Tandläkare- hur ofta går ni?

Alandia

Trådstartare
Fick sms om att jag har tid till min tandläkare snart. Började fundera på om det var nödvändigt, var där för ett år sedan och inga problem upptäcktes. Där jag går ska man gå hos tandläkare innan besöket hos tandhygienist/tandsköterska. Vill just nu bara gå till tandhygienisten för att ta bort ev tandsten, men måste då gå till tandläkaren först. Känns onödigt, men kanske har jag fel- hur fungerar det för er?
 
Jag var nyss dit, då hade jag inte varit dit på 4 år. Skulle gått precis innan pandemin, men blev inte av och sen har jag inte velat.
Hon sa iaf att det såg så fint ut nu så jag behövde inte komma igen förrän om 3 år. :). Jag var till hygienist direkt.
 
Jag går tydligen med sju års mellanrum eller nåt sånt (alltså det var helt oplanerat men det verkar bli sju år mellan varje gång jag går). :D nu är det längre tror jag sedans senaste gången faktiskt, men var på ett helt onödigt tandhygienistbesök däremellan.

Aldrig haft något att anmärka på så det är helt bortkastade (och jävligt dyra) pengar.
 
Fick sms om att jag har tid till min tandläkare snart. Började fundera på om det var nödvändigt, var där för ett år sedan och inga problem upptäcktes. Där jag går ska man gå hos tandläkare innan besöket hos tandhygienist/tandsköterska. Vill just nu bara gå till tandhygienisten för att ta bort ev tandsten, men måste då gå till tandläkaren först. Känns onödigt, men kanske har jag fel- hur fungerar det för er?
Jag går aldrig för jag har inte råd, det är ingen som kallar mig heller.
Om jag hade haft råd hade jag dock gärna gått en gång per år.
 
Blir alltid kallad först till tandhygienist och behöver jag gå till tandläkare ser hen till att de blir en tidbokad. Ungefär vartannat år.
 
Går ungefär var 1,5 år till tandläkaren. Hon tar även tandsten och sådant om det behövs. Tycker det är skönt att kolla upp så det inte är något problem.
 
Jag hade ett uppehåll på typ 7 år... sen gjorde jag en "besiktning" och har tecknat frisktandvårdsavtal -så går till tandläkaren när de kallar, vartannat år tror jag det är.
 
Det är kanske inte så dumt att gå en gång per då. Men känns som att det borde räcka med tandhygienist? Vill skrapa lite, om det vore något katastrofalt får hon väl skicka en vidare. Så fungerar det ju i övriga vården.
 
Kollas vartannat år av hygienist och vartannat år av tandläkare. Jag brukar bara behöva ta bort lite tandsten men känns ändå skönt med regelbunden check. För några år sen lyckades jag få ett jättedjupt hål som jag inte känt av, så jag märker uppenbarligen inte när det är läge att söka själv 🙂
 
Går en gång om året, tycker det känns lagom och som andra skriver hinner ev problem inte bli större/stora.
För mig personligen får jag alltid tandsten och det är skönt att få bort den, så den inte skapar större bekymmer.
 
Går till tandhygienist varje år. Dricker mycket te och har tendens att få missfärgningar trots idogt borstande.

Tandläkaren vartannat år, enligt hennes rekommendation.

Om hygienisten anser att jag behöver gå till tandläkaren bokar hon givetvis in mig snabbare än så.

Vill absolut ha koll på mina tänder och förebygga problem så jag är mycket nöjd med detta system.

Kliniken ringer dessutom och bokar in tiderna när det är dags, fantastisk service som jag uppskattar.
 
Tandhygienist 2g/ år, tandläkare tidigare vartannat år men har inte varit på länge. Tror tandhygienisten ser om det behövs tandläkarbesök.
 
Skulle helst inte sätta min fot där men går när jag får kallelse. Har tyvärr inte begåvats med bra tänder så det jag får finna mej i att gå dit en gång om året ibland vartannat
 
Min klinik kallar mig var sjatte manad, och da till bade tandlakare och hygenist - tyckte redan att det kanndes lite mycket, sa brukar bara ga 1 ggr om aret, men jamfor jag med alla andra ligger jag ju fortfarande verkligen in overkant!

Hade dock ett implant for nagra ar sedan som kostade runt 30,000, sa haller garna efter val sa att om det blir nagra problem att det upptacks tidigt och innan det blir alltfor dyrt!
 
Blir kallad med ett och ett halvt års mellanrum nu för tiden. Tidigare var det ett år, men det såg så bra ut att de förlängde. Går då till tandläkare som gör vanlig undersökning och tar bilder och sedan tar tandsten osv. Funkar bra för mig! Får tid på sms varje gång, som jag sedan får gå in på deras sida och omboka, eftersom det aldrig passar :D
 
Jag går när min tandläkare kallar mig. Lite osäker på hur ofta det är. Men 1-1,5 år mellan iaf. Tandläkare, röntgar, tar bort tandsten osv.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 872
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 488
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Vän pratar med läkare om en medicin. Hon nämner att hon inte kan gå över 100mg för hon förlorar all form av kontroll av kroppen. Han...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ TW = Trigger warning för psykisk ohälsa. Jag tog äntligen kontakt med kuratorn på vårdcentralen för ett tag sen. Som liten hade jag...
Svar
2
· Visningar
1 088
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp