Bukefalos 28 år!

Tankar om regler för hundklubben

Sv: Tankar om regler för hundklubben

+1

Håller annars även med om att gå på öppna träningen (ha hunden i lina om du är osäker) och kanske gå en allmänlydnadskurs.

Håller helt med. Allmänlydnadskurserna är ju till för hundar som behöver lära sig inkallning m m och har ett upplägg som passar hundar som inte är så lydiga ännu.

På klubbens öppna träningar är det helt respektlöst att ha sin hund lös om man inte kan hindra den från att springa fram till andra hundar. Det finns hundar som blir livrädda om främmande hundar kommer fram, det kan bli slagsmål, man kan förstöra någon annans träning osv osv. Koppel eller lina på är det som gäller. Det är ju f ö bäst för den egna hunden också.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

På klubbens öppna träningar är det helt respektlöst att ha sin hund lös om man inte kan hindra den från att springa fram till andra hundar.

Det är inte bara respektlöst på klubbens träningar. Det är alltid respektlöst.

makarontanten: Kan du inte låna några bekanta med hund och öva på situationer där din unghund gärna springer fram till andra? Det är ju lättare att öva på träning än i "skarpt läge".
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Det är inte bara respektlöst på klubbens träningar. Det är alltid respektlöst.

makarontanten: Kan du inte låna några bekanta med hund och öva på situationer där din unghund gärna springer fram till andra? Det är ju lättare att öva på träning än i "skarpt läge".

Vet inte hur jag ska träna bara? Jag har ett par bekanta med lite äldre hundar som jag stannar och pratar med utan att de får hälsa, eftersom de äldre hundarna inte vill leka och tycker min är "jobbig". Hon försöker ju komma fram till dem direkt, men lugnar sig efter en stund och kan sitta still vid dessa tillfällen. Men hade hon vart lös hade hon börjat leka och hoppa på den andre hunden direkt, då lyssnar hon inte alls på inkallning. Vid koppel på funkar det ju skapligt.

Tips på hur man kan träna mottages tacksamt
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Nu hängde jag inte med i svängarna kände jag :o;), vad var det som var till skillnad från rallyn? Utbildningens längd?

För att bli agilityinstrutör= två helgers utbildning
För att bli rallylydnadsintruktör= Först bli allmänlydnadsintruktör, utbildningen är ca 100 timmar exkl eget plugg. Sen kan du gå en dubbelhelg, finns lite olika varianter, för att bli rallylydnadsintruktör.

Jag tycker kraven för att bli rally-instruktör är väl höga.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Tips på hur man kan träna mottages tacksamt

En träningspolare är ju A-O, har du ingen från valpkursen du kan kontakta? Sen är det lite frågan om hur mycket man kan träna en nio-månaders, det får ju inte plats så mycket när hjärnan är så upptagen med annat.

Det kanske räcker att åka till klubben när det är öppen träning, ställa sig på behörigt avstånd, vänta tills hon lugnar ner sig, köra 15 meter linförighet, eller bara följsamhet kopplad. Sen är det dags att åka hem.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

För att bli agilityinstrutör= två helgers utbildning
För att bli rallylydnadsintruktör= Först bli allmänlydnadsintruktör, utbildningen är ca 100 timmar exkl eget plugg. Sen kan du gå en dubbelhelg, finns lite olika varianter, för att bli rallylydnadsintruktör.

Jag tycker kraven för att bli rally-instruktör är väl höga.

Fast det är så här i agility, det finns två nivåer på instruktörer:

A1 (nybörjarinstruktör): 4 heldagar
A2 (fortsättnings och tävlingsekipage): 4 heldagar + allmänlydnadsinstruktör, eller allmänlydnad light.

Sen finns det även A3-agilitylärare som får hålla de två utbildningarna ovan.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Vilken klubb är det? Jag förstår verkligen inte vad det är för människor som inte skulle vilja ha blandraser på kurs? På vår klubb tror jag de flesta har ägt en blandras någon gång, vad jag vet är det minst hälften av våra styrelsemedlemmar som har/har haft minst en blandras.

Jag tror som de flesta andra att en allmänlydnadskurs är det mest lämpliga, som instruktör underlättar det SÅ mycket om förarna har bra samarbete och kontroll när man håller fortsättningskurser. I och med att du inte var nöjd med förra kursen så tycker jag att du ska ta kontakt med den instruktör som ska hålla allmänlydnadskursen och kolla av så ni har samma syn på hur man ska träna hund. Det är nog det bästa för båda parter.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

En agilitykurs är just en agilitykurs. Den är inte till för att ta itu med problem eller lära hunden allmänlydnad. För att man ska kunna utöva agility är det nödvändigt att hunden kan vara lös och det vore inte rättvist mot övriga deltagare att ta med en hund som inte har tillräcklig lydnad.

Gå en allmänlydnadskurs först och få till vardagslydnaden. Än är ni inte mogna för agility.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

<snip>
Det spelar ju ingen större roll om hunden är snäll och bara vill busa. Om den springer fram till andra hundar så kanske den andra hunden blir skrämd, den andra hunden kanske inte är snäll varpå din hund blir skadad och så kommer du störa deras träning.
Det är en regel som finns till för allas bästa :)

Om en los hund pa agility traning kommer springande till min taggade rottis med en vilt hojtande agare efter sig tycker min lilla Miss att hon maste uppfostra den som kommer till henne och morr/skaller for att informera att man inte gor sa.:meh: Om den andra hunden da inte backar undan, kanske svarar med samma mynt, kan det mycket latt bli slagsmal. Hittills har jag kunnat kontrollera min da jag ar super taggad sjalv och kollar av alla situationer, men om min hann "svara" utan att jag var med pa vad som pagick innan skulle det mycket latt kunna bli ett elande.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Vet inte hur jag ska träna bara? Jag har ett par bekanta med lite äldre hundar som jag stannar och pratar med utan att de får hälsa, eftersom de äldre hundarna inte vill leka och tycker min är "jobbig". Hon försöker ju komma fram till dem direkt, men lugnar sig efter en stund och kan sitta still vid dessa tillfällen. Men hade hon vart lös hade hon börjat leka och hoppa på den andre hunden direkt, då lyssnar hon inte alls på inkallning. Vid koppel på funkar det ju skapligt.

Tips på hur man kan träna mottages tacksamt

Du får jobba steg för steg. Börja med den situation som du beskriver där det fungerar hyfsat, dvs. i koppel tillsammans med andra hundar som inte har något intresse av att hälsa på din. När det fungerar bra så ökar du svårigheten genom att ha henne lös; genom att öva med nya hundar som hon aldrig har träffat, osv. Åtminstone skulle jag jobba så i kombination med att jag tränar kontakt, följsamhet och inkallning.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

För att bli agilityinstrutör= två helgers utbildning
För att bli rallylydnadsintruktör= Först bli allmänlydnadsintruktör, utbildningen är ca 100 timmar exkl eget plugg. Sen kan du gå en dubbelhelg, finns lite olika varianter, för att bli rallylydnadsintruktör.

Jag tycker kraven för att bli rally-instruktör är väl höga.

Då är jag med på vad du "pratar" om. :)

Det är lite ändringar på just rallyinstruktörsbiten, man behöver inte längre går hela ALI, utan det räcker med grundmodulerna vilket iaf kortar ner tiden betydligt... Men det höer väl inte hemma i den här disskusionen riktigt ;)
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Dels tycker jag att din hund är lite för ung, den bör helst vara över 1 år innan du börjar med agility vilket ger dig några månader att träna.

Har ni några öppenträningar på din klubb? På vår klubb har vi tex en dag i veckan där det är allmän träning. Folk får komma till klubben och träna det dom vill, många passar på att träna platsliggning tillsammans med andra hundar och skotträning är vanligt förekommande. Det är ingen instruktör utan man hjälper varandra.
Om jag var du skulle jag börja med att åka ut på dom träningarna just för att vänja din hund vid att vara vid en miljö med mycket andra hundar där det aldrig är tillåtet att hälsa på dom andra hundarna. Lek mycket med din hund i koppel, ha med både godis och leksak och försöka visa din hund att du är minst lika rolig som hundarna runt omkring.

Det brukar inte vara omöjlig att lära en hund att vara lös ute på klubben, speciellt om man är stenhård att den ALDRIG under några omständigheter får hälsa på en annan hund när man är där.
Träna på så har du förhoppningsvis en hund som kan vara lös tillsammans med andra när den har åldern inne att börja träna agility. :)
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Jag tror inte en sekund på att det finns hela klubbar där blandraser inte är välkomna. Däremot ska man inte sticka under stol med att det kan finnas individer bland de aktiva medlemmarna som inte tycker blandraser/dvärghundar/sällskapshundar/allt-utom-schäfer/de som inte kör bruks har på klubben att göra. Träffar man på en sådan som osäker nykomling är det lätt att känna sig ordentligt tillplattad.

Men man ska vara försiktig med rykten...de har en sorgligt lång livslängd. I alla fall de negativa. :devil:

(Här har ju alla vettiga klubbmedlemmar (= absoluta majoriteten) ett stort ansvar att ta hand om intresserade nykomlingar och inte bara hålla sig till sitt etablerade träningsgäng. Precis som många gör, vilket visats inte minst i den här tråden!)
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

En träningspolare är ju A-O, har du ingen från valpkursen du kan kontakta? Sen är det lite frågan om hur mycket man kan träna en nio-månaders, det får ju inte plats så mycket när hjärnan är så upptagen med annat.

Det kanske räcker att åka till klubben när det är öppen träning, ställa sig på behörigt avstånd, vänta tills hon lugnar ner sig, köra 15 meter linförighet, eller bara följsamhet kopplad. Sen är det dags att åka hem.

Jo, hon är ju ung, men tänkte att det var lättare att komma till bukt med det om det inte hinner befästas allt för länge. Tack för tipset, det borde vi kunna pröva:)
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Du får jobba steg för steg. Börja med den situation som du beskriver där det fungerar hyfsat, dvs. i koppel tillsammans med andra hundar som inte har något intresse av att hälsa på din. När det fungerar bra så ökar du svårigheten genom att ha henne lös; genom att öva med nya hundar som hon aldrig har träffat, osv. Åtminstone skulle jag jobba så i kombination med att jag tränar kontakt, följsamhet och inkallning.

Tack för bra tips, men svårt att hitta nya människor att öva med hela tiden. Det finns oftast 3 olika sorters hundfolk man stöter på. De som promt ska ha fram sin hund att leka/hälsa, de som bara går förbi med näsan i vädret och inte ens hejjar fast man möter dem flera gånger i veckan, samt de som själv har problem vid möten och går omvägar förbi. De som har näsan i vädret har oftast bra pli på hunden, så de brukar jag försöka möta för att öva min egen:)
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Dels tycker jag att din hund är lite för ung, den bör helst vara över 1 år innan du börjar med agility vilket ger dig några månader att träna.

Har ni några öppenträningar på din klubb? På vår klubb har vi tex en dag i veckan där det är allmän träning. Folk får komma till klubben och träna det dom vill, många passar på att träna platsliggning tillsammans med andra hundar och skotträning är vanligt förekommande. Det är ingen instruktör utan man hjälper varandra.
Om jag var du skulle jag börja med att åka ut på dom träningarna just för att vänja din hund vid att vara vid en miljö med mycket andra hundar där det aldrig är tillåtet att hälsa på dom andra hundarna. Lek mycket med din hund i koppel, ha med både godis och leksak och försöka visa din hund att du är minst lika rolig som hundarna runt omkring.

Det brukar inte vara omöjlig att lära en hund att vara lös ute på klubben, speciellt om man är stenhård att den ALDRIG under några omständigheter får hälsa på en annan hund när man är där.
Träna på så har du förhoppningsvis en hund som kan vara lös tillsammans med andra när den har åldern inne att börja träna agility. :)

Ska testas, tack :)
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Kruxet är att en hund måste inte alltid ha roligt. Den måste inte leka med andra hundar, den måste inte hälsa osv..
Vet du skrivit den inte får hälsa.
Men med facit i hand så får man dessa problem när de får leka ofta med andra hundar.
Du har själv skrivit de kan leka i timmar. Aldrig att mina skulle få göra det.
En stund när jag tycker det är ok, sen får de lugna ner sig och lägga sig hos mig eler i bilen eller vart man nu är.
Leka ger även stress om det leks mycket och ofta. Med stress menar jag att de inte kan tänka på annat när de träffar sina vänner att de bara ska leka och leka..
Det blir en sorts stress till slut.

Och du vet att jag påpekat förut att jag tycker hon leker för mycket. Självklart ditt val. Men då kommer också vissa problem som ett brev på posten.

Ärligt, jag får känslan ibland du har svårt att ta råd. För du vill göra på ditt sätt. Och visst ska du det. Men ibland är det bra att lyssna också ;)
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Vilken klubb är det? Jag förstår verkligen inte vad det är för människor som inte skulle vilja ha blandraser på kurs? På vår klubb tror jag de flesta har ägt en blandras någon gång, vad jag vet är det minst hälften av våra styrelsemedlemmar som har/har haft minst en blandras.

Jag tror som de flesta andra att en allmänlydnadskurs är det mest lämpliga, som instruktör underlättar det SÅ mycket om förarna har bra samarbete och kontroll när man håller fortsättningskurser. I och med att du inte var nöjd med förra kursen så tycker jag att du ska ta kontakt med den instruktör som ska hålla allmänlydnadskursen och kolla av så ni har samma syn på hur man ska träna hund. Det är nog det bästa för båda parter.

Jo, alltså jag vet inte om det var så, men det gick rykte om det. Detta var för flera år sedan då jag hade min andre hund. Jag frågade bla en kompis som hade blandras och tävlade ganska framgångsrikt i just agillity och var väldigt duktig i lydnad. Hon sa att "de" inte gillar blandraser och att det tagit lång tid för henne att bli accepterad av bruksfolket. Hon hade fått en massa "gliringar" som tex: Din hund är ju duktig trots att den är blandras, kul att se att det finns blandrashundar som folk tränar med och där ser man, man kan visst även få en blandis som blir duktig.

Kanske var det inget illa ment, men visst finns det fördomar som yennork skrev i inlägget här.
 
Sv: Tankar om regler för hundklubben

Tack för bra tips, men svårt att hitta nya människor att öva med hela tiden. Det finns oftast 3 olika sorters hundfolk man stöter på. De som promt ska ha fram sin hund att leka/hälsa, de som bara går förbi med näsan i vädret och inte ens hejjar fast man möter dem flera gånger i veckan, samt de som själv har problem vid möten och går omvägar förbi. De som har näsan i vädret har oftast bra pli på hunden, så de brukar jag försöka möta för att öva min egen:)

Måste du alltid se fel på allt ;) Du får försöka träffa nån som passar dig och din hund. Fråga på fb i nån grupp. Jag har träffat en jättehärlig tjej där och vi har blivit riktigt goda vänner.. Vi har samma tänk och då funkar allt bra när vi ses med våra hundar. Du kan säker tockså träffa en med ditt tänk :D

Finns folk som kanske inte hälsar just för de då kanske gett sin hund ett kommando, den kanske också tränar. Många hundar reagerar på när man säger hej, så kanske de undviker det just för de vet sin hund kanske blir jobbig...
Hitta inte fel på folk, utan hitta nån som passar dig istället.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har en sheltie, och sheltie är "min ras" sedan årtionden. Det jag gillar är storleken och att de är alerta och lättlärda. Men jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
8 864
Senast: lilstar
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
505
Senast: Takire
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 852
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp