Härligt med vandring! Det är helt underbart att vandra enligt mig. När det gäller utrustning så kan man säga att vandring kan göras (men behövs inte) till en materialsport då utvecklingen har gjort att det finns mkt bra utrustning mm. Nedan följer lite tips om utrustning samt vad jag använder.
Sovsäck
Först, sovtäcke har jag nog inte hört eller sett någon använda vid vandring och har mkt svårt att se att det skulle vara tillräckligt varm eller stå emot fukt tillräckligt bra för vandring.
Sovsäck tycker jag generellt att man bör satsa på en av bra kvalité, vilket dock innebär att det även kommer att kosta en slant – enligt min mening är det dock värt det då sömnen är viktig. Jag vill särskilt ha riktigt bra kvalité på både vad gäller andningsförmåga och högre komfort temperatur (jag fryser lätt) samt att den är av ett märke med bra syn på djur (tänker på hur dun plockas). Jag har sovsäcken Women’s Angel Fire från Marmot (den ”korta” varianten då jag är 167 cm). Detta är en sovsäck med anddun och den passar till Vår/Sommar/Höst (5 till -10ºC). Jag vandrar dock till 99 % endast på sommaren men tror att den även skulle funka för mig för vår och tidig höst beroende dock på var jag vandra. Till sovsäcken har jag köpt en kompressionssäck på XXL för att den ska ta så lite plats som möjligt.
Gällande stoppning i sovsäck så har du att välja mellan syntetisk material eller dun (gås eller anka). Båda har sina för och nackdelar. Jag valde dun för värmens och viktens skull (som ett naturligt material så andas dun och är mycket hållbart, det väger lite och är lätt att pressa ihop). Helt enkelt är det så att en varm dunsovsäck väger mindre än en lika varm sovsäck av syntetisk material. Syntetisk material har dock den fördelen att det ska värma bra även om det har blivit fuktig.
Det finns en hel del sidor som sammanfattar vad man ska kolla på vid valet av sovsäck. Kolla tex. på denna sida
https://www.bestigakebnekaise.se/sovsack/.
Liggunderlag
Likt sovsäck rekommenderar jag att du köper ett bra liggunderlag. Då menar jag ett uppblåsbart liggunderlag och inte den ”gamla” versionens liggunderlag. Jag jämförde och kollade på flera liggunderlag och köpte därefter liggunderlaget Exped Downmat 7 M som är ett varmt uppblåsbart liggunderlag med dunfyllning. Ger en mkt god nattsömn

.
Tält
Tält är något som kan vara riktigt dyrt men det finns relativt billiga tält som ändå är tillräckligt bra. Jag kollade länge på tält från Hillenberg då det är ett av de bästa märkena och då deras tält har mkt låg vikt. Men jag fick inse att jag faktiskt inte har behov av ett tält från Hillenberg baserat på hur ofta jag vandrar, var jag vandrar och vad jag är villig att lägga på ett tält. Istället blev det ett tält från Urberg. Jag har tältet 3-Person Tunnel Tent G4 från Urberg. Jag köpte den för två år sen på rea och såg faktiskt nu att den även idag finns på rea. Det är ett bra tält till ett förmånligt pris och som är mkt lätt att sätta upp.
Vad jag kollade på när jag köpte tält var vattenpelare för golv och ytterduk, vikt samt att tältet hade absid. När det gäller golv vill du inte, enligt mig, ha lägre vattenpelare än 10000 mm. Utöver det är mina kunskaper gällande tält inte så stora. Men som sagt jag är mkt nöjd med tältet jag köpte. Det finns även som 2-persons tält dock utan absid.
Mat
Det finns idag ett rätt stort utbud av frystorkad mat (tex. på XXL eller Naturkompaniet) men dessa portioner är rätt dyra. Det kan dock vara bra att ha med i alla fall en sådan portion som reservmat. Bra mat att ha med sig är mat som tar kort tid att laga, väger lite men som ändå är energirik. Pasta är lätt att ta med och väger lite och kan kombineras med tex köttfärssås som du gör hemma och sen torkar. För den som gillar gröt är det ett mkt bra frukostalternativ. Själv tycker jag gröt är hemskt så just frukost är alltid svårt för mig då det är viktigt att maten väger lite, vilket god frukostmat tenderar att inte göra. Att torka mat så att det bara är att tillsätta vätska och värma är mkt bra. Om du googlar så bör du få upp en del tips på mat att ha med och mat som kan förberedas innan vandringen.
I övrigt, se till att ha en bra vandringsryggsäck som avlastar axlar och rygg (tyngden ska ligga på höfterna), riktigt bra vandringskängor (jag föredrar alla gånger vandringskängor före skor men det är individuellt), bra regnkläder, gärna en dunjacka som kan komprimeras ihop (både dagar och kvällar blir kallar än man ofta tror, särskilt när man är ute hela dagen och natten) samt tex. en varm fleecetröja. Det finns ett antal sidor med bra info om vad man bör ha med sig på vandring. Ryggsäck och kängor/skor är mkt individuellt så där rekommenderar jag att du testar i butik. Tänk på att lägga någon tyngd i ryggsäcken när du provar då ryggsäcken inte annars "lägger sig" som den ska (det är stor skillnad i hur bra en ryggsäck sitter beroende om det är saker i eller ej).
Var någonstans har du tänkt att vandra?