Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Undre gränsen för normalvärdet av albumin är 35, min häst låg på 12 som lägst.
Att totalproteinet är högt kan bero på andra orsaker eftersom hästarna tydligen producerar andra proteiner i samband med tex inflammation.

Om albuminet är under det skulle nog jag med min egen erfaranhet i ryggen, åka in till klinik omdelbums, så de kan göra mer undersökningar än vad veterinären kan göra på hemmaplan. För är det något i mag/tarm paketet som inte funkar som det ska kommer det inte att bli bättre utan rätt behandling, och går det tillräckligt långt kanske det är försent ändå.
Den förtjockade tunntarmen hos min häst såg de efter ultraljud av buken.

När är det ni ska in?
 
Senast ändrad:
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Ägaren följer tråden, ringer tom och berättar när vi fått svar och ber mig att svara;-) vet inte varför vet ser det som osannolikt att det ska vara en fästing sjukdom, men ägaren tar åt sig allt och kommer ta upp det igen:-) hon prata med vet igår må. Det var då hon fick det svaret;-)
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Ok, jag vet inte hur lågt det låg. Ägaren ringde igår till vet och frågade och fick det svaret jag skrev igår. Hon får ringa igen och få mer info;-) igår fick ägaren smärtstillande utskrivet och de kom överens om att ET ska titta på honom. Det är nästa fredag så efter det blir det klinik, om inte det blir nåt mer innan det.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Hoppas att det ordnar sig för er!
Det är inte kul när man ser att hästen inte mår bra, och man inte vet varför.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Skriver från mobilen igen. ET var här i fredags, då hade han gått på smärtstillande i åtta dagar, med sista dagen på onsdag. I höger varv vid longering såg han bra ut, i vänster varv var han fortfarande halt höger fram. Tyckte han var mer halt nu än innan medicinering. Uppskattningsvis 2 grader. Svårt att se men tyckte att han fortfarande var ojämn vänster bak med. ET gjorde så klart inget, tid är bokat imorgon tisdag på Strömsholm. Tycker dock att han lagt på sig lite nu när han gått på medicin. Kommer inte ihåg vad den hette, men det var som metacam fast billigare. Skriver igen när vi varit iväg;-)
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Veterinären trodde inte på magsår, såg en fästingsjukdom som högst osannolik. Var inne lite på tumörer och uteslöt inte det helt som en orsak, men trodde att det skulle bli mycket svårt att hitta.

Om din veterinär tror att det är en tumörsjukdom är det nog Cushings hon tänker på.

Cushings (PPID) är en tumör i hypofysen. Några vanliga symtomer är bl.a. laminitis/fånganfall på hösten samt minskad muskelmassa. Cushings är en sjukdom som oftast drabbar lite äldre hästar (även yngre hästar kan dock drabbas) och förvärras gradvis om ingenting görs.

Problemet är att standardtestet (dexametasontestet) kan orsaka laminitis/fång hos vissa hästar och ett ACTH-test vill Klinisk Kemiska Laboratoriet i Uppsala ogärna göra.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Om din veterinär tror att det är en tumörsjukdom är det nog Cushings hon tänker på.

Det finns flertalet olika tumörsjukdomar som inte är Cushing och som man kan misstänka av en drös olika anledningar, just saying...
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Har inte hunnit vara vid datorn så mycket, men nu äntligen!

Vi var ju till Strömsholm i tisdags, han blev behandlad i höger framknä, hade en liten, liten pålagring, men de trodde inte att det var något han stördes av.

Sen röntga de ryggen på honom, han var lite trång vid sista bröstkotan, men inte så trång som vid kissings, de trodde inte det berodde på att han tappat ryggmuskler då inte var så trångt så det låg mot varandra lr nåt sånt.

Så nu är han alltså behandlad i knäet, står i sjukhage och ska fortsätta äta smärtstillande (det som jag inte kommer ihåg vad det heter, men typ metacam) i två veckor till.

Eftersom han ändå lagt på sig under de 8 dagar som han ätit det så får han fortsätta för att se om han fortsätter lägga på sig.

Om tre veckor ska han kollas av vår veterinär för att se om han är bättre, är han inte det så får han komma tillbaks och de påbörjar en utredning om magen. De verkade inte gärna vilja det för att de tyckte det är så svårt att hitta något. Med lite tur så är det en tarminflammation som hämmas med smärtstillandet.

Så vi är inte så mycket klokare, men det känns ändå bra att vi är en bit på väg!
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Jag kanske är helt ute och cyklar, men även om behoven av MJ och proteiner är väl uppfyllt i foderstaten behöver han kanske ha en annan kvot på det hela?

Om jag har räknat rätt nu får han i sig 132 Mj till 748 g smrp, vilket ger en kvot på 5,6. Har ni provat att komplettera med ett proteinfoder, t.ex. lusern eller krafft muskel? (Ber om ursäkt om jag har missat eventuell IR-info om hästen eller likande)

Hur ser mineralerna ut? Då tänker jag främst på Mg, Ca, P men även övriga mineraler och spårämnen.

Min femåring har plötsligt tappat överlinje i samband med en bakterieinfektion i kroppen, han har fått tillbaka mycket redan bara över rygg och rumpa på krafft muskel och fri tillgång till lusern. Han får även Mg-tillskott och fosforbalans (det senare pga det kalciumrika lusernet) och arbetas inte pga infektionen i kroppen.

Vanlig bakjäst i fodret kan göra underverk också om det är nåt strul med magen. Hur ser han ut i hud och päls? (Blank, långhårig, dassig, grå, mjällig eller liknande)
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Undre gränsen för normalvärdet av albumin är 35, min häst låg på 12 som lägst.

Det där är helfel! Albumin har ett referensområde på 26-38 för häst. Så 35 ligger ju inom och mot det höga hållet.

//Kratus- jobbar på veterinärmedicinskt laboratorium
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Jag kanske är helt ute och cyklar, men även om behoven av MJ och proteiner är väl uppfyllt i foderstaten behöver han kanske ha en annan kvot på det hela?

Om jag har räknat rätt nu får han i sig 132 Mj till 748 g smrp, vilket ger en kvot på 5,6. Har ni provat att komplettera med ett proteinfoder, t.ex. lusern eller krafft muskel?

Det där funderade jag också över. Nu är min häst visserligen rätt mkt äldre men han behöver en kvot på runt 8 för att hålla en bra överlinje.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Det var inte de uppgifterna som jag fick av min veterinär.
Men destu bättre för min häst :)
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Bara en tanke. Har inte läst tråden så detta kanske redan kommit upp, men vilken proteinkvot står hästen på? Det låter som om det får för lite protein. vissa hästar behöver en högre kvot än medelhästen.(6) vissa behöver 7 eller upp emot 8.
 
Sv: Tappar muskler och hull över rygg och rumpa, hjälp!

Bara en tanke. Har inte läst tråden så detta kanske redan kommit upp, men vilken proteinkvot står hästen på? Det låter som om det får för lite protein. vissa hästar behöver en högre kvot än medelhästen.(6) vissa behöver 7 eller upp emot 8.

lewellyn räknade ut den till 5,6. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 390
Senast: Bobloblaw
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 638
Senast: Dopy
·
Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 613
Hästvård Jag har en Welsh cob - Dponny som jag haft i ca 1år. När jag köpte henne så var hon inte i det bästa skicket muskelfattig & svankig -...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: Smulan75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Klara sig på 10 000 i månaden
  • Dejtingtråden del 37
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp