Tankar kring shettis-köp

Sv: Tankar kring shettis-köp

Om hästen är frisk och snäll så är det nog en bra ponny till din dotter, för en så pass gammal ponny är nog inte i det vildaste laget och shettisar lever ju i evighet. (Enligt min shettis-erfarenhet så har dom jag känt blivit ca 30 år om dom inte kommit lös och ätit för mycket gräs.) :grin:
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

ja - jag tror också hon är bra för barnen. Jag har slutligen bestämt mig för att erbjuda 2000 - 2500 för henne och så får vi se vad de säger. Misstänker att de tror att de kan få henne såld för minst 5-6ooo men jag sitter ju inte i sjön om de beslutar sig för att lägga ut henne på annons istället - så det är skönt. Tack för tankar och åsikter.
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

20 år är ingen större ålder på en shetlandsponny, du får nog räkna med att behålla henne i 10 år, minst.
Priset... Har hon stam eller inte? Hur mycket utrustning ingår? Det är tråkigt att höra hur många här som knappt ens vill betala för utrustningen som följer med hästen.

Skickar med ett citat från Sveriges Shetlandssällskap, mitt tips är att gå in på sidan som citatet är från. Länk.

Föreningen har satt upp rekommenderade minimipriser för Shetlandsponnyföl. Vi rekommenderar inte att man säljer ett stoföl för mindre än 8.000:- och ett hingstföl för 5.000:-. Äldre ponnyer bör givetvis kosta minst detta de med. Hittar du ponnyer för mindre än dessa belopp bör du vara ännu mer noggrann med att kontrollera ponnyn. Är den frisk? Har den någon defekt? Är den alls renrasig? Om det är ett sto: har hon svåra fölningar? Har hon svårt att bli dräktig?
Man bör, även vid hästköp, ha detta i bakhuvudet då man skall köpa häst: "Man får vad man betalar för"
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Hej o hallå... nu har jag ju inte läst alla inlägg men för att svara liiiite på din fråga.. :)

Jag köpte en shettis som sällskap till min hingst, även shettisen var en hingst, för honom betalade jag 2500:- :laugh:

Nu var han bara 2,5 år men med fin stam och underbart psyke.!

Tycker det låter liite dyrt att betala mer än 2000 för en så pass gammal dam, även om hon kan ha många år kvar, men sen beror det lu lite på vad tillbehören är värda också...;)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 073
Senast: Tokyo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp