Tankar kring shettis-köp

A

Annikan

Hej - önskar lite hjälp att bena ut tankarna kring ett eventuellt köp av shettis i höst.

Jag har kikat runt efter sällskap till min arabvalack, som jag ska ta hem i höst. Granngården erbjöd mig då att låna deras 20åriga shettisdam som inte har någon direkt ryttare i dagsläget (en tjej rider henne nån gång i månaden eller så...). Jag har en dotter på 3 så jag tänkte att det kunde passa bra med en liten häst utifall att hon visar intresse + att det är roligt för henne att få något att pyssla med när hon är med mig i stallet.

Nu har det slumpat sig så att min mor köpt en nordis som hon kommer ha hos mig - så sällskapet är löst... Men det är iof inte min häst o det finns ju inget som garanterar att den hästen stannar hos oss i all evighet.

Ägaren till shettisen ringde idag och sa att de bestämt sig för att sälja henne istället - för att få ett ordentligt avslut liksom. Och det kan jag definitivt förstå! Inget sagt om det alls. Men hon undrade lite vad jag kunde tänka mig betala för henne... o då börjar jag fundera (eftersom ekonomin inte är obegränsad på ngt vis - tyvärr!) Ägarna vill gärna sälja till just mig eftersom vi bor grannar o de vet att jag är kapabel att ta hand om mina hästar.. :)

Min dotter måste ju inte ha en egen häst på ngt vis ännu, vem vet om hon ens är intresserad när det kommer till kritan, och sällskap till min finns ju i dagsläget ändå. Men - dels skulle jag hellre ha 3 hästar än 2 i lösdriftsflocken, ( även om jag egentligen tänkt mig enbart valacker) sen vore det roligt om barnen hade ngt eget att pyssla med + att jag hoppas lilltjejen kan ha god inverkan på min arab i transportåkning osv. Tanken är alltså att hon ska få vara med på mkt.

Shettisen är alltså 20 år, riden (om än inte i kondition :) hon är tydligen körd av tidigare familj för sisådär 15 år sedan. Sadel träns täcken m.m ingår....

Jag tänker mig att jag i så fall ska börja köra henne lite smått igen + handhäst + ngn liten ryttare som får röra på henne så hon får hålla igång.

Långt inlägg - kort fråga; vad tycker ni om detta? Och framförallt - vad är skäligt att betala för denna (helt barnsäkra) ponny?
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Hur är hästen fysiskt? Klockren och frisk som en nötkärna? Billig i inköp kan bli dyrt i slutändan. Men jag skulle också vara frestad om jag var du. :)
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Med marknadsläget som råder nu och att hästen trots allt är 20 år så skulle jag inte gett över 3000 för den.Shettisar är billiga nu,precis som allt annat.
Med tanke på att dom vet var den hamnar och åldern så säger jag 2000..Med kontrakt på återköp eller liknande om ni inte kan ha kvar henne-eller att ni lovar sista hem.
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Med tanke på shettisens ålder skulle priset rimligen hamna mellan 4 - 6000:- med tillbehör. Priserna varierar en hel del i landet men frågan är vad du själv tycker hon har för värde.

Lycka till. ;)
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Jag betalade 5 tusenför min shettis för 4 år sedan. Han var då 16 år. Och frisk. Han har gått som sällskap till min ridhäst. Och ridits då och då av grannbarnen. Men han har aldrig varit nån skolad häst.
Nu har jag överlåtit honom till min dotter som fick sitt första barn för ett år sedan. Han blir nu regelbundet körd av dottern och ska förhoppningvis bli riden av barnbarnet i sinom tid. Hela tiden har han varit ett enormt sällskap och en stor glädje för oss alla, hästar som människor.
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

jag hade också en tanke på att jag inte kan ge mer än 3000 för henne - men jag tänkte att det kanske nästan är oförskämt att säga? Men , som sagt, det finns ju en hel del yngre och regelbundet motionerade shettisar för runt 5000kr förståss...

Vad jag vet har hon för några år sedan haft en lätt tendens till fång, men har sedan dess gått på bete och inte haft några sådana tendenser... men det är ju ngt man måste vara extra aktsam för förståss....
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Sätter dom ut en shettis på annons idag i den åldern och med tendens till fång så kan jag lova att dom inte blir av med den för under tre tusen.Min kompis fick skänka bort sin fångshettis förra året.Det finns mängder av shettisar till salu och det för långt under 6000..
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Ja... jag får väl helt enkelt säga att jag är beredd att ge 2500-3000 nånting o säga att om de vill sätta ut henne på annons för att få sålt henne för mer så får de göra det o höra av sig sen om det inte går.... Vad jag känner är bra med damen i fråga är ju att min dotter varit hos henne i stallet några gånger o jag kan känna mig trygg med att hon har alla 4 i marken när en 3 åring går runt o pysslar...Det är ju värt lite i sig...

Hmmm - ja, 3000 låter som ett ok pris i mina öron - någon därute som tycker det är en skymf?
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

jag menade inte under tretusen..jag menade över tretusen såklart:)
ja ge bud och låt dom avgöra..annars finns det fler shettisar!
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Jag vet inte ens om jag hade gett 3000 för en så pass gammal shettis med tendenser till fång..
Vi köpte en welsh partbred förra året (har ser ut som en shettis) och honom gav vi 3500:- för... Som sagt, det är hårda tider nu, så du kan få tag på en betydligt "bättre" shettis (läs yngre med inga tendenser till fång) för kanske bara någon tusenlapp mer.. Men jag förstår att du känner att du gärna köper deras shettis, eftersom ni är grannar osv.. Hm, det är inte lätt det där..
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

20 år är ingen ålder på en shettis, vad som kan vara ett problem är att samtliga tre hästar har väldigt skilda näringsbehov. Jag skulle inte vara så orolig ändå utan bara ha det i minne att den bör gå i en skogshage och inte på kraftigt bete, men vilken shettis bör det?

Vill du ha den så köp den eller fråga om du kan få ha den på foder och se hur det fungerar med de andra? Jag har hellre tre hästar än två tillsammans, det är lätt hänt att de blir väldigt bundna vid varandra annars.
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Tycker att 1000-2000 är vad du ska ge max för shettisen...

Hade själv inte gett över 1000 kr...
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Inte över 3000 kr. Finns massor av billiga shettisar där ute.
Ett stort plus är ju om den är väldigt snäll med barn, många shettisar är ju så busiga :devil:
Dom borde ju vara glada att du köper dom som bor nära och dom kan hälsa på, så du borde få ett väldigt bra pris tycker jag.
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Ja jag säger detsamma, inte mer än det.
Jag köpte min shettis för 3000:- då var han ändå bara 1,5. och då får man ju mer för pengarna. Men man kan ju då själv på tidigt stadium försöka motverka uppkomsten av fång bla. och utbilda hästen som man vill ha den.
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

mmm, jag känner mig mer o mer stärkt med ert stöd - tackar! Har pga alla kommentarer om "massor av hästar till salu" kikat runt lite på marknaden och ser ju själv att det verkligen är massor med hästar ute - o många som satt in annonserna gång på gång - så det verkar inte allt för lätt att sälja. Vad som klyver mig nu är tanken att köpa en unghäst, russ, welsh el. liknande eftersom barnen inte är så gamla ännu så de nödvändigtvis behöver en ridhäst pronto. Man kan köra in o så småningom rida in (jag är ganska liten) o sen sälja om x antal år möjligen.... MEN då ska jag ju ta mig tid för det också... Denna lilla damen är ju liksom klar... Vad jag också tvekar över är att min arabkille är 5 år gammal o älskar att busa o fara runt i hagen - vore kul med en häst som kunde busa runt med honom...

Oj, det blir visst bara knivigare att bestämma sig *skratt*

Äh, jag kanske drar till med ett skambud på lilla sötisen o hoppas de säger ja....(med återlämningsrätt om det inte funkar med de andra) och sen finns ju inget som hindrar att jag i sådana fall köper en unghäst om ett år eller så när vårt nya stall är klart...

Och ja..... jag har ju tänkt på detta med 3 hästar med så olika behov i en o samma lösdrift.... men bekymret uppkommer ju bara jag har araben o nordisen i samma ändå... (nordisen är vääääldigt lättfödd) Så jag måste ändå kanske fodra var o en för sig....

En fråga till då - jag har ingen erfarnehet av welsh eller russ heller speciellt, hur är de med maten? De ser ju lite smäckrare ut (iaf welshen) - skulle de (matmässigt) passa bättre ihop med en arab o kanske tom på fri tillgång?
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Tycker att du skulle kunna få shettisen utan att betala :crazy:! Det är inte
så lätt att hitta bra hem till äldre trotjänare. Alternativt bli fodervärd.
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

mmm, jag känner mig mer o mer stärkt med ert stöd - tackar! Har pga alla kommentarer om "massor av hästar till salu" kikat runt lite på marknaden och ser ju själv att det verkligen är massor med hästar ute - o många som satt in annonserna gång på gång - så det verkar inte allt för lätt att sälja. Vad som klyver mig nu är tanken att köpa en unghäst, russ, welsh el. liknande eftersom barnen inte är så gamla ännu så de nödvändigtvis behöver en ridhäst pronto. Man kan köra in o så småningom rida in (jag är ganska liten) o sen sälja om x antal år möjligen.... MEN då ska jag ju ta mig tid för det också... Denna lilla damen är ju liksom klar... Vad jag också tvekar över är att min arabkille är 5 år gammal o älskar att busa o fara runt i hagen - vore kul med en häst som kunde busa runt med honom...

Personligen hade jag slagit till. Du vet ju vad du får. En trygg kompis = perfekt. Iofs hade jag väl inte erbjudit mer än tretusen. Att köpa unghäst hade jag inte gjort. Jag tänker som så att det är ju faktiskt ganska svårt att se utanpå en "oriden" pålle hur just den blir sedan under ryttare osv. En gammal dam på tjugo har ju varit med om så mycket mer och DET tycker jag är guld värt. Läser man sedan annonserna om A/B ponnyer är det just en äldre snäll tryggis de flesta med smått söker.
Fång... jag hade motionerat regelbundet, kanske lugnt i töm eller som handhäst. I värsta fall hade jag kanske satt på en sådan där betesreducerare.
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Kommer det att innebära problem för dig med utfodring och så? Har nordisen och araben fri tillgång till growfoder i lösdriften? Inte säkert att det funkar med shettisdamen om hon ligger i riskzonen för att få fång. Då kanske det plötsligt blir så att du får ha henne i en egen hage eller fodra hästarna enskilt. Det kan bli kostsamt i arbetsinsatser och sådant drar ju tywärr ner det roliga.

Fundera lite till!
 
Sv: Tankar kring shettis-köp

Nja- Nordisen har ju inte heller flyttat hem ännu så det är jag inte på det klara med ännu - men... han går lätt upp i vikt enligt tidigare ägare (o är inte direkt smal i dagsläget..) så troligen behöver jag ändå ordna utfodringen genom exempelvis en "mathage" i hagen där jag kan separera dem någa timmar.

Svar till kryddan: Jo... det var ju det som var så perfekt från början - de skulle låna ut henne på obestämd framtid till mig (foder) men känner nu att de vill sälja istället..

När jag frågade om priset sa hon: ja, det blir ju inga jättepengar men hon är ju trots allt en väldigt bra barnponny och har säkert 15 år kvar att leva så lite är hon ju värd - du kan väl titta runt o se lite hur mkt hon skulle kosta på marknaden.... Så det är det jag försöker göra nu...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 305
Senast: Sirap
·
Gnägg Hej, Jag önskar tankar och tidigare erfarenheter från alla er som är insatta i ponnys då jag själv inte har mycket kunskap kring raserna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 082
Senast: Tokyo
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp