...
Svar
6
· Visningar
2 178
Utrustning Har ni några produkter som ni gillar lite sådär extra mycket? Som ni inte skulle klara er utan? Vad i sådana fall? :) Eller är det bara...
2
Svar
23
· Visningar
2 078
Senast: Efwa
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 016
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp