Tävla på rakt bett

Sara75

Trådstartare
Vad tror ni? Kan nästa års TR komma att tillåta tävling på rakt bett? :bump: Hoppet är det sista som överger människan ;)
 
Sv: Tävla på rakt bett

Det vore ju sjukligt wild and crazy för TR... Men jag hoppas det, inte för att jag rider på träns på tävling (i alla fall inte nu) men för att jag tycker fler borde rida på det för det stör hästen så lite som möjligt. Rider jag på träns hemma rider jag alltid på rakt!
 
Sv: Tävla på rakt bett

Med tanke på alla nya bett som kommit, alltså de som är delade men inte kollapsar när man tar i tyglarna tex Magic System, så känns det ju som att det är lika bra att TR tillåter raka bett. De som vill använda rakt bett kommer ju nästan undan regeln ändå när de använder sig av Magic system-betten:)

(Nääästan som att höja en 50-vägsträcka till 70 om alla ändå kör 70 där;))
 
Sv: Tävla på rakt bett

Nu törs jag inte svara på rak arm om just det du visade på bilden är godkänt, är lite osäker på mittdelen?

Men om bettet liknar någon av det godkända betten i TR, så är det godkänt, de tar alltså ingen hänsyn till om det går att "vika ihop" eller inte. Själv tävlar jag på ett Bombers tvådelat lock-up, fasta ringar. Det tycker pållen precis lika mkt om som sitt raka (om inte ännu bättre).
 
Sv: Tävla på rakt bett

Jag tror inte att det kommer bli tillåtet. Själv tycker jag också att rakt bett känns betydligt skarpare att rida på än traditionella tränsbett. Den enda häst jag haft som det varit toppen med rakt bett var just en häst som var just stark framåt och jag fick bättre hejd på honom med rakt bett utan att han krullade hop halsen.
 
Sv: Tävla på rakt bett

Men det tror jag är individuellt.. Min pålle har svårt att söka stöd på bett, vill gärna krulla ihop sig och jag får inget i handen. Men på det raka bettet (och mitt bombers) så vågar han söka sig framåt och jag får bra "sug" i handen. Så det är nog olika! :)
 
Sv: Tävla på rakt bett

(Nääästan som att höja en 50-vägsträcka till 70 om alla ändå kör 70 där;))

Förutom att rakt bett inte är "farligt". :D

Anars; ja, jag är hoppfull, det måste man vara men andra sidan, det är ridsporten vi talar om, är inte detta en förändring i största laget? Jag menar, vi får inte gå för fort fram i utvecklingen! ;):p
 
Sv: Tävla på rakt bett

Får man verkligen använda sånna bett?

typ detta då eller?

http://www.yourhorse.co.uk/upload/4474/images/Myler Comfort Snaffle.jpg

Är också osäker på mittdelen på det du visade. Jag tänkte mer på detta:
pessoa.jpg

Det ser ju ut som ett helt vanligt tredelat bett men kan som sagt inte kollapsa och liknar ju därför rakt bett en hel del.
 
Sv: Tävla på rakt bett

Jag tror inte att det kommer bli tillåtet. Själv tycker jag också att rakt bett känns betydligt skarpare att rida på än traditionella tränsbett. Den enda häst jag haft som det varit toppen med rakt bett var just en häst som var just stark framåt och jag fick bättre hejd på honom med rakt bett utan att han krullade hop halsen.

Raka bett kan inte knipa hästen i munnen, därav att många hästar trivs bättre på det.

Min häst som så många andras upplevs hård och stark i munnen på 3-delat bett. Det är utrett på klinik nyligen och visade sig att det nyper honom.

Min häst går bättre på rakt, inte för att det är skarpare utan för att han slipper obehaget.
 
Sv: Tävla på rakt bett

Är det ett sådant där "Magic"-bett, som nämns tidigare i tråden? Jag hoppas också på tillåtelse för rakt bett så småningom, då vår lilla ponny har canine-tänder som ett delat bett ligger emot. Det är en liten B-ponny, så det finns inte så mycket utrymme att spela på, men han har stort obehag av delade bett. Det raka bettet är ju lite cykelstyre, men de små barnen som rider ponnyn är ju inte så duktiga att det spelar någon roll vilket bett han har, bara det inte skadar honom. Men det skulle vara kul om lilla tjejen kunde åka ut på en LC eller något sådant med honom, hon vågar ju inte riktigt hoppa än.


Och när man lärt sig rida bättre spelar det heller ingen stor roll vilket bett hästen har i munnen, eftersom så lite av ridningen sitter i bettet... ;)
 
Sv: Tävla på rakt bett

Jag tror inte att det kommer bli tillåtet. Själv tycker jag också att rakt bett känns betydligt skarpare att rida på än traditionella tränsbett. Den enda häst jag haft som det varit toppen med rakt bett var just en häst som var just stark framåt och jag fick bättre hejd på honom med rakt bett utan att han krullade hop halsen.

Fast det är är oerhört indivuduellt. Jag rider väldigt mkt olika hästar och tycker att det inte finns ngt facit på hur hästen reagerar på bett. Har haft starka hästar som bara "hängt fast" och blivit ännu starkare på rakt bett och hästar med super duper känslig mun som enbart har vågat ta stöd på rakt bett, där vanligt delat bett har kännts som rena rakbladet....

Till TS: Har du provat tex Sprengers Ultra dynamic med fasta ringar? Tycker att detta fungerar bra på hästar som behöver lite mindre rörliga bett.
 
Sv: Tävla på rakt bett

Är det ett sådant där "Magic"-bett, som nämns tidigare i tråden?

Det på bilden jag lade in är ett Magic System från Pessoa. Men det finns billigare varianter med samma funktion hos H**KS. Tror dom har döpt det till ergonomiskt bett eller nåt sånt:)
 
Sv: Tävla på rakt bett

Precis som de andra håller jag inte med, det där är individuellt, jag är helt övertygad om att ett rakt bett är snällare för ryttarna kan inte sitta och joxa och dra i något som böjer och åker hit och dit, det kräver mer av ryttaren vad gäller tydliga hjälper, ffa sits och vikt och en hand som inte håller utan bara visar att den finns där när man driver fram hästen till bettet.
Jag tycker fler borde rida på rakt.
 
Sv: Tävla på rakt bett

Till TS: Har du provat tex Sprengers Ultra dynamic med fasta ringar? Tycker att detta fungerar bra på hästar som behöver lite mindre rörliga bett.[/QUOTE]

Nej jag har inte provat det, hittade inte rätt storlek faktiskt (har en häst med liten mun). Nu är jag mer inne på att prova ett Magic System :cool:.
 
Sv: Tävla på rakt bett

Med tanke på alla nya bett som kommit, alltså de som är delade men inte kollapsar när man tar i tyglarna tex Magic System, så känns det ju som att det är lika bra att TR tillåter raka bett. De som vill använda rakt bett kommer ju nästan undan regeln ändå när de använder sig av Magic system-betten:)

(Nääästan som att höja en 50-vägsträcka till 70 om alla ändå kör 70 där;))

Hm, en fundering från mig såhär på torsdagskvällen, FÅR man tävla på Magic bettet? jag har ett i princip likadant, ser ut som ett helt vanligt 3 delat som låser dig, dock inte det märket :) trodde dock inte man fick tävla på det?
 
Sv: Tävla på rakt bett

Som jag skrev tidigare så är de godkända att tävla på, under förutsättning att bettet liknar något av de godkända betten på bilderna i TR förstås. De tar alltså ingen hänsyn till om bettet går att vika ihop eller ej. :)
 
Sv: Tävla på rakt bett

Varför då? Det är ju stor skillnad i funktion på en och ett oledat tränsbett.
 

Liknande trådar

Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
809
Senast: sweep
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 123
Senast: Fazeem
·
Tävling Det är äntligen dags att komma ut på tävlingsbanorna igen! :) Många år sen jag tävlade hoppning sist, så jag har uppdaterat mig genom...
Svar
3
· Visningar
1 207
Senast: WS6
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
84 85 86
Svar
1 714
· Visningar
56 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp