Bukefalos 28 år!

Tankar om regler för hundklubben

Sv: Tankar om regler för hundklubben

Jag funderar istället på att man ju aldrig vet till 100 med en levande varelse. Hur mycket träning man än lägger ner, oavsett om det handlar om att ha hunden lös på en agilitykurs eller ha den lös där det finns vilt, så kan man ju aldrig veta hur hunden beter sig vid vissa tillfällen innan.

Det har ju funnits andra trådar där folk skrivit att hunden "fattar" att den har lina på sig vid inkallning och lösträning. Så fort linan åker av, drar hunden iväg, fri och glad, trots att den vart jättelydig och kommit på inkallning 100/100 gånger innan. Hur ska man kunna veta det, innan man har testat, och när man har testat och hunden dragit iväg, är det ju försent att ta tillbaka det och hunden har fått sin "belöning" och befäster beteendet. Samtidigt, om du inte testar någon gång, vet man ju inte heller vad hunden klarar av.

Känner att liknande situationer kan hända på en agilitykurs. Hunden är tränad, kan vara lös bland andra hundar utan att rusa fram, men vid en ny aktivitet, ny plats, kanske hunden blir uppspelt och rusar fram till andra ändå.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Det är därför man går tex en allmänlydnadskurs där jag förutsätter att det ingår inkallning innan man börjar med svårare miljöer.

Självklart förekommer det att hundar kommer lös och tar sig ett ärevarv på agilitykurser men de brukar bli infångade ganska snabbt då de har en inkallning i grunden. Har man däremot ingen inkallning i grunden brukar det ta mycket längre tid att fånga in hunden och det är ofta att den drar iväg igen så fort den får chansen. under den tiden får man stoppa upp alla stationerna som tränar så de inte ska bli störda av den runtspringande hunden. Skulle den tex komma under gungan när den slår ner är det inte kul för någon av de inblandade.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Nej det kanske inte forstorde for de som var dar, men det uteslot att nagon med en 'reactiv' hund som inte klarar att ha andra hundar springande fram till sig kunde vara med.

Man kan aldrig garantera att någon faktiskt har 100% pli på sin hund i någon situation. Jag har själv haft en hund som var opålitlig och därmed valde jag att avstå agility med henne. Jag aldrig komma bort från faktumet att min hund kanske hade skadat någon annan hund fysiskt eller psykiskt för livet eller till och med dödat om jag hade kört med henne. Då är det föga tröst att skylla på att den andra hundägaren hade dålig uppsikt.

Jag vet att det är kontroversiellt men jag ser lika lite poäng med att ha en hundaggressiv hund på agilityplan som en barnaggressiv hund på en lekplats. Jag har sett alldeles för många olyckor ske!
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Vet inte hur jag ska träna bara? Jag har ett par bekanta med lite äldre hundar som jag stannar och pratar med utan att de får hälsa, eftersom de äldre hundarna inte vill leka och tycker min är "jobbig". Hon försöker ju komma fram till dem direkt, men lugnar sig efter en stund och kan sitta still vid dessa tillfällen. Men hade hon vart lös hade hon börjat leka och hoppa på den andre hunden direkt, då lyssnar hon inte alls på inkallning. Vid koppel på funkar det ju skapligt.

Tips på hur man kan träna mottages tacksamt

Är jag helt fel ute, eller är det jönköping du befinner dig?
I så fall har jag en lämplig hund att öva hundmöten med :-)

/Camilla
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Känner att liknande situationer kan hända på en agilitykurs. Hunden är tränad, kan vara lös bland andra hundar utan att rusa fram, men vid en ny aktivitet, ny plats, kanske hunden blir uppspelt och rusar fram till andra ändå.

Jo, det är klart. En hund kan få spelet och dra iväg, det kan gå förbi tre rådjur utanför planen... det är levande varelser det handlar om. Det vet alla. På den agilitykurs jag nyss har gått var det några hundar som redan på inträdesprovet visade att det nog skulle bli svårt. Av de hundar som "klarade sig" har alla fullföljt kursen och haft utbyte av den. Det har naturligtvis inträffat ett par incidenter. Hundar som dragit iväg på något extra ärevarv. Hundar som kissar på hinder eller på planen. T om hände det, att en uppbunden hund som väntade på sin tur tyckte en tränande hund kom för nära och gjorde utfall, den andra hunden som var lös svarade upp och det blev bråk (inga skador på någon av hundarna).

Mycket kan hända med lösa hundar och det händer också. Även om alla deltagare har en helt OK grundlydnad "egentligen".
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 865
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: Takire
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 854
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp