Bukefalos 28 år!

Tankar om regler för hundklubben

Sv: Tankar om regler för hundklubben

Tack för bra tips, men svårt att hitta nya människor att öva med hela tiden. Det finns oftast 3 olika sorters hundfolk man stöter på. De som promt ska ha fram sin hund att leka/hälsa, de som bara går förbi med näsan i vädret och inte ens hejjar fast man möter dem flera gånger i veckan, samt de som själv har problem vid möten och går omvägar förbi. De som har näsan i vädret har oftast bra pli på hunden, så de brukar jag försöka möta för att öva min egen:)

Vem sa att du skulle träffa nya människor att öva med hela tiden? Du hade ju några bekanta med äldre hundar som du träffade ibland. Eller missförstod jag? Det är där du ska börja. Sedan kanske det tar någon månad eller två innan hunden är redo att göra samma övning med helt nya hundar. Då har du kanske hunnit börja på allmänlydnadskurs och kan då fråga om det finns fler i gruppen som vill träna med dig.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Jo, alltså jag vet inte om det var så, men det gick rykte om det. Detta var för flera år sedan då jag hade min andre hund. Jag frågade bla en kompis som hade blandras och tävlade ganska framgångsrikt i just agillity och var väldigt duktig i lydnad. Hon sa att "de" inte gillar blandraser och att det tagit lång tid för henne att bli accepterad av bruksfolket. Hon hade fått en massa "gliringar" som tex: Din hund är ju duktig trots att den är blandras, kul att se att det finns blandrashundar som folk tränar med och där ser man, man kan visst även få en blandis som blir duktig.

Kanske var det inget illa ment, men visst finns det fördomar som yennork skrev i inlägget här.

Och det där ser inte jag alls som något negativt. Herregud, folk får sluta ta åt sig för allt. Jag har hört mer än hundra ggr varför jag har fel ras. Jösses, man får väl ta det lite på skoj. Jag brukar svara jag har ingen ras, jag har det som kallas HUND :D
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Kruxet är att en hund måste inte alltid ha roligt. Den måste inte leka med andra hundar, den måste inte hälsa osv..
Vet du skrivit den inte får hälsa.
Men med facit i hand så får man dessa problem när de får leka ofta med andra hundar.
Du har själv skrivit de kan leka i timmar. Aldrig att mina skulle få göra det.
En stund när jag tycker det är ok, sen får de lugna ner sig och lägga sig hos mig eler i bilen eller vart man nu är.
Leka ger även stress om det leks mycket och ofta. Med stress menar jag att de inte kan tänka på annat när de träffar sina vänner att de bara ska leka och leka..
Det blir en sorts stress till slut.

Och du vet att jag påpekat förut att jag tycker hon leker för mycket. Självklart ditt val. Men då kommer också vissa problem som ett brev på posten.

Ärligt, jag får känslan ibland du har svårt att ta råd. För du vill göra på ditt sätt. Och visst ska du det. Men ibland är det bra att lyssna också ;)

Det blir ju ganska periodvis att hon leker. Vi var ute på landet i fredags och grillade, då var hon ju lös på gården i flera timmar med andra hundar, men de lekte ju inte hela tiden. Innan dess tror jag det var mer än 3 veckor sedan hon lekte med någon alls. Hon träffar ju nattmattens hund ofta, men de leker inte alls. Min kan försöka få igång honom, men han vill inte. Ibland träffar vi en kompis och åker till skogen och traskar, då leker de som vildar, men det brukar gå kanske runt 3 veckor mellan gångerna. Så jag vet inte, så hemskt mycket hundar träffar hon ju inte för just lek. Jag vet du kommenterade ett filmklipp jag la upp på fb, men det var ju en enstaka gång de rejsade runt inomhus när jag var hundvakt åt denne.

Jodå, jag försöker lyssna också. Tycker jag fick jättebra tips av några stycken här nu.:)
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Och det där ser inte jag alls som något negativt. Herregud, folk får sluta ta åt sig för allt. Jag har hört mer än hundra ggr varför jag har fel ras. Jösses, man får väl ta det lite på skoj. Jag brukar svara jag har ingen ras, jag har det som kallas HUND :D

Sant, men jag var osäker och vågade inte.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Vem sa att du skulle träffa nya människor att öva med hela tiden? Du hade ju några bekanta med äldre hundar som du träffade ibland. Eller missförstod jag? Det är där du ska börja. Sedan kanske det tar någon månad eller två innan hunden är redo att göra samma övning med helt nya hundar. Då har du kanske hunnit börja på allmänlydnadskurs och kan då fråga om det finns fler i gruppen som vill träna med dig.

Nä, det var jag som missförstod. Läste i stil med att " öva med de bekanta som du gör nu, innan du prövar med nya hundar. Trodde jag skulle leta runt på folk varje gång jag skulle öva:D
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Måste du alltid se fel på allt ;) Du får försöka träffa nån som passar dig och din hund. Fråga på fb i nån grupp. Jag har träffat en jättehärlig tjej där och vi har blivit riktigt goda vänner.. Vi har samma tänk och då funkar allt bra när vi ses med våra hundar. Du kan säker tockså träffa en med ditt tänk :D

Finns folk som kanske inte hälsar just för de då kanske gett sin hund ett kommando, den kanske också tränar. Många hundar reagerar på när man säger hej, så kanske de undviker det just för de vet sin hund kanske blir jobbig...
Hitta inte fel på folk, utan hitta nån som passar dig istället.

Jag letade inte fel, jag blir ju glad över de som är sådana, de passar utmärkt för mig att öva på. Känns som du letar fel på det jag skriver nu?
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Vet inte hur jag ska träna bara? Jag har ett par bekanta med lite äldre hundar som jag stannar och pratar med utan att de får hälsa, eftersom de äldre hundarna inte vill leka och tycker min är "jobbig". Hon försöker ju komma fram till dem direkt, men lugnar sig efter en stund och kan sitta still vid dessa tillfällen. Men hade hon vart lös hade hon börjat leka och hoppa på den andre hunden direkt, då lyssnar hon inte alls på inkallning. Vid koppel på funkar det ju skapligt.

Tips på hur man kan träna mottages tacksamt

Det är därför du ska anmäla dig på en vardagslydnadskurs :) Där finns det instruktörer som har bra övningar och andra hundägare som vill jobba med liknande problem som du har med din. På en bra sådan kurs kan du få börja på rätt svårighetsnivå utifrån vad din hund just nu klarar av, och du kan få tips på hur du kan träna själv. Ofta snappar hunden rätt bra själva kurssituationen, och visar ett bra beteende efter ett par gånger. Då är det viktigt att du själv tränar vidare på de platser som ni brukar besöka och kanske också på brukshundsklubben så att din hund generaliserar att den alltid ska uppföra sig så. Och då gör den det, förutsatt att du inte skjuter dig själv i foten och ger din hund "ledigt" då och då, för då fattar hunden snart ingenting av hur den ska uppföra sig.

Så behöver du förstås också göra det värt hundens ansträngning att lyssna på dig. Och ha belöningar som är värda att kämpa för och som kan vinna över retningen att springa till den andra hunden.

Och träna passivitet. Man behöver träna på det. Att hunden kopplar av, lär sig att det inte alltid behöver hända något. Ta med den på en uteservering, låt den ligga under bordet, sitt där med en kaffe i två timmar och läs en bok utan att prata med hunden eller klappa den eller tillåta någon annan att göra det heller. Efter ett tag kan du ta med en termos kaffe till brukshundsklubben och sätta dig där på en filt och göra samma sak. Sätt upp en skylt att passivitetsträning pågår så får ni vara ifred.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Jag har gått minst två agilitykurser för två olika arrangörer där 9 av10 hade koppel eller släplina. Så visst finns det sådana kurser på väldigt nybörjarnivå. Inget av det var dock på SBK

Jag tror dock att allmänlydnad eller unghundskurs är vad du behöver:-D och kommer ha roligast på. Jag tror att du har lite fördomar om SBK som du skulle kunna bli av med, men idag finns det ju mängder med hundkurser som inte är sbkanslutna.

Var bor du? Hundkurser hittar man bäst på rekommendationer om man är nybörjare, det finns ju tyvärr gott om puckon även inom den branschen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Jag letade inte fel, jag blir ju glad över de som är sådana, de passar utmärkt för mig att öva på. Känns som du letar fel på det jag skriver nu?

Nä jag letar inte fel.
Men tycker du letar fel :D Klubbarna gör fel som inte tillåter koppel på agilitykurser.
Kursen du gick var det fel på, för ni tex fick gå i stan som din hund redan kunde, din hund kunde redan många av sakerna ni gjorde. med andra ord gjorde du fel som valde fel kurs (men man kan inte lägga upp en kurs så det ska passa alla perfekt).
Du lyssnar på andra-information ang blandisar och därför kunde du inte gå på klubben.
Du får råd ang spruta vatten på hunden, då är det jobbigt att bära på en flaska. Man får inget gratis, man måste jobba och träna för komma dit man vill.
Du skriver att de funkar ibland att göra vissa saker, ibland inte... Nä, men tar tid att bryta ett beteende man inte gillar. Kan ta flera månader.
Klart det funkar ibland och ibland inte. Så är det även med hundar som är otroligt uppfostrade. Ibland blir det bakslag för alla..

Fast jag ska nog välja bort att svara i dina trådar mer. För man blir bara frustrerad när man ger råd och man alltid får höra att det går inte, för då gör hunden si eller så.
Allt går, om man vill och om man vill jobba lite..
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

För att bli agilityinstrutör= två helgers utbildning
För att bli rallylydnadsintruktör= Först bli allmänlydnadsintruktör, utbildningen är ca 100 timmar exkl eget plugg. Sen kan du gå en dubbelhelg, finns lite olika varianter, för att bli rallylydnadsintruktör.

Jag tycker kraven för att bli rally-instruktör är väl höga.

Eller så är kraven på agilityinstruktör ganska låga ;) du ska bara ha startat en klass I och varit hjälpinstruktör på en kurs...

Som det ser ut i dagsläget kommer den strukturen att förändras och du kommer bli tvungen att gå grundmodulen för att få bli instruktör som blir gemensam för de flesta instruktörsutbildningar som jag förstått det. Fler timmar alltså tillsammans med problemlösning för ekipage.
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Det bästa är väl att ringa och höra med klubben!

I vår klubb har vi accepterat att en del av agilityträningen i början går åt att lära hunden att hålla sig kvar vid matte för vissa ekipage. Alla har faktiskt inte superduper pli på sina hundar och många nya kursare har just problem med detta, inget konstigt med det. Och vem vet, den klubben du går till kanske tycker detsamma. Jag har varit med om flera klubbar som tänker så, även en vanlig brukshundsklubb. Eller så har de tips på andra kurser eller träningstillfällen du kan åka på och få hjälp. Det är svårt att lösa sådant där själv när man inte har möjlighet att träna så jag tycker du ska ringa och ta första steget!
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Och jag skulle bli jättebesviken om jag åkte på en grundkurs i agility och den ägnades åt att lära några få hundar att inte dra ifrån sin ägare så fort de kom lösa. Betalar jag för en agilitykurs så är det agility jag förväntar mig, inte grundlydnad 1A.

Tydligare kursbeskrivningar kanske vore nått?
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Och jag skulle ta reda på innan om det kommer att ägnas tid åt följsamhetsövningar eller om det är hinderträning från början, sedan kan man bli besviken i efterhand ändå om inte kursen infriade önskemålen. Går jag kurs så ser jag till att innan ta reda på vad som kommer behandlas samt vilka krav som ställs. Dessutom så tycker jag att det kan vara skillnad på kurs som man går för "aktiveringsagility" eller om det handlar om att man vill ut och tävla. Sedan kan "aktiveringsagilityn" leda till tävling också men det är en helt annan sak.

Tydliga kursbeskrivningar med krav och mål är A & O, anser jag!
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Nä jag letar inte fel.
Men tycker du letar fel :D

Jag tycker faktiskt du är lite orättvis nu

Klubbarna gör fel som inte tillåter koppel på agilitykurser.

Det skrev jag jag inte, jag undrade om reglerna var så hårda och hur man ska kunna gå en agilitykurs om man inte har en så duktig hund som kan gå lös bland andra hundar. Jag har fått bra svar att jag bör gå en annan kus innan och att hon bör lära sig att kunna vara lös först


Kursen du gick var det fel på, för ni tex fick gå i stan som din hund redan kunde, din hund kunde redan många av sakerna ni gjorde. med andra ord gjorde du fel som valde fel kurs (men man kan inte lägga upp en kurs så det ska passa alla perfekt).

Jag var inte nöjd med kursen, det måste jag väl få tycka? Jag hade mer förväntningar än vad kursen gav mig. Den tråden handlade om att jag frågade om det brukade vara såhär, eftersom jag inte visste

Du lyssnar på andra-information ang blandisar och därför kunde du inte gå på klubben.

Jag skrev det innan, jag vågade inte då. Att vara rädd för något är väl ändå inte samma sak som att leta fel?

Du får råd ang spruta vatten på hunden, då är det jobbigt att bära på en flaska. Man får inget gratis, man måste jobba och träna för komma dit man vill.

Ja, det kan kännas lite jobbigt att bära runt på vatten varje promenad. På sommaren har inte jag tex jacka på mig, vilket gör att det blir mindre fickor/inga alls att ha saker i. Det är lite knöligt att ha bajspåsar, godis, leksaker och vatten på sig. Sen skrev jag inte att jag inte kunde tänka mig det, jag skrev att jag tyckte det lät lite krångligt


Du skriver att de funkar ibland att göra vissa saker, ibland inte... Nä, men tar tid att bryta ett beteende man inte gillar. Kan ta flera månader.
Klart det funkar ibland och ibland inte. Så är det även med hundar som är otroligt uppfostrade. Ibland blir det bakslag för alla..

Ja det förstår jag, men jag ber om hur jag kan göra för att kunna träna, jag letar inte fel på det ni har skrivit i tråden.

Fast jag ska nog välja bort att svara i dina trådar mer. För man blir bara frustrerad när man ger råd och man alltid får höra att det går inte, för då gör hunden si eller så.
Allt går, om man vill och om man vill jobba lite..

Men, jag skrev tex att det inte hjälper att vända rumpan mot haren eller katten, för att hon minns den så fort jag släpper henne igen. Jag ville ge mina förklaringar på hur hunden beteer sig så att jag kunde få rätt tips utifrån hur just min hund gör. Förklara tex vad jag ska göra när hon efter att jag vänt rumpan "går på" haren igen, för det är ju där jag fastnat. Jag har dessutom tackat flera här för deras råd och skrivit att jag ska testa dem, så jag vet inte vad du får ifrån att jag skriver att det inte går
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Eller så är kraven på agilityinstruktör ganska låga ;) du ska bara ha startat en klass I och varit hjälpinstruktör på en kurs...


Det kan jag hålla med om.
Tycker jag ser många ekipage på agilityplan som skulle behöva hjälp med motivation, eller ofta, för hög stress. Men det klart, har man ingen aning om vad man ska göra med ett stressat ekipage så.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Hur mycket lek är för mycket lek? Min hund har ok vardagslydnad, men inte tillräckligt för en agilitykurs. När vi är ute och promenerar så får han hälsa på andra hundar (om ägaren tycker det är ok!) och han får leka med andra hundar. Ska man sträva efter att begränsa lek och hälsande? Hade ingen aning om att det inte är bra att hunden får leka mycket.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Hur mycket lek är för mycket lek? Min hund har ok vardagslydnad, men inte tillräckligt för en agilitykurs. När vi är ute och promenerar så får han hälsa på andra hundar (om ägaren tycker det är ok!) och han får leka med andra hundar. Ska man sträva efter att begränsa lek och hälsande? Hade ingen aning om att det inte är bra att hunden får leka mycket.

För mycket i det här fallet är när hunden vill och tror att den ska få leka med alla hundar den träffar. För vissa hundar som min egen så behövs det inte mycket för att han ska göra det men för andra hundar så kan de säkert leka massor med vissa hundar utan att för den delen bry sig och hundar på promenaderna eller vid träning.

Har men en social och framåt hund så tycker ja att man bör begränsa hälsade och lek från dag 1 annars bäddar det för stora problem när hunden blir tonåring/vuxen. Den kan ju inte förstå varför den helt plötsligt inte får hälsa och leka med andra hundar och säkerligen blir väldigt frustrerad och mycket svår att ha lös bland andra hundar när man tränar. Har hunden aldrig eller väldigt sällan fått hälsa och leka med andra(okända) hundar så har den ju ingen större förväntan på det.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Och jag skulle bli jättebesviken om jag åkte på en grundkurs i agility och den ägnades åt att lära några få hundar att inte dra ifrån sin ägare så fort de kom lösa. Betalar jag för en agilitykurs så är det agility jag förväntar mig, inte grundlydnad 1A.

Tydligare kursbeskrivningar kanske vore nått?

Ja fast i realiteten så är det så som de flesta agilitykurser på små BKn ser ut. Folk anmäler sig och tror sig ha bättre pli på sina hundar än de faktiskt har. Eller kunskap. Med min gamla hund gick vi faktiskt valpkurs, allmänlydnad och allmänlydnad 2 och ändå tyckte han det var apkul att springa fram till andra hundar på agilitykursen, han drog alltid en repa i början och sen lugnade det ned sig och efter några tillfällen så slutade han. Vi alla lärde oss agility ändå, att hämta hunden och köra om tog ju inte 3 timmar och förstörde inte för alla andra kursare.

Och med det upplägget vi har idag så får alla sin individuella träning - om du kommer på kurs och har pli på din hund så får du träna agility; den som inte har det får ägna lite tid åt att träna torrhandling, intresse, inkallning och annat i lina. Det är inte så att alla automatiskt ska träna inkallning utan man tar ju det från hund till hund. Precis som om din hund redan kan ta tunnlar självständigt och fint - inte spenderar du ett helt kurstillfälle att träna tunnelsug på samma nivå som alla andra. Då får du en annan uppgift eller en försvårad uppgift. I verkligheten är det ju så att om du är agilitytränare kommer du få spendera tid på att tampas med allt möjligt - inkallning, lydnad, motivation, självsäkerhet, odla lekbeteenden, öka belöningsintresse, bota rädslor, öka kontakt mellan förare och hund etc. som egentligen borde vara klappat och klart när man kommer till kursen.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

<snip> ändå tyckte han det var apkul att springa fram till andra hundar på agilitykursen, han drog alltid en repa i början och sen lugnade det ned sig och efter några tillfällen så slutade han. Vi alla lärde oss agility ändå, att hämta hunden och köra om tog ju inte 3 timmar och förstörde inte för alla andra kursare.

<snip>

Nej det kanske inte forstorde for de som var dar, men det uteslot att nagon med en 'reactiv' hund som inte klarar att ha andra hundar springande fram till sig kunde vara med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 953
Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 876
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp