Bukefalos 28 år!

Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

fast jag sålde min ridtravare för ca 60.000. (hade högre bud dock!)
med andra ord var min häst värd pengar.
så hur skulle man resonera då?
Det va ju en travare, alltså hade vi stämpeln på oss "hon betalar inte hyran"?

Det är ju inte hästens ras man ska titta på...
man får väl leta efter en hyresgäst som har inkomst, i form av tex fast jobb?

Fast om en viss hästras är överrepresenterad av folk med dålig ekonomi och i viss mån bristande kunskap så förstår jag reaktionen. Stallägaren har makten att välja, det är ärligare att skriva det i annonsen än att bara neka när folk kontaktar.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Samtidigt finns det precis lika många småungar med pengar, men ansvarskänslan är lika med noll.
Att man tar hand om en häst på ett bra sätt behöver inte endast hänga på hur mycket pengar man har.

Hur stor tror du dumpningsrisken är gällande en borskämd oansvarig unge med pengar som har en ponny värd flera hundratusen gentemot en oansvarig unge utan pengar med en ridtravare värd femtusen ??
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag svarade inte på något inlägg angående dumpning. Utan det handlade om ungar som fick billiga hästar men inte kunde ta hand om dom på ett bra sätt, då jämförde jag även med bortskämda ungar som inte anser att dom ska behöva ta något ansvar.

För att svara på din fråga så tror jag inte att dom dumpar hästarna utan dom skickas väl vidare till nya ägare när dom tröttnat och vill ha en ny.


Men som jag skrev i mitt inlägg så kan man annonsera efter folk med referenser, utdrag samt jobb. För har en person goda referenser och god ekonomi och är en god hästmänniska så tror jag inte att den automatiskt dumpar hästen bara för att den är en travare värd 5000kr.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag svarade inte på något inlägg angående dumpning. Utan det handlade om ungar som fick billiga hästar men inte kunde ta hand om dom på ett bra sätt, då jämförde jag även med bortskämda ungar som inte anser att dom ska behöva ta något ansvar.

Jo det gjorde du för det var det mitt inlägg handlade om som du svarade på.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jag har sett flera annonser där man skrivit typ att "vi som står i stallet är intresserade av att tävla och vi ser gärna att du också är det". Det tycker jag är helt ok för då vet jag att det inte är något för mig som hobbyrider och tar föl på mitt sto. Förutom smittorisken så är det roligare att vara med likasinnade!
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

fast jag sålde min ridtravare för ca 60.000. (hade högre bud dock!)
med andra ord var min häst värd pengar.
så hur skulle man resonera då?
Det va ju en travare, alltså hade vi stämpeln på oss "hon betalar inte hyran"?

Det är ju inte hästens ras man ska titta på...
man får väl leta efter en hyresgäst som har inkomst, i form av tex fast jobb?

Fast _Stilett_, din travare var ju fantastisk. (utifrån bilder o filmer här på buke) Ärligt talat, hur många andra ridtravare har du träffat på som var välutbildade och tävlade som din? Hur många andra ridtravare säljs för 60.000? Har aldrig hört ngn som sålts över 15 ens en gång.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Men som jag skrev i mitt inlägg så kan man annonsera efter folk med referenser, utdrag samt jobb. För har en person goda referenser och god ekonomi och är en god hästmänniska så tror jag inte att den automatiskt dumpar hästen bara för att den är en travare värd 5000kr.

Visst kan man det men om man nu inte har för avsikt att hyra ut till folk med ridtravare så är det ärligare att skriva det, om någon trots allt vill ha platsen kan man ju ringa och diskutera frågan, är det enbart av ekonomiska skäl så lär ju stallägaren lätt kunna göra undantag om man har referenser (inga referenser i värden kan dock höja värdet på hästen).

Det är stallägaren privilegium att välja ut sina hyresgäster, och hyresgästens att välja var denne vill stå. Förhoppningsvis hittar man något där alla parter är nöjda.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

*kl*

Det är väl smart att skriva så? Då slipper man frågor från folk man ändå inte vill ha i sitt stall?!

Och varför ta åt sig om man ändå inte vill stå i just det stallet?
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

KL*

Vi har 2 hästar och delar stall med grannen som har 2 hästar.

Häst 1 och 2 får gå ut mellan 05-08 och in ca 21-22.
De rids på långturer i skritt och en del trav och galopp. Allt efter hästens bästa för att inte skada dem. De har utpassade sadlar och har bra utrustning.
Får hö ute ca 3-4 ggr per dag.
Går före allt annat och prioriteras högt trots 6 barn i familjen och egentlig tidsbrist.

Häst 3 och 4 är köpta till 2 tonåringar av ej hästkunnig mamma. De har ej gått ut 9an då det var tråkigt. Så går nu hemma hela dagarna.
De tar ut hästarna allt mellan 11 och 13 beroende på när tjejerna orkar gå upp.
Har de tur får de en skvätt hö på eftermiddagen. Detta oftast för att ägaren till häst 1 och 2 ger dem då.
De har illapassande sadlar i helt fel modell och storlek, och flängrids i galopp efter att ha stått en vecka.
Ena tjejen undrade hur det ska gå att galoppera på grusvägarna i vinter?
För kan man inte galoppera är det inte kul att rida.
De fick hästarna i somras och den ena har mockat 3 ggr hittills för det är ju så tråkigt.

Hade jag varit fördomsfull så hade jag trott att häst nr 2 och 3 som ägs av tonårstjejer var 2 ridtravare, då det ser ut som:
1. Okunniga ungar
2. Dålig utrustning
3. Okunskap

Men nr 1 och 2 är våra hästar, och är en varmblodig och en kallblodig travare, som vi älskar över allt annat. Vi gör allt för att de ska ha det bra, och att vi valt billigare hästar beror på stor del att vi är skogsmullar och har ingen anledning att lägga ut 30.000 och mer på hästar som vi rider hemma i skogen, när vi hittat dessa 2 som vi supertrivs med. Sen att de kostar mindre i inköp kan ju också betyda att vi har mer pengar över till utrustning och underhåll av dem.

Häst 2 och 3 kostar över 30.000 styck, men pengar kan inte köpa kunskapen att ta hand om dem.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

*KL*

Jag sitter o funderar på varför det INTE är fördomsfullt att inte vilja ha hingstar i stallet, medan det ÄR fördomsfullt att inte vilja ha ridtravare där? Hade det varit mindre fördomsfullt om det stått "inte hingstar och shettisar"? Eller "inte hingstar och ston"? Eller "inte valacker och halvblod"?

Det är ju faktiskt upp till stallägaren att bestämma vilka inackorderingar denne vill ha i sitt stall. Oftast så finns ju också flera stall att välja mellan och då är det väl bara att ta det stall som passar bäst utifrån ens egna krav som hästägare. Eller?
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

*KL*
Jag sitter o funderar på varför det INTE är fördomsfullt att inte vilja ha hingstar i stallet, medan det ÄR fördomsfullt att inte vilja ha ridtravare där? Hade det varit mindre fördomsfullt om det stått "inte hingstar och shettisar"? Eller "inte hingstar och ston"? Eller "inte valacker och halvblod"?

En hingst innebär alltid en potentiell säkerhetsrisk om den kommer lös, oavsett hur snäll och väluppfostrad den är. Därför innebär det oftast merarbete för stallägaren i form av tex separata hingsthagar, högre staket, man kanske inte kan låta alla inackorderingar sköta in- och utsläpp, osv. Därför skriver man förmodligen "inga hingstar" för att man inte önskar detta extra arbete, inte för att man har något emot hingstar som sådana.

En ridtravare kan vara precis som vilken annan häst som helst - stor, liten, ouppfostrad, väluppfostrad, hafsriden, välriden, snygg, ful, mager, fet, hingst, sto...ja ni fattar ;)
DÄRFÖR är det fördomsfullt att kategoriskt avsäga sig alla ridtravare.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

En ridtravare kan vara precis som vilken annan häst som helst - stor, liten, ouppfostrad, väluppfostrad, hafsriden, välriden, snygg, ful, mager, fet, hingst, sto...ja ni fattar ;)
DÄRFÖR är det fördomsfullt att kategoriskt avsäga sig alla ridtravare.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jo det gjorde du för det var det mitt inlägg handlade om som du svarade på.

Jag såg inte att det stod något om att dumpa hästar i denna text utan jag fick det till att det handlade om ansvar och hur man tar hand om en häst, så det hade jag ingen aning om.

Jag känner oxå några stycken väldigt seriösa ridtravarägare men jag ser ju säkert 6ggr så många fler småungar utan pengar och ansvar vad det gäller att ta hand om hästen i alla dess avseenden.

Lobelia
Men då var ju frågan vilken anledning man har angående att inte hyra ut till någon som äger en ridtravare. Alla är inte likadana precis som folk som äger andra raser. Att tro något sådant tycker inte jag låter speciellt intelligent.
Så det vore intressant att veta vad personen som skrev annonsen hade för tanke bakom.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Detta har egentligen ingenting med traden att gora, bortsett fran "inga hingstar..." delen.

Jag har nu varit i Serige i 3 ar och uppfattar en stor radsla fran folk i allmanhet (inte alla) for hingstar. Manga stall accepterar inte inhysning av hingstar (kanske for anledningar som var skrivit om ovan) och folk blir alldeles veliga nar man berattar att man har en hingst.

Visst ar det mer arbete nar man har en hingst. Men med ordentliga stangsel, sunt fornuft och kunskap gar allt. Fa mig inte att borja pa stangsel, en av mina Petpeeves. Varfor har folk bara en (eller 3) tradar och tror en hast skall stanna inne i det. Visst det ar elektriskt men elektricity kan ga av utan att man vet och da star man dar...
Speciella hingsthagar har ju en del.. langt borta fran alla andra hastar. Stackars hingst, inte fa ha ngt sallskap. Varfor satter folk inte in en vallack eller gammalt sto som sallskap till den? Da kanske de (hingstarna) inte var so
"tokiga" som en del kan bli nar de till slut moter andra hastar.

Min forra hingst (nu kastrerad for andra orsaker) vaxte upp i en sa kallad "bachelor herd" dar 6manader till 5 ar alla gick tillsammans. Alla hingstar eller vallacker. Hade aldrig nagra problem med honom och andra hastar. Han stod mellan tva nymphomanica (?) ungston som var i brunst minst tva ganger i manaden. Visst han pratade med dem men var inget problem. Ute var han i hagen bredvid ston och fol. Hade trastaket och electric pa toppen, men mer for att ston skulle halla sig borta fran stangslet. Alltsa traden satt pa stosidan.
Om mer folk kan komma ihag hingstar ar hastar forst och hingstar sedan skulle manga ma mkt battre tror jag.
Har ocksa sett boardingstables som vagrar att hyra ut till sto agare, de vill inte ha ngt annat an vallacker pa stallet. Sa det ar val olika...

Konstig formulering dock pa annons, men det har varit nog diskussion om varfor, bara acceptera att sa ar det pa det stallet..

Lite svammel en snoig fredag eftermiddag.....
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Men du, det är ingen som påstår att alla ridtravare ägs av mindre bemedlade ungdomar utan hästkunskap och vett och alla övriga hästar välsköta med rika ägare, men tendensen är klar travare är bland det billigaste man kan köpa och har man inte pengar men ambitio0ner att ha häst så blir det en billig/gratis häst. Och ska man sälja hästar så är dåligt skötta och ridna travare värda absolut inget medan friska men dåligt ridna hästar av typen halvblod/island/fullblod diverse ponyraser/korsningar fortfarande värda nångon eller några tiotusenlappar.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Lobelia
Men då var ju frågan vilken anledning man har angående att inte hyra ut till någon som äger en ridtravare. Alla är inte likadana precis som folk som äger andra raser. Att tro något sådant tycker inte jag låter speciellt intelligent.
Så det vore intressant att veta vad personen som skrev annonsen hade för tanke bakom.

Inte är alla lika inte, men om man har dålig erfarenhet av en viss kategori hästar/ägare så är det en enkel utväg att slippa dem att säga att de inte är välkomna, oavsett vad det är man vill undvika i situationen. Jag tror man är ute på hal is om man försöker bedöma intelligens utifrån preferenser när det gäller hästar. Det tyder dock på ett visst mått av eftertanke/intelligens att överhuvudtaget fundera på vad man vill ha för hästar i sitt stall.

Ring på annonsen och fråga om du är intresserad av varför, här kan du bara få spekulationer.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

En ridtravare kan vara precis som vilken annan häst som helst - stor, liten, ouppfostrad, väluppfostrad, hafsriden, välriden, snygg, ful, mager, fet, hingst, sto...ja ni fattar ;)
DÄRFÖR är det fördomsfullt att kategoriskt avsäga sig alla ridtravare.

Det kan vara fördomsfullt, men också ett erfarenhetsbaserat val.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Jo jag vet, det är synd för jag älskar hingstar, har haft förr och var på väg att köpa en underbar 9åring nu precis, men tyvärr gick han inte igenom bes. :(

Skulle jättegärna vilja ha en annan, men just eftersom jag inte har eget stall så är det oerhört svårt att hitta stall där folk inte är rädda (denna jag skulle köpa har gått i vanliga hagar hela sitt liv, med andra hästar, och kan stå uppstallad som vilken häst som helst, bryr sig itne om tjejer direkt, min 6åriga dotter kan hantera honom, han är en isis)

Nu vill jag köpa en häst till (efterosm det inte blev nåt med honom :( ) och som sagt, skulle sjukt görna vilja ha hingst, men känner att jag blir otroligt låst i stallplats frågan, att det nog inte går helt enkelt :(.
Jag förstår folk som inte vill, men det är tråkigt ändå.
Kommer ha eget stall i framtiden hoppas jag, då blir det def. en men får väl nöja mig med nån annan under tiden.

Har ocskå haft ridtravare, och var varken fattig, okunnig, eller oseriöst, så är därför jag tycker det är väldigt dålgi attityd att formulera i en annons så...finns ju andra sätt.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

Då har vi helt skilda åsikter då jag inte anser att man kan sålla bort dåliga hästägare genom att gå efter hästras, trots dåliga erfarenheter. Vore ju knepigt om man sedan inte skulle kunna ta in några inackorderingar över huvud taget bara man fått dåliga erfarenheter av fler av dom vanligare raserna.
Jag har också fördomar, men jag ser inte bara svart och vitt.
 
Sv: Tar ej emot hingstar eller ridtravare?

just eftersom jag inte har eget stall så är det oerhört svårt att hitta stall där folk inte är rädda (denna jag skulle köpa har gått i vanliga hagar hela sitt liv, med andra hästar, och kan stå uppstallad som vilken häst som helst, bryr sig itne om tjejer direkt, min 6åriga dotter kan hantera honom, han är en isis)

Fast varför tror ni att ovilja att ha hingstar i stallet handlar om att man är rädd för dem?
Jag skulle då inte vilja ha någon av vårt stalls tre hingstar ihop med min valack (om jag hade en ;)) hur snälla hingstarna än är...för man vet aldrig när hormonerna kan slå till på hingsten och får honom att se sin valack-kompis som en motståndare. Och jag är då verkligen inte rädd för dem.
Den snällaste av "våra" hingstar är en riktig gosehäst, enkel för alla att hantera, leda, ställa upp i gången, borsta osv. Han är mild och lugn, gnäggar lite halvhögt åt damerna ibland när de går förbi men är alltid en gentleman.
Denna mysige herre klådde en gång upp en ung stöddig valack (som själv tagit sig in i hingstens hage i avsikt att mucka, ska sägas) så den fick sys över hela bogen, blev av med ett öra och var mycket nära att dö av blodförlust.
Gör detta hingsten till ett monster man bör vara rädd för?
Nej naturligtvis inte. Han följde bara sina instinkter, och olyckliga omständigheter gjorde det möjligt.
Men det vore otroligt korkat att hävda att hingstar är preciiiis lika enkla att ha som valacker, för det är inte sant. Inte den dag det händer något.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 099
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 487
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 566
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp