Tappsko igen... *gråtfärdig*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Grimhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 4 400
G

Grimhild

Efter dagens, för övrigt aldelles underbara skogsritt med pållen, har jag åter igen en lös sko... Den tredje sen sista skoningen (vilken var i början av december) :mad:. Har funderat över det här med boots... då min häst trampar av skon, finns det inte risk att han trampar sönder bootsen också? Kan man rida i all slags terräng med dom? Tycker om att trampa omkring i skog & mark, bland nedfallna träd och annat, kan inte det få bootsen att lossna?

Och samtidigt blir jag fruktansvärt ilsken, kan absolut inget om hovslageri, men något måste det väl finnas att göra? :confused:

Min hovis har kommit, gång på gång för att slå dit tappskon, på samma vis som vanligt, bara för att åter behöva komma tillbaks igen någon/några veckor senare...

Någon som har ERFARENHET av tappskor och boots? Dela med dig av dina upplevelser... Ge gärna tips och råd!

Ska iallafall imorgon, ringa runt till lite anda hovslagare. Och höra vad dom tycker... Diskuterade med min vanliga hovis förra veckan, och han rekommenderade boots, och kanske är det vad som är bäst för pållen? Snart finns det väl ingen hov kvar att att färsta skon i :eek:..

Sv: Tappsko igen... *gråtfärdig*

Tappskor beror antingen på dålig hovkvalitet eller dålig hovslagare. Vad har din häst för kvalitet på hovarna?

Kan det inte vara så att hästen har för stora skor? Då är det lätt att dom trampar av dom.
Annars borde det vara dåliga hovar.

Jag rider alltid med boots fram, för att minska risken för balltramp och det har aldrig varit några problem för mig iallafall.
Har aldrig tappat några boots eller fastnat med dom i nåt.

Eller så är det så kanske du måste sko honom oftare.
Jag skulle nog prova en annan välkänd hovslagare och se om det blir bättre. Förklara problemen för den nya.

Heh ! Jag om någon är nog "expert" på att falla offer för tappskor. Jag kollade efter och räknade ua att jag hade totalt 18 tappskor på ett halvår på mina två hästar i våras.

Jag får åka till hovslagaren, och nån gång fick jag åka två dagar i rad. Det är ungeför 5 mil dit...

Anledningen till att jag hde så mkt tapp var att 1. Den ena var en unghingst som gillade att leka/bråka meed den äldre och gjorde mycket så att han bet honom i haserna, så det blev som en slags karusell= sömmarna vrids av på ett kick !

Den andra anledningen är att mina hagar är åkermark under allt gräs. Om det blir lerigt på utsatta ställen så "suger" leran ner och då är det lätt att skorna åker av. Jag har haft sammalagt 3 olika hovslagare under tiden mina hästar gick ihop och skorna for av lika fort oavsett vem som gjort arbetet och alla sömmar ju olika så i mitt fall var det INTE deras fel.

Hovslagare nr 3 sa att det var lika hemma hos honom i den hagen unghingstarna gick. Det flög skor till höger och vänster, så ja.. Kolla hur din häst och dess ev. kompis leker. Det är ju ett "tips".. Vet inte vad mer jag kan säga. Jag vet bara hur dyyyyyyrt det blir..

//Helena

Det beror 1. Dålig hovslagare och för stora skor.
2. För lerig hage så skorna 'sugs' av.
3. Han trampar av sig skorna med bakbenen.

Köp boots. Köp INTE gummi, utan syntet eller läder. (Globus har bra och billiga, 75:-/st) Dom åker inte av (fästs med kardborre), man kan rida med dom hela tiden (och ska då användas i hagen med) och sko hästen med mindre skor och sko om han var 4:e-5:e vecka tills det har blivit bättre.
Min häst tappade skor VARJE vecka och ibland efter 3 dar i 6 veckor! Och hagbyte och på med bootsen (hade slutat med dom ett tag...) och lite trängre skor.. Och så satt dom kvar.

Han har bra kvalitet påstår hovis. Tycker själv att dom ser bra ut hovarna, hela utan sprickor.

Jag tror inte att det beror på skostorleken, hovis provade med någon mindre modell, senaste gången (mindre än en vecka sen...) och som sagt, nu är den lös. Men "kanterna" på skon går ju ut bakåt lite? MÅSTE dom göra det? Det är ju dom han lyckas komma åt så att skon lossnar... Ska som sagt höra med annan hovis, men kanske är boots det bästa.

Japp. Har för tillfället en VÄLDIGT lerig hage. Så det gör väl sitt till antar jag...

Ja. Jag VET ju att han trampar av sig skorna med bakbenen. Ah. Du rekommenderar såna boots, jag tänke på på dom som skyddar hela hoven, och alltså ersätter järnskorna helt. Men med globus skorna så kommer han helt enkelt inte åt att trampa av? Det låter ju som en billigare, och enklare lösning..!

Jag hade också otroliga mängder med tappskor på min häst... I början av sommaren var jag skadad så hästen gick bara i hage. Lugn och fin häst som inte gör speciellt många skolor ovan mark eller så, gick på icke-lerigt bete och lik förbannat efter fyra veckor hade han bort en baksko och en framsko. Skodde med 5-6 veckors intervaller.

Bytte hovslagare - samma visa. Höll ut ca ett år med vardera hovslagarna så dom skulle komma igång med hästen och så. Bytte hovslagare igen - tredje, och problemen fortsatte. Hovkvaliteten ok och ingen annan än jag hade tappskor med dessa (utbildade) hovslagare. I somras då blev situationen akut, jag köpte hem Old Macs "barfota skor" och trodde att jag skulle vara tvungen att testa den möjligheten, för det började ju inte finnas något att slå fast skorna i och inte alltid så lätt att få ut någon hovis att slå på alla tappskor heller. Dyrt och krångligt på alla sätt och vis.

Var desperat en kväll när jag tog in hästen och ena hoven hade trasats sönder ännu mera. Ringde efter en lokal farbror för konsultation ang. hoven och han gav lite första hjälpen så hästen skulle kunna gå ut följande dag och sade att ring nu hovslagare XXX och ha honom att komma och sko hästen så får du se att ännu efter 8 veckor sitter skorna som berget. Tja, jag ringde hovslagare XXX som kom och skodde och inte ser jag då någon skillnad i hur han skott hästen mot dom tre tidigare, hästen är inte trångskodd eller så nu, men likväl tog det ett abrupt slut på tappsko eländet!!! Och hovarna börjar ha vuxit ut nya så de tidigare "skadorna" efter avtrampade skod är borta.

Liksom, den här hästen kunde få tappsko på första ridturen efter skoning och nu... inga tappskor. Så den här fjärde hovslagaren (som dessutom är rejält billigare än de tre tidigare...) är jag helt överlycklig över!! Och skoningsperioderna har jag ökat till var 8'e vecka och då är ingen sko lös.

Om hästen har bra hovar så testa att byta hovslagare, ibland gör det underverk.

Med en sådan tappskofrekvens verkar det vara läge att sko lite trångt ett tag + att fila av kanten på ovansidan av traktarmarna så att den är lite rundad ist för skarp, kanske dessutom använda gummiboots också.

bidrar med mina erfarenheter.

1. Häst som slet av sömmarnas huvud på asfalt pga släpande hasande steg-hovis satte på stålsöm, och hästen kunde ha skon i 6 veckor.

2. se denna länk. Enligt denna undersökning kan inte en sko tappsa av ler sug. http://user.tninet.se/~oio093l/svicken/tappskotest200.html

eller läs här: Provobjekt: Hov från slaktad häst. Provtillfället var ca 3 veckor efter slakttillfället där emellan har den varit nerfryst. Hoven var vid provtillfället nyskodd med skostorlek 3 samt med 8 st hästskosöm av storlek E5. Provresultat av prov 1: Dragkraften anbringades symetriskt på hästskon via 3 fästpunkter (vid tåkappan samt vid traktarmarna). Kraften ökades och avlästes kontinuerligt samtidigt som observation gjordes av vad som skedde mellan sko och hov. Vid en avläst vikt av 520 kg, d v s en kraft av ca 5200 Newton, lossnade hela hovkapseln varvid provet avbröts.
Provresultat av prov 2: Hovkapseln fästes med bult och kätting i plankan och dragkraften anbringades i endast traktarmarna (2 punkter) i övrigt enligt ovan. Vid en avläst vikt av 480 kg d v s en kraft av ca 4800 Newton lossnade skon från hoven. Kraften blev dock inte helt symetriskt anbringad varvid skon släppte i ena sidan.
Komentarer: 1: Synpunkter från sakkunnig veterinär om vävnadernas förändringar efter det att hästen slaktats som kunnat påverka resultatet i prov 1 har inte inhämtats.
2: Kraften som erfordras för att dra loss skon från hoven är förmodligen som störst 3-4 veckor efter skoning beroende på att sömen rostar och friktionen mellan söm och hov ökar.
3: P g a den stora kraft som erfordras för att få skon att lossna från hoven, torde det behövas mer än bara blöta marker för att få en "tappsko
.

Det verkar som om ni inte är några elittävlande patners, kanske ett års barfotagång hade hjälpt din häst att bilda bra hovar istället för de mjuka han verkar ha nu. ??

Han hade gått barfota bra länge innan jag köpte honom. Vet dock inte hur länge. Men då han bara reds någon gång i veckan då så... Han gick också barfota oss mig den första månaden jag hade honom, vilket resulterade i få uteritter, pga ömmande framhovar :| Naturligtvis vill jag helst ha honom barfota, men då det inte funkar, så måste jag ju sko. Och som sagt har han inga mjuka hovar, hovslagaren (utbildad) säger att det inte är något fel på kvaliten, utan att han helt enkelt TRAMPAR av sig skon (vilket jag vet att han gör, hör ibland hur han är på med bakre hov). Ska kanske klargöra att det ALLTID är samma framsko (enbart skodd fram) som lossnar. Den andra sitter alltså alltid till det är dags för ny skoning. Något jag lagt märke till är att hovlagaren alltid har sex sömmar per sko, skulle åtta kunna göra att den sitter bättre?

Ja, jag har funderat över det. Men hovis skor ju alltid alla andra hästar gå gården, och dom har aldrig någon tappsko...*suck* men som sagt, att prova med någon annan kanske inte vore helt fel.

Jg hade problem med min förra foderpålle med att han tappade skor. Hade boots på honom när jag red, men det hjälpte väl inte så värst. Det jag tror hjälpte till slut var att jag bytte stall och stälde honom på torv. Torv är mycket blötare och han hovar började växa mycket fortare än vad de gjort under hela tiden hovslagaren hade skot honom (3 år). Eftersom jag inte hade ändrat nåt i fodret eller så, kan jag bara gissa att det var fukten han behövde till hovarna...

Grimhild skrev:
Ja, jag har funderat över det. Men hovis skor ju alltid alla andra hästar gå gården, och dom har aldrig någon tappsko...*suck* men som sagt, att prova med någon annan kanske inte vore helt fel.

Det behöver inte vara hovslagaren. När jag hade problem med min pålle skrev jag en tråd på buke och fick massa svar om att jag skulle byta hovslagare och kolla både hästen och mig själv hos en kiropraktor, men jag gjorde varken eller. Det löste sig iallafall, tror att det mäst beror på omständigheter och sånt.
Ge bara inte upp, det måste vända nån gång! :)

antingen så slår din hovslagare kärringsömmar eller så har hästen dåliga hovar.

är det alltid samma framsko är hästen aningens sne, så kanske en kiropraktor inte rä helt fel. En häst ska inte trampa sig själv, då är det egentligen något fel. Men vi ridmänniskor vi gillar när hästen har långa steg :) men är steget långt bara på ett bakben, eller lite långsammare på ett framben..då kan det lösa sig mha ridövningar och en hästgenomgång.
Kanske du är sne eller sadeln så att hästen är starkare i sitt ena ben?

Jag tycker du har fått många bra tips nu..testa att ha boots, korta skons bakre del. Du kan oxå kontakta en travhovslagare som är duktig på balanseringar, helt utbildad såklart. De är experter på steg.
Om du kortar skon, se till så att trakterna inte kryper in och förstör din hästs hovar!
/jenny

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 400
Senast: Marvin
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i... 2
Svar
33
· Visningar
5 550
Senast: Soffan74
·
Utrustning Pålle har fått kassa hovar i år igen såhär till sommaren, bättre än föregående år men ändock... Man trodde att det inte skulle vara...
Svar
16
· Visningar
3 951
Senast: ch791022
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 987
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?
  • Valp 2025