Bukefalos 28 år!

Tankar om regler för hundklubben

makarontanten

Trådstartare
Startar visst tråd efter tråd idag, men har haft en hektiskt period i mitt liv som nu lugnat ner sig. Tankarna kommer:)

Jag har gått valpkurs med min 9-månaders schnauzer under våren. var inte helt nöjd med kursen, men det har inte så mycket med saken att göra. Jag VILL verkligen fortsätta utveckla lite aktiviteter för min hund, både för hennes och min skull. Har märkt på våra promenader att hon är lättlärd, gärna hoppar upp på stenar, över stockar mm. Är alltså lite smått intresserad av just agillity just nu:). Men, går in och läser på hemsidan för de tre närmsta klubbarna här. Hunden SKA kunna jobba ensam och lös.

Min hund är "galen" i andra hundar. Ska fram och leka ( inget ont eller någon aggresivitet) hela tiden. Kan jag då inte anmäla oss till någon kurs alls? Är reglerna så hårda? Hur ska vi kunna vara med i någon kurs över huvud taget om jag inte kan ha min hund lös bland andra? Någonstans måste man väl ändå kunna få chansen att utveckla sig? Trodde klubbarna hade mer tolerans för "problem"... Tankar?
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Ring instruktören och fråga! Jag tror inte att reglerna är på liv och död om du förklarar hur det är, att din hund helt enkelt inte är van att arbeta lös bland andra hundar. På min hemmaklubb ser dom hellre att man kommer dit och testar, kanske går det bättre än du tror bara hunden får upptäcka att det är kul att smarbeta med dig :)
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Ring instruktören och fråga! Jag tror inte att reglerna är på liv och död om du förklarar hur det är, att din hund helt enkelt inte är van att arbeta lös bland andra hundar. På min hemmaklubb ser dom hellre att man kommer dit och testar, kanske går det bättre än du tror bara hunden får upptäcka att det är kul att smarbeta med dig :)

Tack för ditt svar. Jag blir lite rädd/osäker inför hela grejen. Jag har haft en blandras innan, och man fick höra ryktesvägen att man inte var välkommen till den "fina" brukshundklubben med en blandras ( jag avstog hela grejen och tränade på kul hemma bara). Nu har jag en renrashund, men osäkerheten finns kvar. Man duger inte pga att hunden inte kan det och det. Jag är medlem och har gått kurs, men känner mig allt för osäker i detta för att ens åka upp till klubben nu. Min hund drar efter andra hundar, hon kissar på appelplan och jag är en osäker liten hundägare i det hela. Hur vet jag att jag är välkommen? Min hund är unghund, hur ska jag kunna träna henne på "plan" när hon inte sköter sig med andra hundar? Man vill inte störa de som tränar, man vill inte vara i vägen för andra tränande människor och hundar som är seriösa och tränar på allvar...Men jag då? Var ska jag börja, kan jag ens utnyttja klubben med min "odrägliga" hund ?
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Om du har problem med att hunden inte kan vara lös och har lite hyss för sig kan det vara bra att höra med klubben om de har några allmänlydnadskurser eller agilitylydnad först. Då kanske de kan hjälpa dig komma till botten med problemen så du faktiskt kan gå en agilitykurs.

Sen är det olika från klubb till klubb. I vissa klubbar tycker man att hunden ska kunna vara lös och lyssna relativt väl för att faktiskt kunna lära sig något av kursen eftersom agility kräver att man har hunden lös. Då brukar de erbjuda agilitylydnad eller allmänlydnadskurser innan. Men flera klubbar har insett att nybörjarkurserna i agility ingår även lite allmänlydnad för att alla hundar faktiskt inte lyssnar så väl som man hoppas :D och det är verkligen jättevanligt! Ni är inte alls märkliga och min första hund stack iväg till alla andra på agilitykursen. Klubbkamraterna var snälla och hjälpte till så gott de kunde ändå :) Ring och hör med ansvarig för agilitykursen och förklara ert problem och att du jobbar på att få bort det. Tänk på att det enda svaret du kan få är "nej" så det finns absolut ingenting att vara rädd för. Hitta en annan klubb om du känner att de inte vill hjälpa dig!

Kolla även om klubben har öppna träningar där man kan få komma och träna med sin hund. Om de har en instruktör tillgänglig kan du ju få tips och möjlighet att träna med andra innan du börjar en agilitykurs. Du kanske även kan gå en privatlektion för en av tränarna på klubben, brukar kosta runt 200 kr för en timme och då kan du få massor med tips på hur du ska få henne att lyssna.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

På en agilitykurs krävas i regel att hunden kan vara lös. En som inte kan det, förstör för mkt för de andra deltagarna, och hur ska de kunna ta hinder med koppel på? Agiltykursen för nybörjare går ju ut på att lära sig hindren, och ska man hinna med det, blir det svårt att dessutom hinna med träning på att vara lös mm, det tar tid!

Det finns andra kurser som jag tror skulle passa er bättre i dagsläget; unghundskurser/allmänlydnad/vardagslydnad etc. På de kurserna jobbar man med just det ni verkar behöva. Agilityn får nog dessvärre vänta lite till.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Tyvärr kommer du inte få ut något av agilityn om du inte kan ha din hund lös. Den kommer springa runt och störa de andra som tränar och du kommer inte få ut något av kursen för din egen del heller. En agilityinstruktör som har nybörjarkurser behöver inte ha någon allmänlydnadsutbilding så det är inte säkert den har kompetens att ta tag i den typen av problem.

Kan du inte gå en allmänlydnadskurs för att på så sätt träna upp din hunds lydnad? Nu vet jag ju inte alls på vilken nivå ni är men det är inte så vanligt att man har superlydnad på sin hund efter endast en valpkurs. Jobba på med kontakt och inkallningsövningar så kommer ni säkert få den kontakt nu behöver :)

Vill du åka ner på klubben kan du ju träna med lina för att inte störa andra för mycket.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Hej. Jag har nyss gått agility nybörjare med min blandras och har känt mig väldigt välkommen på "fina brukshundsklubben". Innan agilitykursen började fick vi göra ett inträdesprov där hunden skulle komma på inkallning bland andra hundar (lös), och klara av att gå slalom mellan andra hundar (i koppel). Instruktörerna var väldigt måna om att det skulle fungera och man blev inte diskad pga någon liten incident. Poängen är att man tränar hundarna lösa i agility, och att en hund som inte lyssnar på sin förare då kan förstöra träningen för andra ekipage.

Jag skulle rekommendera att du går en vardagslydnadskurs eller bokar in ett par privatträningar just för att jobba med kontakt i närheten av andra hundar. Du får användbara knep och övningar som du har nytta av i hundens hela liv. Du och din hund ska ha många roliga år tillsammans och du kommer att få tillfälle att gå agilitykurs nästa år när du och din hund har ett helt annat samarbete. Att kunna jobba med lös hund och lita på din lösa hund är verkligen något som du kommer ha glädje av och det kommer ge dig så mycket bättre förutsättningar att gå vidare till agility eller andra hundsporter. Det är mycket bättre att lägga en stadig grund, hunden lär sig ju något på allt ni gör tillsammans, och om den får lära sig att brukshundsklubben är till för att springa runt och leka med andra hundar gynnar det inte era möjligheter att hålla på med hundsport i framtiden.

Så ring en privattränare eller boka in några lektioner med någon av klubbens instruktörer för att i olika miljöer hitta nycklarna till en bättre kontakt med din hund. Du kommer bli förvånad vilket fint resultat du får på ganska kort tid. "Examensprovet" blir att kunna vara på brukshundsklubben med en hund som lyssnar på dig och där du kan förbereda dig på bästa sätt inför agilitykursen.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Startar visst tråd efter tråd idag, men har haft en hektiskt period i mitt liv som nu lugnat ner sig. Tankarna kommer:)

Jag har gått valpkurs med min 9-månaders schnauzer under våren. var inte helt nöjd med kursen, men det har inte så mycket med saken att göra. Jag VILL verkligen fortsätta utveckla lite aktiviteter för min hund, både för hennes och min skull. Har märkt på våra promenader att hon är lättlärd, gärna hoppar upp på stenar, över stockar mm. Är alltså lite smått intresserad av just agillity just nu:). Men, går in och läser på hemsidan för de tre närmsta klubbarna här. Hunden SKA kunna jobba ensam och lös.

Min hund är "galen" i andra hundar. Ska fram och leka ( inget ont eller någon aggresivitet) hela tiden. Kan jag då inte anmäla oss till någon kurs alls? Är reglerna så hårda? Hur ska vi kunna vara med i någon kurs över huvud taget om jag inte kan ha min hund lös bland andra? Någonstans måste man väl ändå kunna få chansen att utveckla sig? Trodde klubbarna hade mer tolerans för "problem"... Tankar?

Nu vet ju jag att din hund får leka väldigt mycket med andra hundar. När ni träffas nästa gång, kan ni börja träna att de INTE ska leka.

När jag började med hund, för att träna på appelplan. Så hade jag just detta problemet. Min hund hade fått leka så mycket med kompisars hundar, så vi fick helt enkelt sluta låta dom leka. För var det enda de hade i huvudet när de träffades.

Är svårt träna agility om de ska ha koppel på sig, det hindrar mycket i träningen och kopplet kan fastna i hindren och göra så träningen blir obehagligt..
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

I just agility är en förutsättning att man kan ha hunden lös, man kan inte jobba med kppplad hund. Springer hunden då fram till andra så förstör den för resten (och riskerar att bli skadad).

Naturligtvis skadar det inte att fråga instruktören men jag skulle tipsa om andra kurser eller samträningar så hunden lär sig arbeta lös först.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Att tillägga är ju också att din hund ännu är för ung för att träna agility "på riktigt" så ni har ju ett tag på er :)
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Du har fått många bra tips om hur du ska gå tillväga i kontakten med brukshundklubben. Jag vet inte hur det ser ut på andra klubbar, men hos oss måste hunden ha blivit 12 månader innan man får gå agilitykurser.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

+1
Jag hoppas att du känner dig välkommen på klubben ändå, det är så synd att det fortfarande sitter i att man måste ha "rätt" ras för att kunna gå där. På de allra, allra flesta hundklubbar idag är man välkommen oavsett vilken ras (eller blandras) som man har:-).
Håller annars även med om att gå på öppna träningen (ha hunden i lina om du är osäker) och kanske gå en allmänlydnadskurs.
Och du, de flesta medlemmarna bits inte utan brukar snällt ställa upp med tips och råd om man frågar om hjälp :-D.
Välkommen till brukshundsklubben!
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Självklart är man välkommen på kurs även innan man kan allt!
MEN det är skillnad på kurs och kurs. I ert fall låter det mer lämpligt att fortsätta med allmänlydnadskurs och sen kan du anmäla till agility när du klarar att jobba med hunden lös bland andra :)
Som någon annan skrev brukar det ändå vara en åldergräns på 12 mån för agility så det är ju ingen brådska :)

Det spelar ju ingen större roll om hunden är snäll och bara vill busa. Om den springer fram till andra hundar så kanske den andra hunden blir skrämd, den andra hunden kanske inte är snäll varpå din hund blir skadad och så kommer du störa deras träning.
Det är en regel som finns till för allas bästa :)
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

En agilityinstruktör som har nybörjarkurser behöver inte ha någon allmänlydnadsutbilding så det är inte säkert den har kompetens att ta tag i den typen av problem.

Det där tror jag inte många tänker på, att agilityinstruktören ofta själv är en hejare på just agility, sen har bränt av en helg för att bli instruktör.

Sen hoppas jag verkligen att klubbarna som ser ner på vissa raser och blandisar är ett minne blott.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Utöver alla de tips du fått här tänkte jag bidra med en tanke.
Min hund är väldigt intresserad och vill leka med alla hundar. Men när vi tränar så är det bara han och jag. Dels för att han tycker att det är kul att träna, men också för att hundarna lär sig ofta att på klubben är det detta som gäller.

Så åk gärna till klubben ofta på öppen träning eller liknande och träna, så kommer den snabbare lära sig att det är du som gäller där.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Det där tror jag inte många tänker på, att agilityinstruktören ofta själv är en hejare på just agility, sen har bränt av en helg för att bli instruktör.

Två helger ;)

När jag gick A1:an (nybörjarinstruktör) var läraren noga med att påpeka att agility är en "specialkurs". Den som håller i kursen är bra på just agility och har nödvändigtvis inte stenkoll på diverse lydnadsproblem. Sen finns det ju de som har det, men om man ska behandla de med lydnadsproblem på agilitykursen blir de andra deltagarna lidande. Jag har gjort misstaget att ta in hund som ej hade ok lydnad och det slutade med att jag fick ta tid på ekipagens träningstid och den som hade den rymmande hunden jagade bara sin hund på sin instruktörstid. Lagom till den fått fatt i sin hund var det dags att byta...
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Varför låter du rykten göra så du helt avstår att träna med din hund på klubben? Menar när du hade blandras.
Har aldrig under mina år med hund brytt mig om sånt där. I början på 80-talet, ja då skulle det vara schäfer, men so what, jag har väl vilken hund jag vill och skiter i vad folk säger.
Och faktum är att jag har aldrig varit med om att blandraser inte varit välkomna heller.
Tror blandisägarna ofta läser in annat bara för de TROR det är så.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Varför låter du rykten göra så du helt avstår att träna med din hund på klubben? Menar när du hade blandras.
Har aldrig under mina år med hund brytt mig om sånt där. I början på 80-talet, ja då skulle det vara schäfer, men so what, jag har väl vilken hund jag vill och skiter i vad folk säger.
Och faktum är att jag har aldrig varit med om att blandraser inte varit välkomna heller.
Tror blandisägarna ofta läser in annat bara för de TROR det är så.

Svarar alla, men ska bara kommentera detta först:)
Tror det handlar om att man dels var osäker med sin första hund att ens ta sig dit, man visste inte hur det fungerade och var rädd att göra fel. När man också hörde rykten att "ingen" gillade blandraser, så vågade man inte.

Tack alla för svar, det låter som vi kanske får börja med en annan kurs för att komma till bukt med att kunna ha henne bland andra hundar först. Det är samma regler med att hunden ska vara minst 12 månader här hos oss, så det vet jag om, men ville höra lite inför framtiden.

Precis som Grana skrev, så har hon fått leka mycket. Dock får hon ju ändå bara leka med de hundar vi känner, så när vi går på promenader och liknande är det ju tabu med okända hundar vi möter. Vi bor där det är väldigt hundtätt, så detta tränar vi ju egentligen på varje dag. Måste jag alltså ta bort lek med andra hundar helt om det ska funka att träna henne?
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Sorry :D
Två helger, naturligtvis...

Till skillnad från Rallyn, av nån märklig anledning. Nu blev det OT

Nu hängde jag inte med i svängarna kände jag :o;), vad var det som var till skillnad från rallyn? Utbildningens längd?


För övrigt, så får vad jag vet, inte klubbarna utesluta någon, oavsett ras eller blandras. Det går emot SBK's policy. ALLA hundar är välkomna till brukshundsklubbarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 877
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 865
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
506
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp