Tala om för någon att hen är tjock.

Att förenkla att eventuell viktnedgång främst har med karaktärsdrag att göra, är förminskande och spär på de fördomar som redan finns om tjocka och feta personer som karaktärslösa människor. Vilja och målmedvetenhet räcker helt enkelt inte. Fetma ändrar ämnesomsättning. Fetma som väl etablerat sig förblir ofta permanent. Att påpeka att det rör sig om motion och goda matvanor spär också på idén om att tjocka personer inte kan ha goda matvanor, eller rör på sig. Vilket ju givetvis är fullkomligt bullshit.

Håller med dig till fullo. Sen, även om det skulle ha med karaktär att göra i en del fall, vad ska man göra om man inte har vad som krävs då? Om man överäter av olika skäl som man helt enkelt inte får bukt på trots många försök i bagaget. Är man en sämre människa då som förtjänar att föraktas? Är det inte rimligare att folk bara kan låta en vara då.
 
Håller med dig till fullo. Sen, även om det skulle ha med karaktär att göra i en del fall, vad ska man göra om man inte har vad som krävs då? Om man överäter av olika skäl som man helt enkelt inte får bukt på trots många försök i bagaget. Är man en sämre människa då som förtjänar att föraktas? Är det inte rimligare att folk bara kan låta en vara då.

Jag tycker att det är olyckligt att man tolkar problematiken i termer av "karaktär".
Ingen här har försökt påstå att det är enkelt att genomföra beteendeförändringar.
Det är massor av människor som misslyckas med att ändra beteende.
De blir inte sämre människor för det.

Men vi utgår från olika perspektiv i diskussionen vilket gör att vi nog aldrig kan komma till riktig samsyn.

Å ena sidan: orimligt att vemsomhelst kommenterar en okänd persons vikt.
Å andra sidan: vårdens företrädare "måste" få se övervikt som en riskfaktor och många gånger ett hälsoproblem.
Det blir lätt krockar i resonemanget eftersom frågan är så känslig att det är många som uttrycker att vården knappt ska få ge råd om viktnedgång även när det är relevant.
Trist att det ska behöva bli så laddat.
 
Snälla, ryck inte mitt inlägg från sitt sammanhang.
Det var som ett svar på ett annat inlägg.

I grund är det inte speciellt nyttigt att vara överviktig, nej. Det orsakar en del problem för väldigt många människor.
Inte alla människor, nej, men det är inom medicinen välkänt att övervikt innebär en riskfaktor/är ett hälsoproblem.

Jag tycker att det är väldigt synd att det blir så svårt att diskutera övervikt på ett sakligt sätt.
Ja, jag vet att det är jätteladdat.
Ja, jag förstår att många överviktiga personer blivit illa behandlade.

Men det är inte särskilt bra, i ett större perspektiv, att polarisera diskussionen ytterligare till att alla diskussioner om problemen med övervikt egentligen är förtäckt fett-förakt.
Det är inte oproblematiskt att visa upp kraftigt överviktiga kroppar som något positivt, utifrån de följder som faktiskt många gånger kommer av kraftig övervikt (och med kraftig övervikt menar jag inte fem kg övervikt, utan kanske mer 20-30kg eller de jättetunga personerna som man ibland ser).
Senast idag står det i "Dagens medicin" en rubrik om sambandet mellan att vara otränad eller ha högt BMI och sannolikheten att bli sjukpensionär. Tyvärr är det en låst artikel så jag har bara kunnat se titeln och första raden.

Så att negligera hälsoproblemen med övervikt är inte så bra.

´Jag blir lite nyfiken - om du orkat läsa så här långt.
Varför är det så dåligt att se övervikt som den hälsorisk det är?

Eftersom jag försöker hålla mig på en ganska saklig, icke-emotionell nivå.
Och om du går tillbaka och läser startinlägget så var frågan väldigt öppen om varför människor känner sig tvungna att kommentera andra människors vikt, och det är utifrån det inlägget jag svarar i tråden.

Jag ryckte aldrig ditt svar ur sitt sammanhang? Du svarade på en fråga som undrade om du trodde att överviktiga personer är omedvetna om att det kan vara en hälsorisk. Du svarade ja, och hänvisade till överviktstrådarna här på Buke. I de överviktstrådarna vet jag att det finns många svar från de som faktiskt är medvetna om hur forskningsläget kring övervikt och fetma ser ut. Övervikt är inte per automatik hälsofarligt.

Din kommentar om att det inte skulle vara "oproblematiskt" att visa upp "kraftigt överviktiga som något positivt", antar jag handlar om den kroppspositiva rörelsen? Då har du missuppfattat grovt. Vänligen läs på vad rörelsen faktiskt handlar om.
 
Jag tycker att det är olyckligt att man tolkar problematiken i termer av "karaktär".
Ingen här har försökt påstå att det är enkelt att genomföra beteendeförändringar.
Det är massor av människor som misslyckas med att ändra beteende.
De blir inte sämre människor för det.

Men vi utgår från olika perspektiv i diskussionen vilket gör att vi nog aldrig kan komma till riktig samsyn.

Å ena sidan: orimligt att vemsomhelst kommenterar en okänd persons vikt.
Å andra sidan: vårdens företrädare "måste" få se övervikt som en riskfaktor och många gånger ett hälsoproblem.
Det blir lätt krockar i resonemanget eftersom frågan är så känslig att det är många som uttrycker att vården knappt ska få ge råd om viktnedgång även när det är relevant.
Trist att det ska behöva bli så laddat.

Jag ska säga att jag har noll och ingen erfarenhet av vårdens syn på övervikt, så jag håller mig utanför den diskussionen. Jag pratar mest om oss utanför vården och nedlåtande kommentarer och "välmenande" råd hit och dit.
 
Håller med dig till fullo. Sen, även om det skulle ha med karaktär att göra i en del fall, vad ska man göra om man inte har vad som krävs då? Om man överäter av olika skäl som man helt enkelt inte får bukt på trots många försök i bagaget. Är man en sämre människa då som förtjänar att föraktas? Är det inte rimligare att folk bara kan låta en vara då.
Jag tror ju inte att det hjälper någon öht att påpeka deras vikt, varken över- eller undervikt. Som @Görel skrev så måste man ju vilja och orka själv om man ska göra något åt ens vikt, att då få en massa påpekanden stärker inte någons självkänsla.

Om man mår dåligt så är det lättare att bli uppgiven och tycka att det inte spelar någon roll, med en stärkt självkänsla orkar man ta tag i en del av problemen och vidare med nästa i sin tur. En positiv snöbollseffekt.
 
Snälla, ryck inte mitt inlägg från sitt sammanhang.
Det var som ett svar på ett annat inlägg.

I grund är det inte speciellt nyttigt att vara överviktig, nej. Det orsakar en del problem för väldigt många människor.
Inte alla människor, nej, men det är inom medicinen välkänt att övervikt innebär en riskfaktor/är ett hälsoproblem.

Jag tycker att det är väldigt synd att det blir så svårt att diskutera övervikt på ett sakligt sätt.
Ja, jag vet att det är jätteladdat.
Ja, jag förstår att många överviktiga personer blivit illa behandlade.

Men det är inte särskilt bra, i ett större perspektiv, att polarisera diskussionen ytterligare till att alla diskussioner om problemen med övervikt egentligen är förtäckt fett-förakt.
Det är inte oproblematiskt att visa upp kraftigt överviktiga kroppar som något positivt, utifrån de följder som faktiskt många gånger kommer av kraftig övervikt (och med kraftig övervikt menar jag inte fem kg övervikt, utan kanske mer 20-30kg eller de jättetunga personerna som man ibland ser).
Senast idag står det i "Dagens medicin" en rubrik om sambandet mellan att vara otränad eller ha högt BMI och sannolikheten att bli sjukpensionär. Tyvärr är det en låst artikel så jag har bara kunnat se titeln och första raden.

Så att negligera hälsoproblemen med övervikt är inte så bra.

´Jag blir lite nyfiken - om du orkat läsa så här långt.
Varför är det så dåligt att se övervikt som den hälsorisk det är?

Eftersom jag försöker hålla mig på en ganska saklig, icke-emotionell nivå.
Och om du går tillbaka och läser startinlägget så var frågan väldigt öppen om varför människor känner sig tvungna att kommentera andra människors vikt, och det är utifrån det inlägget jag svarar i tråden.
Fast anledningen att vissa blir irriterade är ju att många inte förstår när de ska prata om det och inte. Som i denna tråden. Denna skulle inte handla om hälsa. Ändå ska det dras in. Varför startar ni inte en egen tråd om det? Varför får man inte ens prata om övervikt utan att ni ska komma och säga att det är fel?

Ridsport och hästar som intresse är ju också en ökad risk. Hästar innebär garanterat en större risk för skador etc. Så skulle du gilla att så fort du startar en tråd om hästar så kommer folk in och påpekar att det är risker. Du skulle säkert vilja att folk respekterar ditt val.
 
Om man mår dåligt så är det lättare att bli uppgiven och tycka att det inte spelar någon roll, med en stärkt självkänsla orkar man ta tag i en del av problemen och vidare med nästa i sin tur. En positiv snöbollseffekt.

Ja, förutsatt att ens övervikt är ett problem då eller upplevs som ett av en själv.
 
Fast jag är faktiskt inte så säker på att alla som är överviktiga/tjocka, faktiskt har insikt i viktens betydelse för hälsa.
Tyvärr.
Och ibland är ju viktnedgång bästa åtgärden mot vaddetnuvarförproblem. Inte piller, inte kniven.
Att alldeles själv behöva ta tag i sin livsstil (eller med peppning av exempelvis sjuksköterska, då).

Jo, jag vet att det medicinska perspektivet inte uppskattas i diskussioner om övervikt.

Jag är helt säker på att inte alla förstår hur farligt det är att vara överviktig eller till och med fet. Det finns så många fler aspekter som inte brukar framkomma i diskussioner. Vanliga ingrepp och medicinska procedurer som blir så väldigt mycket svårare och farligare (högre risk för komplikationer) när BMI ökar. Givetvis är det andra faktorer som påverkar också, men de kanske inte hade spelat lika stor roll utan den ytterligare riskfaktorn som vikten är.
 
Jag ska väl inte säga emot egentligen, men tror nog att det där med gravidmagar handlar mycket om att folk tar det som något positivt med fostrets levnad och tillväxt, att det synligt växer.
Faktiskt.
Men jag har ju inte stått i situationen, så veta kan jag inte göra.

Nej det är inte positivt. Liksom i övriga normer är smalt bra. Dvs, du ska få en liten gullig bula. Inte lägga på dig på övriga kroppen, få mage tidigt eller bli för stor. Märks på influencers också, de som lägger på sig får negativa kommentarer, de som är smala får massa beröm.
 
Jag ryckte aldrig ditt svar ur sitt sammanhang? Du svarade på en fråga som undrade om du trodde att överviktiga personer är omedvetna om att det kan vara en hälsorisk. Du svarade ja, och hänvisade till överviktstrådarna här på Buke. I de överviktstrådarna vet jag att det finns många svar från de som faktiskt är medvetna om hur forskningsläget kring övervikt och fetma ser ut. Övervikt är inte per automatik hälsofarligt.

Din reaktion på mitt inlägg var ju av karaktären "...inte alla XXX".
Det finns en stor enighet i att övervikt generellt är en hälsorisk.
Man vet också att inte alla som har riskfaktorn (varken övervikt eller förhöjt kolesterol eller högt blodtryck eller rökning med flera exempel) verkligen kommer att drabbas av följdsjukdomar.
Och ändå behandlar man riskfaktorerna (högt kolesterol, högt blodtryck, sluta röka med mera).

Så generellt sett: övervikt och framför allt fetma är hälsorisker.
De hårda end-Points man ofta tittar på, som diabetes typ II, död, hjärtinfarkt är lätträknade.
Andra end-Points - artrossmärtor, ryggvärk, försämrad kondition till exempel - är mer svårräknade och svårmätta.
Jag vill hävda att det inte finns någon bra kartläggning egentligen av hälsokonsekvenserna av övervikt. Det vore väldigt svårt att göra en sådan kartläggning. Man kan i bästa fall titta på individuella exempel och sådana exempel finns åt båda håll.
Det finns individer som är kraftigt överviktiga som aldrig får hälsoproblem av sin vikt (eller inte; det beror eventuellt på hur man definierar "hälsoproblem").
Det finns individer som får minskade symtom av att gå ner bara 5 kg i vikt från en övervikt.

Ungefär som med rökning.
Rökning är också ett beteendeproblem, men där "alla" är eniga om att det generellt sett inte är bra. Sedan vet jag att rökare i allt större utsträckning känner sig utpekade ju större inskränkningar som görs i möjligheterna att röka och den sociala pressen som verkar riktas mot rökarna i allt större utsträckning, så parallellen är inte helt långsökt.

Igen.
Jag utgår från ett annat perspektiv än du gör och det vore trevligt om varken du eller jag kallar varandra dumma eller insinuerar det i hur vi uttrycker oss.
Det vore trevligt att kunna se att det finns fler än ett perspektiv och att det kanske finns fog för att ifrågasätta det bra i att försöka normalisera övervikt och fetma.
 
Ja, förutsatt att ens övervikt är ett problem då eller upplevs som ett av en själv.
Det behöver ju inte ens vara vikten som är problemet utan att det är sekundärt.
Det också men är man rund sen innan så syns magen såklart tidigare.
Nej, jag vet flera som det inte synts på att de varit gravida då de redan innan var överviktiga. En syntes det inte alls på, ingen i hela familjen visste något innan värkarna kom och hon åkte ambulans till akuten för att sedan rullas in på BB.
 
Fast anledningen att vissa blir irriterade är ju att många inte förstår när de ska prata om det och inte. Som i denna tråden. Denna skulle inte handla om hälsa. Ändå ska det dras in. Varför startar ni inte en egen tråd om det? Varför får man inte ens prata om övervikt utan att ni ska komma och säga att det är fel?

Ridsport och hästar som intresse är ju också en ökad risk. Hästar innebär garanterat en större risk för skador etc. Så skulle du gilla att så fort du startar en tråd om hästar så kommer folk in och påpekar att det är risker. Du skulle säkert vilja att folk respekterar ditt val.

Har du läst startinlägget?
Var i det står det att det inte skulle handla om vårdens påpekanden om vikt?
 
Igen.
Jag utgår från ett annat perspektiv än du gör och det vore trevligt om varken du eller jag kallar varandra dumma eller insinuerar det i hur vi uttrycker oss.
Det vore trevligt att kunna se att det finns fler än ett perspektiv och att det kanske finns fog för att ifrågasätta det bra i att försöka normalisera övervikt och fetma.

Jag har varken kallat dig dum, eller insinuerat det i min text. Jag förstår inte varför du så tvångsmässigt upprepar det i dina diskussionsinlägg, oavsett tråd. Jag svarade på ditt inlägg. Det var allt. Vill du tolka det som att jag kallar dig dum för att du inte gillar mig som användare personligen, det kan jag inte göra något åt. Men jag uppskattar om du slutar insinuera ovan varje gång jag svarar dig i en tråd.

Kroppspositivism handlar inte att normalisera övervikt och fetma. Den handlar om att normalisera olika sorters kroppar i vårt samhälle och därmed motverka diskriminering.
 
Jag har varken kallat dig dum, eller insinuerat det i min text. Jag förstår inte varför du så tvångsmässigt upprepar det i dina diskussionsinlägg, oavsett tråd. Jag svarade på ditt inlägg. Det var allt. Vill du tolka det som att jag kallar dig dum för att du inte gillar mig som användare personligen, det kan jag inte göra något åt. Men jag uppskattar om du slutar insinuera ovan varje gång jag svarar dig i en tråd.

Kroppspositivism handlar inte att normalisera övervikt och fetma. Den handlar om att normalisera olika sorters kroppar i vårt samhälle och därmed motverka diskriminering.

Jag uppfattar många gånger ditt sätt att uttrycka dig som insinuant, ja. Och att du använder ordet "tvångsmässigt" i ditt inlägg som jag svarar på är ett exempel på när jag tycker att du uttrycker dig på ett nedsättande sätt.
Dig personligen har jag ingen uppfattning om.
 
Jag uppfattar många gånger ditt sätt att uttrycka dig som insinuant, ja.
Dig personligen har jag ingen uppfattning om.

Jag svarar dig såsom jag svarar många andra. Det finns inget bakomliggande i det.
Tillägg, eftersom du lagt till: tvångsmässigt använde jag som ord då du gjort det flera gånger den senaste tiden. Att vi sällan håller med varandra innebär inte att jag återkommande skulle insinuera att du är "dum". Det innebär endast att vi inte håller med varandra, och inget mer än så.
 
Har du läst startinlägget?
Var i det står det att det inte skulle handla om vårdens påpekanden om vikt?
Och var står det att det skulle handla om vårdens påpekanden om vikt? Jag tror att läkare skulle vinna mycket på att få ökad kunskap om just beteendeförändringar och kanske det viktigaste, bemöta patienter med en öppen attityd och varsam hand och med en hel dos fingertoppskänsla. Nu pratar jag inte specifikt om just dig, utan i allmänhet.
 
Ja, du svarar många användare på samma sätt.
Och jag tycker att du ofta uttrycker dig på förminskande sätt - exempelvis genom att skriva att någon är tvångsmässig - gentemot andra användare.
Det vore trevligare om du kunde hålla en mer saklig ton.

Jag har redan förklarat varför jag använde det ordet. Och jag skulle återigen uppskatta om du inte vänder den här diskussionen till att handla om mig som användare. Det har också skett förr och jag är inte intresserad av den diskussionen.
 
Kroppspositivism handlar inte att normalisera övervikt och fetma. Den handlar om att normalisera olika sorters kroppar i vårt samhälle och därmed motverka diskriminering.

Att motverka diskriminering är självklart bra.

Men kan du utveckla hur du menar att normalisering av överviktiga kroppar (för det är ju de tyngre kropparna vi diskuterar; det brukar inte vara välkommet att diskutera de magrare kropparna) inte får som följd att man normaliserar övervikt och fetma?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 196
Senast: manda
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 987
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 961
Senast: Badger
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 164
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp